До вашої уваги пропонується розробка уроку (план-конспект) до вже вміщеної мною презентації на тему: "
Наукові та релігійні теорії походження людини. Основні етапи антропогенезу".
Тема уроку: Наукові та релігійні теорії походження людини. Основні етапи антропогенезу.
Мета уроку: – ознайомити учнів з основними теоріями походження людини;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна презентація, ноутбук, проектор.
Основні поняття і терміни: «еволюція», «прабатьківщина», «антропогенез», «атавізми», «рудименти».
Очікувані результати.
По завершенню уроку учні зможуть:
Хід уроку
І Організаційний момент уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель повідомляє учням тему і план уроку
ІІІ Актуалізація опорних знань
За допомогою підготовлених завдань учитель перевіряє знання учнів, які вони здобули під час вивчення попередньої теми:
1. Розташуйте дати в хронологічній послідовності на стрілці часу:
А) 200 р. до н.е.;
Б) 150 р.;
В) 300 р.;
Г) 2500 р. до н.е.;
2. Наведіть приклад речових пам’яток історії.
3. Продовжте речення:
А) Історія – це…
Б) Хронологія – це…
В) Нумізматика – це…
Г) Археологія – це…
Д) Геральдика – це…
Після цього він з’ясовує базові знання учнів з нової теми.
IV Вивчення нового матеріалу
План
1. Розповідь учителя
На даний час існує дві основні теорії щодо географічних ареалів походження людини – теорія моноцентризму і поліцентризму.
Згідно теорії моноцентризму прабатьківщиною людини є один регіон – Східна Африка. Саме в Кенії, в Олдувайській ущелині, що розміщена в зоні Великого Африканського рифта, в 1960 році англійський археолог Льюїс Лік та його дружина Марі виявили рештки першого представника роду Ноmо. Вік знахідки – 3-2,5 млн. років
Прихильники теорії поліцентризму вважають, що існувало декілька регіонів, які можуть бути прабатьківщиною людства, зокрема Африка і Азія.
2. Розповідь учителя
Походження людини здавна викликає зацікавленість у науковців та філософів. Те, як виникла наша планета, чому і в який спосіб залюдніла, досі залишається найбільшою загадкою науки.
Наразі більшість вчених сходяться в одному – вік Землі становить близько 6 млрд. років, але життя на ній у вигляді найпримітивніших форм з’являється близько 3,5 млрд. років.
На сьогодні існує декілька основних груп теорій походження людини. Коротко зупинимося на основних з них:
І Біблійна або Релігійна – базується на різноманітних релігійних текстах (Біблія, Коран та ін..), де прямо вказано про творіння людей богами.
Довести чи спростувати цю теорію науковими доказами не можливо, оскільки вона ґрунтується на вірі людей, а не на документах.
ІІ Наукова або Еволюційна – єдино обґрунтована теорія, яка базується на положеннях англійського вченого Чарльза Дарвіна – про походження людини від мавп через перехідні форми в результаті природного відбору.
Ця теорія має як багато прихильників так і критиків. Основним аргументом останніх є зауваження, що стосується зупинки в перетворені мавп на людей нині. Прихильники апелюють до еволюції, яка тривала мільйони років і яку неможливо візуально прослідкувати. Крім цього, на їхній захист приходить ще й сама природа, яка періодично нагадує нам про наше походження через атавізми і рудименти (надмірний волосяний покрив тіла, міжпальцеві перетинки, хвостоподібний придаток тощо).
ІІІ Космічна або теорія позаземного втручання – стверджує, що життя на Землю занесене з Космосу позаземними цивілізаціями. Серед можливих варіацій:
3. Розповідь учителя
Антропогенез – походження і розвиток усіх видів роду Люди (Ноmо), розглянуті в біологічному, психічному і соціокультурному плані.
Етапи антропогенезу
№ п/п |
Представник |
Період існування |
Об’єм мозку, см³ |
Ріст, см |
Ареал |
Характерні ознаки |
1 |
Австралопітек (Australopithecus) |
4,5 – 2 млн. років |
≈ 500 |
≈ 100 - 150 |
Південна і Східна Африка |
Прямоходячий, сильно виражені надбрівні валики |
2 |
Людина вміла (Homo habilis) |
2,2 – 1,5 млн. років |
550 - 800 |
120 -125 |
Африка |
Відсутні надбрівні валики, вміння виготовляти знаряддя праці |
3 |
Людина прямо ходяча (Homo erecticus) : Пітекантроп, Синанатроп |
600 – 400 тис. років |
900 - 1200 |
150 -160 |
Азія, Африка, Австралія, Центральна Європа |
Примітивна мова, використовує вогонь, виготовляє різні знаряддя праці |
4 |
Неандерталець (Homo neanderthalensis) |
250 – 40 тис. років |
До 1500 |
160 - 170 |
Європа, Азія, Африка |
Штучне добування вогню, складні форми колективної діяльності, формування почуття родинних зв’язків |
5 |
Людина розумна (Homo sapiens): Кроманьйонець |
40 – 35 тис. років |
1500 - 1800 |
180 - 190 |
Земля |
Розвинута мова, мислення, естетичний смак, зародження первісних вірувань, складні форми організації. |
Цілий ряд вчених припускає, що своєрідним каталізатором еволюції людства є гори. Своє припущення вони аргументують наступним:
V Закріплення набутих знань
Бліцопитування:
А) Кроманьйонець – неандерталець – австралопітек – людина вміла – пітекантроп;
Б) Неандерталець – пітекантроп – кроманьйонець – австралопітек – людина вміла;
В) Австралопітек – людина вміла – пітекантроп – неандерталець – кроманьйонець;
Г) Людина вміла – кроманьйонець – неандерталець – австралопітек – пітекантроп.
4. Анаграми:
Аекіноппртт – Пітекантроп;
Аавеіклопрстт – Австралопітек.
VІ Підсумки уроку
Вчитель по черзі звертається до учнів, з’ясовуючи чи зрозуміли вони новий матеріал
VІІ Домашнє завдання