Тема : ОКСИДИ: ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ, ПОШИРЕННЯ І ВИКОРИСТАННЯ
Мета: узагальнити знання про оксиди, вчити прогнозувати їхні фізичні властивості за типом кристалічної ґратки, якою вони утворені, закріпити навички складання формул оксидів; сформувати уявлення про поширеність оксидів у природі та їх застосування на основі розвитку міжпредметних зв'язків з природознавством, біологією, географією.
Тип уроку: набуття нових знань.
Навчальне обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальна бесіда
♦ На які групи поділені речовини?
♦ Як поділені прості речовини?
♦ На які класи поділені складні речовини?
♦ Які речовини називають оксидами?
♦ Як дати назву оксидам?
♦ Які речовини називають кислотами?
♦ Які речовини називають основами?
♦ Як дати назви основам?
♦ Які речовини називають солями?
Хімічний диктант
Розподіліть речовини на класи. Серед запропонованих формул виберіть формули оксидів, кислот, основ, солей, запишіть їх у відповідний стовпчик таблиці й дайте назви речовинам:
PbO2, H3PO4, Ba (OH)2, Na2CО3, NO2, HCl, Fe2 (SO4 )3, Cu (OH)2:
Оксиди |
Кислоти |
Основи |
Солі |
|
|
|
|
|
|
|
|
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Яка залежність між типом кристалічної ґратки та фізичними властивостями оксидів?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Демонстрація блок-схеми на мультимедійній дошці
На основі знань про будову кристалічних ґраток спрогнозуйте фізичні властивості відомих вам оксидів. Так, оксиди з молекулярними кристалічними ґратками (переважно кислотні оксиди) можуть перебувати в різних агрегатних станах, мають невисокі температури кипіння або плавлення.
Пісок — речовина з атомними кристалічними ґратками, тугоплавка, тверда, нерозчинна у воді; кальцій оксид, як і всі основні оксиди, — тверда речовина з йонними кристалічними ґратками, має високі температури плавлення.
Поширеність оксидів у природі
CO2 — вуглекислий газ, входить до складу повітря, кількість в атмосфері останнім часом значно збільшилася внаслідок збільшення автотранспорту, викидів промислових підприємств. Надлишкова кількість вуглекислого газу обумовлює так званий «парниковий ефект», спричиняючи потепління клімату на планеті.
SiO2 — пісок, найпоширеніша тверда речовина на планеті, входить до складу багатьох гірських порід, є будівельним матеріалом, входить до складу скла.
H2O — вода. Пригадайте з курсу хімії 7 класу, що саме ми дізналися про цей оксид.
СаО — негашене вапно — будівельний матеріал.
Al2O3 — корунд, алюміній оксид, входить до складу сапфірів і рубінів.
СО — чадний газ, блокує дію гемоглобіну, викликає задуху.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Виконайте завдання
1. Складіть формули оксидів:
а) нітроген(V) оксид_____________________________ ;
б) алюміній оксид_______________________________ ;
в) сульфур(VI) оксид____________________________ ;
г) станум(IV) оксид_____________________________ .
2. Серед запропонованих формул виберіть формули основних і кислотних оксидів, заповніть таблицю:
BaO, CuO, N2O5, Na2O, Mn2O7, SO3.
Основні оксиди |
Кислотні оксиди |
|
|
|
|
|
|
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ, ВИСНОВКИ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Інструктаж з виконання домашнього завдання, параграф підручника, завдання після параграфа.