Конспект уроку "Ступені порівняння прислівників"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів зі ступенями порівняння прислівників на основі аналогії; формувати в них творчі вміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, відрізняти їх від омонімічних ступенів порівняння прикметників; порівнювати й узагальнювати мовні явища; розвивати творче мислення, життєві компетентності; виховувати шанобливе ставлення до творчості Т.Шевченка, почуття любові до рідної мови. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу на основі зіставлення мовних явищ.
Перегляд файлу

Тема.   Ступені порівняння прислівників

Мета:   ознайомити учнів зі ступенями порівняння прислівників на основі аналогії; формувати в них творчі вміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, відрізняти їх від омонімічних ступенів порівняння прикметників;  порівнювати й узагальнювати мовні явища; розвивати творче мислення, життєві компетентності; виховувати шанобливе ставлення до творчості Т.Шевченка, почуття любові до рідної мови. 

    Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу на основі зіставлення мовних явищ.

Не одцурайсь, мій сину, мови.

                                                                    У тебе іншої нема.

                                 Т.Шевченко                                                                                                           

                                             Хід уроку

І.Організаційний момент

 Сьогодні у нас незвичайний урок.

Ми зробимо з вами ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чарує, збагачує мову.

   Я рада вітати усіх вас на зустрічі з його величністю Словом.

Вже другий рік ми з вами подорожуємо континентом Морфології. Під час цієї подорожі побували у різних країнах – Частинах Мови.
    А кілька уроків ми вже подорожуємо по чарівній країні Прислівника.  Вона  цікава і загадкова. Сьогодні ж ми маємо пройти ще один етап мандрівки.

   Ми наближаємось до великої національної дати  - 205-річчя від дня народження генія українського народу. І на нашому сьогоднішньому уроці будуть звучати слова про великого Кобзаря.

 

Пояснення епіграфа уроку.

Не випадково епіграфом нашого уроку будуть слова Шевченка…

Поет закликає нас і сьогодні шанувати і берегти рідну мову. Ці слова будуть супроводжувати вас протягом  усього уроку.

  • Давайте зберемо все необхідне для роботи: увагу, знання, набуті на попередніх уроках,  посміхнемось  і почнемо працювати.

IІ. Повідомлення теми, мети уроку

• Робота з текстом.

- Знайдіть, будь ласка, прислівники у тексті. Назвіть їх розряди за значенням. Зверніть увагу на виділені прислівники. Як ви вважаєте, навіщо їх виділили?

Вони не схожі на ті, що ми вивчали раніше. Значить ми ще не все знаємо про цю частину мови. Отже, ці прислівники стають темою нашого сьогоднішнього уроку.

 Слово вчителя.

Тема нашого уроку «Ступені порівняння прислівників». Це у нас 4 з уроків, на яких ми подорожуємо країною Прислівника, і дещо про цю частину мови ви вже знаєте. Опираючись на свої знання, заповніть першу колонку в таблиці.

(таблиця очікувань)

Зважаючи на тему нашого заняття, в другій колонці запишіть, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, про що хочете дізнатися.

  На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося зі ступенями порівняння прислівників, будемо вчитись утворювати прислівники вищого та найвищого ступенів порівняння, відрізняти їх від омонімічних форм прикметника, розвиватимемо творчі вміння правильно вживати їх у мовленні.

 ( запис теми уроку в зошити)

 

ІІІ. Мотивація навчання

    Від того, наскільки вільно і правильно ми володіємо мовою, залежить  те, як нас розуміють інші. 

    Ми часто говоримо один одному: бажаю тобі добра і щастя. Це не тільки вияв ввічливості. У цих словах ми виявляємо свою людську сутність.  (В.Сухомлинський)

   Визначення емоційної готовності учнів до уроку.

  •  1) Напишіть, будь ласка, своєму сусідові по парті побажання щодо нашого уроку, вживаючи прислівники.

 

IV. Актуалізація  опорних знань

1.Робота з картками (2 учні біля дошки)

                                         Картка № 1

Виписати словосполучення із прислівниками, позначити головне слово та питання, на яке відповідає прислівник. Визначити розряд прислівників за значенням.

Прийти ввечері, відчинене вікно, написаний своєчасно, говорити по-англійськи, чудовий краєвид, чудово оформлений, зробити наперекір, зробити шпаківню, зручно сісти, сісти в класі.

                                        Картка № 2

До поданих слів дібрати прислівники, позначити головне слово та надписати запитання. Визначити розряд прислівників за значенням.

Зробити ... , посіяти ... ,приїхати ... , намальований ... , прочитаний ... , веселий ... , виконаний ... , написаний ... .

2. «Асоціативний ряд»

- Як жив і творив Шевченко? (бідно, складно, важко, нелегко, сильно, гостро, правдиво, швидко, щиро, по-українськи

- Як звучить наша рідна мова?

- Як треба нам зараз працювати на уроці? (наполегливо, швидко, продуктивно, уважно, активно)

 

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

• Бесіда

Чи зустрічалися ми раніше із ступенями порівняння під час вивчення інших частин мови? (прикметник)

Чи всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння? (тільки якісні)

Які ступені порівняння ви знаєте? (вищий ступінь, проста і складена форма, і найвищий ступінь порівняння)

 

Усне повідомлення учениці про ступені порівняння прикметників (за схемою).

 

• Пояснення вчителем матеріалу з використанням таблиці.

Отже, як і прикметники, можуть утворювати вищий і найвищий ступені порівняння якісні прислівники. Давайте прослідкуємо, як утворюються ступені порівняння прислівників.

Описание: D:\диск C\МОИ ДОКУМЕНТИ\УКР. МОВА\КОНСПЕКТИ\7 клас\ПРИСЛІВНИК\ТАБЛИЦЯ.jpg

• Робота з теоретичним матеріалом підручника.  (робота у групах 1, 2)

Узагальнення прочитаного: дослідити приклади творення ступенів порівняння  прислівників,  за допомогою яких слів посилюється ознака вищого ступеня порівн..

   ( Не утворюються ступені порівняння від прислівників із суфіксами –еньк, -есеньк,  із префіксом за- (забагато)

 

Робота групи 3.   Розгляд таблиці в підручнику

При творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси  -к-,  -ок-  перед суфіксом  -ш-                 (швидко – швидше,  широко – ширше )                                                                            

   В окремих прислівниках відбувається чергування приголосних:

1) [г] + [ш] → [жч] (дорого → дорожче);

2) [ж] + [ш] → [жч] (дуже → дужче);

3) [з’] + [ш] → [жч] (вузько → вужче);

4) [с] + [ш] → [шч] (високо – вище)  

  Деякі прислівники  творять вищий ступінь від інших основ. Наприклад, погано – гірше, багато – більше.  

 

V. Закріплення  і формування  в учнів  умінь  і  навичок
 

  1. Завдання для учнів.

Записати речення, визначити в ньому прислівник. Утворити ступені порівняння (робота з коментуванням).

Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі.  А ще гірше – спати, спати і спати на волі.              («Минають дні, минають ночі»)

 

Поетична хвилинка

Мені тринадцятий минало,

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в Бога…

Уже покликали до паю,

А я собі у бур'яні

Молюся Богу… І не знаю,

Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

                               Т.Шевченко

Творча робота.

Завдання. Розглянути картину, скласти 2-3 речення, використовуючи якісно-означальні прислівники. Усно утворити форми вищого ступеня порівняння.

Описание: D:\диск C\МОИ ДОКУМЕНТИ\УКР. МОВА\КОНСПЕКТИ\7 клас\ПРИСЛІВНИК\ВІДКРИТИЙ УРОК\Taras.jpeg

 

2. Вибірковий диктант.                (із сигнальними картками)

    Випишіть лише ті прислівники, які мають форми  ступенів порівняння. Визначте усно ступінь порівняння.

     Близько, складніше, вище,  струнко, мужньо, довше,  чудово, найдовше,  високо,  веселіше,   найсмачніше, щедро, якнайглибше,   щонайтемніше, самовпевнено, найгостріше,  обережно.

 Творчий диктант.

    Утворити просту і складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння.

   І варіант -      швидко, низько.

  ІІ варіант -   глибоко, високо.

  • Дослідити, які фонетичні зміни відбуваються у процесі творення ступенів порівняння прислівників.

   Скласти речення з утвореними прислівниками.

  1.              Ігрове завдання «Добери антонім»

До поданих прислівників дібрати слова-антоніми й утворити від них просту і складену форми вищого ступеня порівняння.

 

Пасивно, далеко, вузько, гарно, тихо, легко.

 

  1. Лінгвістичне спостереження.     (Запис речень на дошці)
  • Визначте, до яких частин мови належать виділені слова.

 

       Найщиріше звучать Шевченкові слова про матір.

      Саме до жінки-матері звертає поет своє найщиріше слово.

Коментар вчителя.

Необхідно розрізняти прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння й однозвучні форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників середнього роду в називному відмінку однини.

 

Порівняймо:

          Прислівник                                                         

 звучать як? — найщиріше. Прислівник прилягає до дієслова  

               Прикметник

слово яке? — найщиріше)     Прикметник узгоджується  з  іменником

 

 Робота з підручником. Виконання вправи 211. (1-2 речення)

 

  • Складіть речення із поданими словами так, щоб в одному реченні слово виступало прикметником, а в іншому – прислівником.

 

  чистіше повітря,  чистіше прибрано.   .

 

  1. Фізкультхвилинка.

 

6.  Гра «Пригадай»

Назвіть прислів’я чи приказки, у яких були б  прислівники вищого чи найвищого ступеня порівняння.

«Творча доріжка  зі скарбнички мудрих думок»

Знайти прислівники і визначити ступінь порівняння.

  1. Пущене поміж люди слово проростає швидше, ніж будь-яке насіння.
  2. Правдою важче жити, як брехнею.
  3. Глибше кинеш якір – човен міцніше стоятиме.

7.Робота з роздавальним матеріалом.        

 

1) Переписати прислів’я, від поданих у дужках слів утворюючи прислівники найвищого ступеня порівняння.

 

Перші кроки даються (тяжко). Доброму навчитися (важко).  (Швидко) сльоза висихає. У голоти (багато) роботи. (Легко) бити того, хто не борониться.

                                                                                        Народна творчість

    2)  Відредагувати  речення.

    Учитель попросив читати більш голосніше. Я виконав малюнок саме краще.

 

8. Індивідуальне завдання; користуючись методом «Прес», довести, що прислівники утворюють ступені порівняння подібно до прикметників.

 

VІ. Підсумок уроку

  • Чи справдились ваші очікування від уроку?

 

Заповнення третьої колонки в таблиці очікувань.

 

Експрес-опитування

   

    Що нового засвоїли на уроці?

1. Чи всі прислівники можуть утворювати ступені порівняння?

2. Як творяться прислівники вищого ступеня порівняння? Навести приклади.

3. Як утворюються прислівники найвищого ступеня порівняння? Навести приклади.

4. Які зміни приголосних відбуваються у процесі творення простої форми вищого ступеня деяких прислівників? Проілюструвати відповідь власними прикладами.

 

   -  Отже, ми з вами закінчили урок.  

    Завдання виконали. Ви ознайомились зі ступенями порівняння прислівників, вчились правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, ще раз заглибились у світ слова.

 

             Визначення найактивніших учнів,  оцінювання.

 

- Я думаю, що із сьогоднішнього уроку ви залишили в своєму серці краплину любові до рідної мови.      (повернення до епіграфа уроку)

Не можна бути байдужими  до того, як ми користуємось мовою, як виражаємо свої думки,  як цінуємо рідне слово.

 

VІІ.  Домашнє  завдання

     Опрацювати теоретичний матеріал в підручнику.           

    І-ІІІ рівні –  виконати вправу 216,

    ІV рівень – скласти 3-4 речення з прислівниками     (для сильніших учнів)

    За бажанням – написати  «Лист однокласникам», висловивши свої роздуми про значення творчості Т.Г.Шевченка,    використовуючи в реченнях прислівники. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

РОБОТА  З  ТЕКСТОМ

 

            Трагедія поневоленого народу була для Шевченка трагедією особистою.

Кріпацький син і сам кріпак, безправний перед панським свавіллям, з душею тонкою, вразливою, він на кожному кроці бачив довкола картини горя народного, беззаконня. Він почуває, що життя його повинно належати народові, його Україні, яку він так щиро любив.

Після викупу з кріпацтва перед Шевченком відкриваються зали Академії мистецтв. Оточений друзями, він працює активно, натхненно. Багато вчиться.

У 1840 році з’явилось перше видання «Кобзаря».   Віднині трудовий люд України мав свого поета. Поезія його звучить гостро, правдиво і нелукаво, мовби вимовляли це слово самі народні уста.

Шевченко багато зробив для розвитку культури рідного народу.

І сьогодні  невмирущий голос Кобзаря звучить серед нас, художня сила  його поезії промовляє все  гучніше. Його слава і тепер осяває простори України все ширше.

                                                                                                      О.Гончар

 

 

 

ДОДАТОК 2

ТАБЛИЦЯ  ОЧІКУВАНЬ

Що знаємо про прислівник?

Про що хочемо дізнатися?

Про що дізналися?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
15134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку