Урок № 9 клас Дата:
Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами. Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Мета: ознайомити учнів з поняттям про складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в
ньому; вдосконалювати вміння знаходити в тексті складносурядні речення, складати й використовувати їх у мовленні; розвивати творчі вміння правильно будувати складносурядні речення, логічне мислення, спостережливість, увагу; виховувати колективізм та вміння прислухатися один до одного.
Очікувані результати:
- учень знаходить у тексті складносурядні речення;
- розрізняє складносурядне речення й речення з однорідними членами:
- складає речення й мікротексти, використовуючи виражальні можливості складносурядних речень.
Методи й прийоми: робота з підручником, таблицями, частково пошуковий метод, дослідницькі завдання, метод вправ.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, лексикологія, морфологія, пунктуація, синтаксис.
Міжпредметні зв’язки: мова, література.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, таблиця “Сполучники сурядності”,тест.
Хід уроку
І. Організаційна частина. Створення позитивної емоційної атмосфери.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Завдання уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Записати слова у дві колонки: 1 – ті, що пишуться разом, 2 – ті, що пишуться через дефіс; Завдання коментуються.
Сільськогосподарський, кораблебудівник, рано-вранці, листопад, екс-чемпіон, червоно-чорний, авіаквиток, електронно-ядерний, далекосхідний, новобудова, нежданий-негаданий, ніжно-білий, електромережа, яскраво-зелений.
Підкресліть перші літери у словах .КЛЮЧ: СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ
– Який розділ науки про мову ми зараз вивчаємо? (синтаксис)
– Що таке синтаксис? (розділ науки про мову, який вивчає будову та значення словосполучень і речень)
– Що називається реченням? (синтаксична одиниця мови, що інтонаційно оформлена і виражає закінчену думку про факт чи явище дійсності)
– Які бувають речення за будовою? (прості й складні)
– Яке речення називається складним? (речення, що складається з двох або більше простих речень, об’єднаних в одне ціле за змістом і граматично)
– Як правильно визначити вид речення – просте воно чи складне?
V. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
– Діти, сьогодні на уроці ми з вами розглянемо складносурядне речення, зокрема його будову і засоби зв’язку в ньому. Навчимося знаходити такі речення у тексті, а також складати й використовувати їх у мовленні.
Ми продовжуємо вивчати складне речення. Хочу поставити вам таке питання. Чи знаєте ви що таке рівноправність?
Учень. Рівність прав жінок та чоловіків у суспільстві.
Учень. Рівність усіх людей перед законом.
Учень. Право вибору для всіх людей.
Учитель. Дійсно, рівноправність як поняття означає, що кожен незалежно від віку, статі, релігійної, етнічної належності тощо наділений рівними правами.
- А чи знайоме вам слово дискримінація? Як ставитеся до такого явища? (Учні висловлюють свої думки).
- Як вважаєте,у сучасному світі більшість людей є рівноправними чи багато з них досі терплять всілякі утиски? (Учні висловлюють свої думки).
- - Як думаєте, чому так відбувається? (Учні відповідають).
Дійсно, в сучасному житті ми досі можемо зустрітися з різноманітними проявами дискримінації, що є негативним явищем у суспільстві. Але для її викорінення кожна людина повинна почати з себе, змінити своє ставлення до певних речей, а вже потім допомагати змінюватися й іншим.
А сьогодні ми поговоримо про рівноправні між собою складні речення, які називаються складносурядними та поєднуються за допомогою сполучників сурядності.
VІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Записати на дошці і в зошити речення, проаналізувати їх.
Скоро прийде весна, і у поле знов покличуть мене журавлі.
- З кількох частин складається це речення? (З двох)
- Назвіть граматичні основи речення?
- Скільки цих основ?
- Яким зв’язком поєднана перша і друга частина? (Сполучниковим)
- Чому між першою і другою частиною стоїть кома? (Тому що є сурядний сполучник -і-, перед яким завжди ставиться кома)
Отож, наведе речення має по дві граматичні основи, з’єднане сполучником і. За будовою – складне. Частини речення 1 і 2 - (прості речення), тісно пов’язані за змістом та інтонацією. Сполучник між ними є засобом зв’язку і (часто) сигналізують про смислові зв’язки між частинами-реченнями.
Основні ознаки. Складносурядне речення – це речення, яке складається з двох або більше синтаксично рівноправних частин, поєднаних між собою сполучниками сурядності. Наприклад: Око бачить далеко, а розум ще далі.
Засоби зв’язку. Частини складносурядного речення пов’язуються інтонацією(усно) та сурядними сполучниками:
Схеми. Будову складносурядного речення можна зобразити за допомогою схеми. У ній частини складносурядного речення позначаються двома квадратними дужками, між якими ставиться відповідний розділовий знак і сурядний сполучник. Наприклад: Гроза минула, і пахучі квіти усі в краплинках (М. Рильський). Схематично це речення можна зобразити так:
[ ], і [ ].
Стилістичні особливості. Складносурядні речення широко представлені в науковому, офіційно-діловому стилях, а також в усному мовленні. Складносурядні речення активно використовують у своєму мовленні політики, державні діячі, вчителі, науковці, бізнесмени для доведення своїх ідей, думок, для переконування людей у правильності своїх суджень.
VІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності
Сполучники сурядності, які вживаються між частинами складносурядного речення, можуть виражати різні відношення:
Речення зі сполучниками |
єднальними: і, й, та (і), ні – ні, не тільки – а й, не лише – а й, не лише - але й |
протиставними : а, але, зате, проте, однак, та (але) |
розділовими: або, чи, або – або, чи – чи, то – то, не то – не то, хоч – хоч |
Що означають |
Явища, що відбуваються одночасно чи послідовно |
Одне явище протиставляється іншому |
Явища, які чергуються або одне явище спричиняє інше. |
Відношення |
Одночасності, послідовності |
Зіставлення, протиставлення |
Чергування, взаємовиключення подій. |
VІІІ. Систематизація й узагальнення знань із теми
Спишіть, підкреслюючи граматичні основи в частинах складносурядного речення.
Розпустилися ліси, і дорога ясніше замерехтіла зерном піску (М. Стельмах). Уже давно стояла ніч над землею, і зорі виблискували з темного неба (Панас Мирний). Скоро уся долина і гори блищать вогнями, і разом з димом з землі здіймається вгору і пісня (М. Коцюбинський). Посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях, і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок (М. Стельмах).
ВІДПОВІДЬ: Розпустилися ліси, і дорога ясніше замерехтіла зерном піску (М. Стельмах). Уже давно стояла ніч над землею, і зорі виблискували з темного неба (Панас Мирний). Скоро уся долина і гори блищать вогнями, і разом з димом з землі здіймається вгору і пісня (М. Коцюбинський). Посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях, і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок (М. Стельмах).
За поданими парами простих речень, утворити складносурядні, використовуючи відповідні сполучники сурядності. Розставити розділові знаки.
Пісня в селі замовкла. У гаю ще витьохкував соловей.
Було ще досить рано. Спати нікому не хотілося.
Місяць ще не зійшов. Яскраво світили зірки.
Я піду один. Ви почекайте мене тут.
Хтось ішов мені назустріч. Може, мені так здалося.
Пташка між гілками пурхне. Їжак зашурхотить торішнім сухим листям.
ВІДПОВІДЬ: Пісня в селі замовкла, а в гаю ще витьохкував соловей.
Було ще досить рано, і спати нікому не хотілося.
Місяць ще не зійшов, однак яскраво світили зірки.
Я піду один, а ви почекайте мене тут.
Хтось ішов мені назустріч, чи, може, мені так здалося.
Пташка між гілками пурхне, та їжак зашурхотить торішнім сухим листям.
Продовжить речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий пейзаж.
1. Грім помалу стихає, і …
2. Неподалік чулося дзюрчання води, а …
3. Від дороги тягнуться рівно поля …
4. За селом росте пшениця, і …
5. Вже й каштани розквітають навкруги, але …
ВІДПОВІДЬ:
1. Грім помалу стихає, і на небі з’являється сонечко.
2. Неподалік чулося дзюрчання води, а в лісі стояла тиша.
3. Від дороги тягнуться рівно поля, і за обрієм видніється село.
4. За селом росте пшениця, і фермери сподіваються на добрий урожай.
5. Вже й каштани розквітають навкруги, але ще дихає прохолодою.
4. Творче конструювання: “Я будую”
Побудуйте речення за поданими схемами. Запишіть їх у зошит.
[ ], і [ ]; [ ], але [ ]; То [ ], то [ ].
ВІДПОВІДЬ:
Учитель читає речення, учні на слух визначають його будову і роблять у зошитах запис, наприклад: 1-ССР (перше речення складносурядне) або 1-О (речення з однорідними членами)
На слайді умовні позначення:
ССР – складносурядне;
О – просте з однорідними членами.
1. Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна. – 1-О
2. Українці – натхненні творці і горді за свою націю, а розкішні образи в піснях цього народу можуть здивувати своєю майстерністю професіонального поета.– 2ССР
3. Повний колос гнеться до землі, а пустий стирчить догори. – 3ССР
4. Світить місяць, та не гріє. – 4-О
5. Засип правду золотом, затопчи її в болото, а вона все-таки наверх вийде.– 6ССР
6. Робота з роздавальними картками.
І наостанок кожен з вас отримає невеличку самостійну роботу. (Вчитель роздає картки) Перед вами речення. Ви повинні підкреслити граматичні основи, позначити сполучник, вказати вид сполучникового речення, вказати смисловий зв'язок та намалювати до нього схему.
Речення:
1 Зранку була трохи відлига, а під вечір мороз ще зміцнів.
2 Все повертається, але роки йдуть без вороття.
3 То сонце вигляне, то знову туча.
4 На столі з-під рушника виглядає житній хліб, а рядом темніє пучок польових волошок.
5 Бджоли облітались, і дід з Дмитриком заносять вулики в ольшаник.
6 І серцю дано не бідніти, і думам дано не всихати.
7. Дослідження-відновлення. (За варіантами)
Прочитати речення. Поміркувати, які сполучники доцільно вставити замість крапок. Обґрунтувати свій вибір. Записати відновлені речення. До якого розряду належить кожен сполучник?
І. Життя не має ціни, ... воля дорожча за життя. Один засіває поле, ... інший збирає плоди. Коріння навчання гірке, ... плід його солодкий. ... ... розумне казать, ... зовсім мовчать. Язик має й коняка, ... вона не балака.
ІІ. Собака бреше, … кінь іде. Слова ласкаві, … думки лукаві. Вовка в плуг, … він глядить в луг. Заснула щука, … зуби не сплять. Журавель в небі, … ти йому вже ціну встановлюєш.
VІІІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Готуємося до ЗНО. Тестові завдання.
1.Позначте складносурядне речення, частини якого поєднані протиставним сполучником:
А) І знов прийшла весна-красна, і знов зазеленіло поле, і розвилась верба рясна. (Л.Глібов)
Б) Край берега, у затишку, прив'язані човни; а три верби схилилися, мов журяться вони (Л. Глібов).
В) Верби плачуть в лугах над Десною, і сльозинки пливуть за водою. (В.Бичко)
Г) То шурхне щось із боку, то захитається береза, то щось гукне.
2. Позначте складносурядне речення, між частинами якого зв’язок послідовності подій:
А) Всі дерева стоять голі, а калина вже вкрита ніжними молоденькими листочками.
Б) Косили сіно лугове, і пахла м’ята.
В) То шурхне щось із боку, то захитається береза, то щось гукне.
3.Встановити відповідність між ССР і видом сполучника, вжитим у відповідному реченні.
А) єднальні
Б) протиставні
В) розділові
1) Барвінок на могилі – свідчення вічної пам’яті про покійних, а барвінок у весільному вінку – свідчення вічного кохання живих.
2) Мальва – символ любові до рідної землі, до свого народу, до батьківської хати, і вона уособлює духовне коріння людини, її вірність духовній спадщині предків.
3) То чорнобривці палахкотять біля обійстя, то маки червоніють при дорозі.
VІІІ. Підсумок уроку
– Яку тему ми сьогодні вивчали на уроці?
– Яке речення називається складносурядним?
– Які існують засоби зв’язку простих речень у складносурядному?
Оцініть свою роботу на уроці.
Мені сподобалась тема тим, що…
Я добре розібрався в…
У мене виникають труднощі…
Коментоване оцінювання.
Учитель. Сьогодні на уроці ви всі були активними та зацікавленими у вивченні теми уроку. Хочу окремо виділити найактивніших учнів та поставити їм високі оцінки. (Учитель називає прізвища та виставляє оцінки).
ІХ. Домашнє завдання
§ ; вправа
Вивчити теоретичний матеріал АБО
Домашнє завдання (коментоване).
1