Тема. Синоніміка речень з прямою мовою та непрямою мовою.
Мета: поглибити знання учнів з теми «Способи передачі чужого мовлення»; удосконалити вміння і навички розпізнавати речення з прямою мовою та непрямою мовою; розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою речень з прямою, непрямою мовою, правильно їх оформляти на письмі; замінювати речення з прямою мовою на синонімічні речення з непрямою мовою; розвивати логічне та образне мислення, пам'ять; збагачувати словниковий запас; виховувати в учнів духовність, милосердя.
Очікувані результати.
У кінці уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок розвитку компетентностей
І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
-Так багато на світі горя,
Люди, будьте взаємно красивими!
Ліна Костенко
Нещодавно, перечитуючи поезію Ліни Костенко, я натрапила на такі рядки: «Духовний Чорнобиль давно почався, а ми його ще тільки боїмося». Усі ми боїмося ядерної війни, екологічних катастроф чи, так би мовити, «другого Чорнобиля», проте мало хто замислюється, що духовний Чорнобиль – це набагато більша біда. Адже спустошена, зачерствіла душа – страшна зброя в руках сучасного людства. Вона може призвести і до ядерних війн, і до екологічних катастроф. Сьогодні я пропоную вам поговорити про духовність, тому епіграфом до уроку будуть слова Ліни Костенко.
Подивіться уважно на тему уроку і скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
III. Мотивація навчання учнів. Де ви зможете використати знання з даної теми?
1. Лінгвістична гра «Так чи ні»
10. Епіграф є різновидом цитати? ( Так)
11. Цитати завжди беруться в лапки? (Ні)
12.Чи може з малої літери писатися цитата? (Так)
2. Групова робота.
Робота з текстом. Прочитайте текст і виконайте тестові завдання до нього.
1. Антуан де Сент-Екзюпері у своїй знаменитій казці «Маленький принц» сказав: Найголовніше – те, чого очима не побачиш. 2. Що ж є у нас найголовніше, чого ми не бачимо? 3. Душу? 4. Безперечно, щира краса людини насправді непомітна. 5. Проте якось же вона виявляється. 6. Виявляється в доброті, милосерді, чуйності, здатності любити, в усіх вчинках людини, в її усмішці, в її душі. 7. Це гармонія із самим собою та світом довкола. 8. Вона руйнує стіну, бар’єр непорозуміння, зла, ненависті, зігріваючи всіх, хто знаходиться поруч з людиною, котра її випромінює.
1.Пунктуаційну помилку допущено:
А) у першому реченні;
Б) у другому реченні;
В) у третьому реченні;
Г) у сьомому реченні.
2.Вставне слово вжите у тексті виражає:
А) порядок викладу думок;
Б) джерело інформації;
В) впевненість;
Г) невпевненість.
3.Орфографічну помилку допущено у слові:
А) бар’єр;
Б) ненависть;
В) виявляється;
Г) найголовніше;
4. У якому реченні вжито відокремлену обставину:
А) у третьому;
Б) у п ‘ятому;
В) у шостому;
Г) у восьмому.
5. Явище повної асиміляції відбувається у слові :
А) безперечно;
Б) навколишнім;
В) виявляється;
Г) усмішці.
Код: 1.а; 2.в ; 3.а ; 4.г ; 5.в.
1. А : “П “. 2. “П ,--а,--п”. 3.” П ,--а :--П” . 4. А :” П” ,--а.
Якщо в склянку з чистою водою ми крапнемо хоч росинку чорнила, вода вже не буде кришталево чиста. Вона буде сіра, брудна, з “душком” сказала Л.Костенко і додала так само і з нашою душею.
О. Радищев писав лише тоді станеш людиною ,коли навчишся бачити людину в іншій.
Якої б віри якого б народу не була людина говорив Шевченко стає нашим найріднішим братом коли вона у біді.
О. Гончар зазначав саме в людяності, у здатності любити, у моральній чистоті полягає найвища духовність тому пам’ятаймо про це.
Завдання в парах: перебудуйте подані синтаксичні одиниці:
І учень: на речення з прямою мовою та словами автора; ІІ учень: на речення з непрямою мовою. Прокоментуйте різницю між ними та їх інтонаційним оформленням.
4. Лінгвістичне спостереження.
Порівняйте дві конструкції: речення з прямою мовою та речення із непрямою мовою, визначіть, чи однакова стилістика їх .
Висновок: синонімічними є конструкції з прямою й непрямою мовою, але вони характеризуються різними стилістичними відтінками. Пряма мова – це художній прийом змалювання постаті персонажа, розкриття його внутрішнього світу й поведінки ,його ставлення до оточення. Це засіб індивідуалізації мови літературних героїв. Непряма мова стилістично нейтральна, позбавлена експресивності.
Красивих людей багато, але чи всі вони красиві душею? Що головніше, на вашу думку, зовнішня чи внутрішня краса ?
Духовність – це неодмінна складова нашого життя. Та, на жаль, все частіше ми говоримо про бездуховність. Ось результати нашої діяльності (показ світлин із зазначенням посилань на джерело).
Учні коментують фотографії, висловлюють свої думки.
Висловіть свої думки щодо духовності сучасного покоління, які б поради ви дали своїм одноліткам, щоб великодушність була реальністю, а не міфом? У своїй роботі використайте речення з прямою мовою та непрямою .
Відомий український письменник Олесь Гончар у вуста одного із героїв відомого роману “Собор” вклав такі слова: “Собори душ своїх бережіть, друзі …Собори душ”. Я вам бажаю, щоб криниця вашої душі ніколи не висохла.