Тема уроку. Односкладні прості речення. Означено – особові речення.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок - подорож
Обладнання: таблиця, підручник, слайди, малюнок з кошиком.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
— Доброго дня, діти.
Сьогодні у вас урок незвичайний:
Учитель незнайомий і багато гостей.
Та прошу вас, друзі, в процесі навчання
Уважними бути урок увесь цей .
ІІ. Мотивація навчання
Слайд №1
Формула уроку. Учні повинні розшифрувати формулу своєї майбутньої роботи на уроці, використовуючи умовні позначення всіх якостей, що необхідні для плідної роботи.
(у+о)* (в+с)*р=з (де у - увага, о- організованість, в- взаємодопомога, с- спілкування, р- робота, з – знання)
ΙΙІ. Оголошення теми, мети уроку
Слайд №2
Софія Київська – 1000 літній символ мудрості України
Слово вчителя: Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми помандруємо до столиці нашої держави, щоб відвідати Софійський собор, помилуватися його незрівняною красою, дізнатися про його історію. Такий вибір є не даремним, адже Софії Київській уже понад 1000 років.
А також сформуємо поняття про односкладні речення, ознайомимось із видами односкладних речень та детальніше дізнаємось про означено-особові речення і способами вираження в них головного члена.
Можливо, хтось знає на якій вулиці розташований собор Святої Софії?
А знаходиться він на Володимирській гірці ,поблизу вулиць: Інститутській і Банковій.
А після яких подій ці вулиці стали відомими кожному українцеві?
Відповідно внаслідок революції гідності , річниця якої відзначається у листопаді, кривавою жертвою якої стала героїчна небесна сотня. Тож вшануймо пам’ять загиблих за незалежність і віру в краще майбуття України хвилиною мовчання.
ІV. Відтворення і корекція знань.
Звичайно, в дорогу завжди беруть валізи, а на урок ми йдемо з багажем знань, який нам не заважає, а навпаки – допомагає. Тому я вам пропоную взяти в дорогу ті знання, яких ви набули на попередніх уроках.
Учні отримують аркуші паперу з намальованим кошиком, на якому пропонується написати терміни, пов’язані з раніше вивченою темою «Просте речення». Головне, щоб «кошик» був заповнений ущент. Через певний час вчитель зупиняє гру і просить одного з учасників зачитати слова. Інші викреслюють назви, які повторюються в записах. Переможцем виявиться той, у кого більше за інших записано термінів, тобто в кого найбільш місткий кошик для знань.
Учні представляють свої результати.
Слайд №3
Собор Святої Софії, зберіг давню архітектуру та найповніший у світі комплекс мозаїк і фресок ХІ ст. Це пам’ятка світового значення, яка 1990 р. занесена ЮНЕСКО до Списку всесвітньої спадщини. Її унікальний за своєю стародавністю, оригінальністю, повнотою та цілісністю монументальний ансамбль доніс до нас живий дух епохи розквіту Київської Русі.
Слайд №4
Записати речення, підкреслити в кожному граматичну основу. Назвати речення двоскладні й односкладні. Пояснити свій вибір.
Під час Батиєвої навали, у 1240р. Софію було пограбовано і спустошено. Сам собор уцілів і залишився діючим храмом. Життя міста пульсувало і в умовах тяжкого інеземного поневолення. За митрополита Кирила ІІ розорену Софію полагодили та впорядкували.
Бесіда:
Що становить граматичну основу речення?
Чи можна сказати, що думка, виражена односкладним реченням, неповноцінна?
Які ви знаєте двоскладні речення за наявністю чи відсутністю другорядних членів речення?
Зверніть увагу на речення виділені червоним кольором та порівняйте їх з іншими.
Що їх об’єднує?( наявність лише одного головного члена речення)
Чим виражений присудок у першому реченні, а чим у останньому?
Як ви думаєте, чи можемо ми віднести їх до одного типу речень?
А з’ясувати ми це зможемо, прочитавши матеріал підручника.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слайд № 5
Типи односкладних речень.
Типи односкладних речень |
Способи вираження головного члена |
Приклади |
Означено-особові (дія конкретної особи, предмета) |
художній і розмовний стилі
|
Люблю Софію Київську і велич її славну.
|
Неозначено-особові (дія неозначеної особи) |
художній стиль
|
До початку ХVIII ст. Софійський собор повністю відбудували. |
Узагальнено-особові (дія узагальненої особи) |
художній, розмовний стилі прислів’я і приказки |
Силою не хвались – краще трудись. |
Безособові (дія у безособовому значенні)
|
художній, розмовний стилі
|
В 1697 р. внаслідок сильної пожежі знищено вже полагоджені дерев’яні будівлі монастиря. |
Слайд №6
Вибірковий диктант.
З – поміж поданих речень виписати лише те, у якому головний член виражений особовим дієсловом. Зробити синтаксичний розбір речення.
Великих збитків було завдано музею під час ІІ світової війни.
Погляньмо на чудову пам’ятку української архітектури. Софіївський собор не зазнав руйнування, однак були пограбовані архіви музею.
VІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
Ми заходимо в собор, помилуємося його інтер’єром і дізнаємося про означено-особові речення.
Слайд №7
Записати речення, визначити граматичну основу та вказати спосіб вираження головного члена.
До тебе йдемо, як до свого дому. На сходах дому зупинись на мить... . Заходжу і мрію про щось. Розглянь фрески детальніше, придивись до інтер’єру.
Слайд №8
Лінгвістична хвилинка.
Доповни прислів’я. Поясни, чим виражений головний член речення у ньому.(дієсловом 1-2 особи однини майбутнього та тепер. часу, дійсного та наказового способу)
Вік живи – вік…… (учись). Здобудеш освіту – побачиш… (більше світу). Шануй учителя, як…. (родителя). Не кажи не вмію, а кажи - ….. (навчусь). Не бий дубцем, а карай….. (слівцем). Чужим добром не……(збагатієш). Зробив діло – гуляй…(сміло).
Слайд № 9
На кожній парті ви маєте текст вірша та ілюстрацію Божої Матері Оранти. Прослухайте вірш і дайте відповіді на запитання.
Картка завдання:
Розгляньте ілюстрацію та опишіть Оранту, використовуючи рядки із твору.
Знайдіть означено-особові речення.
Якою постає Оранта в зображенні поетеси?
Чому авторка називає Оранту «свята заступнице»?
Чому таким популярним серед українців став саме образ Божої Матері Оранти?
На які риси менталітету українців спирається культ шанування Божої Матері?
Дійсно, Мати Божа була і є охоронницею, захисницею нашого народу, держави.
Молитва до Оранти
Свята Оранто, рятуй Софію!
До неба руки свої здійми!
Благословенну залиш надію,
І Україну не обмини!
Молись за неї до Бога й світу
Щодня,щоночі й кожну мить!
Священним словом заповіту
Вкажи, як треба її любить!
Свята заступнице, дай нам сили
Пройти вибоїсту нашу путь,
Щоб Україна зорю зустріла,
Якій потому вовіки бути!
Пречиста мати, здійми полуду
Із оченяток твоїх дітей.
І хай побачать святе усюди,
І святість збудить нехай людей.
Софія Київська знов воскресне І зачарує Вкраїні зір.
І нам Оранта стежки охрестить,
Що устрашиться лютий звір.
Свята Оранто, рятуй Софію!
До неба руки свої здійми!
Благословенну залиш надію,
І Україну не обмини!
Олеся Василець
Слово вчителя: Вийдемо на подвір'я Софійського комплексу та помандруємо далі.
Слайд № 10
Робота біля дошки.
Коментований диктант. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Довести, що записані речення є означено-особовими.
І варіант
Натомивши себе до знемоги, постою біля дзвіниці. Пройдеш через браму і потрапиш в інший світ.
ІІ варіант
Зайди до Будинку митрополита, побувай на культурно-просвітницькій конференції. Ознайомся з фрагментами мозаїчної підлоги з Десятинної церкви, гробницею княгині Ольги, макетом стародавнього Києва.
ІІІ варіант
Відчуваю дух святий науки в стінах сокровенних. Уважним будь при огляді пам'яток архітектури.
Слайд № 11
Слово вчителя:
Софіївський собор пережив занепади і розквіти Києва, бачив Богдана Хмельницького і навіть якийсь час функціонував як уніатська церква. В ньому відбувалися «посадження» постів, біля його стін шуміли київські віча, а під склепінням Софії писалися літописи і діяла перша на Русі бібліотека. За ними можна залюбки вивчати історію української архітектури.
1 ряд. Створити рекламний салоган для майбутніх відвідувачів пам’ятки, використовуючи означено-особові речення.
2 ряд. Скласти три означено-особові речення. Описати свої враження від побаченого, використовуючи дієслова бачу, розумію, відчуваю.
3 ряд
Творче конструювання. Утворити з двоскладних речень означено-особові речення.
Ніколи я не покину любити Софію і молитись за неї! Ви повинні обов’язково відвідати цей собор. Я бачу в соборі оту найбільшу щедроту роздарювати серце своє. Ви розкажете про свої враження детальніше. Ми пильно вдивились в очі святих, зображених на фресках та мозаїках храму.
Перевірка результатів роботи.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
Експрес – опитування. Незакінчені речення.
VIІІ. Рефлексія
Найбільш цікавим для мене було...
Я узнав багато нового:...
Особливо мені сподобалося...
Я навчився...
Я зрозумів...
Я усвідомив...
ІX. Домашнє завдання.
1.Параграф 15, вивчити правило, виконати вправу №161(ІІІ), стор. 106.
Слайд №12
Слово вчителя: Пишалися Софією наші пpащури. То чи можемо ми не величатися цією вічною кpасою сьогодні, чи можемо не відчувати тих духовних витоків, які йдуть до нас з неpозгаданих секpетів її мозаїк та фpесок, її витонченої оздоби?
Ми повинні цим гордитися. Ми зобов'язані вбирати в себе ці духовні витоки, доpогоцінні набутки минулих віків, бо це – пам'ять для нас і наших дітей, бо це – дух наших пpедків. За легендами, які вперто долають століття, доки стоїть Свята Софія – стоятиме і Київ, а разом із ним і вся Україна.
І, знаєте, ніяким темним силам
Не подолати нашу Україну,
Не розламати і не похилити,
Допоки УКРАЇНЦІ будуть жити!
Допоки слово наше ще палає,
Допоки пісня українська ввись злітає!
І прошу, не повторюйте, як хтось,
Що Україна – то є Малорось!