Про матеріал
Презентація до уроку у 4 класі на тему : "Український рушник".
Конспект уроку у 4 класі на тему : "Український рушник".
Тема: Символіка кольору, «Український рушник»
Мета: продовжити знайомити учнів з декоративно – прикладним мистецтвом; навчати стилізувати, декорувати природну форму, закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.
Обладнання: презентація, відео, ТЗН, клей, ножиці, папір, пісня.
Тип уроку: урок закріплення матеріалу.
Хід уроку
1. Організація класу.
1.1 Привітання.
- Доброго дня діти, мене звати Діана Валентинівна, і сьогоднішній урок образотворчого мистецтва у вас проведу я .
1.2. Слухання вірша.
Я візьму той рушник, простелю наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров,
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю,
І дитинство, й розлука і вірна любов.
2. Актуалізація опорних знань.
Дітки, сьогоднішній наш урок образотворчого мистецтва, я не просто так розпочала саме з цих слів, тому що ми сьогодні доторкнемося до національної культурної спадщини нашого народу. На уроках образотворчого мистецтва ви вже знайомились із таким народно-прикладним мистецтвом як витинанка і аплікація. Але хочеться трошки докладніше розповісти про цей вид мистецтва.
- Що ви зараз бачите на екрані? ( витинанку)
- А чи хтось знає що таке витинанка?( ні)
Витинанка – це вид українсько декоративно-прикладного мистецтва. Назва походить від слова « витинати» тобто « вирізати». Це орнаментальні прикраси, які ажурно або силуетно втинанні ножицями з білого чи кольорового паперу. На свята українці виготовляли особливі витинанки: кожна витинанка мала своє значення. Ось наприклад витинанка з хрестиком вважалось оберегом, і її чіпляли туди де висіла дитяча колиска, а от якщо в хаті були елементи людських постатей чи силуети звірів то це символізувало велику родину.
- Можливо хтось знає в якій техніці можна зробити витинанку? (Аплікація)
- Чи працювали ви вже в техніці аплікація?( так)
- А може хтось знає щось про аплікацію?
- Аплікація пройшла довгий шлях ,її як закріплювали нитками на картинах і клеєм на твердих поверхнях. Аплікація може бути як однокольорною так і багатокольорною.
3. Повідомлення теми уроку.
Техніку аплікації витинанку ми згадали невипадково, адже використовуючи їх ми зможемо зробити український рушничок, або як ще його у народі називаю « пісня витинана на полотні».
4. Вивчення нового матеріалу.
4.1 Розповідь про рушник.
Український рушник – завжди був скарбом українського народу. Рушник завжди відігравав значну роль в житі , і без нього не обходиться жодний обрад та церемонія. З давніх- давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментом. Орнаментом називається візерунок, складений з повторювальних елементів. Призначався він для прикрас одягу, будівель. Використовуються геометричні фігури, тваринний орнамент- в яких зображуються реальні чи фантастичні звірі. Орнамент може бути як у вигляді прямої орнаментальної смужки що прикрашає середину виробу так і сітчастий – уся поверхня заповнена узором. Традиційними кольорами є червоний та чорний кольори. Червоний- колір калини, щастя , любові, а чорний- родючої землі, інколи смутку. Кожний колір має свою символіку, а комбінування цих кольорів своє значення.
4.2 Сприймання творів мистецтва
На дошці розміщенні репродукції витинанки, вишиті та зв’язані вироби, ва потрібно обрати ту яка є витинанкою.
-Які кольори переважають?
-Який настрій у вас викликає цей виріб?
-Хто витинаний на картині?
-Що розміщено у правому верхньому куточку?
-Що найбільше вразило в цій витинанці?
У наш час рушник не втратив свого значення. Ним прикрашають інтер’єри помешкань, він залишається атрибутом народних звичаїв.
4.3 Фізхвилинка
5. Практична робота
Ви прослухали стільки цікавого про рушник та візерунки на ньому, кольорову гаму та символіку, тепер ви маєте створити власний витинаний рушничок. Але перед початком роботи повторимо техніку безпеки. А через загадки ми дізнаємося з чим ми будемо працювати.
5.1 Загадки
1 Два пани наділи одні штани. ( ножиці)
2 Чорний Іван дерев’яний каптан, де носом проведе, там помітку кладе. ( олівець)
3 Впаде з гори – не розіб’ється, пусти на воду – розпливеться. ( папір)
4 Якщо до чогось торкнувся, потім не відірветься. (клей)
5.2 Повторення правил безпечної роботи
1 Роботу розпочинаємо лише з дозволу вчителя.
2 Користуємося предметом так, як показав вчитель.
3 Під час роботи утримуємо своє робоче місце в належному порядку.
4 З ножицями ніхто не встає з-за парти.
5 Після завершення роботи прибираємо своє робоче місце.
5.3 Розгляд основного зразка
До вашої уваги зразок витинанки;
- Що зображено на зразку? (півник)
- Якого кольору? (червоного)
- Як вони з’єднані між собою? ( це окремі елементи)
5.4 Виконання практичної роботи
Відкрийте свої альбоми на сторінці 50-52. У кожного на парті є 2 смужки червоного паперу. Візьміть одну із смужок паперу та загніть її по промальованій вже лінії до себе. По лінії, яка утворилась, згинаємо смужку паперу від себе, тим самим зробивши «гармошку». Те саме повторіть з другою смужкою. Ви повинні отримати « гармошку-квадратик». На цих смужках промалюйте лінії відповідно тому, як показано на зразку. Візьміть у руки ножиці та відріжте папір по промальованим лініям. Тепер відкрийте ваш орнамент та приклейте його з краю лівої та правої сторони. Відкладіть клей та ножиці. Візьміть аркуш червоного паперу і зігніть його навпіл, так як показано на зразку, тепер підійміть ваші зігнуті аркуші паперу, тим самим показавши їх мені. У вас на парті, у кожного, є трафарет півника. Прикладіть його до червоного аркуша паперу, так, щоб ротик півника знаходився на лінії згину. Обведіть по контуру цього півника, так як показано на зразку. А зараз виріжте півника по промальованому контуру, не зрізуючи лінію згину. Тепер теж саме повторіть з другим аркушем паперу. Відкрийте півників, які ви отримали і внутрішньою стороною приклейте їх вертикально по середині так, щоб дзьобики з’єдналися.
6 Підсумок уроку
6.1 Виставка робіт
- А зараз пропоную вам вийти до дошки та показати які гарні роботи у вас вийшли.
- Що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
- А що стало цікавим для вас?
- Що для вас було незнайоме?
- Чого хочете навчитися на уроках образотворчого мистецтва?
Ви всі сьогодні були розумничками, тому давайте поплескаємо в долоні, тим самим похваливши один одного. Бажаю вам успіху, щоб до вас частіше приходило натхнення, і бажання дізнаватися щось нове. До побачення!
6.2 Прибирання робочих місць
Прибиріть своє робоче місце.