систематизувати й поглибити знання учнів з орфографії, проаналізувати найтиповіші орфографічні помилки, розвивати орфографічну та пунктуаційну увагу; виховувати потребу в удосконаленні орфографічної грамотності; формувати норми грамотної літературної вимови; ознайомити школярів з професією коректора.
Методика проведення уроку практикуму у формі ділової гри
1. Тема уроку
2. Мета навчання - загальна і конкретна
3. Тип уроку
4. Обладнання (епіграф, проблемне питання)
5. Організація навчального процесу
Методи і форми навчальної діяльності школярів:
А)визначення основної мети і чіткої системи цілей, що формуються, як правило, через передбачуваний результат; Б)вибір методів, форм і засобів навчання, поєднання колективної, групової, парної та індивідуальної роботи на етапах уроку:
- робота з тлумачними словниками;
- робота з газетами та журналами(усно);
- робота над кросвордом, який визначає тему уроку;
- вибірковий диктант (метод Мікрофон);
- робота з переносною дошкою;
- робота з орфографічними словниками;
- проведення орфографічної дуелі (робота в парах);
- редагування рубрики «Зроби сам» (переклад тексту з рос. мови на укр., робота з картками);
- корегування рубрики «Страшне перо не в гусака».
В)робота над проблемним питанням.
б.Підбиття підсумків роботи:
А) діагностування учнів з метою визначення рівня підготовленості їх з конкретної теми або анкетування;
Б) контроль оцінки і аналіз результатів навчальної діяльності учнів.
7.Домашнє завдання.
м.Мелітополь, ЗОШ№7
Вчитель вищої категорії Лісняк О.М.
Мета: систематизувати й поглибити знання учнів з орфографії, проаналізувати найтиповіші орфографічні помилки, розвивати орфографічну та пунктуаційну увагу; виховувати потребу в удосконаленні орфографічної грамотності; формувати норми грамотної літературної вимови; ознайомити школярів з професією коректора.
Тип уроку: урок – практикум
Обладнання: епіграф, план уроку, сигнальні картки, анкети, роздатковий матеріал (картки), переносні дошки, тлумачні, орфографічні та російсько-українські словники, кросворд, газети, таблиця.
Епіграф
«Мова кожного народу – це
дзеркало його життя»
І.Франко
Х І Д У Р О К У
(тихо звучить музика)
І Актуалізація опорних знань Вчитель: День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб знов пірнуть у мовну нам безодню.
(музика затихає)
З яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок? Наскільки готові сприйняти матеріал і всі мої повідомлення?
Прошу нанести один з малюнків, які лежать перед вами на сигнальну схему. Урок ми проводимо незвичайний – урок-практикум. Працювати будемо в парах, групами та всі разом. Роботу нашу оцінюватиме експертна група
Вчитель: Кому не доводилось довіряти паперу свої думки? Учений, що закінчив важливе дослідження, інженер, що провів складні обчислювання, беруться за перо, щоб викласти на папері результати своєї праці, зробити їх доступними для людей.
І гірко уявити, що один необережний рух руки, випадкова описка чи помилка зіпсують плоди напруженої праці.
Тоді стільки треба поратися, щоб підпорядкувати своїй волі написане чи надруковане? Це все вимагає міцних знань мови, стійкої уваги, твердих навичок.
«Треба розвивати у собі цю здібність,» - говорять коректори за професією.
Виникає питання:
- Хто ж такі коректори?
Перед вами тлумачні словники. Віднайдіть, будь ласка, пояснення значень таких слів:
І група – коректор – фахівець, що займається читанням і виправленням пробного відбитку друкарського набору. ІІ група – коректура – виправлення помилок відбитках друкарського набору.
ІІІ група – коригувати – вносити корективи , поправки в щонебудь.
- А які ж якості повинен мати коректор? (окрім гарного знання мови, повинен володіти орфографічною та пунктуаційною пильністю, бути уважним та охайним)
- Сьогодні на уроці кожен з вас матиме змогу попрацювати коректором.
Проблемне питання: Чи вважаєте ви, що знання правил правопису ненаголошених голосних, вживання м’якого знака, апострофа, великої букви та префіксів потрібно в роботі коректора? Чому?
Вчитель: Зверніть увагу, діти, на дошку. Я приготувала план уроку сьогоднішньої роботи, чим ми будемо займатися.
- Чи подобається вам такий план?
Запишіть в зошити число та вид роботи.
Цілепокладання: наш урок розпочнемо розгадуванням кросворда, щоб дізнатися, над якою темою будемо працювати.
А П О С Т Р О Ф
П Р Е Ф І К С
Ф О Н Е Т И К А
О М О Н І М И
Г Р А М А Т И К А
П Р И Й М Е Н Н И К
А Н Т О Н І М И
М О Р Ф О Л О Г І Я
С И Н Т А К С И С
1.Хто Я?
Я такий же, як знак розділовий, І відомий шкільній дітворі. Та в словах української мови Я пишусь не внизу ,а вгорі. Спробуй лиш написати ім’я Зразу стану потрібним і я.
2.Частина основи, що стоїть перед коренем.
3.Розділ науки, що вивчає звуковий склад мови.
4.Слова за звуковою формою однакові. За значенням – різні 5.До якого розділу науки належить морфологія та синтаксис?
6.Службова частина мови, що виражає залежність іменника, прикметника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні?
7.Слова за звуковою формою різні, за значення - протилежні?
8.Наука, що вивчає частини мови. 9.Наука, що вивчає члени речення.
Вчитель: Вірно. Ми сьогодні будемо продовжувати вивчати орфограми. Запишіть тему уроку:
Орфограми. Принципи українського правопису.
- Що таке орфограма? (Це правильне написання слів) Зверніть увагу на таблицю і скажіть
- На скількох принципах базується українська орфографія? (На 4-ох) Правильно.
- Назвіть їх і поясніть стисло, що означає кожен із принципів? (фонетичний - полягає у повній відповідності між написанням і літературною вимовою;
Морфологічний - значущі частини слова завжди пишуться однаково, незважаючи на відмінну вимову їх у різних формах слова; Історичний або традиційний - написання, що усталилось здавна, правилами не пояснюється;
Смисловий або деференціюючий - написання омонімічних слів для їх розрізнення)
Саме сьогодні ми розглянемо цю тему практично.
Випишіть із вірша «О мово моя» слова з орфограмами, укажіть їх вид. Працюватимемо методом «Мікрофона»
«О мово моя»
О місячне сяйво і спів солов’я , Півонії, мальви, жоржини! Моря брилі антів, це – мова моя, Це – мова моєї Вкраїни. Яка у ній сила і кличе, й сія, Яка в ній мелодія лине.
В натхнення хвилини! О мово моя, Душа голосна України.
Ти – сурми на сонці,
Ти – стягів гаї,
Ти – вибухів огненних повна.
Це матері мова. Я звуки твої Люблю наче очі дитини…
О мово вкраїнська! Хто любить її Той любить мою Україну!
( В. Сосюра)
Вчитель: Перед вами уривок з учнівського твору. Знайдіть помилки, виправте їх. Які орфограми не засвоїв учень? Знайдіть слова, які перевіряються за допомогою словника, зміною форми слова, які – за допомогою інших правил.
(Важливі події, народні св’ята й обр’яди немислимі без вишитих рушників, які, крім дикоративного, мали образно символічне значення. Мабуть, у всйому дикоративному мистецтві не має іньшого такого придмета , якийби концентрував у собі стільки символічного змісту. Вишитий рушник – це один з елементів матеріальної та духовної культури, явище, характерне нетільки для українского народу, але й для білорусів, летовців, молдаван.)
Вчитель: зробіть висновок (вірним помічником коректора є словник). За допомогою орфографічного словника перевірте написання наступних слів.
З’ясуйте значення виділених слів.
І група
Ф…ст…валь, пара…елі, д…ф…цит, д…тектив, р…клама, м…даль, г…рой, пр…рода, ж…тон.
ІІ група
Ар..фметика, арт…лерія, вел…тень, вел…чезний,
д…ректор, д…ректива, вул…ця, в…ноград, вовч…ня.
ІІІ група
Бл…зенько, вогн…гасник, враж…ний, д…тинство, б…р…зень, ч…рвоніти, м…нуле, ж…ття, ду…л… .
Правда, є такі слова, що в них написання голосних, через наголос бува перевірить неможливо. А тому такі слова Пам’ятати нам важливо.
Вчитель: Відомого українського письменника І. Драча викликав на дуель безграмотний писака. Даючи свою візитну картку, він сказав:
- Надаю вам право вибору зброї.
- Прекрасно, - відповів Іван Федорович, - надаю перевагу орфографії. Ви вбиті.
Проведемо орфографічну дуель – працюємо в парах, взаємоперевіривши потім роботи.
І група
Написати 12 слів з м’яким знаком або без нього.
ІІ група
Навести приклади, в яких апостроф пишеться, а в яких – ні. (к-ть слів 12)
ІІІ група
Запишіть у зошити 12 слів із префіксами пре-, при-, прі-, з, с-, без-, роз-, через-.
Свої записи підтвердіть правилами.
Вчитель: Якось компанія літераторів завітала до кафе. Ольга Борисівна Олійник, авторка багатьох підручників української мови проглянула меню і замовила:
- Шість порцій орфографічних помилок.
- Цього подати не можемо, не тримаємо, - відповів офіціант.
- Однак, у меню великий вибір помилок на всі смаки, - сказала Ольга Борисівна.
Щоб вам не опинитися в такому ж становищі, оформіть грамотно меню
І група
1.Бул…он курячий з фр..кадельками
2.Каша гр…ча…а
3.Риба смаж…на
4.Вар…ники з сиром, мащ…ні см…таною
5.Салат із шампін…онів
6.П…ріжки з п…ч…нкою
7.К…мпот
ІІ та ІІІ групи
Скласти меню, підкреслити орфограми
Вчитель: Коректорам часто доводиться перекладати тексти з російської мови на українську.
Перевіримо, наскільки ви грамотні; скоригуйте рубрику «Зроби сам»
І група Перекладіть текст
1.Мы все должны любить своё Отечество, потому что здесь мы получили жизнь, впервые увидели свет.
2. Человеку надо и знать, и любить, и беречь свою землю.
3. Книга делает человека хозяином Вселенной.
ІІ група Запишіть речення, розкриваючи дужки, вибираючи
велику чи малу букву, розставте розділові знаки.
1.Гаряча дума К(к)обзаря що і в огні не спопеліє і молоток К(к)аменяра і струни Л(л)исенка живії.
2.З К(к)обзарем я іду до тебе, з словом рідним і простим.
3.Коли ми говоримо про М(м)иколу
В(в)італійовича Л(л)исенка не можна не згадати Т(т)араса Г(г)ригоровича Ш(ш)евченка.
ІІІ група Перевіримо наскільки прискіпливі коректори до мовного оформлення анотацій до косметики. Відредагуйте текст
Даний шампунь зроблений спеціально для покрашеного волосся. Нова формула по догляданню за волоссям з колоріном стабілізує красящі пігменти, значно продовжує стійкість і блиск краски. До даного шампуня рекомендується ополоскуватель, який облегшує розчісування волосся.
Увага! В І і ІІ групах один учень виконує роль учителя: перевіряє роботи, виставляє оцінки, робить висновки.
ІІІ група зачитує свої анотації
Вчитель: Усі знають і люблять рубрику в газетах і журналах і на телебаченні
Щоб усунути комічний ефект, у наведених реченнях необхідно змінити або переставити розділові знаки чи перебудувати речення.(завдання виконується усно)
1.Громадяни, корови, телята, й інша худоба можуть випасатися тільки на спеціально відведених місцях.
2.На зимівлю залишено отару овець, яку доглядають троє чабанів і більше двохсот свиней.
3.Володимир, у якого помер брат без ніякого попередження і заяви, не з’явився на роботу.
Висновок:
Тож будьте завжди уважними, оволодівайте нормами орфографічного мовлення, будьте пильними в пунктуації і тоді ви станете чудовими коректорами. До цього нас закликає епіграф (зачитати)
Чи погоджуєтеся ви з проблемним питанням?
Вчитель: 1.Давайте згадаємо, над якими орфограмами ми сьогодні працювали?
2.Зверніть увагу на анкети, заповніть їх. Прошу нанести певний малюнок на сигнальну схему після проведення уроку.
3. Я надаю слово експертам.(оцінювання) Домашнє завдання
§5 ст.22
І група – скласти казку про орфограми чи пунктограми
ІІ група – виготовити картку з пропущеними орфограмами та пунктограмами ІІІ група – скласти план до теми, над якою працювали або зробити кросворд
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок. За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.