Тема. Складений дієслівний присудок. Способи його вираження.
Мета: поглибити знання учнів про види присудків, вдосконалювати вміння визначати
граматичну основу речення;
розвивати вміння учнів застосовувати набуті знання на практиці, розвивати логічне
мислення, пам’ять, творчі здібності;
виховувати почуття національної самосвідомості та громадянської активності.
Обладнання: презентація, смайлики для створення настрою, картки із завданнями, хмаринка тегів, презентація
Перебіг уроку
І. Настановчо-мотиваційний етап
- Усміхніться один одному. А тепер погляньте на мене, «спіймайте» уважність, наполегливість, творчість, добро, «пригорніть все до серця» і почнімо роботу. А ось ці смайлики нехай вам створюють позитивний настрій. (вручення смайликів)
ІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду
Мені потрібно учитися…
Із хмаринки тегів вибрати слова та словосполучення, які стосуються присудка
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми продовжимо досліджувати присудок, дізнаємося про ще один різновид складеного присудка, навчимося відрізняти складений іменний присудок від складеного дієслівного та простого дієслівного присудка. Також, виконуючи різні завдання, ми згадаємо історичну подію, яка стала трагедією для всіх українців.
ІV. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу
Складений дієслівний присудок складається з інфінітива й допоміжного дієслова. Основним компонентом складеного дієслівного присудка виступає інфінітив (називає конкретну дію). Допоміжне дієслово передає граматичне значення способу, часу, особи, числа.
У ролі допоміжних слів можуть бути:
В тіло почало входити м'яке тепло і півсон (М. Стельмах).
Тепер така пора, що людина мусить людині помагать (І. Франко).
Ця картина приречена стати шедевром.
Василеві соромно згадувати про свій вчинок.
За золоту монету він ладен танцювати хоч до ранку.
Розрізняйте!
Складений дієслівний присудок (один діяч і одночасна дія) – Я хочу спати.
Простий дієслівний присудок (різні діячі або послідовні дії, а інфінітив є обставиною, додатком або означенням).
Дівчина пішла плавати. (обставина, пішла (з якою метою?), щоб поплавати)
Лунає команда рушати. (означення, команда (яка?) рушати)
Вас просили почекати. (додаток, просили (що?) почекати)
Прийшло бажання вчитися. (означення)
Мати пішла готувати вечерю. (обставина)
Батько попросив сина принести води. (додаток)
Багато городян прийшло послухати концерт. (обставина)
Мовне спостереження
Виберіть речення зі складеним дієслівним присудком. Обґрунтуйте відповідь.
1. Батьки пішли копати город.
2. Дід почав копати криницю.
3. Ти будеш копати?
4. Уміння копати криниці передалося мені від прадіда.
Коментоване письмо
Записати речення, визначити граматичну основу в кожному та вид присудка
Я вірші став писать під вечір золотий (В.Сосюра)
Україні, її люду хочу я служити. (П.Тичина)
Поезія не може жити на смітнику.
Почав жевріти схід сонця.
Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця! {В. Сосюра)
Я хочу вам про рідний край сказать (Олександр Олесь).
Вибірково-розподільний диктант
Виписати спочатку речення зі складеним дієслівним присудком, а потім із простим дієслівним.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1) Інформаційна хвилинка
- Діти, яку подію відзначають в Україні 21 листопада? (21 листопада - День Гідності та Свободи)
- Що ви знаєте про цю сторінку нашої історії?
Розповідь вчителя
- 21 листопада 2020 року, відповідно до Указу Президента України від 13.11.2014 №872/2014, в Україні відзначається День Гідності і Свободи.
Метою запровадження пам’ятної дати стало утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку XXI століття, а також віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які восени 2004 року (Свято Свободи) та у листопаді 2013 року — лютому 2014 року (Революція Гідності) постали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору.
Революція Гідності – подія в історії сучасної України, яка змінила життя багатьох українців, їхнє бачення світу і себе у ньому.
Саме шість років тому – 21 листопада – в Києві почалися студентські акції протесту, спричинені несподіваним одностороннім рішенням влади відкласти підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Після жорстокого побиття студентів та розгону Євромайдану, мирний протест переріс у масові зібрання – щотижневі віче для підтвердження своїх поглядів, громадського спротиву – та постійні сутички між протестувальниками та спецпризначенцями, наслідком яких стала трагічна загибель понад 100 людей – Героїв Небесної Сотні…
«Революція Гідності» – так назвуть згодом «Євромайдан» – об’єднала весь український народ навколо високої мети – відстоювання незалежності України, її розвитку в європейському співтоваристві, захисту демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, досягнення гідного рівня життя й праці.
2) Перегляд відеоролику «День Гідності та Свободи» (див.додаток)
3) Відеоурок О.Авраменка про Євромайдан та Революцію гідності (див.додаток)
4) Словникова робота
Євромайдан
Революція гідності
Небесна Сотня
День Гідності та Свободи
Гідність – це самовідчуття людиною своєї цінності з урахуванням цінності інших.
Гідність – це сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості людини.
Синоніми: достоїнство, самоповага, гордість…
5) «Словник священних слів»
«Якби я задався метою скласти «Словник священних слів»…»
(Пропонується записати 10 слів)
(Честь, гідність, свобода, рідна мова, Батьківщина, Україна, повага, працелюбність, справедливість, незалежність…)
VI. Підсумок уроку
Рефлексія
VII. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал §10. Скласти міні-твір (5-7 речень) про любов до Батьківщини, використавши подані присудки:
Повинні вивчати, мусимо передати, зобов’язані зберегти, треба змінити.