Конспект уроку української мови у 4 класі на тему:"Займенник як частина мови"

Про матеріал
Ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення; виховувати любов до природи, до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Займенник як частина мови

Мета: Ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення;   виховувати любов до природи, до рідної мови.

 

Обладнання: таблиця «Займенник», картки.

 

Хід уроку.

І. Організація класу.

1. Вступне слово учителя.

    Станьте, діти, усміхніться

І до сонця потягніться.

До сусіда поверніться,

Один одному всміхніться1

Продзвенів уже дзвінок,

Час розпочати нам урок!

Щоб урок пройшов немарно,

Треба сісти рівно й гарно,

Дарма часу не втрачати,

Думати треба і працювати!

 

--Хто з вас хоче багато знати?

--Я рада, що знайшла так багато однодумців.

 

ІІ. Каліграфічна хвилинка.

    Зошит свій я розгортаю,

Навскоси його кладу.

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь.

Буду я писати гарно,

До роботи я берусь!

  1. Словниковий диктант

Зелений, асфальт, йорж, молотьба, елеватор, нігті, грибник.

Завдання:

  • пояснити орфограми:
  • назвати частини мови:
  • розібрати за будовою слово грибник;
  • з перших літер кожного слова та суфікса останнього утворити слово – займенник
  1. Каліграфічна стежинка

З з займ енник

          Займенник

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми побуваємо в царстві ще однієї частини мови – скромного Займенника. Щоб дізнатися на що він вказує і чому так називається, послухайте казку.

У великому місті Української Мови на одній вулиці жила собі сім’я іменників. А чи знайомі ви з ними? Що таке Іменник?

По сусідству з ним жила сім’я Займенників, з якими ми сьогодні ближче познайомимось. Іменники пишались тим, що саме вони дають імена - назви всім предметам.

  • -  Ми дуже важливі - хвалилися вони.

А Займенники були маленькі і скромні. Коли говорили Іменники, вони мовчали. Та одного разу сталась пригода. Застудились Іменники, у них пропав голос. Що ж робити? Що станеться з мовою? (показую малюнки предметів. Хто це? Що це?)

І тут на допомогу своїм сусідам прийшли скромні Займенники. Вони хоч і не могли називати предмети, але могли вказати на них. І сталося диво.

Замість хворого іменника «дівчинка» у реченні став Займенником «вона», замість хлопчика «він». А як легко вказували Займенники на себе і на своїх друзів.

      - Я, Ми, Ти, Ви! – весело вигукували вони.

Іменники зізнались, що цю роботу вони б ніколи не змогли так добре виконати. З того часу Іменники дружать із Займенниками, допомагають їм будувати речення.

А країна Українська Мова стала ще кращою та багатшою. Кількість займенників в Українській Мові невелика, але вживаються вони дуже часто.

Чи сподобалась вам казка? Хто сподобався? Чому?

 

 

ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.

  1. Робота з таблицею «Займенник»
  • На що вказують займенники?
  • Чому мають таку назву?
  • Які частини мови замінюють?
    1. Вивчення правила з підручника
    2. Гра «Заміни іменник займенником»
    3. Фізкультхвилинка
    4. Колективне виконання вправи 271.

Замінити іменники займенниками.

  1. Самостійна робота за вправою 272

Виписати займенники.

Складання і записування речень.

               7.Відгадування загадок ( презентація)

-Які слова замінили  відгадку?

- Яку роль виконують займенники?

 

1. Стало біло навкруги -

 Я розтрушую сніги,

 Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

 В дружбі з дітьми я всіма.

 Здогадались? Я.... (Зима)   

 

 

2.Вродились ми з воді.

 Легенькі, мов пушиночки,

 Спустилися сюди.

 Ми хмарою носилися

 Від подиху зими

 І весело крутилися

 Метелицею ми. (сніжинки)

3. По гілках я все стрибаю,

Шишки і гриби збираю.

А сушу свої грибки,

Наколовши на гілки.

Вже й горіхів нанесла,

Теж на зиму запасла.

Склала все: гриби і шишки,

А також смачні горішки.

У дуплі всього сповна.

І зима вже не страшна.(білка)

4.Літо й осінь я старався –

 Досхочу я наїдався.

 Мед, малину, груші їв,

 Рибу та мишей ловив.

 Наїдавсь на повний ротик.

 Бач, який товстий животик !

 І тепер аж до весни

 Будуть сниться гарні сни ! (ведмідь)

VІ. Закріплення і узагальнення вивченого.

Вчимося редагувати (за вправою 270)- робота в групах

1-а група 1-ий абзац тексту;

2-га група- 2-ий абзац

Списати текст, уникаючи повторів.

  1. Гра «Упіймай займенник»

Ми посіяли горох із матусею удвох.

Минуло кілька днів – він зійшов, зазеленів.

Буду їсти залюбки я з горохом пиріжки!

 

VІІ. Підсумок уроку

Інтерактивна гра «Мікрофон»

- Сьогодні я на уроці  дізнався…

- Сьогодні я на уроці  навчився…

- Сьогодні я на уроці  намагався…

- Найкраще мені вдалося…

    Сьогодні на уроці ми з вами  гарно потрудились, міркували, працювали в групах, складали розповідь. Молодці. Поаплодуйте собі та своїм однокласникам.

 Домашнє завдання: впр.273, вивч. правило.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бобак Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Андреева Виктория
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
6257
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку