Конспект уроку української мови ( 10 кл.) "Лексикологія. Професіоналізми. Льотчик. Моряк. Гранатометник."

Про матеріал
Конспект уроку української мови ( 10 клас) розроблений для спеціалізованих військово-спортивних закладів. Може використовуватися під час вивчення розділу "Лексикологія", або з теми "Лексична норма".
Перегляд файлу

Українська мова, 10.

Вчитель: Сусліна О. В.

11___________________

12___________________

13___________________

Урок №____

Льотчик. Моряк. Гранатометник

Професійно- виробнича лексика; наукова та ділова лексика, її стилістичні функції

Мета: узагальнити та систематизувати знання про слово як предмет вивчення лексикології; сформувати уявлення учнів про спільні та відмінні риси понять «терміни» та «професіоналізми»; розвивати вміння доцільно вживати у власному усному та писемному мовленні ці лексичні одиниці; формувати вміння працювати зі словником; виховувати повагу до різних професій.

Тип уроку: комбінований.

Випереджувальне завдання: підготувати теоретичний матеріал.

Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, підручник, дотатки до уроку.

 

Яке прекрасне рідне слово!

Воно — не світ, а всі світи. 

/В. Сосюра/

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя. (слайд 1)

Вміти користуватися словом –­ велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її . Ви, як майбутні кваліфіковані майстри своєї професії, повинні доцільно вживати у власному усному та писемному мовленні термінологію та професійну лексику. Тому сьогодні слово стане предметом нашого вивчення.

 

ІІІ. Актуалізація навчального матеріалу

(слайд 2)

Вправа «Допиши речення»

  1. Наука, яка вивчає лексичний склад мови називається…
  2. Одиниця мови, яка служить для найменування предметів, дій і процесів, властивостей ….
  3. Найбільш  чутливою до змін у суспільстві…
  4. Головна функція мови…
  5. Усі слова в мові за значенням поділяються на…
  6. Наука, яка вивчає функціональні стилі мовлення…
  7. Основні функціональних стилі мовлення- це…
  8. Словник, у якому подаються лексичні значення слів…
  9. Слова з прямо протилежним значенням називаються…
  10. Слова, які мають близьке або тотожне значення, але відрізняються звучанням, називаються…
  11. Слова однакові за своїм звуковим складом, але різні за значенням, називаються…
  12. Слова подібні між собою за звучанням і частково за будовою, називаються…

 

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

Усі слова української мови становлять її словниковий склад. Він є найбільш рухливим, бо в ньому відбиваються усі зміни в житті суспільства.

Розділ мовознавства, який вивчає лексичний склад  мови, називається лексикологія.

У лексикології слово вивчається не тільки саме по собі, а й у тісному зв’язку з іншими словами.

(слайд 3) Лексикологія досліджує словниковий склад мови, враховуючи різні аспекти:

  • походження (слово утворилося на рідному ґрунті чи запозичене з іншої мови);
  • історичний вплив на формування лексичного складу (слово застаріле чи сучасне);
  • вживання (слова активного чи пасивного вжитку);
  • семантику (слова багатозначні чи однозначні; синоніми, антоніми, омоніми, пароніми);
  • соціальний і територіальний вплив на розвиток словникового складу (загальновживані слова, професійна лексика, терміни, діалектизми).

У словниковому складі української літературної мови особливе місце посідає спеціальна лексика ­ – терміни і професійні слова.

 

  1. Виступи учнів за підготовленим викладачем матеріалом ( учні записують основні поняття в зошити)

1-й учень

(слайд 4) Терміни ­ – це слова, що вживаються для точного визначення певного поняття якої-небудь галузі науки, техніки, мистецтва тощо.  Наприклад: ненормований  робочий день, поставка продукції, температура, реалізація хлібобулочної продукції.

 

(слайд 5)   Види термінів

 

Загальновживані     Вузькоспеціальні

 

Поширені в різних галузях знань:                 Уживаються в одній галузі знань:

 

Процес, еквівалент, аналіз, корінь                   кислота, луг, температура

 

Терміни у межах однієї галузі знань мають одне значення. Наприклад, слова корінь багатозначне, але в мовознавстві під ним розуміють лише морфему, а в ботаніці ­ – тільки орган рослини.

 

(слайд 6)   Стилістичні особливості термінологічної лексики

Терміни застосовуються:

  • офіційно-діловому стилі;
  • науковому стилі;
  • публіцистичному.

 

2-й учень

 (слайд 7) Професійними називаються такі слова та словосполучення, які властиві мовленню певної професійної групи людей. Наприклад, фахівці комп’ютерної справи користуються такою професійною лексикою: комп, вінч, собака, аська.

Професіоналізми найчастіше виникають тоді, коли певна галузь не має сформованої термінології, як розмовні неофіційні замінники наявних у цій галузі термінів.

 

 

(слайд 8)   

 

Відмінність професійної лексики від термінології

  • професійна лексика виникає стихійно на власній мовній основі, на відміну від термінів, які творяться свідомо;
  • професіоналізми не мають назв для широких категорій, кожна назва за походженням і структурою ізольована від іншої;
  • професійна лексика можуть бути слова загальновживані, використані у специфічному значенні: вікно ­  незаповнений час між заняттями;
  • професійну лексику в більшості випадків використовують в усному мовленні, у писемному мовленні застосовують у спеціальних виданнях, які розраховані на фахівців (використовують із певним застереженням).

 

V. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

 

  1. Робота з підручником 

 

Вправа 165

І. Прочитайте терміни. Визначте, які з них загальновживані, а які вузькоспеціальні? Якими з поданих термінів користуєтеся ви під час навчання? Значення незрозумілих вам термінів з’ясуйте за тлумачним словником.

Середньовіччя, важкі метали, синтаксис, аксіома, ресурсозабезпеченість, косинус, напівшпагат, формула, похідна функція, епітет, гіпотеза, цитоплазма, реактивний рух, опорний стрибок, півострів.

 

ІІ. З двома термінами (на вибір) складіть усно речення.

 

  1. Бесліда:

Скажіть, будьласка, з якою професією можуть бути пов`язані слова: самонаведення, наступ, винищувач, облога, танк, торпеда?

Перегляньте уважно наступне відео і скажіть, які військові професії ви знаєте?

(слайд 9, відео «Армія України»)

 

  1. Робота в парах

 А зараз ми поглибимо наші знання про професію військового й більш детально ознайомимося з особливостями Збройних Сил України.

Учні розподіляються в 3 групи за рядами, в залежності від тематики тексту, кожна пара отримує зразок матеріалу для самостійного опрацювання.

Завдання.

  1. Випишіть із запропонованих текстів по 6-7 терміни.
  2. Розкажіть про особливості професії

 

(слайд 10)

 

Завдання для І групи

Повітряні сили Збройних сил України.

ЛЬОТЧИК

Пові́тряні Си́ли Збро́йних сил Украї́ни  — вид збройних сил, який існує у складі Збройних Сил України з 2004 року. Створений шляхом об'єднання двох видів: Військово-повітряних сил та Військ протиповітряної оборони країни.

Повітряні сили України — один з головних носіїв бойового потенціалу Збройних сил України. Цей високоманеврений вид збройних сил призначений, спільно з військами Протиповітряної оборони, для охорони повітряного простору держави, ураження з повітря об'єктів противника, авіаційної підтримки своїх військ (сил), висадки повітряних десантів, повітряного перевезення військ і матеріальних засобів та ведення повітряної розвідки.

Льо́тчик (також пілот, авіатор, літун — переважно перша половина 20 століття) — особа, що керує літальним апаратом, важчим за повітря літаком, планером або легшим за повітря дирижаблем, повітряною кулею, монгольф'єром має для цього відповідні навички, освіту, свідоцтво та внесена офіційно або в інший спосіб до членів екіпажу.

Розрізняють:

  • льотчик-космонавт
  • льотчик-випробувач
  • льотчик-інструктор
  • військовий льотчик
  • льотчик винищувальної авіації
  • льотчик бомбардувальної авіації
  • льотчик транспортної авіації
  • льотчик цивільної авіації

(слайд 11)

Завдання для ІІ групи

Військо́во-Морські́ Си́ли Збро́йних Си́л Украї́ни

МОРЯК

Військо́во-Морські́ Си́ли Збро́йних Си́л Украї́ни  — вид Збройних Сил України, призначений для захисту суверенітету і державних інтересів України на морі, розгрому угруповань ВМС противника в своїй операційній зоні самостійно та у взаємодії з іншими видами Збройних Сил України, сприяння Сухопутним військам України на приморському напрямку.

У складі ВМС України до російського вторгнення служило 15470 осіб, на озброєнні перебувало 4 корвети, 1 фрегат, 1 підводний човен, 26 допоміжних кораблів і 35 літаків.

Моряк — людина, яка працює на транспортному або спеціальному судні або служить на військовому кораблі.

Моряк — загальне визначення заняття. Залежно від виконуваних функцій або спеціалізації моряки можуть бути розділені на більш точні професії, наприклад: капітан, штурман, лоцман, матрос, тощо. У залежно від того, до якої команди (служби, частини) моряки входять на судні або кораблі, вони належать до цієї або декільком команд, наприклад, палубної команді.

Завдяки романтичним асоціаціям, пов'язаним з морською стихією, і уявленням про розлуку при відносно тривалих морських подорожах, образ моряка в літературних творах зазвичай наділяється такими рисами, як мужність, стійкість, зневага до сухопутного життя.

(слайд 12)

Завдання для ІІІ групи

Сухопутні війська Збройних Сил України

ГРАНАТОМЕТНИК

Сухопу́тні війська́ Збро́йних Сил Украї́ни  найчисленніший самостійний вид Збройних сил України, головний носій бойової могутності Збройних сил України.

Сухопутні війська є найчисленнішим видом Збройних сил України. У 2010 році до їх складу входили два оперативні командування, одне територіальне управління, 17 бойових бригад (2 танкові, 8 механізованих, 1 повітряно-десантна, 2 аеромобільні, 1 ракетна і 3 артилерійські), 14 окремих бойових полків (1 механізований, 1 аеромобільний, 3 спеціального призначення — включаючи Президентський полк, 3 реактивних артилерійських, 3 зенітно-ракетних, 2 вертолітні Армійські авіації і 1 полк РЕБ) і 9 окремих полків бойового забезпечення (4 інженерних, 4 — зв'язку, 1 — радіаційного, хімічного і біологічного захисту), інші окремі частини і установи рівня полку і нижче, а також 169-й навчальний центр «Десна» (приблизно відповідає окремій механізованій дивізії).

Гранатоме́тник  — військовослужбовець в групах, секціях, обслугах і відділеннях піхотних, механізованих, мотострілецьких, мотопіхотних, повітряно-десантних, аеромобільних та інших родів військ підрозділах, якому належить важлива роль в посиленні вогневої потужності підрозділу. Озброєний гранатометом, запасом реактивним гранат і гранат з кумулятивними зарядами, він веде вогонь на ураження наземних цілей, броньованих засобів противника і придушення його вогневих точок.

Гранатометник зобов'язаний: — знати свою зброю та її бойові можливості, тримати її у справному стані і уміти вести з неї влучний вогонь, спостерігати за результатами вогню і вміло коректувати його; — безупинно спостерігати за полем бою і сусідами та доповідати командиру відділення про виявлені цілі, за командою командира або самостійно знищувати їх вогнем; — вміти користуватися приладами і механізмами, розташованими у десантному відділенні бойової машини; — допомагати навіднику-оператору в підготовці та укладанні боєприпасів і технічному обслуговуванні озброєння, механіку-водію — у проведенні технічного обслуговування і ремонту бойової машини.

 

Бесіда:

Чи всі слова вам були знайомі?

До якого словника звертатися по допомогу, якщо значення слів невідоме?

Що нового ви довідалися про професію військового?

Якими якостями (або рисами характеру) повинні володіти військові?

Наскільки важлива для військових спортивна форма?

 

4. Розминка «Назви одним словом»

(слайд 13)

Слово вчителя: Пропоную вам розігрітися перед наступним завданням

 

Завдання для класу

І. Назвіть слова за їх описом ( виберіть їх з довідки).

  1. Спортивна гра, коли м’яч б’ють ногами і намагаються провести його у ворота супротивника.
  2. Кулачний бій між двома спортсменами.
  3. Кінцевий пункт дистанції в спортивних змаганнях.
  4. Гравець, який захищає свої ворота.
  5. Спортивна гра, при якій м’яч перекидають через сітку від одної команди до другої.

Довідка: теніс, фініш, хокей, приз, матч, арбітр, волейбол, форма, шахи, тайм, бокс, футбол, баскетбол  форвард, дебют, турнір, спартакіада, період, голкіпер, заміна.

 

ІІ. Якими синонімами можна замінити виділені слова довідки? (При потребі користуйтеся словником синонімів) Запишіть їх у зошит.

 

 

5. Робота з картками

 

Прочитайте текст. Знайдіть у ньому професійні слова. Вкажіть, якої професії вони стосуються.

 

Завдання для І групи

Простора майстерня, освітлена сонцем, нагадувала велику музейну кімнату, в якій хаотично висіли різні картини, етюди, портрети, все багатство, яке створив він за багато років. Його власний світ, витвір його фантазії і невтомних рук… Намальовані ним портрети, здавалось, оживали й розмовляли з ним лише очима… Біла і червона фарби надавали їм такого вигляду. Береговець часто розглядав знайомі малюнки і пригадував, коли й за яких обставин з’явилися вони в майстерні… Кілька років тому був у рідній Кобзівці на Пслі, і все те, що побачив, схвилювало його, відбивалося в пам’яті і тепер мало вилитися на полотно. (За І. Цюпою.)

 

Завдання для ІІ групи

Ми з батьком піднялися на комбайн. За хвилю рівно завуркотів двигун, задрижала у нас під ногами металева підлога, замахав крилами хедер, забираючи оберемки дзвінких пшеничних стебел, попливло навстріч золотаве гаряче безмежжя. Вірно застугоніла молотарка, і полилося за нашими спинами в бункер важке янтарне зерно! Все, що діялося довкола мене, здавалося мені незвичною казкою. І ми з батьком не просто спостерігали ту казку, а самі її робили.

 

Завдання для ІІІ групи

Справді, в нашій школі було декілька таких учнів, як Парася. Вони не хотіли братись ані за книжку, ані за ручку. На сьогодні всі вони, крім Парасі, взялися за навчання. Правда, саме вони й одержували ті двійки, що так турбували завуча. Але вже навіть те, що діти почали вчитись, було досягненням. Та й навіть Парася тепер стала іншою.

Кінець першої чверті приніс свої радості і свої болі. На мій подив, хоч ще було й рано, в учительській зібрались майже всі вчителі, схилилась над класним журналом Елеонора Степанівна. Я повернувся до своєї кімнати, сів готуватися до уроків. (За Ю. Збанацьким.)

 

Слово вчителя:

Нагадайте, будь ласка, в яких стилях мовлення найчастіше зустрічаються терміни та професіоналфзми?

Пропоную виконати наступну вправу, щоб у майбутньому уникати подібних помилок

 

  1. Редагування (слайд 14)

Відредагуйте подані речення. (Кожна  група редагує і записує по 4 речення в зошити)

1. Представники підприємств заключили договір про співробітництво. 2. По слідуючому питанню виступить голова зборів. 3. У засіданні приймали участь представники міської ради. 4. Не дивлячись на несприятливі погодні умови, фермерське господарство не зазнало великих збитків. 5. Лист-попередження про штрафні санкції надіслали заказним листом по адресу підприємства. 6. Магнітофон і програвач списано за непридатністю. 7. На зборах акціонерів деякі виразили протест проти впроваджуваних нововведень. 8. Перевірка стану охорони праці на підприємстві триватиме на протязі двох тижнів. 9. Згідно до діючого законодавства в цьому році ваш заклад має пройти чергову атестацію та продовжити ліцензію. 10. Цей працівник звільнився по власному бажанню два місяці назад. 11. Довідка надається по вимозі бухгалтерії. 12. Виплати проведено відповідно із законом.

 

  1. Мікрофон (слайд 15)

Чи в кожній професії, на вашу думку, можна досягти високих результатів? Яка праця буде успішною?

 

VІ. Підсумок уроку

Бесіда

Що вивчає лексикологія?

Що таке «термін»?

Що таке професійна лексика?

 

Заключне слово вчителя

  1.                Термін є ідеальним найменуванням певного поняття в науці, техніці, мистецтві, має точний і визначений зміст, вирізняється змістовою однозначністю, сталістю функціонування. Термінологія проникла майже в усі сфери людської діяльності. Недосконалість термінології може призвести до помилок у практиці.
  2.                Професійні слова найчастіше застосовуються в усному неофіційному мовленні людей певної професії і сприяють кращому взаєморозумінню.

 

Оцінювання роботи учнів на уроці та мотивація оцінок

 

VІІ. Домашнє завдання

Різнорівневі завдання (слайд 16)

 

  1. Середній рівень знань

Завдання. Запишіть кілька професіоналізмів, уживаних у мовленні:

а) лікарів;

б) продавців;

в) пекарів;

г) кухарів;

д) водіїв.

 

  1. Робота в парах (достатній і високий рівні знань)

Складіть і розіграйте зо особами діалог (10-12 реплік), який міг би відбутися між вами і спеціалістом певної галузі: а) на заводі; б) у магазині; в) у ресторані; г) на фермі.

 

 


ДОДАТОК 1

Термін – слово або словосполучення, котре вживається для точного вираження поняття з якої-небудь галузі знання, позначає його місце серед інших понять, служить для спілкування людей, пов’язаних між собою єдністю спеціалізації.

Термінологія (від лат. terminus – межа, кордон та грец. logos – слово) – 1) система термінів певної галузі науки, політики, мистецтва, виробництва тощо; 2) розділ лексикології, що вивчає терміни.

Приклади журналістських термінів: верстка, друкарська правка, звукова доріжка, зворотна зйомка, радіощоденник, ракорд, титульний редактор, шпальта, штихель, шумові ефекти.

Терміни мають визначення (дефініцію), вони позбавлені емоційно-експресивного забарвлення, навіть якщо в основі лежить слово, вжите в переносному значенні:

негативний друк – нанесення зображень чи тексту білою фарбою на чорному тлі;

комп’ютерна система – апаратна конфігурація, тобто всі функціональні компоненти й супутнє обладнання.

Класифікації термінів в українській мові

1. Поняття можуть бути виражені:

1) термінами-словамисуверенітет (політ.), україністика (наук.), умоглядність (філос.), візування (юрид.), обнародування (соціол.), глумотворець (театр.), крижмо (етногр.), ліра (муз.);

2) термінами-словосполученнями: антикварна книга (книжн.), пергаментна книга (істор.), червона книга (соціол.), податкова книга (фінанс.), прибуткова книга (бухг.), книга скарг і пропозицій (соціол., юрид.), книга для сліпих (педаг.), гравійована книга (мист.), апокрифічна книга (літер.), нотна книга (муз.);

3) термінами-реченнями: Струнко! На місці, стій! Кругом! Майна! Віра!

2. За походженням терміни бувають:

1) утворені на питомо українському матеріалі;

Наприклад: довіритель (юрид.), вартість (екон.), сприяння (соціол.), огляд (інформ.), розучування (педаг.), першість (спорт.), домовик (етногр.), ліплення (мист.), домисел (літер.), спів (муз.)

2) іншомовного походження;

Наприклад: аташе (дипл.), мандат (юрид.), аукціон (торг.), документалістика (інформ.), пресвітеріанство (церк.), базиліка (архіт.), яшма (мист.), маріонетка (театр.), фейлетон (літ.), шансоньє (муз.).

3. За сферою вживання розрізняють такі терміни:

1) загальнонаукові – вживаються з однаковим значенням у кількох галузях: делегація (політ., соціол.), погляд (політ., соціол., філос.), аскетизм (психол., реліг.), шлюб (соціол., юрид.), бестіарій (книжн., літер.), канон (муз., церк.), артикуляція (лінгв., театр.), інверсія (літер., лінгв.).

Частина термінів уживається в різних термінологічних системах, при цьому їх значення видозмінюється.

Розглянемо на прикладі терміна “етюд”:

а) етюд (мист.) – первісний допоміжний малюнок, виконаний з натури, для майбутнього твору;

б) етюд (муз.) – музична п’єса віртуозного характеру, зокрема, виконується для опанування музичним мистецтвом;

в) етюд (театр.) – імпровізаційна вправа, що складається зі сценічних дій, для розвитку й удосконалення акторської майстерності;

г) етюд (літер., наук., філос.) – літературний, науковий або філософський нарис;

д) етюд (спорт.) – у грі в шахи (шашки) вправа з невеликою кількістю фігур, шашок у певній позиції; кількість ходів не визначається.

2) галузеві – вживаються тільки в одній галузі: дорадча колегія (юрид.), передислокація (військ.), колоквіум (педаг.), намісництво (істор., бенфеїст (фолькл.), аспірантура (наук.), каніфоль (муз.), калим (етногр.), семиборство (спорт.).

 


ДОДАТОК 2

Професіоналізми – це слова та словосполучення, властиві мовленню певної професійної групи людей. До професіоналізмів належать назви знарядь праці, трудових процесів, різних ґатунків сировини, специфічні професійні вислови.

Професіоналізми можуть бути неофіційними замінниками термінів, зокрема, складних: п’ятихвилинка (короткотривала нарада), телевізійник (працівник телебачення або студент телеспеціалізації).

Більшість професіоналізмів є словами загальнонародної мови, вжитими в переносному значенні.

Професіоналізми, приклади:

. За межами певного професійного середовища  ці слова не завжди зрозумілі або не становлять інтересу.

З­поміж професіоналізмів можна виділити науково­технічні, професійно­

виробничі та просторічно­жаргонні слова.

Професійно­ виробнича лексика охоплює дуже велику кіль ­кість слів, що властиві мовленню осіб певної професії. Це переважно назви знарядь і матеріалів праці, виробничих процесів, характерних для різних професій, спеціальностей.

Наприклад,

лексеми оранка , сівба , боронування , угноєння , хімічні і міне­ральні добрива, косовиця , обмолот тощо переважають у мовленні  працівників сільського господарства;

врубмашина, штрек , вугле ­ комбайн — у мовленні шахтарів;

домна , мартен, вагранка частіше за інших використовують металурги;

бетон , цегла, поверх ,  риштування — будівельники;

вмикач , вимкнення струму, рубильник, високовольтна дуга — електрики;

рея , камбуз , кубрик , такелаж, норд ­вест — моряки і т. ін.

 

Однією з найбагатших на сьогодні є, на мою думку, професійна мова комп’ютерників. У зв’язку із значним поширенням персональних комп’ютерів частина професіоналізмів перейшла до розмовної мови пересічних користувачів. Наприклад: клава – клавіатура, мама – материнська плата, винт (вінчестер) – жорсткий диск, дрова – драйвери, собака (собачка) – символ @ та ін.

Основна сфера функціонування професіоналізмів — усне неофіційне мовлення людей певної професії (розмовно ­ побутовий стиль), проте вони можуть зазнавати термінологізації й, закріпившись у складі галузевої термінологічної системи, використовуватися в науковому стилі. У мові художніх творів професіоналізми виконують ті самі функції, що й терміни.

 


ДОДАТОК 3

Завдання для І групи

  • Робота з текстом

Прочитайте текст, випишіть 6-7 професіоналізмів

Розкажіть про особливості професії льотчика

Повітряні сили Збройних сил України.

ЛЬОТЧИК

Пові́тряні Си́ли Збро́йних сил Украї́ни  — вид збройних сил, який існує у складі Збройних Сил України з 2004 року. Створений шляхом об'єднання двох видів: Військово-повітряних сил та Військ протиповітряної оборони країни.

Повітряні сили України — один з головних носіїв бойового потенціалу Збройних сил України. Цей високоманеврений вид збройних сил призначений, спільно з військами Протиповітряної оборони, для охорони повітряного простору держави, ураження з повітря об'єктів противника, авіаційної підтримки своїх військ (сил), висадки повітряних десантів, повітряного перевезення військ і матеріальних засобів та ведення повітряної розвідки.

Льо́тчик (також пілот, авіатор, літун — переважно перша половина 20 століття) — особа, що керує літальним апаратом, важчим за повітря літаком, планером або легшим за повітря дирижаблем, повітряною кулею, монгольф'єром має для цього відповідні навички, освіту, свідоцтво та внесена офіційно або в інший спосіб до членів екіпажу.

Розрізняють:

  • льотчик-космонавт
  • льотчик-випробувач
  • льотчик-інструктор
  • військовий льотчик
  • льотчик винищувальної авіації
  • льотчик бомбардувальної авіації
  • льотчик транспортної авіації
  • льотчик цивільної авіації

 

  • Робота з картками

Прочитайте текст. Знайдіть у ньому професійні слова. Вкажіть, якої професії вони стосуються.

Простора майстерня, освітлена сонцем, нагадувала велику музейну кімнату, в якій хаотично висіли різні картини, етюди, портрети, все багатство, яке створив він за багато років. Його власний світ, витвір його фантазії і невтомних рук… Намальовані ним портрети, здавалось, оживали й розмовляли з ним лише очима… Біла і червона фарби надавали їм такого вигляду. Береговець часто розглядав знайомі малюнки і пригадував, коли й за яких обставин з’явилися вони в майстерні… Кілька років тому був у рідній Кобзівці на Пслі, і все те, що побачив, схвилювало його, відбивалося в пам’яті і тепер мало вилитися на полотно. (За І. Цюпою.)

  • Редагування (слайд 14)

Відредагуйте подані речення.

1. Представники підприємств заключили договір про співробітництво. 2. По слідуючому питанню виступить голова зборів. 3. У засіданні приймали участь представники міської ради. 4. Не дивлячись на несприятливі погодні умови, фермерське господарство не зазнало великих збитків

 

ДОДАТОК 4

Завдання для ІІ групи

  • Робота з текстом

Прочитайте текст, випишіть 6-7 професіоналізмів

Розкажіть про особливості професії моряка

 

Військо́во-Морські́ Си́ли Збро́йних Си́л Украї́ни

МОРЯК

Військо́во-Морські́ Си́ли Збро́йних Си́л Украї́ни  — вид Збройних Сил України, призначений для захисту суверенітету і державних інтересів України на морі, розгрому угруповань ВМС противника в своїй операційній зоні самостійно та у взаємодії з іншими видами Збройних Сил України, сприяння Сухопутним військам України на приморському напрямку.

У складі ВМС України до російського вторгнення служило 15470 осіб, на озброєнні перебувало 4 корвети, 1 фрегат, 1 підводний човен, 26 допоміжних кораблів і 35 літаків.

Моряк — людина, яка працює на транспортному або спеціальному судні або служить на військовому кораблі.

Моряк — загальне визначення заняття. Залежно від виконуваних функцій або спеціалізації моряки можуть бути розділені на більш точні професії, наприклад: капітан, штурман, лоцман, матрос, тощо. У залежно від того, до якої команди (служби, частини) моряки входять на судні або кораблі, вони належать до цієї або декільком команд, наприклад, палубної команді.

Завдяки романтичним асоціаціям, пов'язаним з морською стихією, і уявленням про розлуку при відносно тривалих морських подорожах, образ моряка в літературних творах зазвичай наділяється такими рисами, як мужність, стійкість, зневага до сухопутного життя.

 

  • Робота з картками

Прочитайте текст. Знайдіть у ньому професійні слова. Вкажіть, якої професії вони стосуються.

Ми з батьком піднялися на комбайн. За хвилю рівно завуркотів двигун, задрижала у нас під ногами металева підлога, замахав крилами хедер, забираючи оберемки дзвінких пшеничних стебел, попливло навстріч золотаве гаряче безмежжя. Вірно застугоніла молотарка, і полилося за нашими спинами в бункер важке янтарне зерно! Все, що діялося довкола мене, здавалося мені незвичною казкою. І ми з батьком не просто спостерігали ту казку, а самі її робили.

  • Редагування

Відредагуйте подані речення.

5. Лист-попередження про штрафні санкції надіслали заказним листом по адресу підприємства. 6. Магнітофон і програвач списано за непридатністю. 7. На зборах акціонерів деякі виразили протест проти впроваджуваних нововведень. 8. Перевірка стану охорони праці на підприємстві триватиме на протязі двох тижнів.

 


ДОДАТОК 5

Завдання для ІІІ групи

  • Робота з текстом

Прочитайте текст, випишіть 6-7 професіоналізмів

Розкажіть про особливості професії артилериста

 

Сухопутні війська Збройних Сил України

ГРАНАТОМЕТНИК

Сухопу́тні війська́ Збро́йних Сил Украї́ни  найчисленніший самостійний вид Збройних сил України, головний носій бойової могутності Збройних сил України.

Сухопутні війська є найчисленнішим видом Збройних сил України. У 2010 році до їх складу входили два оперативні командування, одне територіальне управління, 17 бойових бригад (2 танкові, 8 механізованих, 1 повітряно-десантна, 2 аеромобільні, 1 ракетна і 3 артилерійські), 14 окремих бойових полків (1 механізований, 1 аеромобільний, 3 спеціального призначення — включаючи Президентський полк, 3 реактивних артилерійських, 3 зенітно-ракетних, 2 вертолітні Армійські авіації і 1 полк РЕБ) і 9 окремих полків бойового забезпечення (4 інженерних, 4 — зв'язку, 1 — радіаційного, хімічного і біологічного захисту), інші окремі частини і установи рівня полку і нижче, а також 169-й навчальний центр «Десна» (приблизно відповідає окремій механізованій дивізії).

Гранатоме́тник  — військовослужбовець в групах, секціях, обслугах і відділеннях піхотних, механізованих, мотострілецьких, мотопіхотних, повітряно-десантних, аеромобільних та інших родів військ підрозділах, якому належить важлива роль в посиленні вогневої потужності підрозділу. Озброєний гранатометом, запасом реактивним гранат і гранат з кумулятивними зарядами, він веде вогонь на ураження наземних цілей, броньованих засобів противника і придушення його вогневих точок.

Гранатометник зобов'язаний: — знати свою зброю та її бойові можливості, тримати її у справному стані і уміти вести з неї влучний вогонь, спостерігати за результатами вогню і вміло коректувати його; — безупинно спостерігати за полем бою і сусідами та доповідати командиру відділення про виявлені цілі, за командою командира або самостійно знищувати їх вогнем; — вміти користуватися приладами і механізмами, розташованими у десантному відділенні бойової машини; — допомагати навіднику-оператору в підготовці та укладанні боєприпасів і технічному обслуговуванні озброєння, механіку-водію — у проведенні технічного обслуговування і ремонту бойової машини.

 

  • Робота з картками

Прочитайте текст. Знайдіть у ньому професійні слова. Вкажіть, якої професії вони стосуються.

Справді, в нашій школі було декілька таких учнів, як Парася. Вони не хотіли братись ані за книжку, ані за ручку. На сьогодні всі вони, крім Парасі, взялися за навчання. Правда, саме вони й одержували ті двійки, що так турбували завуча. Але вже навіть те, що діти почали вчитись, було досягненням. Та й навіть Парася тепер стала іншою.

Кінець першої чверті приніс свої радості і свої болі. На мій подив, хоч ще було й рано, в учительській зібрались майже всі вчителі, схилилась над класним журналом Елеонора Степанівна. Я повернувся до своєї кімнати, сів готуватися до уроків. (За Ю. Збанацьким.)

 

  • Редагування

Відредагуйте подані речення.

9. Згідно до діючого законодавства в цьому році ваш заклад має пройти чергову атестацію та продовжити ліцензію. 10. Цей працівник звільнився по власному бажанню два місяці назад. 11. Довідка надається по вимозі бухгалтерії. 12. Виплати проведено відповідно із законом.

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.)
Додано
8 вересня 2021
Переглядів
4951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку