Конспект уроку " Складне речення і його ознаки. Складносурядне речення. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв'язком"

Про матеріал
Пропоную урок-дослідження з української мови для 9 класу. Заняття має на меті повторити і систематизувати вивчене учнями про складне речення у 5 класі, виявити, чи розрізняють учні прості і складні речення, типи складних речень; вдосконалювати вміння і навички школярів будувати і правильно використовувати в мовленні складні речення, визначати види складних речень, ставити й пояснювати розділові знаки, розвивати вміння робити висновки, стисло формулювати думки й обґрунтовувати їх; виховувати любов до слова , почуття гордості за український народу.
Перегляд файлу

Тема.  Складне речення і його ознаки. Складносурядне речення. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв'язком

 

Мета: повторити і систематизувати вивчене учнями про складне речення  у  5 класі, виявити, чи  розрізняють учні  прості   і складні    речення, типи  складних  речень;   вдосконалювати вміння і навички школярів будувати і правильно використовувати в мовленні складні речення, визначати види складних речень, ставити й пояснювати розділові знаки, розвивати розумові здібності, вміння робити висновки,  стисло формулювати думки й обґрунтовувати їх; виховувати любов до слова , почуття гордості за український народу.

Тип уроку : урок – дослідження

Я повинен пізнати світ і себе ,

 я потребую життєвих експериментів…

   В.Леві

Перебіг уроку

 І. Організаційний момент

 ІІ.  Оголошення теми і мети   уроку. Мотивація навчальної діяльності

1. Звернення до епіграфа

2. Аби дізнатися, яку велику тему ми будемо вивчати майже до кінця року пропоную вам виконати  розподільний диктант: Подані слова  запишіть у дві колонки: у першу - слова, що пишуться разом , у другу -  через дефіс. Якщо ви правильно розподілите слова ,то , підкресливши першу букву в кожному з них , прочитаєте тему  нашого уроку .

 

Східноєвропейський,  рано – вранці, картознавство, естрадно – цирковий, лісостеп, червоно – чорний, авіаквиток, електронно – ядерний, далекосхідний, нью – йоркський, новоутворений, ніжно – білий, етнографічний, яскраво – білий.( Етнографія – наука , яка вивчає побут, звичаї, матеріальну та духовну  культуру народів)      (Складне речення)

 

3.Запис теми уроку,( х-ка теми)

4.На уроці ми повинні повторити

 - вивчений  матеріал про  складне реченя;

- удосконалити вміння  визначати складне речення  й відрізняти його від простого,

- учитися  розрізняти  види складних речень .

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Проблемне завдання : Вирізнити серед записаних речень просте .  Пояснити, за допомогою методу «Прес»

Я вважаю ,що…

Тому що…

Наприклад, …

Отже, …

 

Пахне хлібом земля, це ж вона дала мені сонце і крила.

Пахне хлібом земля, і вона дає мені сонце і крила.

Пахне хлібом земля.

Пахне хлібом земля, що дала мені сонце і крила.

-         Яку характеристику можна дати цьому реченню?

  • Що таке «граматична основа»?
  • Скільки граматичних основ (центрів) може бути в реченні?
  • Чим поєднуються граматичні частини в одне ціле?
  • Чи можна назвати частини складного речення простими реченнями?
  • Які ознаки речення  вони втратили, поєднавшись в  одне ціле?( смислову самостійність та інтонаційну завершеність)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • Що називається складним реченням ? (Своя версія) А за підручником ? с.69
  • Що вам відомо про типи (види) складного речення? ( складаємо схему)
  • Які ознаки складносурядного речення?   
  • Які ознаки складнопідрядного речення?                             Визначити види речень, записаних попередньо
  • Які ознаки безсполучникового речення?
  • Які правила пунктуації пов’язані з темою «Складне речення»?

 

  • Чим відрізняється просте речення від складного? Чим з’єднані  умовно прості речення у складному    (сполучниками , інтонацією)

                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                       [ ] , [ ]

    

                                                            

                                                                     

[ ],і  []                                        [] , (щоб)         

У  королівському  палаці        

у тяжкій щоденній праці

дивні мешканці живуть.

Їх сполучниками звуть.

Слова і речення єднають,

майже не відпочивають,

а наймення цих служак:

а, але, проте, однак,

що , тому що , і , проте,

чи , оскільки, бо ,зате,

як , немов,нехай, неначе,

буцім, та ,коли, одначе.

 

- Назвіть сполучники сурядності. Вони і з’єднують прості речення у ССР (таблиця) –рівноправні  частини.

 

- Назвіть сполучники підрядності. Вони з’єднують прості речення у СПР(таблиця) – нерівноправні частини.

 

V. Практично – тренувальний етап

1.Кодовий диктант «Вибери мене»: 1-просте речення , 2 – складне

Літечко ворота зачинило  й осені ключа від них дало.

Відтужить осінь сивими вітрами, струсить листя клен останнє у гаях.

Літо повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло.

Осіннє листя золотаве на стежку падає з гілля, а з неба поклик журавлиний тобі доноситься здаля.

У повітрі пахло осінню і шелестів ласкавий теплий вітерець.

Нині осінь нас чарує неповторна ,чарівна.     

Код – 121221

 

2.Лабораторія синтаксичного конструювання:

Поєднайте два простих речення у складне за допомогою сполучників сурядності, підрядності, інтонації.

Настала осінь. Дні стоять сонячні і теплі.(Настала осінь, дні стоять сонячні та теплі. Настала осінь , але дні стоять сонячні та теплі. Хоча настала осінь, але  дні стоять сонячні та теплі.)

3. Дослідження – пошук  . Поставити розділові знаки в реченнях, схарактеризувати вид складного речення , указати засоби зв’язку простих речень у складному. Синтаксичний розбір першого речення (вказати частини мови, підкреслити члени речення)             

 

Не чуть пташок, тому що сумно вітер мелодії осінні навіва, а з неба  поклик журавлиний тобі доноситься здаля.

На початку листопада уже було холодно і листя з дерев майже осипалося.

 

Теоретичний матеріал на с.67(багатокомпонентне СР)

 

4. Творчий диктант . Доповнити речення, щоб утворилися ССР, СПР, БСР

Я люблю осінь.

5. Гра  «Так чи ні»

  1. Складне речення – це речення, що складається з двох або кількох частин, об’єднаних в одне синтаксичне ціле за змістом , інтонацією, сполучниковим або безсполучниковим зв’язком. ТАК
  2. Прості речення у СПР з’єднуються лише підрядними сполучниками . іноді - сполучними словами   НІ,
  3. Прості речення в ССР з’єднуються сполучниками сурядності .ТАК
  4. Прості речення відрізняються від складних тим, що в них завжди є підмет і присудок. НІ – є односкладні прості речення
  5. Складні речення можуть складатися лише з двох простих .НІ – простих може бути й більше
  6. Найчастіше в СПР між простими реченнями ставиться кома. ТАК

 

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

«Мікрофон»  .  Сьогодні на уроці я дізнався про…

   Набуті знання мені знадобляться, щоб…

 

VІІ . Домашнє завдання :§7-8, виконати впр.89(1і2),впр.93+СР  ССР  або написати лінгвістичну казку  на тему «Складне речення» -  на вибір.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Альона Алена Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 вересня 2021
Переглядів
6249
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку