Соціально-економічне життя народу та український національний рух у першій половині ХІХ ст.
Урок 10
Тема. Сільське господарство та аграрні відносини на українських землях
Мета: охарактеризувати стан сільського господарства та аг-рарні відносини на українських землях у складі Російської ім-перії та на західноукраїнських землях у складі Австрійської імперії у пер. пол. ХІХ ст.; розвивати в учнів уміння працювати історичними джерелами, аналізувати та систематизувати істо-ричний матеріал, робити висновки та порівняння, встановлюва-ти причинно-наслідкові зв'язки; сприяти патріотичному вихо-ванню учнів.
Основні поняття: криза поміщицького господарювання,урочнасистема, військові поселення
Обладнання: карта«Українські землі на поч.ХІХ ст.»,доку-менти, схеми, таблиці, ілюстрації.
Тема (9 клас)
Соціально-економічне життя народу та український національний рух у першій половині ХІХ ст.
Урок 10
Тема. Сільське господарство та аграрні відносини на українських землях
Мета: охарактеризувати стан сільського господарства та аг- рарні відносини на українських землях у складі Російської ім-перії та на західноукраїнських землях у складі Австрійської імперії у пер. пол. ХІХ ст.; розвивати в учнів уміння працювати історичними джерелами, аналізувати та систематизувати істо-ричний матеріал, робити висновки та порівняння, встановлюва-ти причинно-наслідкові зв’язки; сприяти патріотичному вихо-ванню учнів.
Основні поняття: криза поміщицького господарювання,урочнасистема, військові поселення
Обладнання: карта«Українські землі на поч.ХІХ ст.»,доку-менти, схеми, таблиці, ілюстрації.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Бесіда за запитаннями
Вчитель: Діти, пригадайте, до складу яких держав входили українські землі на поч. ХІХ ст. Покажіть їх на карті.
Вчитель: З курсу всесвітньої історії пригадайте, в яких країнах уже розпочався процес формування ринкових відносин.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вч и т е л ь. На початку ХІХ ст. переважна частина українських земель (Лівобережжя, Правобережжя, Слобожанщина, Південь України) належала Російській імперії, західноукраїнські ж землі (Галичина, Буковина і Закарпаття) перебували у складі Авс-трійської імперії. В даний період головною галуззю економіки було сільське господарство, а стан аграрних відносин значною мірою визначав динаміку всього суспільного розвитку. Основним засобом виробництва була земля, яка належала поміщикам, а основною виробничою силою — залежне селянство. Проте у першій половині ХІХ ст. починаються суттєві зрушення в аграрному секторі:
- поступово руйнувалося натуральне господарство,
- відбувався перехід до ринкових відносин і підприємництва. - - Як і чому це трапилося? Ось це питання ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Робота з документом
Учні працюють у парах.
Із праці О. Д. Бойка «Історія України»
«…Розвиток сільського господарства українських земель у складі Російської імперії в першій половині ХІХ ст. визначали такі тенденції:
- домінування в аграрній сфері поміщицького землеволодіння, яке перебувало в кризовому стані;
- посилення експлуатації селянства, його майнова диференціація;
-застосування застарілих способів і засобів ведення господарства;
-поява в аграрному секторі надлишків робочої сили; поступова руйнація натурального господарства та розвиток підприємництва».
(Бойко О. Д. ІсторіяУкраїни. — К.: Академія, 2001. — С. 217)
Завдання
Які тенденції визначали розвиток сільського господарства Наддніпрянської України під владою Росії на початку ХІХ ст.?
Поясніть кожну з цих тенденцій.
Робота з таблицею
В ході розповіді учителя учні складають таблицю «Розвиток сільського господарства українських земель у складі Росії на початку ХІХ ст.»
Ознаки кріпосницького господарю- |
Нові ознаки в розвитку сільського |
вання |
господарства |
|
|
• Існування феодально-кріпосницьких відносин; |
• Пошук поміщиками нових форм |
|
ведення господарства (застосу- |
• зберігалися поміщицьке землево- |
вання с/г машин, добрив, досяг- |
лодіння і кріпосне право; |
нень науки, заснування у маєт- |
• зниження ефективності і занепад |
ках промислових підприємств); |
поміщицьких господарств; |
• зростання кількості безземель- |
•використання застарілих знарядь |
них селян, які наймаються на |
праці; |
промислові підприємства; |
• посилення експлуатації селян, |
• поява селян-заробітчан; |
зростання селянських повиннос тей |
• розвиток чумацького промислу; |
, запровадження урочної |
• розшарування селянства; |
системи; |
• зростання виробництва продук- |
• зростання малоземелля селян; |
ції на продаж |
• почастішали селянські виступи |
|
|
|
Завдання
Назвіть зміни у сільському господарстві, які свідчили про про-никнення туди ринкових відносин.
-Яке значення мав розвиток селянських промислів?
Робота в групах
Клас поділяється на три групи.
1-а группа працює з документом,уривком з української народної пісні та ілюстрацією «Кріпаків міняють на собак».
З указів царського уряду про покарання селян
«Для утримання кріпаків у покорі й доброму порядку поміщик має право використовувати домашні засоби виправлення і покарання на власний розсуд, але без каліцтва…
Коли володар не побажає карати кріпаків своїх сам або якщо використані ним засоби покарання і виправлення залишаться безуспішними, то він може звернутися до уряду і просити законного з його боку сприяння.
За провини… кріпаки, на його прохання, піддаються поліцей ському покаранню.
Кріпаки за подачу на поміщиків своїх заборонених законом скарг піддаються покаранню різками до п’ятдесяти ударів». (Тур-ченко Ф. Г., Мороко В. М. Історія України. Кін. ХVІІІ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 2000. — С. 29–30)
Уривок з української народної пісні
Молотив я в понеділок,
Молотив я у вівторок —
Лишилося снопів сорок,
в середу докінчив — День панщини одробив.
Завдання
2-а група
Життя в херсонських військових поселеннях
(уривок із записок військового урядовця Є. фон Брадке)
«…У цій величезній степовій місцевості, де 90 тисяч душ, приписаних до військових поселень, займалися землеробством і скотарством, господарство провадилось цілком екстенсивно і неправильно…
Тут я знайшов цих колись дуже заможних селян в надзвичай-них нестатках і злигоднях, і мені неважко було відшукати причини цього сумного становища. Коли полки почали користуватися призначеними їм ділянками і прийняли на себе управління, ним оволоділо палке завзяття на користь казни, і вони щодо одержаних ними природних багатств не задовольнялись щедрим утриманням, здобутих для своїх людей і коней, а намагалися нагромаджувати найбільшу кількість запасного хліба і сіна. …Полки віднімали у се-лянина кращі землі, провадили великі посіви без усякого пово дження з трудовими силами і віддавали селянину лише мізерну решту часу на його власне господарство. …Під час збирання врожаю, коли при великій сонячній спеці часто все разом дозріває, хліб в один день починає спіти, а трава перетворюється в солому, казенні величезні посіви потребували такої посиленої праці, що збирання на селянських ланах відкладалося до закінчення цих робіт, і селяни часто привозили на свої токи лише одну солому». (Турченко Ф. Г.,Мороко В. М. Історія України.Кін.ХVІІІ—поч.ХХ ст. — К.: Ґенеза, 2000. — С. 30
Завдання
3-я група
працює з документом та ілюстрацією«В Крим посіль».
Зі спогадів Явтуха Жорнового про чумакування
«Як пропрацює років три, заробить возів три, бо чумаки давали паровишникові (чумаку-початківцеві) за літо віз з волами й усім приладдям; як має він уже три–чотири вози або хоч і два, тоді йому гроші позичать і на більше волів, і тоді він пана не боїться, бо в нього є чим відкупитися, а панові теж лучче мати гроші від чумака, ніж того робітника, яких багато є. Пани від чумака мали все, що тільки хотіли, а через те чумакові нічого не казали, а ще й випас йому давали без грошей — паси в лісах та долинах скільки хоч.
Тоді було, як доб’ється до чумака, то й добре жить, ото тільки од панщини сильно тяжко було видряпатись, а коли вже одірвався од неї, тоді нічого не треба: харч своя, одяга своя, чоботи як купиш за карбованця, то й маєш в чім ходити». (Сарбей В. Г. Історія УкраїниХІХ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 1996. — С. 56)
Завдання
Бесіда
Розповідь учителя про становище українського селянства посмерті Йосифа ІІ в умовах різкої зміни офіційного курсу, відмови від політики реформ.
Завдання
V. Узагальнення та систематизація знань
Завдання
Порівняйте стан сільського господарства та аграрні відносини на українських землях у складі Російської імперії та західноук-раїнських землях у складі Австрійської імперії.
Наприкінці уроку учні з допомогою вчителя доходять висновку, що в розвитку сільського господарства Наддніпрянської України у складі Російської імперії та західноукраїнських земель у складі Австрійської імперії в першій половині ХІХ ст. простежувалися дві суперечливі, але пов’язані між собою тенденції: криза, занепад збереження старих феодально-кріпосницьких відносин, які дедалі більше гальмували розвиток сільського господарства, з одного боку, і зародження нових, капіталістичних відносин — з іншого.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника
.