Конспект уроку: США в міжвоєнний період

Про матеріал
Всесвітня історія.10 клас. Розділ. Провідні держави світу в міжвоєнний період Тема. Сполучені Штати Америки у міжвоєнний період
Перегляд файлу

Всесвітня історія 10 клас ________

Тема.  Провідні держави світу в міжвоєнний період

Тема уроку: Сполучені Штати Америки у міжвоєнний період

Цілі уроку: визначити зміни у світовому статусі США після закінчення Першої світової війни; схарактеризувати особливості  періоду «проспериті» у США; пояснити причини «Великої депресії» та розкрити її наслідки; розвивати навички причинно-наслідкових зв'язків;  сприяти розвитку здатності простежувати  вплив подій  в окремій державі  на хід світового історичного процесу; виховувати  гуманне ставлення  до людей, культуру мовлення, активну життєву позицію.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття та терміни: період «проспериті»; соціальні контрасти; «Велика депресія»; «Новий курс»; «гувервіллі»; «інфляція»; «конвеєрне виробництво»; «сухий закон» ; «гангстери»; «бутлегери».

Основні дати та події:

1913-1921рр. – президентство В.Вільсона;

1919-1933рр. – час дії «сухого закону»;

1921-1923рр. – президентство У.Гардінга;

1921-1929рр. – «нова ера процвітання»;

1923-1929рр. – президентство К. Куліджа;

24 жовтня 1929р. – крах на Нью-Йорській біржі;

1929-1933 рр. – світова економічна криза – «Велика депресія»;

1932-1945рр. – президентство Ф. Д. Рузвельта.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, контурна карта, ілюстративний матеріал, картки із завданнями, відеофільми «America in the 1920’s – 1930’s» та «Диктатори. Франклін Делано Рузвельт»

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  •   застосовувати та пояснювати на прикладах нові терміни;
  •   визначати  зміни у світовому статусі США після закінчення Першої світової війни;
  •   називати  імена американських президентів міжвоєнного періоду;
  •   дати характеристику особливості  періоду «проспериті» у США;
  •   ознайомитись із заходами «Нового курсу» у різних сферах життя;
  •   характеризувати події 20 - 30 років ХХ ст. в США.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційна частина уроку

Учитель. Доброго дня! В мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені? (відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування.

1. На боці якого військово-політичного блоку США брали участь у Першій світовій війні?

2. Якими були наслідки Першої світової війни для США?

3. Яку роль відіграли США у міжнародних переговорах щодо повоєнного облаштування світу?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд відео «America in the 1920’s – 1930’s»:

https://www.youtube.com/watch?v=Z9oTsEpFxXE

Фронтальне опитування.

1. Про яку країну відеоролик?

2. На Вашу думку, про що це відео?

3. Чи помітили ви зміну сюжету упродовж перегляду відео?

ІV. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів

V. Опрацювання нового навчального матеріалу

1. Становище США після Першої світової війни

Учитель. У свідомості людини будь-який локальний конфлікт цілком природно асоціюється з людськими втратами, економічними збитками, соціальними негараздами, а якщо йдеться про Першу світову війну, то вона взагалі стала жахом початку ХХ ст.

Перша світова війна дала сильний поштовх економічному розвитку Сполучених Штатів і посилила їхній політичний вплив у світі. США не зазнали на собі того масового руйнування, якому піддавалася протягом чотирьох років війни Європа. Сполучені Штати виступили в ролі головного постачальника військових матеріалів, продовольства та сировини для воюючих держав. Загальний прибуток усіх американських корпорацій протягом 1914–1918 рр. становив 33,6 млрд доларів. Гігантські кошти, які опинились у розпорядженні корпорацій, забезпечили нові великі інвестиції в американську економіку. Війна відкрила для США небачені раніше можливості для розширення виробництва, у країні скоротилося безробіття й зросла заробітна платня. США перетворилися на основного кредитора європейських держав, а Нью-Йорк став міжнародним фінансовим центром. Величезну роль у зміцненні могутності країни відіграла імміграція до США. У 1900–1914 рр. у країну прибуло 14 млн осіб з Європи, передусім з Польщі, Росії, Австрії, Італії, Англії, Німеччини, Ірландії й інших країн. На американській землі іммігранти досить швидко знаходили застосування своїх сил і здібностей.

Та все ж, чимало американців були переконані, що причиною їхніх нестатків, падіння в суспільстві моралі й зростання злочинності був алкоголь. Після сторічних дебатів у 1919 р. в США було прийнято названу «шляхетним експериментом» XVIII поправку до конституції, за якою запроваджувався «сухий закон». Відтепер на усій території країни заборонялося виготовлення та продаж спиртних напоїв, а також знищувалися їхні запаси.

Проте невдовзі виявилося, що виконати закон практично неможливо. Ті з американців, хто вважав XVIII поправку порушенням їхньої особистої свободи - головного завоювання Американської революції, стали пити ще більше, ніж раніше. Пиво, вино і джин у величезних кількостях вироблялися нелегально, а також контрабандним шляхом завозилися з підпільних ґуралень, що знаходилися на території Канади.

У результаті злочинність набула небаченого раніше розмаху. Рекетири і вимагачі взяли виробництво алкогольних напоїв під свій контроль і мали з того величезні прибутки, які відтепер обминали державну скарбницю. Ґанґстери, очолювані добре відомим Аль Капоне, відчували себе повновладними господарями у великих містах, і поліція далеко не завжди могла дати їм раду. Урешті-решт, 1933 р. «сухий закон» було скасовано.

2. Період «проспериті» .

Робота над формуванням понять і термінів.

«Проспериті» ( англ.   Процвітання) – період найвищого економічного зростання та підвищення стандартів життя в США в1922-1929рр.

Випереджувальне завдання «Особливості періоду «проспериті» в США»

Учитель. У  20-і  рр.  США    країна  контрастів:  чудові  технічні нововведення, демонстрація величезних можливостей науки і техніки,  але також і накопичення внутрішніх  протиріч,  соціальних  контрастів  багатства  і бідності основної маси  населення.  Спекулятивний  характер  економічного процвітання  породжував  в  правлячих  кругах  країни  ілюзії  в  непорушність існуючого порядку. Навіть у роки економічного підйому 60% населення  США не мали мінімуму коштів для існування. Обраний в 1928  р.  президентом США відомий республіканський політик  Герберт  Гувер  пообіцяв  американцям покінчити з бідністю. Популярним  став  його  девіз  "Курчати    в  кожну каструлю"!.

Фронтальне опитування.

  •   Чи чули Ви коли-небудь поняття «американська мрія»?
  •   Який зміст Ви вкладаєте в це поняття?

3. Особливості Великої  депресії для США.

Робота над формуванням понять і термінів.

Велика депресія — загальносвітова потужна економічна криза, яка настала восени 1929 року та тривала до кінця 1930-х років. У різних країнах Велика депресія мала різні хронологічні межі, проте найбільш помітною була в країнах Західної Європи та США.

Учитель. По суті, Велика депресія — це світова економічна криза, а сам термін зазвичай вживається щодо Сполучених Штатів Америки.

Нестабільність фінансової системи і спекуляції на фондовій біржі призвели до обвалу ринку акцій. 24 жовтня 1929 р. на Нью-Йоркській фондовій біржі було продано у 1,5 рази більше акцій, ніж будь-коли до цього. Цей день ввійшов в історію як «чорний четвер». Обвал курсу цінних паперів на фондовій біржі у Нью-Йорку спричинив аналогічні процеси і в інших країнах Заходу, але найбільше постраждали фінансова і кредитна система саме США, де прокотилася хвиля масових банкрутств.

Метод «Фішбоун»

Розглянути матеріал підручника та за допомогою методу «Фішбоун» дати загальну характеристику «Великої депресії».

4. "Новий Курс" Ф. Рузвельта.

Учитель. У таких умовах новим президентом США стає Франклін Делано Рузвельт, який запропонував нову модель управління економікою, за якого держава здійснює регулювання економічними відносинами. План заходів на вихід з кризи називався «Новий курс».

Перегляд відео «Диктатори. Франклін Делано Рузвельт»: https://www.youtube.com/watch?v=UywyDG_NtJI

Фронтальне опитування.

  •   Чи могли особисті якості характеру Рузвельта допомогти в досягненні поставлених цілей?

Робота в групах. Учні діляться на 4 групи, кожній з яких пропонується опрацювати матеріал підручника с. 63 – 64 за такими завданнями:

1-ша група: заходи «Нового курсу» у фінансовій і банківській системах.

2-га група: заходи «Нового курсу» у промисловості.

3-тя група: заходи «Нового курсу» у аграрній сфері.

4-та група: заходи «Нового курсу» у трудових відносинах і соціальній сфері.

«Навчаючи - вчуся». Спочатку обговорення матеріалу йде в групах, а потім групи презентують свої повідомлення цілому класу.

VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Робота з історичними джерелами.

Із «Першої інавгураційної промови» Франкліна Делано Рузвельта

«… Цінність майна та акцій знизилась до фантастичного рівня, податки зросли, наша платоспроможність упала, влада всіх рівнів стинається з серйозним скороченням доходу, засоби обміну заморожені в торговельних потоках, повсюдно замирають промислові підприємства, фермери не знаходять ринків для своєї продукції, пропали багатолітні заощадження тисяч сімей».

(Цитується за: Промови, що змінили світ. – Х.: Фоліо, 2009. – С. 95)

  •   Який період у своїй промові описує Франклін Делано Рузвельт?
  •   Що стало причиною такого економічного падіння?
  •   Які заходи для подолання економічної кризи запровадив Франклін Делано Рузвельт? Як називався його політичний курс?

VIІ. Підсумки уроку

Учитель. Отже, «Новий курс» був своєрідним зламом в історії США ХХ ст. Було зроблено вирішальний крок до побудови держави «процвітання» і того розвиненого й демократичного суспільства, які існують сьогодні

Фронтальне опитування.

  •   Які уроки , на Вашу думку, могла б винести сучасна Україна й інші країни з досвіду подолання Великої депресії в США.

VIІІ. Домашнє завдання

  •   Опрацювати параграф підручника.
  •   На основі досвіду «Нового курсу» скласти власну програму виведення України з економічної кризи.

 

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Щупак І.Я., Морозова Л.В.)
Додано
26 січня 2021
Переглядів
11921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку