Урок № 12 ПІДМЕТ, СПОСОБИ ЙОГО ВИРАЖЕННЯ
Мета: поглибити знання учнів про підмет і присудок як головні члени речення; сформувати вміння виділяти підмети та присудки в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження; удосконалити вміння конструювати речення з різними за способом вираження підметами та присудками; за допомогою мовленнєво комунікативного дидактичного матеріалу поглибити знання учнів про козаків – славних лицарів, захисників рідної землі.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв і приказок, крилатих висловів тощо з різними способами вираження в них підметів.
Культура мовлення і стилістика: синонімія різних способів вираження підметів.
Текст (риторичний аспект): відтворення деформованого висловлювання.
Міжпредметні зв’язки:
Історія України, народознавство
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Уведення їх у поняттєво-термінологічне поле
Просте речення є основною одиницею, що призначена для передавання відносно закінченої інформації. Крім цього, воно є одиницею, що формує складне речення, а також будь-який текст. Саме в простому реченні виявляються його компоненти — головні й другорядні члени речення.
ІV. Актуалізація мотиваційних резервів восьмикласників
Творче спостереження з елементами аналізу
( листок передається від одного до іншого)
Україна. Багато вчених по-різному пояснюють цю назву, але більшість із них заперечують, що вона походить від слова «окраїна».
Слово «Україна» в літописі згадується ще в XII ст., але, імовірно, існувало воно набагато раніше. Найпереконливіше, на нашу думку, пояснює назву нашого краю О. БраткоКутинський. Він доводить, що слово — назва «Україна» утворилося зі слова «украяти», тобто «виділити», «відірвати», «відокремити» (вкраяти хліба). І досі вживається слово «кравець», «краяти»,— «краяти сукню», «викроїти годинку» і т. д.
Вкраяний хліб зветься окрайкою. Украяна — тобто відокремлена від решти, виділена з-поміж інших земля буде зватися Україною (Вкраїною) (М. Адаменко).
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Розглянути схему. З’ясувати, що вам відомо про присудок як головний член речення, а яка інформація є новою.
Вправа 87, с 76
Перегляд презентації « Козацька доба » ( слайд 1- 9 )
Зачитування листа запорожців турецькому султану.
Додатаок №1
Розгляд таблиці в підручнику ( про підмет ) с. 78-79 та на листочку (про присудок )
Способи вираження підмета
Способи вираження простого присудка
формами дієслів дійсного способу в теперішньому, минулому і майбутньому часі |
формами дієслів наказового та умовного способів |
фразеологізмом |
Біля сухого дерева й сире горить. Ложка дьогтю зіпсує бочку меду (Нар. творчість) |
Нехай цвітуть про тебе співи... (В. Сосюра). Поїхав би я в гості, та люди не кличуть (Нар. творчість) |
Весна вступила у свої права. |
VІ. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
Дослідження-трансформація на основі тексту
Цікавинки з іторії українського козацтва
1 Канцелярія запорозьких козаків
2
Відтворення деформованого висловлювання
У великій шані в козаків перебувало побратимство кожен козак віддавав своє життя за волю родичів і побратимів на знак побратимства вони мінялися хрестами з тіла, а все інше було спільне вони дарували один одному коней, зброю в боях билися поруч і рятували один одного або захищали своїм тілом побратимство було однією з таємних причин їх непереможності.
АЛГОРИТМ характеристики підмета
Творче конструювання (робота в парах)
Установити відповідність між фразеологізмами й синонімічними до них дієсловами. За зразком скласти пари речень так, щоб у ролі простих присудків уживалися:
а) фразеологізми; б) синонімічні до них дієслова. Підкреслити головні члени речення.
Зразок. Він поставив на кін усе. — Він ризикував усім.
1 Припасти оком. 2 Робити вигляд. 3 Скалити зуби. 4 Скребти голову. 5 Вростати в землю. 6 Валяти дурня. 7 Набрати води в рот. |
А Посміхатися. Б Завмирати. В Задивитися. Г Мовчати. Д Набридати. Е Прикидатися. Ж Байдикувати. 1-в,2-е,3-а,4-д,5-б,6-ж,7-г
|
Дослідження-аналіз
Визначити ГО, Назвати тип простого речення: двоскладне чи односкладне. Про яку рису характеру козака йдеться (Додаток №2)
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити правила с. 77, виконати вправу 93
Додаток 1
Запорозькі козаки турецькому султану!
Ти — шайтан турецький, проклятого чорта брат і товариш і самого люципера секретар. Який ти в чорта лицар? Чорт викидає, а твоє військо пожирає. Не будеш ти годен синів християнських під собою мати, твого війська ми не боїмося, землею і водою будем битися з тобою. Вавілонський ти кухар, македонський колесник, єрусалимський броварник, александрійський козолуп. Великого і Малого Єгипту свинар, вірменська свиня, татарський сагайдак, кам'янецький кат, подолянський злодіюка, самого гаспида внук і всього світу і підсвіту блазень, а нашого Бога дурень, свиняча морда, кобиляча срака, різницька собака, нехрещений лоб, хай би взяв тебе чорт! Отак тобі козаки відказали, плюгавче! Невгоден єси матері вірних християн! Числа не знаєм, бо календаря не маєм, місяць на небі, год у книзі, а день такий у нас, як у вас, поцілуй за те ось куди нас!..