Конспект уроку: "Синоніми, антоніми. Багатозначні слова, слова з переносним значенням"

Про матеріал
Конспект уроку: "Синоніми, антоніми. Багатозначні слова, слова з переносним значенням" за технологією "Перевернутий клас"
Перегляд файлу

Тема уроку : Синоніми, антоніми. Багатозначні слова, слова з переносним значенням

Технологія: Перевернутий клас

Обладнання: підручник, зошит, інтерактивні вправи, картки

Технологічна карта вивчення теми

 

Тема

Синоніми, антоніми. Багатозначні слова, слова з переносним значенням

Задачі уроку:

Навчальні:

- формувати вміння розрізняти синоніми, антоніми, багатозначні слова та слова з переносним

- виховувати культуру поведінки при фронтальній та індивідуальній роботі.

Формувати  УНД:

 Особистісні:

- здатність до самооцінки на основі критерію успішності навчальної діяльності,

- формування відповідального ставлення до навчання, до знань мови;  готовності до саморозвитку та самоосвіті на основі мотивації до навчання та пізнання, вести діалог з іншим людьми і досягати в ньому взаєморозуміння;

- формування комунікативної компетентності в спілкуванні та співпраці з однолітками в процесі навчальної діяльності

Регулятивні:

- уміння самостійно визначати цілі свого навчання, формувати нові задачі для пізнавальної діяльності;

- здійснювати контроль своєї діяльності в процесі досягнення результату;

- визначати способи дій в рамках запропонованих умінь і вимог;

- коригувати свої дії відповідно до ситуації;

- висловлювати своє припущення

Комунікативні:

- вміння організовувати навчальне співробітництво і спільну діяльність з учителем та однолітками; працювати індивідуально і в групі;

- формулювати, аргументувати і відстоювати свою думку;

- вміння свідомо використовувати мовні засоби відповідно до задач комунікації для вираження своїх почуттів, думок та потреб;

- вміння оформляти свої думки в усній формі, слухати та розуміти мову інших

 Пізнавальні:

- вміння орієнтуватися в своїй системі знань; відрізняти нове від вже відомого; здобувати нові знання: знаходити відповіді на запитання, використовуючи підручник, свій життєвий досвід, інформацію, отриману на уроці

Запланований результат

Предметні:

- формувати  вміння розрізняти синоніми, антоніми, багатозначні слова та слова з переносним значенням;

- розвивати вміння визначати їх значення.

Особистісні:

- вміти проводити самооцінку на основі критерію успішності навчальної діяльності;

- формувати комунікативну компетентність в спілкуванні та співпраці з однолітками в процесі навчальної діяльності

Регулятивні:

- вміти самостійно визначати цілі свого навчання, формувати нові задачі для пізнавальної діяльності;

- здійснювати контроль своєї діяльності в процесі досягнення результату;

- визначати способи дій в рамках запропонованих умінь і вимог;

- коригувати свої дії відповідно до ситуації;

- висловлювати своє припущення

 Пізнавальні:

- вміння орієнтуватися в своїй системі знань; відрізняти нове від вже відомого; здобувати нові знання: знаходити відповіді на запитання, використовуючи підручник, свій життєвий досвід, інформацію, отриману на уроці

Основні поняття

Синоніми, антоніми, багатозначні слова, переносне значення слова

Міжпредметні зв’язки  

Українська мова, літературне читання

Ресурси

 

Хорошковська О.Н, Воскресенська Н.О., Яновицька Н.І.Українська мова для загальноосв.навч.закл. з навч.рос.мовою: підруч. для 4 кл. загальноосв.навч.закл. – К.: Освіта, 2015.-176 с.

ЦНР

Інтерактивні вправи: «Слова-синоніми» (https://learningapps.org/17124682), «Пряме і переносне значення слів»  (https://learningapps.org/17128288), «Фразеологізми та їх значення» (https://learningapps.org/17195240), картки

Організація простору

Фронтальна робота, індивідуальна робота, парна робота, групова робота

Хід уроку

Етап урока

Діяльність учителя

Діяльність учнів

D:\табір Світлана\картинки в ПНЖ\84110988_83336459_ulitka1.pngI. Організаційний момент

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку, Створення сприятливого емоційного настрою.

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

 Роботу швидше починаймо.

 

Сьогодні у нас — незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чудову, в країну відому,

Що нас чекає й збагачує мову.

Вітають учителя, концентрують увагу на уроці

II. Актуалізація знань учнів. Перевірка домашнього завдання. Виявлення індивідуальних труднощів.

 

Записую слова в таблицю

сильний

слабкий

сильний вітер

сильна воля

  • Чому так розподілені слова?
  • Так, правильно. Давайте пригадаємо, яку тему ви вивчали вдома самостійно.
  • Які слова називаються синонімами? Антонімами? Що дізналися про багатозначні слова? Що таке пряме  та переносне значення слова?

(Активізую вже наявні знання з самостійно вивченої теми, які було перевірено за допомогою вхідного контролю у вигляді тесту)

Слухають учителя. Відповідають на запитання. Згадують і закріплюють вивчений матеріал.

 

 

 

Усне самооцінювання на підставі відповіді при вхідному тестуванні.

III. Мотивація навчальної  діяльності

 

Створюю умови для виникнення в учнів внутрішньої потреби для включення в навчальну діяльність.

  • Діти, як ви думаєте, навіщо нам все потрібно знати?
  • Є така програма «Правильна українська». Дивишся її і ще більше розумієш, що мова українська мелодійна, красива. Вона настільки передає емоції, що інколи не вистачає слів, тому наш словниковий запас необхідно поповнювати щодня. Наша мова багата і неперевершена. Ви чули такі фрази, як занурювати очі, забивати памороки, годувати жданиками, далеко куцому до зайця?
  • Чи згодні ви зі мною?

Запрошую вас до спілкування, до вирішення питань, які виникають, і все у нас буде добре!

Висловлюють свою думку, підтримують пропозицію вчителя.

IV. Постановка учбової проблеми.

Постановка учнями мети уроку як власної навчальної задачі

Пишу на дошці речення.

По дорозі швидко бігла бабуся.

  • Чи з усім ви згодні в цьому реченні?
  • Отже, яку мету ми поставимо на урок?
  • А які будуть задачі на урок?
  • Дуже добре, приступимо!

Формулюють мету і задачі на урок.

- Поглибити і закріпити знання про синоніми, антоніми, багатозначні слова, слова з переносним значенням.

- Навчитися застосовувати в усному й письмовому мовленні.

V. Первина перевірка. Дослідження проблемної ситуації

1. Давайте спробуємо все розставити на свої місця.

По дорозі повільно йшла бабуся.

 

 

1.Редагують  речення, записують його у зошити.

 

VI. Фізкультхвилинка

Інтерактивний танок «Дощик»

Показую дії. Діти виконують протилежні дії.

Слова

Дії

- Іде дощик

1.Піднімає руки знизу доверху, перебираючи пальцями.

- Подув вітерець.

2. Махає руками зверху

- Гримить грім.

3. Стоїть на місці

- Блискавка.

4. Не плескає у долоні

- Веселка

5. Зводить руки

  1. Діти опускають руки зверху донизу, перебираючи пальцями.
  2. Діти махають руками знизу.
  3. Стукають ногами.
  4. Плескають у долоні
  5. Розводять руки вліво, вправо

VII. Узагальнення та систематизація знань і умінь

1. Організація парної роботи. Виконання інтерактивної вправи за посиланням: https://learningapps.org/17124682

2. Організація групової роботи (об’єдную учнів по 6)

Кожній групі даю картки (розрізані) з фразеологізмами.

Завдання: знайти синоніми й стати парами.

Сиднем сидіти

Море по коліно

Видимо-невидимо

Не взятися й за холодну воду

Усе одно

І яблуку ніде впасти

 

3. Робота з підручником: с.52, вправа 105 (Б-II)

4. Антонімічна гра за малюнком.

 

 

 

 

5. Організація роботи в парі.

Інтерактивна вправа «Пряме і переносне значення слів»

https://learningapps.org/17128288

6. Весела вікторина

  1. що біжить без ніг? (час, думка)
  2. що летить без крил? (звуки, слова, час)
  3. що плаче без сліз? (душа)
  4. яким словом можна зігріти? (теплим)
  5. якого променю не побачиш? (промень щастя, надії)

7. Творча робота «Редактор» у команді.

(Слова вірша надруковані на смужках відповідно до кольорів веселки).

Як виросту — збудую (дім, хату, оселю),
На хаті колесо (приб'ю, прикріплю, прилаштую),
А там я поселю (крилату, летючу, літаючу),
Лелечу клекітну (родину, сім'ю,пару)                                           Нехай (розводиться, гніздиться, селиться)
По всіх деревах і (хатах, оселях,будинках)
Нехай мені щоночі (здається, ввижається, сниться),
Що я літаю, наче (птиця, птах, пташка).

1. Працюють в парі. Виконують інтерактивну вправу за посиланням:

https://learningapps.org/17124682

Задають питання, консультуються з учителем, один з одним.

2. Учні працюють у групі, знаходять синоніми, становляться у пари.

 

 

 

3. Школярі складають речення з народним висловом «Вітер у голові свище», записують  у зошити.

4. Дивлячись на малюнок, хтось з учнів називає слово, інший – антонім до сказаного слова.

 

 

 

5. Учні виконують інтерактивну вправу за посиланням:

https://learningapps.org/17128288

 

6. Діти відповідають на поставлені питання

 

 

 

 

 

 

7. Учні працюють у команді.

Прикріплюють рядки вірша відповідно до кольорів райдуги. Один представник команди читає свої рядки.

 

 

 

VIII. Завдання додому

  1. Виконати інтерактивну вправу «Фразеологізми та їх значення» за посиланням: https://learningapps.org/17195240
  2. Скласти міні-твір на будь-яку тему, використовуючи антоніми, синоніми, багатозначні слова.

Школярі записують завдання додому у щоденники   

IX. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності на уроці

«Скажи одним реченням».

Пропоную дітям набір фраз, які вони повинні доповнити:

На уроці я:

дізнався…

зрозумів…

навчився…

найбільший мій успіх – це…

найбільші труднощі я відчув…

я не вмів, а тепер вмію…

я змінив своє ставлення…

на наступному уроці я хочу…

Дякую за роботу! Молодці!

Учні доповнюють фрази, використовуючи початок.

 

doc
Додав(-ла)
Алла Чуракова
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
1347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку