Тема: Займенник як частина мови
Мета: Ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення; виховувати любов до природи, до рідної мови.
Обладнання: таблиця «Займенник», картки.
Хід уроку.
І. Організація класу.
1. Вступне слово учителя.
Станьте, діти, усміхніться
І до сонця потягніться.
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться1
Продзвенів уже дзвінок,
Час розпочати нам урок!
Щоб урок пройшов немарно,
Треба сісти рівно й гарно,
Дарма часу не втрачати,
Думати треба і працювати!
--Хто з вас хоче багато знати?
--Я рада, що знайшла так багато однодумців.
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
Зошит свій я розгортаю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати гарно,
До роботи я берусь!
Зелений, асфальт, йорж, молотьба, елеватор, нігті, грибник.
Завдання:
З з займ енник
Займенник
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми побуваємо в царстві ще однієї частини мови – скромного Займенника. Щоб дізнатися на що він вказує і чому так називається, послухайте казку.
У великому місті Української Мови на одній вулиці жила собі сім’я іменників. А чи знайомі ви з ними? Що таке Іменник?
По сусідству з ним жила сім’я Займенників, з якими ми сьогодні ближче познайомимось. Іменники пишались тим, що саме вони дають імена - назви всім предметам.
А Займенники були маленькі і скромні. Коли говорили Іменники, вони мовчали. Та одного разу сталась пригода. Застудились Іменники, у них пропав голос. Що ж робити? Що станеться з мовою? (показую малюнки предметів. Хто це? Що це?)
І тут на допомогу своїм сусідам прийшли скромні Займенники. Вони хоч і не могли називати предмети, але могли вказати на них. І сталося диво.
Замість хворого іменника «дівчинка» у реченні став Займенником «вона», замість хлопчика «він». А як легко вказували Займенники на себе і на своїх друзів.
- Я, Ми, Ти, Ви! – весело вигукували вони.
Іменники зізнались, що цю роботу вони б ніколи не змогли так добре виконати. З того часу Іменники дружать із Займенниками, допомагають їм будувати речення.
А країна Українська Мова стала ще кращою та багатшою. Кількість займенників в Українській Мові невелика, але вживаються вони дуже часто.
Чи сподобалась вам казка? Хто сподобався? Чому?
ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.
Замінити іменники займенниками.
Виписати займенники.
Складання і записування речень.
7.Відгадування загадок ( презентація)
-Які слова замінили відгадку?
- Яку роль виконують займенники?
1. Стало біло навкруги -
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я.... (Зима)
2.Вродились ми з воді.
Легенькі, мов пушиночки,
Спустилися сюди.
Ми хмарою носилися
Від подиху зими
І весело крутилися
Метелицею ми. (сніжинки)
3. По гілках я все стрибаю,
Шишки і гриби збираю.
А сушу свої грибки,
Наколовши на гілки.
Вже й горіхів нанесла,
Теж на зиму запасла.
Склала все: гриби і шишки,
А також смачні горішки.
У дуплі всього сповна.
І зима вже не страшна.(білка)
4.Літо й осінь я старався –
Досхочу я наїдався.
Мед, малину, груші їв,
Рибу та мишей ловив.
Наїдавсь на повний ротик.
Бач, який товстий животик !
І тепер аж до весни
Будуть сниться гарні сни ! (ведмідь)
VІ. Закріплення і узагальнення вивченого.
Вчимося редагувати (за вправою 270)- робота в групах
1-а група 1-ий абзац тексту;
2-га група- 2-ий абзац
Списати текст, уникаючи повторів.
Ми посіяли горох із матусею удвох.
Минуло кілька днів – він зійшов, зазеленів.
Буду їсти залюбки я з горохом пиріжки!
VІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна гра «Мікрофон»
- Сьогодні я на уроці дізнався…
- Сьогодні я на уроці навчився…
- Сьогодні я на уроці намагався…
- Найкраще мені вдалося…
Сьогодні на уроці ми з вами гарно потрудились, міркували, працювали в групах, складали розповідь. Молодці. Поаплодуйте собі та своїм однокласникам.
Домашнє завдання: впр.273, вивч. правило.