Урок української мови для 8 класу "Вставні слова та словосполучення"

Про матеріал

Урок української мови на тему "Вставні слова та словосполучення" представлений у вигляді подорожі по семи архітектурних та культурних місцях - чудесах міста Полтава.

Перегляд файлу

Урок української мови у 8 класі  «Вставні слова і словосполучення»

Мета уроку:    відтворити й узагальнити знання учнів із теми;  розвивати та вдосконалювати навички  грамотного письма   через різноманітні  види мовлення, уміння спостерігати й узагальнювати; формувати естетичні смаки учнів; виховувати патріотичні почуття, гордість за свій рідний край.

Тип уроку: урок-подорож

Обладнання: мультимедійна презентація, картки для роботи в парах.

                          Хід уроку:

   І. Слово вчителя. Фаза актуалізації мотиваційних резервів.

        Сьогодні на уроці в центрі нашого зору опиняться, здавалося б, непоєднувані речі. От, приміром, математика з її точністю, числами. Що може поєднувати число 7 із іншими поняттями, явищами, науками: музикою, природою, географією, мистецтвом.

Асоціативна вправа (Слайд 1). Відповіді учнів: кольори веселки, дні тижня, ноти, чудеса світу. (Демонстрація слайдів 2, 3)

        Скільки прекрасних чудес є на світі! Що ж значить це слово? Чудо – це надприродне явище, викликане, як вважають, надприродними чи божественними силами; щось видатне, гідне подиву.

 Спробуємо дібрати слова –синоніми для вираження подиву, захвату.

Робота над створенням синонімічного ряду. (Демонстрація слайду 4)

          Темою нашого уроку будуть мовні дива – вставні слова і словосполучення , які  силою свого значення, емоційного відтінку свідчать про ставлення до висловлюваного.

   ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

        Маючи певний багаж знань, ми вирушимо в таку собі віртуальну екскурсію. «Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе», – писав класик української літератури В.Симоненко. Нам є чим пишатися, що цінувати, вивчати  та  про що розповідати іншим.

        Назва нашого уроку – «Сім чудес Полтави», міста, рідного та близького усім нам – суголосна  із загальновідомими сімома чудесами світу. Сьогодні ми дізнаємося більше про ті архітектурні та історичні місця, які дійсно гідні називатися дивами України.

    ІІІ. Фаза усвідомлення змісту.

       Словниковий диктант. До числа переможців конкурсу  «Сім чудес Полтави» увійшли: Кругла площа, Біла альтанка, Хрестовоздвиженський монастир, Полтавський краєзнавчий музей, Спаська церква, історико-культурний заповідник «Поле Полтавської битви»,  будинок Дворянського й Селянського банку. (Робота  учнів над орфограмами, (слайд 5))

       Отож, рушаймо в подорож!

    Учень 1: Сьоме місце в рейтингу чудес Полтави – за будинком Дворянського й  Селянського банку   ( слайд 6). Будівлю звели на початку минулого століття, оздобивши мозаїчними панно, різнокольоровими керамічними вставками, скульптурами. 1943 року  споруду спалили, відбудували 1948-го. Сьогодні тут знаходиться управління податкової інспекції.

    Учитель: Історія цієї будівлі пов’язана з багажем знань, відомостей. І як у кожному банку, у нас теж є інформація стосовно теми нашого уроку. Але часто віруси, потрапляючи  до комп’ютерної системи, знищують важливі дані. Така ж неприємність сталася і в нас. Вам необхідно відновити втрачену інформацію (слайд 7).

      Учень 2: Під номером шість у списку «Семи чудес Полтави» розташувався державний історико-культурний заповідник «Поле Полтавської битви» з охоронною зоною історичного поля загальною площею понад 771 га (слайд 8). Сьогодні ця пам’ятка є науково-методичним центром по вивченню історії України періоду 17– 18 століть у контексті світової історії. Відомо, що цей заповідник (єдиний в Україні) входить  до Міжнародної організації військово-історичних музеїв під егідою ЮНЕСКО, унесений до Всесвітнього туристичного маршруту.

       Учитель: У подорожі нам допоможе вправа «Незвичайний поїзд» (слайд 9). У три вагончики ми розмістимо вставні слова та словосполучення, як пишуться разом, окремо  або через дефіс: щоправда, не дай Боже, по-вашому, як на зло, наприклад, таким чином, на щастя, по-перше, навдивовижу, по-моєму, за чутками, їй-Богу, так би мовити, а втім.

           Чи всі пасажири на своїх місцях? Давайте перевіримо! (слайд 10)                                                            

         Учень 3: П’ятим дивом нашого міста є будівля Спаської церкви (слайд 11). За переказами, після Полтавської битви саме в ній відбувся молебень, на якому був присутній Петро І. На площі біля церкви 1709 року поховали загиблих захисників Полтавської фортеці. Парафіяни вірять, що храм має сильну енергетику та чудодійні властивості.

         Учитель:Увага! Зводимо будівлю (слайд 12). Складаємо речення та пояснюємо роль слова «буває» в кожному з них. Аргументуємо думки  синтаксичним аналізом речення. (Буває багато зла серед людей. Буває, добре слово зцілює краще за ліки.)

         Учень 4: На четвертому місці культурної візитівки нашого міста розташувалася будівля колишнього губернського земства(слайд 13) – краєзнавчий музей. У жовтні 2011 року він відсвяткував століття з дня освячення. Звели цей будинок у стилі українського модерну за проектом архітектора Василя Кричевського. Фасад прикрашають майолікові  герби повітів Полтавської губернії. Усередині приміщення оздоблене мальованим і різьбленим українським орнаментом.

        Вправа «Лінгвістичний орнамент»(слайд 14): уставити потрібні за значенням вставні слова та словосполучення.

       Учень 5: Історія цієї визначної пам’ятки нараховує 355 років(слайд 15). Комплекс Хрестовоздвиженського монастиря в Полтаві – єдиний на Лівобережжі, що має сім  шпилів – бань. 1695 року його зруйнували татари. У ході Північної війни монастир був резиденцією шведського короля Карла ХІІ. Після Полтавської битви знову був відбудований  Василем Кочубеєм. У різні часи тут розміщували клуб залізничників, історичний архів, дитячу трудову колонію, гуртожиток та їдальню педінституту, автомайстерню.

        Учитель: Приємно, що наше суспільство  все ж віддало належну шану цій історико-культурній пам’ятці, виправивши помилки. Тож і ми маємо працювати над усуненням таких неприємних моментів. Вправа «Злови помилку» (слайд 16).

         Учень 6: Є у нашім місті такі острівки, де хочеться  не тільки милуватися їх красою, а й відпочивати душею. Сюди приходять навчатися помічати  прекрасне (слайд 17). Білу альтанку збудували на честь святкування 200-річчя Полтавської битви 1909 року на місці, де під час баталії  був розташований Подільський сторожовий бастіон фортеці. За легендою, споруда має форму підкови, бо на цьому місці кінь Петра І загубив підкову наступного дня після битви, але місцевий коваль швидко викував нову. На фронтоні викарбувано слова письменника Івана Котляревського, садиба якого розташована неподалік: «Де згода в сімействі, де мир і тишина, щасливі там люди, блаженна сторона».

        Учитель:А зараз усім треба відпочити, тому оголошується рекламна пауза (слайд 18). Ваше завдання – створити рекламу з одного речення цій споруді, використавши вставні слова та словосполучення.

       Учень 7: Лідером рейтингу визначних місць нашого обласного центру є Кругла площа (слайд 19). Це великий ансамбль, збудований як копія Санкт-Петербурга на честь 100-річного ювілею Полтавської битви. У будівлях Круглої площі розміщені дитяча Мала академія мистецтв, кінотеатр імені Котляревського, міська рада, колишній кадетський корпус.

       ІV. Фаза консолідації знань.

         Учитель: А ми завершуємо свою віртуальну екскурсію. Перед нами – останній етап – «Тестовий лабіринт» (слайд 20).

         Справилися? Давайте перевіримоодин одного (взаємоперевірка – слайд  21).

         Урок хотілося б закінчити ліричними нотками (власним віршем):

         Люблю Полтаву серцем і душею, 

         Не сумніваючись у цьому ні на мить,

         Без сумніву, не розлучусь ніколи з нею:

         Як цей чудовий край не полюбить?

 

         Коли хто в мене раптом запитає:

         «Чи тут хотіла б ти усе життя прожить?»,

         Відповіла б: «Лиш в ріднім краї

         Людині дорога й безцінна кожна мить!»

  Як підсумок , хотілося б почути  ваші враження від уроку в довільній формі з 10 слів (слайд 22 – «Беру слово»).

    V. Домашнє завдання (різнорівневе) –  виписати 7– 8 речень зі вставними словами та словосполученнями; скласти 3 тестові завдання по темі; написати віртуальний лист Полтаві, уживаючи вставні слова та  словосполучення і звертання.

 

docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку