Урок "Узагальнення і систематизація знань із теми "Дієприкметник"

Про матеріал
Урок-космічна подорож для учнів 7 класу. Уявно мандруючи космосом від станції до станції, учні повторюють вивчений матеріал про дієприкметник, виконуючи різні завдання
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Дієприкметник»

Мета: систематизувати та узагальнити вивчене з теми, удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієприкметника, його синтаксичну роль, правильно писати дієприкметники з не, розвивати логічне мислення, мовлення, уяву, творчі здібності учнів, уміння зіставляти, аналізувати; виховувати почуття національної гордості, моральні цінності

Тип уроку. Урок узагальнення вивченого матеріалу

Форма: Урок-космічна подорож

Обладнання: картки, ілюстрації, карта зоряного неба

 

                                                              ХІД УРОКУ

  1.    Організаційний момент

Існує безліч таємниць. Вони ваблять, спонукають до пошуку, до розкриття. Кажуть: „Немає нічого неможливого”. Зараз я пропоную вам перенестися до таємного світу пізнання, де ми будемо шукати істини. Сьогодні у нас буде незвичайна подорож. Куди ми попрямуємо, ви дізнаєтеся, прочитавши акровірш.

Коли поглянеш у небо нічне,

Око помітить красу зірок.

Серпик яскравий ніжно моргне — це

Місяць промінь шле на дашок

Оселі, в якій дитя мале

Спить і у сні летить до зірок.

  1.    Мотивація навчальної діяльності

Чи доводилося вам спостерігати зоряне небо?

Яке враження воно справило?     (на дошці подається карта зоряного неба)

Наш урок незвичайний. Ми вирушимо у космічну подорож, помандруємо планетами. І протягом уроку будемо думати над проблемним питанням: що нам, землянам, слід робити, щоб наш дім був затишним і спокійним? При відповіді на це питання ви повинні будете вживати дієприкметники чи дієприкметникові звороти. Кожен екіпаж зайняв своє місце у ракеті?

  1.    Оголошення теми та мети уроку

          4. Актуалізація опорних знань

- Діти, доки космонавти готуються до старту, прошу взяти  інтерв′ю один в одного на тему «Дієприкметник», таким чином згадати вивчене про цю форму дієслова. (Діти працюють в парах, а потім за вибором вчителя один учень ставить питання, а інший відповідає на нього. Наприклад: що таке дієприкметник?, скільки дієвідмін має дієприкметник?

 

  1.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

 

   Ракета на старті. Команди готові. Щоб запуск пройшов успішно, командам необхідно знайти «Третє зайве» (записане з іншого боку дошки)

      1) лежачий, зроблений (пасивний),  посивілий;

      2)незнані дороги, нестихаючий вітер, підлога не вимита (пишемо окремо);

           3)закрите, прожите, зроблено (форма на -но).

 

Наша подорож уявна. Але людина мріє, що колись космічна подорож стане реальністю для усіх землян. Ми наближаємося до першої планети під назвою Меркурій.

А чи знаєте ви, що це найближча планета до Сонця та найменша з усіх планет. Удень планета нагрівається до +424 С, а коли сонце ховається за горизонт – 183 С.

Ця планета підготувала вам завдання

Завдання 1. Утворіть від поданих дієслівних фразеологічних словосполучень дієприкметникові (один учень біля дошки, а решта в зошитах)

Збити з пантелику, викинути за борт, вивести з рівноваги, покласти на лопатки, зітерти на порох, білими нитками шити, горем прибити, спіймати на гарячому.

 

Ми впоралися із завданням та рушимо далі. Перед нами планета Венера. Це найяскравіша планета після Місяця та Сонця. Але людська нога сюди ніколи не ступить, адже повітря складається з вуглекислого газу, а з неба у вигляді дощу падає сірчана кислота.

Завдання 2: Запишіть словосполучення без дужок. Поясніть написання не з дієприкметниками. (Робота в парах)

Не (опрацьований) матеріал, не (опрацьований) учнями матеріал, не (докошений) лан, не (докошений) вчасно лан, не (завершена) п’єса, не(завершена) письменником п’єса, не (затоплена) місцина, не (затоплена) водою місцина.

 

Ми наблизилися до знайомої нам планети – Земля. Це єдина планета Сонячної системи, де існує життя, адже є повітря та 74% займає вода. Землю ще називають Блакитною планетою.

Завдання 3. Розподільний диктант. Запишіть слова у 2 колонки: прикметники, дієприкметники

Зарослий, розквітлий, отруєний, отруйний, солоний, посолений, світлий, освітлений, стихаючий, тихий, зелений, зеленіючий, спорожнілий, солодкий, перекритий.

 

Чи хочете ви дізнатися про планету, на якій може існувати життя? Виявляється, що це – Марс. Він удвічі менший за Землю. Є пори року, настає ранок, вечір. Середня температура на планеті -  28 С. Якщо на цій планеті існує життя, давайте привітаємо її мешканців.

Завдання 4. «Гра із сигналами»

Викладач читає подані  слова, роблячи після кожного паузу, під час якої учасники гри повинні підняти кольорові картки – залежно від того, активними чи пасивними є дієприкметники.  (червоний – активні, зелений колір – пасивні).

Виконуючий, виконуваний, написаний, зроблений, посивілий, митий, почорнілий, оброблений, навислий, створений.

 

Вважаю, марсіанам було приємно бачити ваше вітання. А нас чекає знайомство із п’ятою планетою.

    Юпітер – найбільша планета Сонячної системи. Верхній шар складається з водню та кисню. Діаметр планети перевищує діаметр Землі в 11 разів! Юпітер підготував вам творче завдання.

 Завдання 5. За 2 хвилини складіть кілька речень із дієприкметниковим зворотом, підкресліть звороти.

 

Ми наблизилися до чудової планети на ім’я Сатурн. Ця планета газоподібна та унікальна у тому, що має так звані кільця. Давайте вийдемо у відкритий космос (уявно) та пограємо.

Завдання 6. «Снігова куля»

Учні кидають м’ячик  один одному, називають будь-який дієприкметник, а той, хто отримує м’яча, утворює безособову форму на –но, -то.

 

Нарешті ми наблизилися до двох планет Урана та Нептуна. Ці планети виглядають та яскраво сяють як звичайні зірки. Вони об’єднали свої зусилля та підготували для вас останнє випробування.

Завдання 7. Утворіть дієприкметники пасивного стану у формі чоловічого роду однини (один учень працює за дошкою)

Написати, прочитати, зробити, збудувати, перерити, розбити, вкрити, малювати, мити, принести, бити, вимити, крити.

 

Наша космічна подорож завершується, ми повертаємось на Землю. І давайте ж тепер дамо відповідь на наше проблемне запитання. Не забувайте при цьому використовувати дієприкметники та дієприкметникові звороти.

    – Що нам, землянам, слід робити, щоб наш дім був затишним, спокійним? (Роздуми учнів.)

 

  1.    Підсумки уроку.

Ось і закінчилася наша подорож. Що ми можемо покласти до багажу знань? І чи міцними є наші знання з цієї теми?

Учням пропонується Методика «Мікрофон».

Продовжте речення:

  •                     Я бачу
  •                     Я відчуваю
  •                     Я знаю
  •                     Я впевнений (впевнена)

 

        7. Оцінювання учнів.

 Учитель. І пам’ятайте слова філософа Г. Сковороди:

Жити слід так, щоб побачити

У жорстокому – ніжне,

У гіркому – солодке,

У мотлосі – милість,

У буйнощах – смак,

В отруті – поживу,

У смерті – життя,

У безчесті – славу.

І тоді в гості в наш спільний дім не соромно буде запросити навіть марсіан.

 

  1.    Домашнє завдання

Підготуватися до контрольного оцінювання з теми «Дієприкметник».

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
4 лютого 2021
Переглядів
582
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку