2 березня о 18:00Вебінар: Як казка допомагає навчати образотворчому мистецтву учнів 5-7 класів

Конспект уроку української літератури в 5 класі "Міфи та легенди України. "Неопалима купина", "Чому виникли Карпати?"

Про матеріал
Урок на тему усної народної творчості має викликати в учнів цікавість не тільки таємничими сюжетами запропонованих легенд, а й можливістю взяти у ньому активну участь.ВІн розвиває предметні та ключові компетентності, формує інтерес до зразків старовинної літератури.
Перегляд файлу

                                                            Автор уроку- Мартинюк Ірина Іванівна,

                                                            вчитель української мови та літератури

                                                           Вельбівненської ЗОШ І-ІІІст.

                                                           Острозького району Рівненської області

                                                           

Конспект уроку української літератури у 5 класі

Тема: Міфи та легенди України. Легенди «Нопалима купина», «Чому виникли Карпати?»

Мета: Поглибити знання учнів про українське світобачення, розвивати уміння виразно читати і переказувати, відповідати на питання до тексту, тлумачити зміст фольклорних творів,виховувати інтерес до української культури.

Цілі уроку:

учні знатимуть:   різницю між поняттями  «міф», «легенда», зміст творів для текстуального вивчення, значення слів «цілевизначення» та «планування»;

учні вмітимуть: планувати свою діяльність, ставити цілі до уроку, читати і переказувати запропоновані легенди, розрізняти реальне і фантастичне у фольклорному творі.

Тип уроку: урок розвитку  учнівських компетентностей.

Обладнання:підручник, ікона «Неопалима купина», зображення рослини ясенця, Карпатських гір, відеофільм «Карпати».

Прийоми та методи уроку: «Лови помилку», планування, ціле визначення, бесіда, вільне письмо,складання плану, переказ, «Постав питання герою».

І. Мотиваційний етап.

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Графічне зображення настрою(райдуга на серці)

Актуалізація суб’єктного досвіду учнів.

  • З якими думками ви прийшли сьогодні на урок? Чи цікаво вам дізнаватися про старовинні твори нашого народу?

Актуалізація опорних знань.

Вправа «Лови помилку».

Вивчаючи тему «Усна народна творчість: міфи та легенди», учні 5 класу уважно слухали відповіді товаришів. Петрик ще на перерві хвалився, що звечора поклав підручник під подушку, а значить, зміст розділу за ніч механічно перейде йому в голову. І ось надійшла черга відповідати Петрикові.

   Учитель хотів знати, що спільного і відмінного між міфом та легендою і запропонував намалювати діаграму Вена. Ось що у хлопця вийшло.

      міф

               спільне

   легенда

 

Описує нереальні події,  пояснює створення світу

 

 

Оповіді фантастичного характеру , у яких ідеться по давно минулі події, виникнення світу, природи, речей.

 

 

Описує події на основі реальних фактів;

Персонажі мають здебільшого реальних прототипів.

Скажіть, які неточності допустив Петрик?Допоможіть подолати недоліки таблиці.

Учитель. Отож, діти, ми узагальнили ваші теоретичні знання з теми. Це допоможе нам сьогодні у вивченні нових захопливих творів українського фольклору. А що може бути цікавішим від того, коли ти самостійно не тільки досліджуєш щось нове, але й робиш неочікувані висновки, які, можливо, суперечать загальноприйнятим твердженням! Сьогодні я це вам обіцяю.

ІІ. Етап цілевизначення і планування.

Учитель. Пропоную вашій увазі два твори: «»Неопалима купина» і «Чому виникли Карпати?». Ми будемо їх читати, розуміти зміст, переказувати, осмислювати значення для українців.

Які цілі ви ставите  перед собою на урок?(відповіді учнів).

За яким планом краще працювати?(пропозиції учнів та вчителя).

ІІІ. Етап опрацювання навчального матеріалу.

Вчитель. Україна – надзвичайна земля. Є тут і багатющі надра, і гарні краєвиди, а ще живуть тут талановиті у всьому люди, які вміють боротися за свою волю, мріють про щастя і прагнуть усіма способами захистити свою родину і свій край.

                              Робота з твором «Неоплима купина»

Зараз зачитаємо старовинну історію про те, як розум та кмітливість українців допомогли попередити ворожу навалу.

1.Виразне читання твору «Неопалима купина».

2.Бесіда.

-Хто з вас бачив на полі чи на лузі ось таку квіточку?(демонструє зображення). Це ясенець, той самий кущик, про який ідеться у легенді. Що ж ми можемо про нього сказати?(Діти  за допомогою мобільних пристроїв шукають інформацію про ясенець).

- Яка біда прийшла на Україну?

-Що пропонували королі – завойовники  містянам Дорогобужа, які були в облозі двох армій?

-Чим погрожували королі, якщо дорогобужці не здадуться?

- Яким ви уявляєте посланця містян, який вирушив на переговори з ворогом?

- Як чудодійну рослину витлумачив польський мудрець?

- Що зрозуміли королі-загарбники, дивлячись на квіточку, яка горить і не згорає?

-Як ви гадаєте: епізод, описаний в легенді, міг відбутися реально чи все це плід фантазії авторів?

-Що спільного у неопалимої купини з долею України?

Учитель. Є в нашого народу ще й ікона під  назвою «Неопалима купина»(демонструє). До речі, свято цієї ікони припадає на 17 вересня. Ікона уособлює владу Богородиці над земним лихом – вогнем. Звідси й народне повір’я,  що образ Неопалимої купини справді рятує оселю від пожежі. Кажуть, що не раз від сильного вогню рятувалися ті будинки, у яких були такі ікони. Отож, бачимо, як народ щиро поціновує свої мистецькі скарби: стровинну розповідь, яка спонукала до створення зразка  образотворчого мистецтва.

3.«Вільне письмо» на тему: «Про що змушує замислитися легенда про неопалиму купину?»

Зачитування написаного(за бажанням).

                     Робота з твором «Як виникли Карпати?»

Учитель(демонструючи відеофільм «Карпати»): Хто з нас не бував у Карпатах! Хто не захоплювався незвичайними краєвидами, густими лісами, цілющими джерелами!Як із позицій науки можна пояснити походження гір?(відповіді дітей).

А ось як пояснює це старовинна гірська легенда.

1.Виразне читання легенди.

2. Складання плану легенди.

3.Відтворення змісту(переказ  ланцюжком).

4. «Постав питання герою». Діалог із уявним Силуном.

   Отож, ми спілкувалися із Силуном, фантастичним героєм, який ,проте, мав досить реалістичну вдачу.

ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап

Учитель. Наш урок добігає кінця.

  • Чи цікаві твори  ми сьогодні читали?
  • Чи можна сказати, що вони справді українські? Доведіть.
  • Як ставилися давні українці до своєї землі та одне до  одного?
  • Чому ми сьогодні вивчаємо пам’ятки літератури?
  • Що переважає у легендах: реалістичне чи фантастичне?
  • Як ви сьогодні на уроці вчилися і чому навчилися?

 

Д\з. Обов’язково: виразно читати легенди,

На вибір:1) створити кросворд чи комікс за змістом  легенд  і міфів.            

 2)написати творчу роботу «Міф  та легенда у житті моєї родини».

 

 

 

docx
Додано
20 вересня 2020
Переглядів
369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку