Конспект уроку " Синоніми"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 5 класу, мета якого є ознайомити учнів із синонімами, навчити визначати їх у реченнях; розвивати вміння правильно використовувати синоніми в мовленні.
Перегляд файлу

Синоніми

Мета: ознайомити учнів із синонімами, навчити визначати їх у реченнях; розвивати вміння правильно використовувати синоніми в мовленні

Очікувані результати: учні розпізнають синоніми, наводять приклади; користуються словником синонімів; відрізняють синоніми за відтінками значень, стилістичним забарвленням (у нескладних випадках); добирають до слів синоніми (найуживаніші випадки); уживають синоніми відповідно до їх семантико-стилістичних особливостей, а також як засіб зв’язку речень у тексті та уникнення невиправданих повторень слів.

Обладнання: підручник, словник

  • I. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми відвідаємо заповідник у Лексикології — «Синоніми».

  • II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Бесіда.

 Які ви знаєте групи слів за значенням?

 Які слова називаються омонімами? Наведіть приклади.

Складання речень.

Складіть речення, у яких подані слова були б омонімами.

Бал, наряд, топити, доля, вид, лава, захід.

III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

1) Що таке синоніми?

Синоніми (від гр. synonymos — однойменний) — слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або дуже близькі за лексичним значенням: лелека, бусол, чорногуз; чемний, вихований, ввічливий.

2) Що таке синонімічні ряди?

За спільним лексичним значенням синоніми об’єднуються в синонімічні ряди. Синоніми допомагають уникнути небажаних повторів слів, точніше й вислівніше висловити думку: Знову брели від порога правдивої цілі шукати. (П. Грабовський). (На відміну від слів іти, прямувати тощо слово брести означає невпевнений, нецілеспрямований рух).

https://www.ar25.org/sites/default/files/govoryty.pngУ тексті подібну роль виконують і слова, лексичні значення яких не збігаються, а лише за певними ознаками зближуються: Навесні на нашій хаті поселилися лелеки. Ми, діти, були дуже раді гостям. Незабаром птахи вивели малят.

C:\Users\кв\Desktop\5 (1).jpg 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

Робота з текстом.

Запишіть текст, доберіть із поданих у дужках синонімів найбільш доцільний. Звірте з оригіналом.

Весна (прийшла, прилинула) так якось несподівано!
Зима стояла (міцно, твердо) до пори.
Вітри (війнули, дихнули) з півдня. І тоді вона
(немов, неначе) у Ворсклу з’їхала з гори.
Ще сніг (ковтала, їла) повідь широченна,
і (рала, плуга) ждав іще тужавий лан.
А під горою вишня (наречена, молода)
вже до віночка міряє туман.

(Л. Костенко)

Тренувальна вправи.

  1. Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх.

Дружити, приятелювати, товаришувати, ладити, брататися; сучасний, нинішній, сьогоднішній, модерний, теперішній; найновіший, минулий, дотеперішній, попередній, колишній, тодішній, пережитий.

 

  1. Випишіть синоніми до слова   іти.

Ой три шляхи широкії докупи зійшлися. На чужину з України брати розійшлися. Хутко літні дні минають, йде уже зима... (І. Вирг). На рідну землю я прийшов. Пройдуть віки, настане вічне літо. Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці. Попід тинами біжить мати свою дочку переймати. «Вернись,— каже,— чи не чуєш? Куди ти чимчикуєш? (Нар. творчість) Усі свої чотири десятини обійшла Докія до смеркання. Ледве вже чапала додому, стомлена й радісна (М. Стельмах). Тільки вночі була відлига, сніг танув, немов напровесні. Ще й зранку доводилося не йти, а чапати по сніговій каші (Ю. Збанацький). Повертався він часом на світання й не йшов до хати, а простував до клуні, де було свіже сіно (А. Шиян). Пройшовши кілька гонів, перебрались вони через глибоку балку й з милю простували рідким лісом.

  1. Інтерактивні вправи .

https://learningapps.org/1116626

https://learningapps.org/2220462 

Робота зі словником.

Випишіть синонімічні ряди поданих слів. Поясніть лексичне значення кожного слова (усно).

Вередувати, дивувати, зміцнювати, псувати, перемогти, сяяти.

ІV.              Домашнє завдання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

V.              Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 На уроці я навчився (навчилася)…

 

 

docx
Додано
21 березня 2023
Переглядів
4486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку