Тема. Складне речення і його ознаки. Складносурядне речення. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв'язком
Мета: повторити і систематизувати вивчене учнями про складне речення у 5 класі, виявити, чи розрізняють учні прості і складні речення, типи складних речень; вдосконалювати вміння і навички школярів будувати і правильно використовувати в мовленні складні речення, визначати види складних речень, ставити й пояснювати розділові знаки, розвивати розумові здібності, вміння робити висновки, стисло формулювати думки й обґрунтовувати їх; виховувати любов до слова , почуття гордості за український народу.
Тип уроку : урок – дослідження
Я повинен пізнати світ і себе ,
я потребую життєвих експериментів…
В.Леві
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
1. Звернення до епіграфа
2. Аби дізнатися, яку велику тему ми будемо вивчати майже до кінця року пропоную вам виконати розподільний диктант: Подані слова запишіть у дві колонки: у першу - слова, що пишуться разом , у другу - через дефіс. Якщо ви правильно розподілите слова ,то , підкресливши першу букву в кожному з них , прочитаєте тему нашого уроку .
Східноєвропейський, рано – вранці, картознавство, естрадно – цирковий, лісостеп, червоно – чорний, авіаквиток, електронно – ядерний, далекосхідний, нью – йоркський, новоутворений, ніжно – білий, етнографічний, яскраво – білий.( Етнографія – наука , яка вивчає побут, звичаї, матеріальну та духовну культуру народів) (Складне речення)
3.Запис теми уроку,( х-ка теми)
4.На уроці ми повинні повторити
- вивчений матеріал про складне реченя;
- удосконалити вміння визначати складне речення й відрізняти його від простого,
- учитися розрізняти види складних речень .
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Проблемне завдання : Вирізнити серед записаних речень просте . Пояснити, за допомогою методу «Прес»
Я вважаю ,що…
Тому що…
Наприклад, …
Отже, …
Пахне хлібом земля, це ж вона дала мені сонце і крила.
Пахне хлібом земля, і вона дає мені сонце і крила.
Пахне хлібом земля.
Пахне хлібом земля, що дала мені сонце і крила.
- Яку характеристику можна дати цьому реченню?
ІV. Вивчення нового матеріалу
[ ] , [ ]
[ ],і [] [] , (щоб)
У королівському палаці
у тяжкій щоденній праці
дивні мешканці живуть.
Їх сполучниками звуть.
Слова і речення єднають,
майже не відпочивають,
а наймення цих служак:
а, але, проте, однак,
що , тому що , і , проте,
чи , оскільки, бо ,зате,
як , немов,нехай, неначе,
буцім, та ,коли, одначе.
- Назвіть сполучники сурядності. Вони і з’єднують прості речення у ССР (таблиця) –рівноправні частини.
- Назвіть сполучники підрядності. Вони з’єднують прості речення у СПР(таблиця) – нерівноправні частини.
V. Практично – тренувальний етап
1.Кодовий диктант «Вибери мене»: 1-просте речення , 2 – складне
Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало.
Відтужить осінь сивими вітрами, струсить листя клен останнє у гаях.
Літо повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло.
Осіннє листя золотаве на стежку падає з гілля, а з неба поклик журавлиний тобі доноситься здаля.
У повітрі пахло осінню і шелестів ласкавий теплий вітерець.
Нині осінь нас чарує неповторна ,чарівна.
Код – 121221
2.Лабораторія синтаксичного конструювання:
Поєднайте два простих речення у складне за допомогою сполучників сурядності, підрядності, інтонації.
Настала осінь. Дні стоять сонячні і теплі.(Настала осінь, дні стоять сонячні та теплі. Настала осінь , але дні стоять сонячні та теплі. Хоча настала осінь, але дні стоять сонячні та теплі.)
3. Дослідження – пошук . Поставити розділові знаки в реченнях, схарактеризувати вид складного речення , указати засоби зв’язку простих речень у складному. Синтаксичний розбір першого речення (вказати частини мови, підкреслити члени речення)
Не чуть пташок, тому що сумно вітер мелодії осінні навіва, а з неба поклик журавлиний тобі доноситься здаля.
На початку листопада уже було холодно і листя з дерев майже осипалося.
Теоретичний матеріал на с.67(багатокомпонентне СР)
4. Творчий диктант . Доповнити речення, щоб утворилися ССР, СПР, БСР
Я люблю осінь.
5. Гра «Так чи ні»
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
«Мікрофон» . Сьогодні на уроці я дізнався про…
Набуті знання мені знадобляться, щоб…
VІІ . Домашнє завдання :§7-8, виконати впр.89(1і2),впр.93+СР ССР або написати лінгвістичну казку на тему «Складне речення» - на вибір.