Мельник С. М.,
вчитель української мови та літератури
Люшнюватської філії Побузького ліцею
Урок української мови 8 клас ( текстоцентричний підхід)
Тема: Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагадьнювадьних словах в реченнях з однорідними членами.
Мета: пояснити вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами перед однорідними членами речення, формувати вміння визначати узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно інтонувати речення з узагальнювальними словами, розставляти розділові знаки у таких реченнях, уживати однорідні члени речення з узагальнювальними словами в мовленні; розвивати мислення і мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, формувати естетичну сферу. сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу;
прищеплювати учням сталий інтерес до навчання;
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, картки, схеми, текст-опора.
Хід уроку
Музикальність – це незбагненна душа нашої мови,
яка, як золотоносна річка,
виблискує на хвилях народної пісні,
переливається в душу нації.
Дмитро Павличко
І. Організація класу.
- Робота з епіграфом.
Українська мова
1.Із перших днів у словах рідної мови людина відкриває для себе великий і чарівний світ життя. 2. Мова – безцінний скарб народу. 3. У ній відбито все характер і психологічний склад і звичаї і побут тощо. 4. Як найдорожча спадщина, як заповіт поколінь, передається нащадкам любов до свого народу й рідної мови. 5. Калиновою солов’їною називали прекрасну українську мову поети. 6. Це неповторна мова всесвітньо відомих Тараса Шевченка та Івана Франка Лесі Українки та Михайла Коцюбинського Павла Тичини та Володимира Сосюри, сучасних представників красного письменства.
7. Українська мова – одна з найрозвиненіших у світі. 8. Вона має величезний лексичний фонд багату синоніміку. 9. Наприклад, лелека, улюблений в Україні птах, має не лише цю назву. 10. Він і чорногуз і бусол і гайстер і бузько. 11. Окраса української мови – її милозвучність, що створена чергуваннями, униканням збігу більше ніж двох приголосних. 12. Усе це робить нашу мову неповторною прекрасною пісенною величною.
Завдання до тексту
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Виконання 3, 4 завдань.
Записати речення, підкреслити однорідні члени речення. Пояснити розділові знаки.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Однорідні члени речення можуть супроводжуватися узагальнюючими словами.
Ці слова виражають загальні поняття чи є родовими стосовно тих понять, які названі однорідними членами.
Узагальнюючі слова можуть стояти перед однорідними членами речення або після них і завжди є тими ж членами речення, що й однорідні члени речення, які вони узагальнюють.
Робота за підручником.*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. ).
Робота біля дошки.
Записати 3 речення. Однорідні члени речення підкреслити
Складіть одне речення-відповідь з однорідними членами на запитання: «За що я люблю українську мову?»
V. Підбиття підсумків уроку.
Які розділові знаки треба вживати в реченнях з однорідними членами?
Чи сподобався вам урок?
Якому балу , за 10-бальною шкалою, відповідає твій настрій?
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково .
День тобі веселим буде!
(А.Костенко
VІ. Домашнє завдання.
Написати невеликий твір (обсягом 6-7 речень) з використанням узагальнювальних слів в реченнях з однорідними членами «Чому я повинен знати рідну мову?»