Урок позакласного читання « Учіться фантазувати»
Літературне читання
Тема: Василь Сухомлинський « Дід Осінник »
Мета: продовжувати ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом В. Сухомлинського; вдосконалювати навички правильного, свідомого читання; стимулювати пізнавальну активність та творчу самостійність учнів; розвивати в дітей уміння сприймати картини рідної природи через поезію, прозу, музику; розвивати творчу уяву і фантазію; вміння робити висновки та узагальнення; виховувати любов до рідної землі, захоплення її красою та неповторністю.
Обладнання: портрет В. Сухомлинського, аудіо запис П. Чайковського «Осіння пісня», малюнки із зображенням осінніх пейзажів, картки із завданнями, проектор, екран.
Тип уроку: сприймання та усвідомлення нових знань
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Холодно зараз в лісах і лугах.
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Затишно, тепло в класі у нас.
Друзі мої, я вітаю всіх вас.
Девіз уроку:
Виразно читаємо!
Чітко розповідаємо!
Мову свою розвиваємо!
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Вернісаж дитячих малюнків головного персонажа Л. Українки – Оха.
1. Де жив Ох?
а) На зеленому горбочку.
б) В тридев’ятім славнім царстві.
2. Як до Оха потрапляли люди?
а) Промовляючи слово « ох».
б) Через підземний хід.
3. Чим підземне царство було небезпечним для людей?
а) Вічним перебуванням в підземеллі.
б) Страшними казковими звірами.
4. Чий плач було чути у дворці?
а) Маленької дитини.
б) Дівчини бранки.
5. Щоб закінчити казку треба:
а) Розрубати дрова.
б) Розрубати 77 замків.
( Взаємоперевірка по слайду ).
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель читає вірш.
Ми прийшли у світ, щоб жити
Всі на просторі земнім,
Щоб сміятись і радіти
У довкіллі чарівнім.
Це життя. Це справжня казка!
Ллється музика і сміх.
Ти ж, запам’ятай, будь ласка,
Неповторний серед всіх!
– Діти, чим же ми відрізняємося один від одного?
– Кожна дитина – неповторна особистість.
– А чи можуть люди за допомогою своєї думки перенестися в інші частини світу, час?
– А чи хочете ви пофантазувати?
– На уроці ми вирушимо у крану «Фантазій». А щоб урок був вдалим, будьте уважними, активними, працьовитими.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Діти, що ви очікуєте дізнатися на уроці?
– Так, завдяки нашій уяві ми потрапимо у осінній ліс, побачимо красу природи в музиці, поринемо у життя письменника, але для цього вам потрібно виконати ряд завдань.
– Які завдання ви можете виконати?
– Отже, діти, ми будемо з вами працювати над казкою В. Сухомлинського « Дід Осінник».
V. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
1. Відгадування загадки.
У садах, лісах блукає,
В жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості.
(Осінь)
2. Слухання аудіозапису П. Чайковського « Осіння пісня »
3. Читання віршів напам’ять, дібраних раніше дітьми.
4. Відвідування художньої майстерні.(Показ слайдів).
– Отже, діти, за допомогою чого можна передати свої думки?
VI. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Діти, подивіться на екран, чи знайома вам ця людина?
– Діти, що ви вже знаєте про життя В. Сухомлинського?
Народився В. О. Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Кіровоградської області у незаможній селянській родині. В сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей — Іван, Сергій та Меланія. Усі вони стали вчителями.
Хлопчик ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було настільки сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.
У 1934 р. він став студентом факультету мови та літератури у Кременчуцькому педінституті. Проте через хворобу змушений був перервати навчання в інституті.
У 17 років Василь розпочав свою практичну педагогічну роботу, він викладав українську мову і літературу у школах.
Але Друга світова війна перервала навчання. В.Сухомлинський був на фронті. Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука і після операції стала на шість сантиметрів коротшою. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно повернувся до школи.
В. О. Сухомлинського призначають директором Павлиської середньої школи. Цим навчальним закладом він керував до останку життя, двадцять три роки у Павлиші стали найпліднішим періодом його творчості.
2 вересня 1970 р. серце Василя Олександровича Сухомлинського перестало битися.
На честь В. Сухомлинського названо університет та бібліотеку.
2.Опрацювання біографічної довідки
– Коли будемо читати, подумайте над таким питанням: « Чому В.Сухомлинський створив Школу під Голубим Небом?»
1). Читання статті учнями.(Вголос)
– Отже, що спонукало письменника створити Школу під Голубим Небом?
2). Читання мовчки самостійно.
3). Бесіда.
– Чого навчав дітей В.Сухомлинський?
– Де він любив проводити уроки?
3. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
4.Опрацювання казки Василя Сухомлинського « Дід Осінник»
1). Гра « Передбачення». Вправа « Мікрофон»
Учні об’єднуються в пари.
– Прочитайте уважно заголовок казки.
– Як ви вважаєте про що йтиметься в казці?
– Що незвичайного в імені діда?
2). Словникова робота ( за індивідуальними картками).
– Діти, давайте попрацюємо на картках.(Читання слів різними способами.)
3). Читання казки учнями ланцюжком «буксиром».
– Читаючи казку подумайте над питанням: « Коли прокидається дід Осінник?»
4). Словникова робота ( за слайдом).
5). Бесіда за змістом прочитаного
– Чи сподобалася вам казка?
6). Гра « Рибки» ( Мовчазне читання).
Бесіда.
– Як ви гадаєте, що саме допомогло В.Сухомлинському написати цю казку?
7). Вибіркове читання.
8). Творча робота в групах.
– Як учить нас В. О. Сухомлинський, ми маємо працювати творчо, уявляючи. –– Кожна група отримала завдання. Виконайте його і оберіть доповідача.
Отже, 1 група – придумати інше ім’я для діда Осінника й скласти
про нього невеличку казку.
2 група – з ряду прислів’їв вибрати прислів’я про осінь.
Пояснити значення одного прислів’я.
3 група – відгадати загадки про осінь.
– Отже, діти, для чого ми працюємо в групах?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Є багато творів В. Сухомлинського, які дають поради людям, закликають до того,щоб всі були добрими, розумними, чуйними, чесними, працьовитими, спостережливими.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Робота в парах.
« Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісти порошиною. Людина народжується, щоб залишити після себе слід вічний».
2. Гра « Закінчи речення». ( Слайд)
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Інструктаж
1