Конспект уроку позакласного читання для 3 класу. В. Сухомлинський "Дід Осінник"

Про матеріал
Продовжувати ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом В. Сухомлинського; вдосконалювати навички правильного, свідомого читання; стимулювати пізнавальну активність та творчу самостійність учнів; розвивати в дітей уміння сприймати картини рідної природи через поезію, прозу, музику; розвивати творчу уяву і фантазію; вміння робити висновки та узагальнення; виховувати любов до рідної землі, захоплення її красою та неповторністю.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання « Учіться фантазувати»

Літературне  читання

Тема: Василь Сухомлинський « Дід Осінник »

Мета: продовжувати ознайомлення учнів із життєвим і творчим шля­хом В. Сухомлинського; вдосконалювати навички правильного, свідомого читання; стимулювати пізнавальну активність та творчу самостійність учнів; розвивати в дітей уміння сприймати картини рідної приро­ди через поезію, прозу, музику; розвивати творчу уяву і фантазію; вміння робити висновки та узагальнення; виховувати лю­бов до рідної землі, захоплення її красою та неповторністю.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, аудіо запис П. Чайковського «Осіння пісня», малюнки із зображенням осінніх пейзажів, картки із завданнями, проектор, екран.

Тип уроку: сприймання та усвідомлення нових знань

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 Холодно зараз в лісах і лугах.

 Холодно зайчикам, лискам, птахам.

 Затишно, тепло в класі у нас.

 Друзі мої, я вітаю всіх вас.

Девіз уроку:

 Виразно читаємо!

 Чітко розповідаємо!

 Мову свою розвиваємо!

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  • Діти,згадайте, що було задано додому?
  • Ви і творчо підійшли до завдання і практично.

Вернісаж дитячих малюнків головного персонажа Л. Українки – Оха.

  • Практичну частину домашнього завдання ми перевіримо у вигляді тестових завдань.
  • Тест:

1. Де жив Ох?

 а) На зеленому горбочку.

 б) В тридев’ятім славнім царстві.

2. Як до Оха потрапляли люди?

 а) Промовляючи слово « ох».

 б) Через підземний хід.

3. Чим підземне царство було небезпечним для людей?

 а) Вічним перебуванням в підземеллі.

 б) Страшними казковими звірами.

4. Чий плач було чути у дворці?

 а) Маленької дитини.

 б) Дівчини бранки.

5. Щоб закінчити казку треба:

 а) Розрубати дрова.

 б) Розрубати 77 замків.

( Взаємоперевірка по слайду ).

  • Скажіть, а потрібно готувати домашнє завдання?

III. Мотивація навчальної діяльності

Учитель читає вірш.

Ми прийшли у світ, щоб жити

Всі на просторі земнім,

Щоб сміятись і радіти

У довкіллі чарівнім.

Це життя. Це справжня казка!

Ллється музика і сміх.

Ти ж, запам’ятай, будь ласка,

Неповторний серед всіх!

– Діти, чим же ми відрізняємося один від одного?

– Кожна дитина – неповторна особистість.

  • Діти, а що найшвидше в світі?

– А чи можуть люди за допомогою своєї думки перенестися в інші частини світу, час?

– А чи хочете ви пофантазувати?

– На уроці ми вирушимо у крану «Фантазій». А щоб урок був вдалим, будьте уважними, активними, працьовитими.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Діти, що ви очікуєте дізнатися на уроці?

– Так, завдяки нашій уяві ми потрапимо у осінній ліс, побачимо красу природи в музиці, поринемо у життя письменника, але для цього вам потрібно виконати ряд завдань.

– Які завдання ви можете виконати?

  • декламувати дібрані вірші;
  • дізнатися інформацію з біографічної довідки;
  • навчитися фантазувати, уявляти;
  • ознайомитися з казкою В.Сухомлинського « Дід Осінник»;
  • поповнити свій словниковий запас;
  • творчо і згуртовано працювати;
  • вчитися робити висновки.

– Отже, діти, ми будемо з вами працювати над казкою В. Сухомлинського « Дід Осінник».

V. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1. Відгадування загадки. 

У садах, лісах блукає,
В жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль – 
Жде сестрицю білу в гості.
(Осінь)
2. Слухання аудіозапису П. Чайковського « Осіння пісня »

  • Діти, якою ви уявили собі осінь?

3. Читання віршів напам’ять, дібраних раніше дітьми.

4. Відвідування художньої майстерні.(Показ слайдів).

– Отже, діти, за допомогою чого можна передати свої думки?

VI. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

Діти, подивіться на екран, чи знайома вам ця людина?

– Діти, що ви вже знаєте про життя В. Сухомлинського?

  • Послухайте і поповніть свої знання з життя і творчості В. Сухомлинського.( Показ слайдів.)

Народився В. О. Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівка  Кіровоградської області у незаможній селянській родині. В сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей — Іван, Сергій та Меланія. Усі вони стали вчителями.

Хлопчик ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було настільки сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.

У 1934 р. він став студентом факультету мови та літератури  у Кременчуцькому педінституті. Проте через хворобу змушений був перервати навчання в інституті.
У 17 років Василь розпочав свою практичну педагогічну роботу, він викладав українську мову і літературу у  школах.

Але Друга світова війна перервала навчання. В.Сухомлинський був на фронті. Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука і після операції стала на шість сантиметрів коротшою. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно повернувся до школи.

 В. О. Сухомлинського призначають директором Павлиської середньої школи. Цим навчальним закладом він керував до останку життя, двадцять три роки у Павлиші стали найпліднішим періодом його творчості.

2 вересня 1970 р. серце Василя Олександровича Сухомлинського перестало битися.

На честь В. Сухомлинського названо університет та бібліотеку.

2.Опрацювання біографічної довідки  

Коли будемо читати, подумайте над таким питанням: « Чому В.Сухомлинський створив Школу під Голубим Небом?»

1). Читання статті учнями.(Вголос)

– Отже, що спонукало письменника створити Школу під Голубим Небом?

2). Читання мовчки самостійно.

3). Бесіда.

– Чого навчав дітей В.Сухомлинський?

– Де він любив проводити уроки?

3. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

4.Опрацювання казки Василя Сухомлинського « Дід Осінник»

 1). Гра « Передбачення». Вправа « Мікрофон»

Учні об’єднуються в пари.

– Прочитайте уважно заголовок казки.

– Як ви вважаєте про що йтиметься в казці?

– Що незвичайного в імені діда?

2). Словникова робота ( за індивідуальними картками).

– Діти, давайте попрацюємо на картках.(Читання слів різними способами.) 

3). Читання казки учнями ланцюжком «буксиром».

– Читаючи казку подумайте над питанням: « Коли прокидається дід Осінник?»

4). Словникова робота ( за слайдом).

5). Бесіда за змістом прочитаного

  Чи сподобалася вам казка?

6). Гра « Рибки» ( Мовчазне читання).

Бесіда.

– Як ви гадаєте, що саме допомогло В.Сухомлинському написати цю казку?

  • Діти, давайте на декілька секунд закриємо очі і уявимо образ діда Осінника.
  • Чи вдалось вам це зробити?
  • Яким ви уявили діда Осінника?
  • А тепер порівняємо той образ, який вийшов у вас, з малюнком на екрані.(Слайд)
  • Отже, образ не може бути однаковий, бо у всіх різна уява і фантазія.

7). Вибіркове читання.

8). Творча робота в групах.

Як учить нас В. О. Сухомлинський, ми маємо працювати творчо, уявляючи.  –– Кожна група отримала завдання. Виконайте його і оберіть доповідача.

Отже, 1 група  – придумати інше ім’я для діда Осінника й скласти

   про нього невеличку казку.

  2 група  – з ряду прислів’їв вибрати прислів’я про осінь.

 Пояснити значення одного прислів’я.

3 група  – відгадати загадки про осінь.

  Отже, діти, для чого ми працюємо в групах?

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 Є багато творів В. Сухомлинського, які дають поради людям, закликають до того,щоб всі були добрими, розумними, чуйними, чесними, працьовитими, спостережливими.

  • До чого ж закликає нас автор цією казкою?

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Ми дуже багато можемо говорити про В. Сухомлинського та його твори. Але наш урок - проект добігає кінця. Хочеться завершити його словами В. Сухомлинського, а якими саме ви дізнаєтесь коли складете речення на картках.

1. Робота в парах.

« Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісти порошиною. Людина народжується, щоб залишити після себе слід вічний».

  • Як ви розумієте ці слова? Поясніть.

 2. Гра « Закінчи речення». ( Слайд)

  • Сьогодні урок навчив мене…
  • Прочитана казка спонукає мене…
  • Найцікавіші завдання на уроці…

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Інструктаж

  •  придумати продовження казки,  намалювати діда Осінника.
  • Діти, ви сьогодні « Молодці!»( слайд)

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 жовтня 2021
Переглядів
756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку