Конспект уроку:" Твір - опис процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі"

Про матеріал
Розробка уроку разом з презентацією та міні - підручником допоможуть учням гарно і цікаво підготуватися до написання твору.
Перегляд файлу

(Слайд 1). Смачний урок з ароматом батьківщини

(Слайд 2). Тема: Контрольний твір – опис процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі

Мета: ознайомити семикласників з вимогами до складання твору – опису процесу праці в художньому стилі, запам’ятати особливості побудови висловлювань, що містять опис трудового процесу, звернути увагу на слова, що вказують на послідовність дій; розвивати вміння учнів складати твори – описи процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі, викладати матеріал послідовно, логічно, дотримуючись стильових  ознак художнього стилю; виховувати патріотизм, любов до українських традицій, культури.

Тип уроку: розвиток мовлення

Обладнання: проектор, презентація, чернетки, міні - підручник, приклади творів.

Перебіг уроку:

 І. Організаційний момент.

 ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

(Слайд 2). Тема нашого уроку «Твір – опис процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі». Сьогодні ми спробуємо описати процес праці, свідком якого ви неоднократно були – це приготування українського борщу.

 ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.

(Слайд 3).

Все, що росте на українському городі,

З любов’ю щедро ми до столу подаєм.

Та над усе в житті ми дякуєм природі,

Коли смакуєм щойно звареним борщем.

Він по обіді кличе кожного до хати,

І по тарілці розливається душа.

Нас і за вуха від борщу не відірвати,

Коли він ллється, наче пісня із ковша… 

  • (Слайд 4). Вступне слово вчителя:

Рецептів борщу існує дуже багато. У народі стверджують: скільки господинь. Стільки рецептів. І кожен борщ – це симфонія смаку. Не дивно, адже існує навіть поняття про «борщовий пояс», що пролягає від південно – східної Польщі через Україну, Білорусь до регіонів Росії на Волзі. І в кожній місцевості, та що там казати, у кожної господині, своя рецептура. Але, в народі кажуть, що зла людина гарного борщу не зварить.

Звичайно ж, найкращий борщ той, що готує ваша ненька. А для того, щоб описати процес приготування української  страви, необхідно дещо пригадати.

  • (Слайд 5). Бесіда.
  • Які види борщів ви знаєте? (Червоний, зелений, холодний)

На превеликий жаль, нещодавно, в 2014 – 2015 р.р., з’явився ще один вид українського борщу – СУШЕНИЙ.

(Перегляд відеофрагменту з ТСН про волонтерок з Дніпропетровська, що вигадали сухий борщ для українських бійців)

  • Чий борщ найсмачніший? (Мамин)

Отже, сьогодні ми з вами протягом уроку навчимося писати твір – опис на тему «Запашний мамин борщ». Розгорніть міні – підручники та опрацюйте пам’ятку.

  • (Слайд 6) Робота з пам’яткою «Як працювати над твором – описом процесу праці в художньому стилі». (Зачитати пам’ятку)
  • Назвіть типи мовлення. (Опис, розповідь, роздуми)
  • Який твір називається описом? (Твір – опис – це текст, який в усній чи писемній формі дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи, процесу).
  • Що таке процес праці? (Процес праці – це система послідовного виконуваних трудових операцій, яка обов’язково має певний результат – вихідний продукт).
  • Яку особливість має розвиток дії у творах – описах процесу праці? (Слайд 7). (Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове).
  • З яких основних частин складається опис процесу праці? (Слайд 7). (Підготовчий етап для виконання якоїсь роботи; опис послідовного виконання праці; опис результатів роботи).
  • Пригадайте стилі мовлення. (Слайд 8).
  • Назвіть найхарактерніші ознаки художнього стилю.

ІІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

  • (Слайд 9). Вправа 1. Метод гранування.

Учні вибирають серед запропонованих ілюстрацій малюнки із зображенням тих інгредієнтів, які потрібні для приготування борщу.

  • Вправа 2. (Слайд 10)

Пригадайте з уроків літератури, що таке епітет. Звернемося до наших міні – підручників. Зачитайте.

Від слів буряк, картопля, цибуля, квасоля, помідор, морква, сметана, борщ утворить слова зі зменшувально - пестливими суфіксами, доберіть до них епітети, метафори, порівняння.

(Слайд 11).

Бурячок – невеличкий, червоний, цукровий, столовий, смажений.

Картопелька – сира, варена.

Цибулька – золотиста, смажена.

Квасолька – рябенька, біленька, кругленька.

Помідорчик – червоний, стиглий, перетертий, соковитий.

Морквинка – невелика, соковита.

Сметанка – густенька, свіженька.

Борщик – запашний, ароматний, духмяний, український, смачненький, добренький.

 (Слайд 12). - Що ви знаєте про  метафору?

Метафори: усміхається борщ з глиняного полумиска; пахне добре впрілий борщ у печі; підморгує сметанка у борщі; золоті мамині руки вправно чаклують над борщем; пихтить борщик у горщику.

 (Слайд 13). – Порівняння – це … .

Порівняння: ллється борщ, неначе пісня; готує мати, немов ворожить.

  • Вправа 3.  (Слайд 14). До слова запашний дібрати синоніми. (Ароматний, духмяний, пахучий).
  • Вправа 4. (Слайд 15). Записати дієслова, що рухають вперед процес праці під час приготування борщу. (Помити, кип’ятити, сікти, шаткувати, нарізати, натерти, варити, відціджувати, посолити, поперчити, тушкувати, очистити, обсмажити, подрібнити, булькоче, кипить, шкварчить).
  • Вправа 5. Прочитайте прислів’я та приказки про борщ, вміщені в міні – підручнику. Випишіть те, яке найбільше сподобалось. Не забудьте використати його у своєму творі – описі процесу праці.

Без хліба – не обід, без капусти – не борщ.

Борщ та каша - їжа наша.

Вари, горщику, борщ, а я з хлопцями погомоню.

Добрий борщик, та малий горщик.

Смачний борщ і каша, але як є кусок м’яса.

Борщ усьому голова.

Салом борщ не зіпсуєш.

Їж борщ з грибами, та держи язик за зубами.

Що до чого, а борщ до хліба.

Борщу однаково – чи йому пампушок, чи галушок.

 (Слайд 16). Рекламна пауза «Хвилинка – цікавинка»

Цікави факти про борщ

Наш борщ є візитною карткою країни – України. Подейкують: страву вигадали осілі на хуторах козаки. І вже 300 – 400 років ласують цією добренною стравою  українці.

За рік українці з’їдають 0,5 мільярдів літрів червоного борщу. На його приготування витрачають приблизно 86 тис. тонн буряка, 39 тис. тонн моркви, 104 тис. тонн капусти, 79 тис. тонн картоплі та 36 тис. тонн цибулі.

Традиційний український борщ – це природні ліки. Дієтологи стверджують, що людина, яка регулярно обідає борщем, не знає проблем з травленням, зайвою вагою, імунітетом.

Борщ має позитивний сенс не тільки в реальному житті. Якщо ви уві сні бачили борщ – це віщує успіх у справах. Варити борщ – ваші труди отримують хорошу матеріальну ви нагороду. Їсти борщ – до спокійного життя в достатку.

  • Слово вчителя. А тепер пропоную послухати зразки творів, написаних учнями 7 класу.

Запашний мамин борщ

В С Т У П

Неодноразово я стежила за маминими проворними руками, які весь час знаходять собі роботу. Найбільше мені подобається спостерігати за її вправними рухами під час приготування різноманітних страв, які, безперечно, можна назвати витворами кулінарного мистецтва. Страви, приготовані мамою, завжди мають естетичний і апетитний вигляд. Люблю споглядати, як мама готує запашний український борщ. Отож сідаю неподалік від мами, щоб не  заважати, і як заворожена дивлюся на те, як звичайні овочі в маминих руках перетворюються на смакоту – традиційну  страву українців.

О С Н О В Н А      Ч А С Т И Н А

І. Найголовнішою складовою маминого борщу є свиняча кісточка, з якої виходить особливий навар. Капуста, бурячок, обов’язковим інгредієнтом є квасоля. Мама кладе в борщ рябеньку, яку ласкаво називає ластівочкою. Коли м’ясо та овочі вже готові, мам робить із шкварок, цибулі засмажку і все розтирає в макітрі. Потім заправляє томатом, до смаку оцтом, лавровим листочком, перцем, підсолює. А головне, що коли мама готує борщ, то вкладає у нього свою душу. Куховарить з любов’ю і обов’язково приговорює, щоб був борщ смачненьким і добреньким.

А ще мама додає до посудини з борщем трішечки своєї любові, дрібку доброти, крихітку терпіння. Це, на мою думку, найголовніші складові маминого борщу, які роблять страву неповторною, індивідуальною та неперевершеною.  

 

ІІ. Смачно готує мати. Як вона ворожить над борщем. Встає вдосвіта, чистить і промиває буряки, шаткує їх, нарізає картоплю, січе ножем капусту. Всього потроху додає в каструлю: і помідор кине, і  петрушку всипле, і цибулину, і стручок перцю, і лавровий листочок. А м’ясо кладе з кісткою, а кісточка, щоб була з мозочком. Ох і борщ же тоді виходить такий, що поки дочекаєшся обіду, то ладен власний язик проковтнути.

 

ІІІ. Моя мама перед приготуванням миє руки та одягає фартух. Спочатку вона готує бульйон.  Дрібно нарізані кістки варить дві години, додає м’ясо і продовжує варити до готовності. Зварене м’ясо нарізає порціями, а бульйон відціджує. Очищені і помиті буряки мама шаткує соломкою, солить, збризкує оцтом, змішує, кладе у каструлю, додає жиру, томатного соусу, цукру. Потім злегка обсмажує на свинячому салі цибулю, моркву, петрушку. На кухні так пахне, що аж слинка тече. У проціджений бульйон мама кладе картоплю, доводить до кипіння, додає нарізану соломкою капусту і варить 10 – 15 хвилин. Після цього кладе в бульйон тушковані буряки, злегка підсмажує разом з цибулею нарізані свіжі помідори, гіркий і запашний перець, лавровий лист, підсмажене і розведене водою борошно. Потім на 5 хвилин дає покипіти, заправляє товченим часником, доводить до кипіння і дає настоятись 10 хвилин.

В И С Н О В О К

 З нетерпінням чекаю, коли ж нарешті можна буде насолоджуватись неповторним смаком маминого борщу, аромат якого заповнює оселю. Ковтаю слинку… ось мама бере мою улюблену глиняну мисочку і наливає чудовий борщ, приправляє густенькою сметанкою і ставить переді мною … До чого ж смачний мамин борщ! Я відчуваю, що набираюся сили, міцнішаю. Відчуваю, що зварений мамою борщ додає снаги. Мамин борщ – це смак дитинства… Одним словом, смакота… Пальчики оближеш! Як на мене борщ вийшов на слав!

 ІV. Підсумок уроку.

Пропоную підсумувати сьогоднішній урок таким чином: на слайді написано слово «борщ», до кожної літери якого потрібно підібрати слова, які б характеризували нас з вами протягом усього уроку.

Отже, протягом уроку ми були: (Слайд 17).

   Бадьорі;

Організовані;

Розумні;

Щирі.

 V. Оцінювання навчальної діяльності. (Слайд 18)

    Нехай люди борщ їдять,

    Нехай силу мають.

    Нехай нашу Україну,

    Неньку прославляють…

 VІ. Повідомлення домашнього завдання:

 (Слайд 19).  Написати твір – опис процесу праці в художньому стилі за власним спостереженням (на чернетках).

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Н.Л._ Якуба
    Чудовий матеріал. Дякую за Вашу роботу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2021
Переглядів
9174
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку