Конспект уроку з української літератури у 9 класі - "Микола Гоголь "Тарас Бульба". Обов'язок перед рідним краєм чи пристрасне кохання?"

Про матеріал

Конспект уроку "Микола Гоголь "Тарас Бульба. Обов'язок перед рідним краєм чи пристрасне кохання?" з української літератури для 9 класу. Розкривається проблема вирішального вибору Андрія, головного героя повісті.

Перегляд файлу

Тема. Обов’язок перед рідним краєм чи пристрасне кохання?

                                Характеристика чоловічих  образів  повісті.

              Проблема вирішального вибору Андрія,  головного героя

                            повісті Миколи  Гоголя «Тарас Бульба»

Мета: розкрити причини трагічної долі чоловіків: Тараса Бульби, Андрія і Остапа; розвивати вміння порівнювати персонажів; формувати уявлення про сильну особистість, розвивати усне мовлення учнів; навички складання порівняльної характеристики персонажів; формувати критичний погляд на життєві явища, описані в художній літературі

Обладнання: портрет М. В. Гоголя, ілюстрації Є.Кибрика «Портрет Остапа», «Портрет Андрія». фрагмент фільму В. Бортка «Тарас Бульба».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Форма уроку: урок-вибір

                                                    ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

Він перейшов з доброї волі.

Чим людина винна?

 Там йому краще, туди він і перейшов.

Янкель. «Тарас Бульба»

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Американський письменник Є.Хемінгуей на прохання однієї молодої письменниці уклав список творів, які повинен прочитати кожен. Серед цих творів була повість М.Гоголя «Тарас Бульба», вивчення якої ми завершимо на сьогоднішньому уроці.

            2.  Робота з літературними поняттями

Повість – це…

            3. Оголошення теми уроку, завдань

 Вступне слово вчителя

Вибір може бути різним. Але хоча б один раз у житті кожна людина стоїть перед серйозним вибором, що стосується совісті, честі, друзів, кохання, вітчизни.

Звертається до проблеми вибору і М.Гоголь у повісті «Тарас Бульба». Запорожці, Тарас Бульба,  сини його, Остап і Андрій, поставлені перед вибором. Як визволити товаришів, як не осоромити рідної землі, що вагоміше для людини – кохання чи вітчизна? Ці та інші питання хвилюють героїв повісті. Зіставляючи героїв, ми спробуємо з’ясувати, коли людина стає зрадником, і в який момент вона переступає ту межу, з-за якої вже немає вороття,  а яка людина гідна називатися патріотом.

  • Поясніть, будь ласка, значення слова зрада, якою вона буває?
  •                        Які почуття викликає зрадник?

 

     Навчальна гра « Що ти знаєш Тараса Бульбу

  • Яке перше враження виникло у вас від образу Тараса Бульби?
  • Охарактеризуйте персонаж

Змалювання М. Гоголем подвигу Тараса Бульби надихнуло багатьох пред­ставників різних видів мистецтва на втілення цього образу у музиці, в живопису, скульптурі.

Знайомство з художнім образом, втіленим у різних видах мистецтва, завжди дає змогу осягнути його глибше й багатогранніше.

         Твори Гоголя ілюстрували досить часто. Кожний новий малюнок відрізнявся від попереднього. Для того, щоб яскравіше уявити головного героя, ми здійснимо віртуальну екскурсію до картинної галереї.

          Найбільш відомими ілюстраторами є художники Євген Кибрик та Сергій Герасимов.

 

  • Євген Кибрик широко відомий як графік, майстер худож­ньої ілюстрації, літографії та акварелі.
  • Як Тарас ставиться до своїх синів?
  • Чи радий Тарас приїзду синів?
  • В повісті автор зображує штрихами сімейне життя Тараса. Чи щасливий у своєму коханні був старий козак? Чи вірна в нього подруга?
  • Як Тарас ставиться до звістки про зраду Андрія?
  • Страта Андрія – це вияв сили чи слабкості Тараса Бульби?
  • Як ви гадаєте, чи випадково Тарас загубив люльку? Чому він повернувся по неї, адже це лише річ?

 

Характеристика героїв

 

Аналіз образу Остапа

  • Загальна характеристика образу

Героїзм Остап

1. Чому батько надає перевагу Остапові?

2. Чи має хлопець авторитет у козаків?

 Полон і страта Остапа

1. Як Остап потрапив у полон? З чиєї точки зору показаний епізод смерті Остапа? Яку оцінку дає його діям батько?

2. Як зображується Остап та інші козаки під час страти? Зачитайте відповідний уривок тексту.

3. Як Тарас сприймав поведінку сина?

4. Якими були останні слова Остапа? Чому він звернувся саме до батька?

Запитання: Хто із синів Тараса Бульби виявився вірним «справжньому ділу»?

 

Аналіз Образу Андрія

  • Загальна характеристика образу

Перехід Андрія у стан ворога

1. Що стало причиною того, що Андрій перейшов у стан ворогів?

2.  Чи відчував Андрій страх, коли йшов із татаркою? Кого він боявся найбільше?

3. У який момент Андрій відмовився від вітчизни?

4. Чи вимагала панночка від нього зректися  батьківщини?

5. Чому автор пише: «І загинув козак! Пропав для всього лицарства!»

 

 Ставлення Тараса до синової зради.

1. Що найбільше обурило Тараса у словах Янкеля?

2.Як ви гадаєте, якби Андрій попросив вибачення у батька, чи дав би йому батько шанс спокутувати свій гріх? Як повівся Андрій?

4. Як ви гадаєте, чи правильно зробив Тарас, так покаравши сина?

5. Чому Тарас не згодився з пропозицією Остапа поховати Андрія?

Запитання: Чи можна виділити в Андрія позитивні риси характеру?

 

  • Як ви думаєте, коли розходяться шляхи Остапа й Андрія?

 

  • Що таке кохання?
  • Чи завжди це почуття приносить щастя, задоволення?
  • Чи знаєте ви приклади нещасливого кохання? У чому причина не щасливості?
  • Дійсно, найбільше почуття, що є у серці людини – кохання. Коли воно народжується, то світ здається прекраснішим, небо блакитнішим, люди привітнішими. Воно може змінити людину, зробити її щасливою або дуже нещасною. 
  • У чому рокова суть Андрієвого кохання?
  • Ви засуджуєте чи виправдовуєте вчинок героя?
  • Виступ груп
  • Чи подумав він про те, що, допомагаючи ворогам, він зра­джує батьківщину? Яка думка керувала його діями?
  • Що варто було обрати герою: обов’язок перед Батьківщиною чи особисте щастя?
  •  Зачитайте і прокоментуйте епізод останньої розмови батька з Андрієм. Чи дав батько йому шанс покаятися, спокутувати свій гріх? Як повівся Андрій? Чому він мовчав? Яке останнє слово вимовив перед смертю? Порівняйте ці з тим, що кажуть славні козаки-запорожці, гинучи в бою
  •  Як відреагував Остап на смерть Андрія?
  • Чому Остап хотів поховати його, а Тарас відмовився? 
  • Що означала для лицаря смерть без належного поховання? (Смерть без поховання — знеславлення лицаря і перешкода на шляху його душі до Бога.)

Підсумок уроку

Наш урок закінчується. Та не закінчується наша розмова про Людину. Яка вона — справжня? Людина третього тисячоліття! Твори Гоголя пробуджують у людині людину, нагадують нам про те, що ми – нащадки давнього козацького роду і маємо бути вірними синами України, яким був і сам Гоголь, наш геніальний співвітчизник. Подумайте над цим і свої роздуми викладіть у творі «У чому полягає мистецтво бути Людиною?» (відкриває дошку, де записана тема твору). Це і є ва­ше домашнє завдання. Всього найкращою. До поба­чення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. загородня ольга
    Мені сподобалось.Якраз те, що потрібно моїм учням.Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
18856
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку