"Конспект уроку на тему "Наукові та релігійні теорії походження людини. Основні етапи антропогенезу""

Про матеріал

До вашої уваги пропонується розробка уроку (план-конспект) до вже вміщеної мною презентації на тему: "

Наукові та релігійні теорії походження людини. Основні етапи антропогенезу".

Перегляд файлу

Тема уроку: Наукові та релігійні теорії походження людини. Основні етапи антропогенезу.

Мета уроку: – ознайомити учнів з основними теоріями походження людини;

  • розкрити сутність основних теорій походження людини;
  • з’ясувати значення основних понять і термінів по означеній темі;
  • класифікувати основні етапи антропогенезу;
  • удосконалювати навики самостійного складання таблиць учнями;
  • формувати уміння самостійно працювати з підручником, картою, роздатковим матеріалом тощо;
  • розвивати системне і логічне мислення, просторову уяву, увагу;
  • виховувати доброзичливе ставлення до людей, культуру мовлення, толерантність, демократизм, порядність.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна презентація, ноутбук, проектор.

Основні поняття і терміни: «еволюція», «прабатьківщина», «антропогенез», «атавізми», «рудименти».

Очікувані результати.

По завершенню уроку учні зможуть:

  • пояснювати сутність основних теорій походження людини;
  • давати загальну характеристику основним віхам антропогенезу;
  • описувати зовнішній вигляд, заняття й спосіб життя первісних людей;
  • визначати і вказувати на карті місце появи перших людей.

Хід уроку

І Організаційний момент уроку

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель повідомляє учням тему і план уроку

ІІІ Актуалізація опорних знань

За допомогою підготовлених завдань учитель перевіряє знання учнів, які вони здобули під час вивчення попередньої теми:

1. Розташуйте дати в хронологічній послідовності на стрілці часу:

А) 200 р. до н.е.;

Б) 150 р.;

В) 300 р.;

Г) 2500 р. до н.е.;

2. Наведіть приклад речових пам’яток історії.

3. Продовжте речення:

А) Історія – це…

Б) Хронологія – це…

В) Нумізматика – це…

Г) Археологія – це…

Д) Геральдика – це…

Після цього він з’ясовує базові знання учнів з нової теми.

IV Вивчення нового матеріалу

План

  1. Африка – прабатьківщина людства.
  2. Теорії походження людини.
  3. Основні етапи антропогенезу.

1. Розповідь учителя

На даний час існує дві основні теорії щодо географічних ареалів походження людини – теорія моноцентризму і поліцентризму.

Згідно теорії моноцентризму прабатьківщиною людини є один регіон – Східна Африка. Саме в Кенії, в Олдувайській ущелині, що розміщена в зоні Великого Африканського рифта, в 1960 році англійський археолог Льюїс Лік та його дружина Марі виявили рештки першого представника роду Ноmо. Вік знахідки – 3-2,5 млн. років

Прихильники теорії поліцентризму вважають, що існувало декілька регіонів, які можуть бути прабатьківщиною людства, зокрема Африка і Азія.

2. Розповідь учителя

Походження людини здавна викликає зацікавленість у науковців та філософів. Те, як виникла наша планета, чому і в який спосіб залюдніла, досі залишається найбільшою загадкою науки.

Наразі більшість вчених сходяться в одному – вік Землі становить близько 6 млрд. років, але життя на ній у вигляді найпримітивніших форм з’являється близько 3,5 млрд. років.

На сьогодні існує декілька основних груп теорій походження людини. Коротко зупинимося на основних з них:

І Біблійна або Релігійна – базується на різноманітних релігійних текстах (Біблія, Коран та ін..), де прямо вказано про творіння людей богами.

Довести чи спростувати цю теорію науковими доказами не можливо, оскільки вона ґрунтується на вірі людей, а не на документах.

ІІ Наукова або Еволюційна – єдино обґрунтована теорія, яка базується на положеннях англійського вченого Чарльза Дарвіна – про походження людини від мавп через перехідні форми в результаті природного відбору.

 Ця теорія має як багато прихильників так і критиків. Основним аргументом останніх є зауваження, що стосується зупинки в перетворені мавп на людей нині. Прихильники апелюють до еволюції, яка тривала мільйони років і яку неможливо візуально прослідкувати. Крім цього, на їхній захист приходить ще й сама природа, яка періодично нагадує нам про наше походження через атавізми і рудименти (надмірний волосяний покрив тіла, міжпальцеві перетинки, хвостоподібний придаток тощо).

ІІІ Космічна або теорія позаземного втручання стверджує, що життя на Землю занесене з Космосу позаземними цивілізаціями. Серед можливих варіацій:

  • предки всіх людей прибули на Землю;
  • частина жителів Землі місцеві, інші – нащадки прибульців;
  • люди виведені прибульцями за допомогою генної інженерії.
  • Підсумовуючи слід зауважити, що жодна з теорій немає 100% істинності.

3. Розповідь учителя

Антропогенез – походження і розвиток усіх видів роду Люди (Ноmо), розглянуті в біологічному, психічному і соціокультурному плані.

Етапи антропогенезу

№ п/п

Представник

Період існування

Об’єм мозку, см³

Ріст, см

Ареал

Характерні ознаки

1

Австралопітек (Australopithecus)

4,5 – 2 млн. років

≈ 500

≈ 100 - 150

Південна і Східна Африка

Прямоходячий, сильно виражені надбрівні валики

2

Людина вміла (Homo habilis)

2,2 – 1,5 млн. років

550 - 800

120 -125

Африка

Відсутні надбрівні валики, вміння виготовляти знаряддя праці

3

Людина прямо ходяча (Homo erecticus) : Пітекантроп, Синанатроп

600 – 400 тис. років

900 - 1200

150 -160

Азія, Африка, Австралія, Центральна Європа

Примітивна мова, використовує вогонь, виготовляє різні знаряддя праці

4

Неандерталець (Homo neanderthalensis)

250 – 40 тис. років

До 1500

160 - 170

Європа, Азія, Африка

Штучне добування вогню, складні форми колективної діяльності, формування почуття родинних зв’язків

5

Людина розумна (Homo sapiens): Кроманьйонець

40 – 35 тис. років

1500 - 1800

180 - 190

Земля

Розвинута мова, мислення, естетичний смак, зародження первісних вірувань, складні форми організації.

 

Цілий ряд вчених припускає, що своєрідним каталізатором еволюції людства є гори. Своє припущення вони аргументують наступним:

  • в горах більш виражені радіаційні, магнітні та інші фізичні, геохімічні аномалії, які прискорюють мутацію й біохімічну еволюцію організмів;
  • акустика (відлуння) сприяє появі мови;
  • своєрідність ландшафту (закритий тип) покращує захист від хижаків і полегшує полювання;
  • під час виверження вулкани підтримують вогонь;
  • в горах можна виявити чимало різноманітних мінералів, які знадобилися для виготовлення знарядь праці;
  • гірські краєвиди сприяли духовному збагаченню первісної людини.

V Закріплення набутих знань

Бліцопитування:

  1. Покажіть на карті місце появи предка сучасної людини.
  2. Назвіть основні теорії походження людини.
  3. Виберіть правильний еволюційний ланцюжок:

А) Кроманьйонець – неандерталець – австралопітек – людина вміла – пітекантроп;

Б) Неандерталець – пітекантроп – кроманьйонець – австралопітек – людина вміла;

В) Австралопітек – людина вміла – пітекантроп – неандерталець – кроманьйонець;

Г) Людина вміла – кроманьйонець – неандерталець – австралопітек – пітекантроп.

4. Анаграми:

Аекіноппртт – Пітекантроп;

Аавеіклопрстт – Австралопітек.

VІ Підсумки уроку

Вчитель по черзі звертається до учнів, з’ясовуючи чи зрозуміли вони новий матеріал

VІІ Домашнє завдання

  1. опрацювати відповідний параграф підручника;
  2. скласти таблицю в зошиті «Етапи антропогенезу».

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
4215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку