Урок №_________ Дата _______________
Тема: Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)
Мета: Дати учням поняття про способи дієслів, виробити вміння розрізняти способи дієслів; формувати вміння утворювати різні способи, правильно вживати їх у мовленні; розвивати навички аналізувати, узагальнювати, розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, усне та писемне мовлення; виховувати мовну культуру, патріотизм, почуття національної гідності, любов до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, орфографічний зошит, узагальнююча таблиця «Способи дієслова».
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Прочитайте усмішку. Випишіть з неї слова, які називають дію: а) реальну; б) можливу за певних умов; в) дію, що виражає наказ чи прохання.
Дитина плакала й кричала. Її запитали, що з нею.
— Я загубила дві копійки, які мені дала мама.
— Перестань,— сказали їй,— візьми дві копійки замість твоїх і не плач більше.
Тільки-но вона їх одержала, як почала ще дужче кричати.
— Чого ти кричиш? — запитують її знову.
— Плачу тому, що, якби я не загубила б ті дві копійки, у мене тепер їх було б аж чотири...
— Над чим ми будемо працювати на уроці?
ІІI. Повідомлення теми та мети уроку
VІ. Опрацювання навчального матеріалу
Способи дієслова
Дійсний |
Умовний |
Наказовий |
|
Виражає |
дійсну, реальну дію |
бажану, можливу за певних умов дію |
спонукання до дії (наказ, пораду, прохання, побажання) |
Питання |
що робить? що зробить? що зробив? |
що робив би? що зробив би? |
що роби? що зроби? |
Змінюється |
За часами, числами та особами або родами (мин. ч.) |
За числами, в одн. - за родами |
За числами та особами В одн. - 2-га особа, у мн. - 1-ша і 2-га особи |
Творення |
|
Дієслово минулого часу + частки б, би |
Можуть творитися за допомогою часток хай, нехай |
Приклади |
працює, сміється, забуде, зробив |
повідомив би, хотіли б, прийшла б |
говори, говорімо, хай говорить, нехай говорить |
Прочитайте речення, проаналізуйте підкреслені дієслова і запишіть їх у три колонки, встановивши приналежність дієслів до певного способу: дійсного, умовного чи наказового. За якими граматичними ознаками ви відносите дієслова до різних способів?
ІV. Підведення підсумків уроку
(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)
— Що на уроці виявилося для вас найскладнішим?
V. Пояснення домашнього завдання
Опрацювати таблицю та теоретичний матеріал «Способи дієслів», виконати вправу 174 та завдання на картках.
Урок №_________ Дата _______________
Тема: Творення і правопис дієслів умовного і наказового способу. Буква ь у дієсловах наказового способу. Уживання одних способів дієслів замість інших
Мета: пояснити особливості творення дієслів умовного та наказового способів, звернути увагу на вживання м'якого знака у формах наказового способу, на вживання форм дійсного й умовного способів у значенні наказового, наказового — у значенні дійсного; розвивати логічне мислення, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов до мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, орфографічний зошит, узагальнююча таблиця «Способи дієслова», кросворд
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів
Користуючись таблицею «Способи дієслів», розкажіть теоретичний матеріал даної теми.
1) Синонім слова соромилась (заст.) (стидалась).
2) «Висловлюю довіру» (довіряю).
3) Антонім слова зайдемо (вийдемо).
4) Синонім слова мажемо (мастимо).
5) «Передбачали в плані» (планували).
6) Синонім слів здавлював, здушував (стискав).
7) Синонім слова відшукаємо (знайдемо).
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Правильно вписавши слова по горизонталі, у виділеному вертикальному рядку прочитаєте спосіб цих дієслів. (Дійсний.)
ІI. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Користуючись таблицею «Способи дієслів», повторіть особливості творення дієслів умовного і наказового способів.
У значенні наказового способу можуть вживатися форми:
Такі зміни властиві розмовному і художньому стилям.
Завдання І: записати речення, утворивши від дієслів, що в дужках, форми умовного способу.
1) Я (пригадати) і дні відплати, які святив віршем співець. (М. Нагнибіда) 2) От і нам (брати) одну зірку в свою оселю. (М. Стельмах) 3) І чого б я (не віддати), якими б сльозами і мольбами (не вимолити) волю твою, Україно.
Завдання II: прочитати речення, знайти і виписати дієслова наказового способу, що передають наказ, заклик, пересторогу, прохання, пораду.
1) Зоре моя вечірняя, зійди над горою. (Т. Шевченко) 2) «Слухай мою команду!» — вигукнув Марко. (Г. Тютюнник) 3) А мій каже: «Принеси мені, тату, шаблюку з війни, я німців рубатиму». (Г. Тютюнник) 4) Тішся, дитино, поки ще маленька. (Леся Українка) 5) «Не проломіться, там лід тоненький»,— застеріг рибалок лісник.
Завдання III: утворити форми наказового способу 2-ї особи однини і 1-ї та 2-ї особи множини наведених нижче дієслів. Завдання виконати так: через риску до дієслова в неозначеній формі записати його форму 3-ї особи множини теперішнього або простого майбутнього часу, відкинути особове закінчення і від основи, що залишилася, утворити форми наказового способу.
Зразок. Брати — бер-уть: бери, берімо, беріте(ть); спитати — спита-ють: спитай, спитаймо, спитайте.
Виростати, мужніти, здолати, жити, стояти, спати, зустрітися, стати, промовити, слухати, щебетати.
— Дослідіть, коли в 2-й особі однини у кінці слова, а в 1-й і 2-й особах множини перед -мо і -те пишеться м'який знак або й, а коли не пишеться.
Завдання IV: прочитати, з'ясувати, у яких із речень способові форми дієслів вживаються одна замість іншої, замінити подані дієслова наказовим способом. Записати.
1) Сину! Залишив би ти вже свої ковзани та сідав за уроки.
2) Після уроків забіжиш до бібліотеки і візьмеш книгу.
3) Виходимо по одному, щоб менше створювати шуму.
4) Може б, залишився ще на день у нас, Петрику?
Завдання V: уважно прочитати речення, виписати тільки ті з них, у яких дієслова одного способу вжито замість дієслів іншого способу.
1) Поважної ходи Роман не знає: поклич його — він побіжить з підскоком, пошли куди — подасться так, що тільки пісок закурить. (С. Васильченко) 2) Чи не продали б ви, чоловіче, тієї ялинки, що росте в вашім садочку? (М. Коцюбинський) 3) «Пішли, товариші»,— скомандував лейтенант і, повернувшись, швидко рушив до затоки. (М. Трублаїні) 4) «Ви б лягли, мамо, спочили»,— каже Христя. (Я. Мирний) 5) «За Вапняркою ви повернете вправо, щоб вибити німців з лісу»,— розпорядився майор. (З газети) 6) Нехай і паморозь лягла, і сивий день вклонився житу, твоїх дощів осіння мла рідніш чужинського блакиту. (А. Малишко)
Складіть та розіграйте діалоги, використовуючи дієслова умовного та наказового способів
Ситуації:
1) Ви напередодні контрольної роботи відпрошуєтесь у мами на вечірку, вона вас відпускає, але з певною умовою.
2) Ви хочете, щоб на свято батьки подарували вам велосипед. Вони погоджуються, але натомість вимагають від вас гарних знань та оцінок високого рівня.
3) Вам пропонують придбати річ, про яку ви давно мріяли. Але ви збирали гроші мамі на подарунок. Ви вагаєтесь і приймаєте рішення...
ІV. Підведення підсумків уроку
Експрес-висновки.
— Пригадайте все, що вам відомо з теми і заповніть схему.
Дійсний спосіб
Способи дієслів
V. Пояснення домашнього завдання
Виконати вправи 182, 187.