Маленькі казки, а розуму в них багато
Узагальнюючий урок за темою «Усна народна творчість. Українські народні казки»
Мета. Систематизувати знання дітей про народні казки, загадки, прислів’я; розвивати увагу, мислення, пам’ять; виховувати любов до народної творчості, книги, на матеріалі казок виховувати у дітей працелюбність, гостинність, дружелюбність.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
-
Вступне слово вчителя.
-
Сьогодні я хочу запросити вас у мандрівку, в далеке-далеке минуле, коли народжувалася казка. Поспостерігаємо за її народженням.
-
Ось хатинка, де буде народжуватися наша казочка. Тут живе матуся з своїми чудовими діточками. День, повний роботи, скінчився. Темніє… Дітлахи в хатині галасують, бешкетують. Заходить матуся і запалює свічку (вчитель запалює свічку). Ось, і починаються дива. Мама запалила свічу, взяла рушник і сіла вишивати. А діти не дають спокою.
- Сядьте, малеча, послухайте цікаву дивину!
Діти сідають, кладуть голівки на кулачки (учні теж так сідають), і уважно
слухають.
-
Інсценізація уривку казки «Лисичка і Журавель» (учнями).
-
Фронтальне опитування.
-
Ось так і народжувались різні фантастичні пригоди.
-
Як називаються ці пригоди?
-
Що таке казка?
-
Чим казка відрізняється від інших жанрів?
-
Чому казки, які ми прочитали в цьому розділі називаються народними?
-
Уривок з якої казки ви зараз переглянули?
-
Розкажіть, будь ласка, чим закінчилася ця казка?
-
Чому вона вас навчила?
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
-
Робота на індивідуальних картках.
-
Ми з вами прочитали багато казок, познайомилися з різними героями. З одних героїв нам треба брати приклад, інших героїв ми можемо дечого навчити. Зараз ви отримаєте картки з іменами казкових персонажей, нижче будуть записані риси характеру. Ви повинні знайти і підкреслити ті риси характеру, які, на вашу думку, притаманні цьому герою.
-
Зразок картки
Півник Голосисте Горлечко
-
Роботящий
-
Розумний
-
Лінивий
-
Трудолюбивий
-
Невдячний
2. Робота над казкою «Дрізд і Голуб». Перевірка читацьких вмінь.
-
Вдома ви готували казку «Дрізд і Голуб». Хто головні герої?
-
Що ви знаєте про цих птахів?
-
Виразне читання казки в особах.
-
Чого вчить ця казка?
Фізкультхвилинка
-
Діти, давайте навчимо Голуба, як треба гніздо мостити.
Під музику учні виконують вправи, імітуючи відповідні рухи.
ІІІ. Робота над загадками.
-
Слово вчителя.
-
Тихіше, тихіше, вже й гніздо змостили, а ви ніяк не заспокоїтеся. Чим же вас вгамувати?
Учень читає запис з дошки:
Я вам нею натякаю, нею думать спонукаю,
Щоб кмітливий врахував, що я в неї приховав.
Вас морочаю навмисне, і тоді відгадка зблисне!
Учні роблять висновок, що зараз буде йти мова про загадки.
- Що таке загадки? (відповіді дітей)
-
Конкурс загадок.
А) Діти загадують свої улюблені загадки про героїв прочитаних казок.
До цього конкурсу на дошці зроблено запис:
Як не знаєш – розпитаєш,
Якщо мудрий – відгадаєш!
Нижче записані відгадки до загадок (правильні і неправильні). Діти обирають потрібну відгадку.
Б) Вчитель пропонує загадки, які можна покласти до осіннього кошика. Відгадки на малюнку (на дошці малюнок- натюрморт з овочами і фруктами) .
ІV. Робота над прислів’ями.
-
Слово вчителя.
-
Трішечки перепочили, але нам знову час повернутися до нашої казки. Прочитайте, будь ласка, речення яким ми записали тему нашого уроку. (Казки маленькі, а розуму в них багато).
-
Чи звичайне це речення? Чи правда в ньому записана? Поясніть.(Пояснення вислову учнями).
-
Ось, яку велику кількість ваших відповідей записали одним коротким висловом. Пригадайте, як називаються такі влучні вислови?
-
Конкурс «До якої казки це прислів’я»
-
Отже, прислів’я – це правила, якими ми повинні користуватися в нашому житті. З кожної казки, яку вивчали протягом теми, ми засвоїли для себе такі правила. Я вам читаю прислів’я – правило, ви кажете до якої воно казки.
Як підеш, так і найдеш.
Яка робота, така й нагорода.
Терпіння і труд все перетруть.
Хоч не пишно, аби затишно.
Словом, як листом, стеле, а ділом, як голками коле.
Добре того вчити, хто хоче навчатися.
V. Підсумок уроку.
-
Що найбільше вам сподобалося на уроці?
-
Яка в кого улюблена казка?
-
У кого з вас з’явився улюблений герой, з якого ви будете брати приклад? Чому?
-
Я хочу, щоб з цього уроку ви забрали з собою велике бажання – читати. Під шелест сторінок ви перенесетесь у казковий світ. Вивчайте казки, переказуйте! Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, вчать, як треба по правді жити.
- Яким би прислів’ям ми закінчили наш урок? (Кінець –ділу вінець)