Тема: Основа слова (корінь, суфікс, префікс,закінчення)- значущі частини слова. Повторення і поглиблення відомостей.
Лексична тема:
Мета навчальна: дати уявлення про основу слова, зокрема про корінь, суфікс, закінчення, як його значущі частини. Формувати загально пізнавальні вміння знаходити основу слова й закінчення, визначити їхню роль у словах.
Мета розвивальна: розвивати творчі вміння використання основи слова і закінчення при створенні нових слів та їхніх форм; розвивати мислення, увагу спостережливість, пам'ять, культуру усного мовлення.
Мета виховна: за допомогою дидактичного матеріалу виховувати інтерес та любов до українських традицій та звичаїв.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексика, культура мовлення, стилістика.
Міжпредметні зв'язки: художня література, природознавство.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиці, підручник та опорні схеми.
План
Тема: Основа слова (корінь, суфікс, префікс,закінчення)- значущі частини слова. Повторення і поглиблення відомостей.
Лексична тема:
Мета навчальна: дати уявлення про основу слова, зокрема про корінь, суфікс, закінчення, як його значущі частини. Формувати загально пізнавальні вміння знаходити основу слова й закінчення, визначити їхню роль у словах.
Мета розвивальна: розвивати творчі вміння використання основи слова і закінчення при створенні нових слів та їхніх форм; розвивати мислення, увагу спостережливість, пам’ять, культуру усного мовлення.
Мета виховна: за допомогою дидактичного матеріалу виховувати інтерес та любов до українських традицій та звичаїв.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексика, культура мовлення, стилістика.
Міжпредметні зв’язки: художня література, природознавство.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиці, підручник та опорні схеми.
План
Хід уроку
Перший учитель:
1) Що таке лексика?
2) Що вивчає розділ лексикології?
3)Наведіть приклади однозначних та багатозначних слів.
4) У яких двох значеннях можуть вживатися багатозначні слова?
5) Назвіть приклади стилістично нейтральних та стилістично забарвлених слів.
6)Якими бувають слова за походженням ? Назвіть приклади таких слів.
7)Що таке синоніми? Наведіть приклади синонімів.
8)Що таке антоніми? Наведіть приклади антонімів.
9)Що таке омоніми? Наведіть приклади омонімів
10) Що таке пароніми? Назвіть приклади паронімів.
Вчитель дає учням розподільний диктант Слово першого учителя: Зараз ви відкриєте свої зошити. Запишете у ньому сьогоднішнє число, класна робота, розподільний диктант. Знайдіть у поданих реченнях синоніми, антоніми та омоніми. Розподіліть їх на три колонки. У першу колонку випишіть синоніми, у другу антоніми, а в третю омоніми.
Завдання
Синоніми |
Антоніми |
Омоніми |
Колір, забарвлення, заплаче, заквилить, палав,мигтів, палахкотів. |
Правда,кривда,згода, незгода, руйнує,будує, шана, зневага, повна, порожня, гурчить мовчить |
Моторний, чайка, коса, куриться. |
Вибірковий диктант
Слово першого учителя : Ви вже відповідали на питання на які дві групи поділяються слова за походженням. Наведіть будь ласка приклади запозичених слів. Запишіть у зошиті заголовок «Вибірковий диктант». З загального переліку слів випишіть лише власне українські слова.
Завдання
Олімпіада, батько, ера, лелека, школа, борошно, юрист, багаття, козак, бавитися,бруньки,отара, брунька, берег, гай, екскурсія, сорока, орел, оса, журі, зерно, гіллястий, квітнути,красень, автомобіль, гарбуз, юрист,дим, солома, жолудь. Відповідь: батько, лелека, борошно, багаття, бавитися,бруньки, берег, гай, сорока, орел, оса, зерно, гіллястий, квітнути,красень дим, солома, жолудь. Мотивація. За допомогою питань другий вчитель налаштовує учнів на сприйняття нового матеріалу. Слово другого учителя: Поміркуйте з чого складається текст? (Текст складається із речень.) А з чого складається речення? (Речення складається зі слів.) З чого складаються слова? (Вони складаються зі звуків.) Оголошення теми та мети уроку. Другий учитель оголошує тему та мету уроку. Слово другого учителя: Але в словах можна визначити й інші частини. Вивчаючи ці частини, ви дізнаєтесь, як будуються слова, яких значеньможуть вони набувати. Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Будова слова». Пояснення нового матеріалу. Другий учитель у формі розповіді починає пояснювати учням новий матеріал. Слово другого учителя: Зараз я вам розповім казку, а ви уважно слухайте і скажете, як би ви її назвали. Не за синіми морями,
Не за дальніми лісами
А в Словарику-країні
Жили були проживали
Основа- друг усім,
Старий Корінь сивуватий,
Префікс - брат його молодший,
Суфікс - добрий молодець,
Й закінчення накінець
Були всі вони сусіди.
Жили мирно, не тужили
І в Словарії звичайно,
Поважали їх й любили.
Якось влітку вирішили вони сходити разом на екскурсію, помилуватися красою природи. Пташки співали, сонечко посміхалося до них і зігрівало своїми промінчиками. Друзі трималися разом, щоб не заблукати. Та ось на галявині перед ними з'явилась жива картина: коники-стрибунці, джмелики, різнокольорові метелики. Не помітили вони, як розбіглися у різні боки. Швидко промайнув час. Друзям вже час повертатися до своєї країни, але вони забули свої місця. Стали друзі і гірко заплакали. Та ось з'явилася Мудра Сова:
Зраділи частини слова і щасливі повернулися додому.
- А хто пам'ятає, де стоїть закінчення? Закріплення нового матеріалу. Третій учитель закріплює разом з учнями новий матеріал на практиці.
Робота біля дошки
Учні повинні подані слова розібрати за будовою. Будинок, журі, палець, ходити, визнаний.
Гра зістав слово
Префікс той же, що і влові розрізав
Корінь той же, що і в слові мова
Закінчення таке ж, що і вслові роса
Розмова
Префікс той же, що і в слові вивергає
Корінь та суфікс ті ж, що і в слові перекладач
Закінчення таке ж, що і в слові стеблі
Викладачі
Префікс той же, що і в слові нагодують
Префікс той же, що і в слові в’їзд
Префікс той же, що і в слові зв’яжуть
Префікс той же, що і в слові додому
Корінь той же, що і в слові вигін
Навздогін
Префікс той же, що і в слові підніс
Корінь той же, що і в слові вода
Суфікс від слова грибний
Закінчення те ж, що і в слові білий
Підводний
Слово третього учителя: На прикладі цих слів ми побачили, що від одного кореня, за допомогою різноманітних префіксів, суфіксів, закінчень, можна утворювати нові слова. Тим самим збагачувати свою лексику.
Розподільний диктант
Визначте, до якої з груп належать слова.
(Для того, щоб зекономити час, виконуйте розбір слова на листочках.)
А — «корінь+закінчення»,
Б — «корінь+суфікс+закінчення»,
В — «префікс+корінь+суфікс+закінчення».
1. зерно; 2. дівчина; 3.безхмарний; 4. хлібом; 5. приносити; 6. прадавній;
7. щирість; 8. гарнесенький; 9. журі; 10. влітку; 11. беззоряний; 12. свято;
13. гірська; 14. морозно; 15. літній; 16. дуб; 17. розквітла; 18. бігли; 19. прикордонний; 20. школи. Підбиття підсумків. Учитель задає декілька питань учням, щоб з’ясувати чи зрозуміли вони новий матеріал.