Тема: Директорія УНР.(10 клас)
Очікувані результати: після засвоєної інформації учні зможуть чітко сформувати для себе особливості зовнішньої і внутрішньої політики Директорії, розкрити її суперечливість, розвинути навички аналізу, вмітимуть знаходити важливе в подіях та явищах, сформують історичну пам’ять та почуття патріотизму, свідомості як справжніх громадян України.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій.
Обладнання: мультимедійне обладнання, електронна презентація, історичні документи.
Епіграф: «Ніхто нам не збудує держави, коли ми її самі не збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути» ( В. Липинський)
Хід уроку:
А) Після перегляду відео відбувається захист проектів ( учні виходять до дошки і роблять доповідь на тему: «Значення ЦР у боротьбі за українську державність» та « Значення Гетьманату у боротьбі за українську державність»).
Б) Далі всі розсаджуються по групах, кожна з яких отримує завдання: Скласти історичні пазли ( дата=подія)
В) Вправа « Алгоритм» ( подія- наслідок)
3. Вивчення нового матеріалу:
План уроку:
Травень 1918 – утворення Українського національно – державного союзу ( А. Нікольський), серпень 1918 – перетворення УНДС на Український національний союз ( В. Винниченко), 13- 14 листопада – створення Директорії на чолі з В. Винниченком. Після того, як П. Скоропадський оголосив курс на співпрацю з небільшовицькою Росією, Директорія перейшла до активних дій. Їхньою ударною силою були Січові стрільці. Директорія оголосила гетьмана узурпатором влади, колишнім царським найманцем і поставила його поза законом.
- «Рольова гра»
В. Винниченко після Лютневої революції повернувся до Києва і став заступником М. Грушевського, був автором I Універсалу, пізніше його призначають Головою Генерального Секретаріату ЦР. Очоливши Директорію, він намагався знайти правильний шлях побудови Української держави, навіть зробив спробу порозумітися з більшовицькою владою, їздив на переговори до Москви, потім до Харкова. Політика більшовиків виявилася зовсім неприйнятною і він у червні 1920 назавжди залишив межі України.
4) Бій під Мотовилівкою
Директорія направила загони повстанців на Київ ( близько 60 тисяч чоловік). На бік Директорії перейшли кращі гетьманські частини – Січові стрільці під командуванням Є Коновальця та Сірожупанна дивізія, бл. 40 тис чолові 18 листопада 1918 року під Мотовилівкою були розбиті війська Скоропадського . Після довгих переговорів 14 грудня 1918р. Директорія тріумфально ввійшла до Києва, Скоропадський зрікається влади. Директорія проголосила відновлення УНР. Розпочався період політичної нестабільності, жорстокої боротьби за владу, безуспішних пошуків надійної зовнішньої та внутрішньої підтримки.
( робота з документом)
- « Займи позицію» ( З якими пунктам погоджуюсь , а з якими - ні, чому?)
7) Зовнішня політика Директорії.
(Розкол Директорії: С. Петлюра орієнтувався на Антанту, В. Винниченко – на Радянську Росію).
«Мікрофон»
- Від чого могла залежати подальша доля України?
8) Наближення ЧА. Друга війна радянської Росії проти УНР
- Наближення 25 – тисячної ЧА
- 2 лютого Директорія тікає з Києва та переїжджає до Вінниці
- 11 лютого 1919 – Винниченко залишає посаду голови Директорії
- На його місце приходить Петлюра
- Найбільш авторитетні українські політики виїжджають за кордон
9) Причини поразки Директорії
«СКРИНЬКА ДУМОК»
4. Узагальнення матеріалу
«Карусель»
5. Підсумки уроку
6. Домашнє завдання: написати есе «Боротьба українського народу за становлення державності».