конспект уроку "СТАРОДАВНІ ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ. ПРОЩАННЯ ЗІ СТАРОДАВНІМ СХОДОМ"

Про матеріал
Урок побудований на основі використання технології різнорівневої диференціації, мета якої узагальнити і систематизувати знання учнів шляхом створення педагогічних умов для включення кожного учня в активну пізнавальну діяльність з використанням освітніх інтернет-ресурсів. В ході уроку учні повторюють головні питання теми: місцезнаходження найдавніших держав Сходу, розвиток господарства, особливості політичного устрою, міфологію, історичних діячів. Під час повторення матеріалу передбачені різноманітні форми роботи учнів, що дозволяє не тільки наочно розглянути питання теми, але й активізувати роботу по відпрацюванню предметних компетенцій учнів: шукати головне, відповідати на поставлені питання, застосовувати отримані знання на практиці.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ В 6  КЛАСІ З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ « ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ»   

 

ТЕМА: «СТАРОДАВНІ ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ. ПРОЩАННЯ ЗІ СТАРОДАВНІМ СХОДОМ»

ТИП УРОКА: УРОК-УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ

 

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: УРОК-ПОДОРОЖ

З ВИКОРИСТАННЯМ ІКТ

 

ЖЕВАНІК Т.В.

УЧИТЕЛЬ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ,

УЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ

 

М.ОДЕСА

 

 

 

Опис методичної розробки

Урок побудований на основі використання технології різнорівневої диференціації, мета якої узагальнити і систематизувати знання учнів шляхом створення педагогічних умов для включення кожного учня в активну пізнавальну діяльність з використанням освітніх інтернет-ресурсів.

В ході уроку учні повторюють  головні питання теми: місцезнаходження найдавніших держав Сходу, розвиток господарства, особливості політичного устрою, міфологію, історичних діячів.  

Під час повторення матеріалу передбачені різноманітні форми роботи учнів, що дозволяє не тільки наочно розглянути питання теми, але й активізувати роботу по відпрацюванню предметних компетенцій учнів: шукати головне, відповідати на поставлені питання, застосовувати отримані знання на практиці.

 

Підготовча робота:

  • Вивчення літератури по темі уроків;
  • Підготовка випереджаючих і практичних завдань ;
  • аналіз відібраної учнями інформації  ;
  • підготовка плану уроку;
  • визначення різнорівневих груп;
  • підготовка диференційованих завдань.  

 

Обладнання:

  • ноутбук, проектор;
  • програма інтерактивної дошки;
  • підручник;
  • карточки з завданнями;
  • відеоматеріали;
  • ілюстраційний матеріал;
  • презентація
  • узагальнена таблиця підсумків уроку

 

         Цілі уроку:

 

  • повторити, систематизувати і закріпити знання учнів по стародавній історії держав і народів давнього Сходу
  • розвивати вміння працювати з історичною картою, правильно встановлювати відповідність між ознакою і поняттям, розвивати навички співпраці і колективної розумової діяльності, розвивати комунікативні вміння і навички під час роботи в групах
  • виховувати інтерес учнів до вивчення історії, повагу до досягнень стародавніх цивілізацій

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

Вступне слово вчителя. Мотивація навчальної діяльності

Яку тему ми з вами завершуємо?

Відповіді учнів

Ми вивчили історію цивілізацій Стародавнього Сходу. Вивчаючи цю тему, ви знайомились з особливостями історичного розвитку найдавніших держав Сходу, приймали участь в конкурсах. Як ви вважаєте, що ми повинні зробити на сьогоднішньому уроці, щоб якісно підготуватись до уроку тематичного оцінювання?

Відповіді учнів

 - повторити і узагальнити знання з теми;

 - згадати основні дати і терміни з теми;

- закріпити знання про видатних історичних діячів епохи ;

 - визначити, який вплив справили східні цивілізації на хід подальшої історії людства

Слайд 1

Наші задачі на цей урок ми визначили, а для успішної тематичної атестації я вас попрошу записати домашнє завдання

Слайд 2

Достатній рівень: повторити :параграф підручника, вивчені терміни та персоналії з теми;

Творче завдання: заповнити таблицю «Історія Стародавнього Сходу»

Сьогодні ми здійснимо цікаву мандрівку по містам і країнам Стародавнього Сходу. Дайте мені відповідь: в яку організацію зазвичай звертаються мандрівники, збираючись  в подорож?

Відповіді учнів

Правильно. В екскурсбюро. Ви вже здогадались, що кожна наша кожна наша команда  - це туристична фірма, я прошу вас визначити, хто в нашій команді буде головним спеціалістом – екскурсоводом, кому ви доручите роль знавця стародавніх артефактів, хто буде відповідати за дизайн вашого маршрутного листа. А також в кожній групі повинен бути  свій перекладач – знавець термінів і понять.

Не забувайте правила роботи в групі, вони знаходяться у вас на столах.

Слайд 3

Правила роботи в групі (знаходяться на столах команд) :

Щоб попросити слово, підніми руку;

Говори по темі, чітко, лаконічно;

Вислухай кожного, не перебивай. Не говори одночасно з іншими.

Намагайся зрозуміти точку зору іншого, навіть, якщо ти з нею не згоден.

Критично стався до думок, а не до людей.

Намагайся знайти найкраще вирішення проблеми.

Спонукай інших до участі в обговоренні.

Будь доброзичливим і толерантним.

Дотримуйся правила «три не можна»

- не можна говорити «все вже сказали»;

- не можна відмовитись повідомити свою думку групі;

- не можна ховати за висловлюванням поганий настрій.

Сьогодні на уроці я буду оцінювати успіхи кожного бюро за допомогою печатей. Чим більше печатей з’явиться на програмі вашого туру, тим цікавішим буде для мандрівників ваш маршрут.

Який саме тур вам потрібно буде презентувати , ви дізнаєтесь, виконавши перше завдання

КОНКУРС № 1

«про яку цивілізацію йде мова»

Вправа «Асоціативний ряд»

Щоб наші маршрутні листи вийшли яскравими і привабливими для майбутніх клієнтів кожного екскурсбюро, я підготувала дизайнерам набір ілюстрацій. Прошу дизайнерів вийти до столу і взяти один з наборів. Задача команди по наданим малюнкам визначити свій маршрут.                                                                                                                              Додаток 1

 

Я прошу головних ексурсоводів команд озвучити, програми яких екскурсій вам сьогодні потрібно буде скласти?

Відповіді учнів

-ми підготуємо програму для бажаючих відвідати Давній Єгипет.

(закріплюють маршрутний лист на дошці)

ми запросимо вас в країни Давнього Двуріччя

(закріплюють маршрутний лист на дошці)

ми підготуємо цікавий тур для тих, хто цікавиться історією Давньої Індії.

(закріплюють маршрутний лист на дошці)

ми підготуємо маршрутний лист для тих, хто хоче мандрувати Стародавнім Китаєм

(закріплюють маршрутний лист на дошці)

  • ми підготуємо маршрут по найдавнішим державам Східного Середземномор’я

Молодці! Кожна команда заробляє свою першу печатку.

КОНКУРС № 2

«Історична географія»

На одному з попередніх уроків ми з вами вже навчились складати путівники по містам і державам Стародавнього Сходу.  

Слайд 4

Сьогодні ваша задача – доповнити кожен із запропонованих путівників.

Додаток 2

Поки команди працюють над текстом, прошу головних екскурсоводів вийти до дошки. Будь – яка екскурся починається з візитної карточки держави – найцікавішого міста.

Слайд 5  ,  6

Перед вами контурна карта. Ваша задача –  відзначити найцікавіше місто вашого маршруту і розповісти нам, чому ви включаєте його в обов’язкову програму мандрівника.

Додаток 3

(Перевірка путівників, оцінювання, дизайнери приклеюють путівники на маршрутні листи . Відповіді головних екскурсоводів заслуховуються з місця)

Подивіться на карту, як ви вважаєте, що об’єднує найданіші світові цивілізаціїї?

Відповіді учнів

- всі вони розміщувались в долинах великих річок.

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС № 3

«Словник мандрівника»

Відправляючись в невідому країну , будь-який мандрівник може розгубитись, почувши незнайомі для себе слова. Ваше наступне завдання , скласти словник термінів і понять.

Встановіть відповідність між термінами, поняттями і визначеннями, випишіть на свої маршрутні листи тільки ті, котрі стосуються вашого екскурсійного туру.

 

Додаток 4

Перевірка

Слайд 7

(Оцінювання роботи команд, оформлення маршрутних листів біля дошки)

 

КОНКУРС № 4

«Загадки давніх цивілізацій »

 Діти! На уроках історії ми часто довідуємось, що багато видатних археологічних відкриттів були зроблені випадково, і навіть не завжди археологами. Ваше наступне завдання – презентувати найбільш цікаве відкриття, здійснене на території країни, яку ви пропонуєте відвідати мандрівникам. Перелік археологічних об’єктів я вручаю археологу кожної групи.

Для виконання цього завдання вам може знадобитись додаткова інформація, ви можете використати матеріали, які для вас підготувала бібліотекар нашої гімназії.

Повідомлення екскурсбюро «Єгипет» - ролик 1

Повідомлення екскурсбюро «Дворіччя» - ролик 2

Повідомлення екскурсбюро «Східне Середземномор’я» - ролик 3

Повідомлення екскурсбюро «Індія» - ролик 4

Повідомлення екскурсбюро  «Китай» - ролик 5

 

 

Додаток 5

 (Оцінювання роботи команд, оформлення маршрутних листів біля дошки)

 

КОНКУРС № 5

«Упізнай героя»

Вивчаючи історію найдавніших держав Сходу, ми познайомилися з багатьма видатними особистостями. Хтось із них був справжнім патріотом своєї держави. Когось історія малює нам тільки темними фарбами. Недарма кажуть - "Чим епоха цікавіша для істориків, тим вона для сучасників печальніша". Ми знаємо, що історію неможливо відокремити від тих  людей, які її створюють . Історія світу - це біографії великих людей. Увага, співробітники екскурсбюро! Вам потрібно відповісти на відеоролик - здогадайтесь про який історичний персонаж, іде мова і запишіть його ім'я на ваш маршрутний лист.

Увага на екран

відеопитання 1

«Єгипет»

 

 Я став фараоном в 9 років. Але правив своєю державою недовго, лише до 18 років. За час свого правління провів важливі перетворення - скасував реформу Ехнатона, повернув столицю в місто Фіви, ходив в військові походи в Азію, будував храми. В 1922 році мій спокій порушив археолог Яків Картер, який зумів виявити нерозграбовану гробницю. Люди вважають це видатним археологічним відкриттям 20 століття. Теперь мої скарби можна побачити в музеї. (Тутанхамон)

Відеопитання 2

«Середземномор’я»

Я царствувак сорок років , вступаючи на царський престол, приніс Богу тисячу жертв. Вночі  після цього Бог явився мені в сні і сказав: "Проси все, що хочеш, Я дам тобі все".

"Господи!" - відповідав я, - "Ти поставив мене царем, а я занадто молодий . Даруй же мені розум, щоб керувати народом твоїм".

І сказав я Господь: "за те, що не вимагаєш від мене ні довгого життя, ні багатства, ні перемоги над ворогами, а лише  просиш розуму, щоб керувати народом, Я дам тобі такий розум, що подібного до тебе не було і не буде". (Соломон)

 відеопитання 3

«Дворіччя»

Я жив більше 4 тисяч років тому, я здійснював походи, привозив здобич, приганяв рабів. Всі вважали мене божественним, це тому, що найголовніший бог вручив мені жезл - символ влади над людьми. Я заборонив працювати боржникам більше 3 років. Справою всього мого життя стало створення знаменитого збірника законів. (Хаммурапі)

відеопитання 4

«Індія»

У 3 ст. до н.е. я об'єднав майже всі племена під своєю владою. У молодості я не відрізнявся м'якістю характеру - убив всіх своїх численних братів заради влади над країною. За жорстокий характер навіть отримав в народі прізвисько «Жорстокий». Але через багато років, я зустрів мудрого гуру і моє жорстоке серце змінилося. Я став прихильником буддизму, розкаявся і дав обітницю, що ніколи більше не доторкнуся до меча з поганими помислами.

Відеопитання 5

«Китай»

Я зійшов на престол в 246 до н. е. і переміг своїх суперників, потім зробив завойовницькі походи в сусідні держави, завдав їм нищівної поразки і об'єднав великі території в єдину імперію, прийнявши титул "Перший імператор династії". Я встановив жорстку, централізовану систему управління країною: поділив її на округи, межі яких не збігалися з межами підкорених царств, і призначив своїх намісників. Моя гробниця була виявлена ​​випадково і всіх вразила багатотисячна армія воїнів в повний зріст, яку я наказав виліпити з теракотової глини.

(Ці нь Шихуанді)

Конкурс № 6 «Чорний ящик»

У повсякденному житті нас оточують предмети, що вперше з'явилися в Стародавньому Світі. Вивчаючи тему, ми дізналися, що жителі східних цивілізацій подарували нам відкриття та винаходи, якими ми користуємося дотепер.

Ви вже здогадалися - вам належить відгадати, що ж знаходиться в кожному чорному ящику? Відгадаєте і поділіться цієї цікавою інформацією .

 

Звучить фонограма З ПЕРЕДАЧІ «ЩО? ДЕ? КОЛИ? »

 

Кожній команді вручається чорний ящик і завдання.

Фахівці зі старожитностей зачитують питання, команда дає відповідь, демонструє предмет з чорного ящика.

Питання для екскурсбюро «Єгипет»

Ці предмети відомі кожному сучасному школяреві, а з'явилися вони в Єгипті. Відомо,                              що стародавні єгиптяни використовували для письма тонкі листи папірусу. Під час письма на такому неміцному матеріалі, як папірус, вони вже не могли використовувати кістки, гострі камені і залізні палички. Довелося вигадувати щось більш делікатне, що не протикало б папірус. Так були винайдені?

ручка і пенал

Які ще винаходи стародавніх єгиптян вам відомі?

Сонячні та водні годинник, сонячний календар, декоративна косметика

Відповідь - Слайд 8

Питання для екскурсбюро «Дворіччя»

У найдавніших містах Месопотамії були знайдені глиняні таблички, на яких рядки і стовпці починаються множителями, а в осередках таблиць знаходиться їхній вираз. З Месопотамії ці знання проникли в інші країни і зараз більшість школярів вважає заслугою створення цієї таблиці великого грецького вченого Піфагора. Про що йде мова?

Таблиця множення

Які винаходи і досягнення вам відомі?

У стародавньому Шумері – колесо. У Вавилонії було багато хороших астрологів, вони вміли передбачити сонячні і місячні затемнення. Халдеї першими стали ділити коло на 360 градусів, ассірійці першими освоїли залізо.

Відповідь - Слайд 9

Питання для екскурсбюро «Східне Середземномор'я»

Як стверджує легенда, команда якогось корабля висадилася на берег річки в Сирії. Бажаючи приготувати собі обід на вогні, вони не знайшли великих каменів, щоб поставити на них горщик, і використовували для цієї мети великі шматки селітри (з'єднання натрію) з вантажу корабля. Від сильного жару селітра розплавилася, з'єдналася з навколишнім піском і потекла. Так винайшли?

Скло

Які винаходи і досягнення вам відомі?

Пурпурова фарба, вітрила, фінікійський алфавіт

Відповідь  - Слайд 10

Питання для екскурсбюро «Індія»

Мудреці цієї країни говорили, що царський могутність не в кількості воїнів, а в майстерному керівництві державою. Тому була придумана гра для царів, в яку тепер із задоволенням грають у всьому світі.

Шахи

Які ще винаходи і досягнення вам відомі?

Цифри, десяткова система рахунку, бавовна, чай

Відповідь - Слайд 11

 

 

Питання для екскурсбюро «Китай»

У 1110 році до н.е. посли в'єтнамського правителя, відвідавши Китай, заблукали по дорозі додому і змушені були повернутися, не доїхавши до будинку. Правитель країни подарував їм п'ять дорожніх колісниць, на кожній з яких містилася дерев'яна фігурка з витягнутою вперед рукою. Що це?

Компас

Які ще винаходи і досягнення вам відомі?

Папір, шовк

Відповідь - Слайд 12

(Оцінювання роботи команд, оформлення маршрутних листів біля дошки)

 

Конкурс № 7 «Історичне лото»

Слайд 13

Увага, команди! Ми переходимо до заключного етапу. Ваші маршрутні листи практично готові, не заповненим залишився тільки один розділ «Це цікаво». Перед вами ігрове поле з номінаціями питань. Ви можете вибрати всього одну номінацію, щоб  заробити додаткові печаті і закінчити роботу над своїм маршрутним листом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, першими номінацію вибирає:

екскурсбюро «Єгипет» - «РЕЛІГІЯ»

• В Дворіччя його називали- Шамаш, давні арії називали його Сурья, а як називали його в Стародавньому Єгипті?

екскурсбюро «Дворіччя» - «МІФИ»

• В давнину люди перестали шанувати богів, за це боги вирішили їх покарати і знищити рід людський. Але бог мудрості Еа вирішив врятувати одного благочестивого людини і дав йому цінну пораду, як не загинули під час катастрофи. Про яку катастрофу йдеться?

екскурсбюро «Східне Середземномор'я» - «КРИЛАТІ ВИРАЗИ»

• Що означає вираз «Труба ієрихонська»?

• Вираз пов'язано з біблійним міфом про те, як євреї на шляху з єгипетського полону в Палестину взяли в облогу місто Єрихон, обнесене дуже міцними стінами. Шість днів вранці і ввечері за наказом ізраїльських священиків воїни трубили в священні труби, обходячи місто. На сьомий день стіни не витримали і впали, Єрихон був узятий. "Ієрихонської трубою" тепер називають жахливо гучний по силі і неприємний по тону голос

ЕКСКУРСБЮРО «ІНДІЯ» - «ТВАРИННИЙ І РОСЛИННИЙ СВІТ» (КОРОВА)

• Стародавні індійці вірили, що в будь-кому з них може жити душа людини, яка в колишньому житті була їх предком, родичем або другом. Піклуючись про душу, намагалися вести праведне життя і не ображати жодну живу істоту. Тому в Індії були священні тварини. Які священні для індійців тварини вам відомі?

ЕКСКУРСБЮРО «КИТАЙ» - «МИСТЕЦТВО» (ШОВК)

• Стародавні китайці брали предмет тваринного походження, який зовні був схожий на невеликий горіх, його потрібно було помістити в гарячу воду, яка розм'якшує цей предмет на окремі нитки. Взявши нитки і з'єднавши їх, жінки пропускали нитки через кільце і прикріплювали їх до невеликого коліщатка. Потім коліщатко повільно обертали, і нитки, проходячи через кільце, склеювалися в одну міцну гладку нитку. Так робили?

Супер-питання для гостей: У Південному Дворіччя в давнину багаті люди вказували в своєму заповіті серед іншого майна дерев'яне ліжко, табуретку і двері. Чому діти і внуки отримували у спадок поряд з будинком, домашнім начинням, злитками срібла такий дивний, на ваш погляд, предмет, як двері?

Відповідь: Глина, точніше, цегла-сирець, сформована з неї, часто з домішкою рубаною соломи або очерету, була єдиним будівельним матеріалом в Дворіччі. Дерев'яними були балки перекриття і двері, причому привізне дерево цінувалося так дорого, що переїжджаючи з одного будинку в інший зазвичай перевозили за собою дерев'яні частини будинку.

 

Дерева в Дворіччя було мало і тому з нього робили найчастіше двері. Дозволити собі дерев'яні вироби у великих кількостях могли лише царі і їх наближені.

 

Більш заможні будинки будувалися іноді в два поверхи, з дерев'яною галереєю на стовпах навколо внутрішнього дворика; але більшість осель і тепер зовсім маленькі споруди з сирцевої цегли, з пласкими дахами, з глухими стінами (кімнати висвітлювалися тільки крізь дверні прорізи з двору); в багатих будинках ще в III тисячолітті стали з'являтися ліжка, табурети, столики, але навіть в родині дрібного рабовласника нерідко було тільки одне ліжко; не тільки раби, але і молодші члени сімейства спали на циновках або на підлозі.

 Дерев'яні двері вважалася цінним рухомим майном і вивозилися при продажу будинку.

Тому вироби з дерева - ліжка, табурети і двері вказували в заповіті.

ПІДСУМОК УРОКУ

 

Ось і закінчилася наша заочна подорож по країнам стародавнього Сходу.

Чи вдалося нам вирішити задачі, поставлені на початку уроку?

 

Відповіді учнів.

 

Ви сьогодні дуже добре працювали на уроці, складені вами програми подорожей вийшли дуже цікавими.

 

Оцінювання роботи груп

 

 

Я хочу всім вам побажати обов'язково побувати в тих містах і місцях, про які ми сьогодні говорили на уроці.

Східна цивілізація внесла величезний внесок у розвиток людства. Сучасну історію Європи, жителями якої ми з вами є , важко уявити без досягнень жителів Стародавнього Сходу. Вже в

  дуже давні часи вчені Китаю, Індії, Дворіччя зробили багато важливих відкриттів в області астрономії, математики, медицини та інших наук, якими ми з вами користуємося і в сучасному світі.

Греки і римляни, історію яких нам тільки належить дізнатися, багато взяли на Сході, а потім передали нашим предкам - слов'янам.

 Як це відбувалося, ми з вами обов'язково дізнаємося на уроках історії.

До зустрічі на берегах Греції!

 

Дякуємо!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Путівник ПО СТАРОДАВНЬОМУ ЄГИПТУ

 Ми запрошуємо вас в цікаву мандрівку! Греки називали цю країну Єгипет, а самі єгиптяни називали її  «___________», тобто «__________________».

Країна знаходиться на північному сході жаркої ____________, тільки одне місце нагадує квітучий сад. Це долина річки _______, найдовшої в світі. В тому місці, де вона впадає в море, розділяється на декілька рукавів, з висоти пташиного польоту нагадує букву грецького алфавіту __________.

Там більше ________ тисячі років назад виникла Єгипетська держава.

 

 

 

 

ПУТІВНИК ПО СТАРОДАВНЬОМУ ДВОРІЧЧЮ

Хочете помандрувати? Тоді вам просто необхідно відвідати найдавніші держави Дворіччя. Свою назву ця країна отримала, бо знаходилась в долині двох великих річок -  __________ і ___________. Перші люди заселили Месопотамію ______ тисяч років тому назад. Найдавніші держави Дворіччя  – це __________ і ____________.  Дворіччя ще називають країною _________, так як там не росли ліси і не було будівельного каменю. З плодових дерев вирощували ___________________________________, яку вважали деревом життя.

 

 

 

 

ПУТІВНИК ПО КРАЇНАМ СХІДНОГО СЕРЕДЗЕМНОМОР’Я

 Ми запрошуємо вас в тур по стародавнім країнам східного Середземномор’я ! В давнину на східному побережжі Середземного моря знаходились держави ___________, __________, _____________. Мореходи ________  вважались кращими в світі, вони на своїх кораблях пропливали довкола __________.  В чужих землях вони засновували міста-колонії, найбільш відома - _________ на півночі Африки.  Одна з найбільших річок, котра знаходиться на території іншої давньої країни – це річка_____________, вона впадає в Мертве море.

 

 

 

 

ПУТІВНИК ПО СТАРОДАВНІЙ ІНДІЇ

 

Ми запрошуємо вас в чудову країну! На півдні _______, на величезній території, яка займає півострів ____________ і прилягаючі до нього на півночі землі, лежить величезна країна – Індія. Найвищі в світі гори ____________захищають її від потоків холодного повітря з півночі, а з півдня омивають теплі води ___________ океану. Клімат тут жаркий і вологий. Під час сезону дощів, який триває два місяці на рік, багато річок Індії виходять з берегів, заливаючи все довкола. Найбільш великі і повноводі з них - _________ і ______. В долинах цих річок знаходяться найбільш родючі грунтів Індії, і саме тут 5 тисяч років тому з’являються перші поселення людей, основним заняттям яких було землеробсто.

 

 

 

 

 

 

ПУТІВНИК ПО СТАРОДАВНЬОМУ КИТАЮ

Запрошуємо вас в мандрівку в Піднебесну імперію! Саме так давні китайці називали свою країну. Вона знаходиться на ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________від Індії, за високими горами ___________.В Китаї течуть дві великі річки _______і ___________. Назви рік означають _____________і_________. На життя і діяльність стародавніх китайців великий вплив справили природні і кліматичні умови їх країни, бувало, що під час розливу річка ____________затоплювала великі території, тому її називали ___________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

Міста – візитні карточки країн

ЕГИПЕТ – Мемфіс

  • Це місто – перша столиця об’єднаної царем міною Єгипетської держави.
  • Перша назва міста перекладається як «Білі стіни».
  • Місто Мемфіс знаходилось на західному березі Нілу, у верхів’ї Дельти, неподалік від сучасного Каїру.
  • Грецький вчений Геродот повідомляє, що Міна збудував біля Мемфіса велику греблю, яка зберігала місто від вод Нілу, і заснував храм бога Пта.
  • Поступово місто руйнувалось. До нашого часу місто дійшло повністю покрите мулом. Цілих будинків практично не залишилось. Зараз Мемфіс – це музей під відкритим небом. До цього часу продовжуються його розкопки.

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Memphis200402.JPG Мемфис (Египет)

Краєвид Мемфісу сьогодні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДВОРІЧЧЯ – ВАВІЛОН

  • В 19 столітті археологи почали розкопки чудового міста Вавилону, колись він був столицею могутнього Вавилонського царства, однієї з держав Давнього Дворіччя. Жителі давнього Вавилону вірили, що їх охороняють боги.  Назва міста «Баб - Ілу» перекладається як «Ворота Бога».
  • Археологами, під час розкопок Вавилону , був знайдений напис, викарбуваний на камені, зроблена Навуходоносором – царем Чалдейського царства : «Я оточив Вавилон зі сходу могутньою стіною, я вирив рів і зміцнив його схили за допомогою асфальту і обпаленої цегли. Я зробив ворота з кедрового дерева і оббив їх мідними пластинами. Для того, щоб вороги, які замислили недобре, не могли проникнути в Вавілон з флангів, я оточив його міцними, як морські вали, водами». В 6 веке до н. э. царю было чем залюбоваться: великолепные дворцы и храмы, роскошные сады с удивительными растениями, геометрически прямые улицы, по которым двигались тысячи и тысячи людей.
  • Зараз повністю розкопана система міських укріплень , яка складається з трьох рядів кріпосних стін. Вздовж стіни через кожні п’ятдесят метрів височіли сторожові вежі, які оточували місто на протязі 22 кілометрів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Східне Середземномор’я – Бібл

 

Місто Бібл знаходився в стародавній Фінікії.

  • Виникає з 4 тис. до н.е.
  • Місто славилось тим, що там продавали сувої папірусу для книг, які привозили з Єгипту.
  • Назва міста збереглась в словах «Біблія»,  «бібліотека» .
  • Уже в 3 тис. до н. е. підтримував тісні торгові зв’язки з Єгиптом
  • Згідно уявлень стародавнії єгиптян саме в Біблі знайшла Ісіда тіло Озіріса в дерев’яному ящику.
  • На місці давнього Бібла в наш час знаходиться місто Джебейль (Ліван), приблизно за 35 км. На північ від міста Бейрут, столиці сучасного Лівану.
  • Місто внесено в список Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНДіЯ – Хараппа

  • Одним з основних центрів давньої індійської цивілізації, який існував в 3 – першій половині 2-го тисячоліття до н.е. в долині ріки Інд, було місто Хараппа.
  • Воно знаходилось на території сучасного Пакистану.
  • Археологи знайшли руїни цього міста в 20-х годах XX століття
  • Площа цього давнього міста скановила більше 260 гектарів.
  • Хараппа складалася з верхнього міста, де розміщувалась цитадель, і нижнього, де знаходились жилі квартали, які мали чітке планування.
  • Всі господарські комплекси, такі як зерносховища і ливарна майстерня, були розміщені окремо.  На північ від цитаделі знаходились квартали ремісників.
  • В результаті розкопок були знайдені залишки давніх укріплень, будинків і споруд господарського призначення з сирої цегли, некрополі, а також предмети матеріальної культури як кераміка, печаті-амулети, скульптура з теракоту і каменю, металеві вироби.
  • Цитадель верхнього міста була побудована з сирої цегли. Ззовні місто оточували мури, а всередині знаходився палац.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КИТАЙ - Сяньян

• Це велике місто спочатку було столицею одного з давньокитайський царств, а за часів Цинь Шихуанді (з 3 ст. До н.е.) стало столицею імперії Цинь.

• Після її падіння Сяньян був спалений і згодом втратив значення економічного і культурного центру.

• Ще довгі роки Сяньян залишався одним з найважливіших пунктів на Великому шовковому шляху.

• В ході розкопок в середині 20 ст. археологами були виявлені залишки міських стін і декількох будівель (збереглися фрагменти фресок), гончарні майстерні, фрагменти керамічних труб (можливо, від водопроводу).

 

• На північ від Сяньяна знаходяться численні усипальниці ханьских імператорів (У-ді і ін.) І полководців. Всього виявлено близько 300 гробниць.

• Зараз в цьому місті проживає більше мільйона чоловік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

ВСТАНОВИ ВІДПОВІДНІСТЬ

1. ПАПІРУС -

2. КОНФУЦІАНСТВО -

3. ДЖУНГЛІ -

4. ДАРИКИ -

5. КЛИНОПИС -

6. ДАОСИЗМ -

7. ІЄРОГЛІФ -

8. САНСКРИТ -

9. ЗІККУРАТ

10. ФАНЗАХ -

11. ПСАЛМИ -

12. МУМІЯ -

13. БУДДИЗМ -

14. СКРИЖАЛІ –

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

додаток 5

ЗАГАДКИ ВЕЛИКИХ ЦИВИЛИЗАЦИЙ

 

ПЕРЕЛІК АРХЕОЛОГІЧНИЙ ОБ'ЄКТІВ

1. ВЕЛИКІ ПІРАМІДИ

2. Висячі сади Семіраміди

3. Єрихон

4. Мохенджо-Даро

5. ВЕЛИКА КИТАЙСЬКА СТІНА

 

ІНФОРМАЦІЯ

Єгипетські піраміди

Кожен мандрівник, який відправляється в Єгипет, повинен обов'язково відвідати знамениті на весь світ - кам'яні гробниці фараонів. Великі піраміди - одне з семи чудес світу і єдине вціліле до наших днів.

Піраміди в Єгипті почали зводитися в епоху правління фараона Джосера. Всього в Єгипті налічується 118 пірамід різної форми, розміру і висоти. Три найбільші піраміди - фараонів Хеопса, Хефрена і Мікеріна. Піраміда Хеопса - найбільша з усіх, її висота 137 метрів, будували її 20 років, а дорогу до неї 10 років. При будівництві було використано 2 300 000 кам'яних блоків, з яких маса найменшого була 2, 5 т.

Неподалік від піраміди Хефрена знаходиться Великий Сфінкс - монумент, висічений в скелі. Це фантастична істота з тулубом лева і головою фараона.

Ще в давнину піраміди вважалися кам'яними математичними загадками. Історики і археологи досі сперечаються, як саме вдалося стародавнім єгиптянам побудувати такі величні споруди, так точно розрахувати розміри і так ретельно облицювати піраміди плитами, між якими не проходило навіть лезо ножа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висячі сади Семіраміди

Сучасному мандрівникові, на жаль, не вдасться побачити на власні очі цю визначну споруду. Але історія відкриває нам як, коли і ким були побудовані знамениті сади.

Цар Вавилону Навуходоносор II уклав військовий союз з царем Мідії, одружившись на його дочки по імені Амітіс. Вавилон був торговим центів посеред піщаної пустелі, тут завжди було пильно і шумно. Амітіс почала тужити за батьківщиною, вічнозеленою і свіжою Мідією. Щоб порадувати свою кохану, Навуходоносор вирішив побудувати в Вавилоні висячі сади.

Влаштовані сади були у вигляді піраміди з чотирма платформами-ярусами, котрі спиралися б на 20-метрові колони. Нижній ярус мав форму неправильного чотирикутника, довжина якого в різних частинах варіювалася від 30 до 40 метрів.

Щоб вода не просочувалася крізь яруси, кожна з платформ покривалася щільним шаром пов'язаного очерету, потім товстим шаром укладалася родюча земля з насінням дивовижних рослин - квітів, чагарників, дерев.

Здалеку піраміда виглядала, як вічнозелений і квітучий пагорб, що купається в прохолоді фонтанів і потічків. У порожнинах колон були розташовані труби, і сотні рабів постійно обертали спеціальне колесо, подає воду до кожної з платформ висячих садів. Розкішні сади в жаркому і посушливому Вавилоні дійсно були справжнім дивом, за що і були визнані одним з семи стародавніх чудес світу.

Розквіт садів Семіраміди тривав близько 200 років, після чого за часів завоювання персів палац прийшов в запустіння. У 4 столітті палац був уподобаний Олександром Македонським в якості резиденції, ставши останнім місцем його перебування на землі. Після його смерті за садом остаточно перестали доглядати, а сильні паводки пошкодили фундамент, і споруда завалилася. Багато хто цікавиться, де знаходилися сади Семіраміди? Знаходилося це чудо в 80 кілометрах на північний захід від сучасного Багдада, на території Іраку.

 

 

ХРАМ БОГА ЯГВЕ

 

Знаменитий храм в честь бога Ягве (Яхве) був побудований в Єрусалимі - столиці Ізраїльсько-Іудейського царства за часів правління легендарного царя Соломона.

Соломон почав будувати храм на четвертому році свого царювання. Будівництво тривало 7 років, зайняті на ньому були сотні тисяч робочих. Кожен третій місяць дорослий громадянин повинен був працювати на будівництві. Як повідомляє Біблія, 10 тисяч осіб безперервно працювали в ліванських лісах, 70 тисяч носили тяжкості і 80 тисяч чоловік добували камінь в горах. За рахунок нелюдських зусиль і страждань народу храм був побудований. Він мав 27,5 м в довжину, 9 м в ширину і 13,7 м у висоту. В Біблії докладно описується всю пишноту цього храму. Він став місцем складення зерна, тварин і масла в вогняну жертву Богу.

В кінці 10 ст. до н. е. єдине Ізраїльсько-Іудейське царство розпалося, а в 6 столітті до н.е. вавилонський цар Навуходоносор завоював Юдею та наказав зруйнувати Єрусалимський храм.

МОХЕНДЖО-ДАРО

 

Ось уже багато десятиліть археологів хвилює таємниця загибелі 3500 років тому міста Мохенджодаро в Індії. У 1922 році індійський археолог Р. Банарджі виявив на одному з островів річки Інд стародавні руїни. Їх назвали Мохенджо-Даро, що в перекладі означає "Пагорб мертвих". Уже тоді виникли питання: як було зруйновано це велике місто, куди поділися його мешканці? На жодне з них розкопки відповіді не дали ...

У руїнах споруд не було численних трупів людей і тварин, а також уламків зброї і слідів руйнування. Очевидним був лише єдиний факт - катастрофа сталася раптово і тривала недовго.

Коли індійські археологи змогли нарешті подивитися на результати своїх розкопок, вони побачили червоно-цегляні руїни найдавнішого в Індії міста, що належить протоіндійской цивілізації, міста досить незвичайного для часу його побудови - 4,5 тисячі років тому. Мохенджо-Даро займав площу близько 259га.

Він був спланований з найбільшою педантичністю: вулиці, простягнуті немов по лінійці, будинки в основному однакові, пропорціями нагадують коробки для тортів. Але за цією "тортовою" формою іноді ховалася і така конструкція: в центрі - двір, а навколо нього - чотири-шість житлових кімнат, кухня і приміщення для обмивання. Збережені в деяких будинках прольоти для сходів дозволяють припустити, що будували і двоповерхові будинки. Головні вулиці були десятиметрової ширини, мережа проїздів підпорядковувалася єдиним правилом: одні йшли  з півночі на південь, а поперечні - із заходу на схід.

Але це монотонне, як шахівниця, місто надавало жителям нечувані на ті часи зручності. По всіх вулицях протікали арики, і з них в будинки (хоча близько багатьох виявлені колодязі) подавалася вода. Але що ще важливіше - кожен будинок був пов'язаний з системою каналізації, прокладеної під землею в трубах з обпаленої цегли і виводить всі нечистоти за межі міста. Це було геніальним інженерним рішенням, що дозволило на досить обмеженому просторі збиратися великим людським масам. Інстинкт тодішніх містобудівників воістину дивовижний! Нічого не відаючи про хвороботворні бактерії, особливо активні у теплому кліматі, але володіючи, ймовірно, накопиченим досвідом спостережень, вони захистили поселення від поширення найнебезпечніших хвороб.

У Мохенджо-Даро був відкритий т.зв. "Великий басейн". Але яку роль він виконував - досі загадка. Служив він купальнею для жителів або був місцем для релігійних обрядів? Попереду - нові розкопки.

 

 

ВЕЛИКА КИТАЙСЬКА СТІНА

Велика китайська стіна, стародавня оборонна споруда, є символом Китаю. Вона будувалася протягом багатьох століть, починаючи з 5 століття до н. е. аж до 17 століття, і тягнеться від узбережжя Жовтого моря до пустель Північно-Західного Китаю. Стіна проходить по північному кордоні стародавнього Китаю, простягнувшись від морського узбережжя до глибин монгольських пустель. Протяжність стіни називають від 4,5 до 6 тисяч км, товщина кілька метрів (у середньому 5 метрів), висота 6-10 метрів. Стверджують, що стіна включала 25 тисяч веж.

Стіну наказав побудувати легендарний імператор Цинь Шихуанді, перший правитель, який об'єднав Китай в одну державу.

За переказами стіну будували два мільйони людей. Тисячами гинули люди від важкої роботи, але на їх місце присилали інших. Умови були жахливими: відкритий всім вітрам степ, набіги кочівників. Втікачів, які не витримували такого життя і тікали - ловили і жорстоко карали. Їх били бамбуковими палицями, могли заживо зварити в казані або замурувати в стіну.

Після смерті імператора стіну добудовували ще тисячу років. За свідченням американських астронавтів - це єдине творіння людських рук, яке можна побачити з Місяця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Єгипет

 

2

 g7

Картинка 12 из 181

 

ДВОРІЧЧЯ

y12

Рисунок1

 

 

кирпичи с нанесённым рисунком

СХІДНЕ СЕРЕДЗЕМНОМОР’Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНДІЯ

Рисунок2

Рисунок4

budda

КИТАЙ

 

 

Рисунок1

1

Рисунок7

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
30 жовтня 2021
Переглядів
3522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку