Урок.Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків.

Про матеріал
Урок.Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків.Конспект уроку з української мови для 5 класу.
Перегляд файлу

                                                                                                                       5 клас

 

 

ТЕМА. Вимова приголосних звуків і позначення їх на письмі. Уподібнення приголосних звуків.

МЕТА:

-поглибити знання учнів про співвідношення приголосних букв і приголосних звуків; розкрити особливості уподібнення приголосних звуків в українській мові;

 -навчити розпізнавати явища уподібнення в словах; удосконалювати навички правильної вимови приголосних звуків відповідно до орфоепічних норм, розвивати вміння знаходити і виправляти орфоепічні помилки;

-виховувати мовну культуру, інтерес до українського фольклору.

ТИП УРОКУ. Урок формування умінь і навичок.

ОБЛАДНАННЯ. Підручник, таблиця «Уподібнення», дидактичний матеріал на тему «Скоромовки», карти самооцінки учня, орфографічні та тлумачний словники.

 

                                                                   ХІД УРОКУ

1.МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.

1).З’ясування емоційної  готовності до уроку («Побажання успіхів»)

Триває цикл Різдвяних свят. Це свята родинні. І сьогодні ми маємо честь приймати гостей у нашій шкільній домівці. Отож, якими господарями ми маємо бути (доповнення учнів)  гостинними, потрудитись, бути цікавими співрозмовниками. Удачі!

 

2).Актуалізація суб’єктного досвіду

   - прочитайте уважно епіграф на дошці

 

                                                                  СКАЖИ МЕНІ ЩО-НЕБУДЬ, ЩОБ Я ТЕБЕ ПОБАЧИВ

 

                   (Сократ).

  -  запитання до учнів:

1).Ще древній мудрець сказав цю фразу. Як ви її зрозуміли?

2). Якою, на вашу думку, повинна бути мова людини? (грамотною, цікавою, чіткою)

3). Чи хотіли б ви так володіти своєю мовою?

4).Виберіть ключове (найважливіше) слово у вислові (скажи).

5).А як називається розділ науки про мову, який вчить вимовляти слова? (орфоепія)

6).А як ви думаєте, як вчились правильно вимовляти слова у давні часи, ті, хто не ходив до школи?

7). А чи чули ви щось про скоромовки? Для чого їх придумували і придумують?

8).А чи лише дітям допомагають вчитись правильно говорити скоромовки?(акторські, дикторські професії, логопед).

 

2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

1).Повідомлення теми уроку (запис на дошці дати й теми).

     Соціокультурна змістовна лінія  «Український фольклор».

2).Мета уроку (повідомлення вчителя).

3).Цілі уроку(визначає клас за допомогою вчителя):

- знати особливості вимови приголосних звуків

- знати поняття уподібнення

- вміти правильно вимовляти приголосні в словах і правильно їх писати

- знаходити і виправляти орфоепічні помилки

- розширити знання про український фольклор.

 

3.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1).Робота в парах.

-Прочитайте виразно скоромовки. Зробіть висновок про вимову приголосних:

- низький, середній рівні вправа  245.

- достатній,високий рівні – завдання на картках.

 

Сидів горобець на сосні,-
Заснув - і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.

Хтось хитренький хитрував -
Нашу хвіртку поламав.

 

Фірма ферму будувала.
Фірмі фарби було мало. (пояснити вживання ф,хв, користуючись підручником).

-Вправа на спостереження. Прочитайте скоромовки №2. Висловіть думку як легше вимовити виділене слово.

 

(низький,середній рівні)

Легко, легко, аж несміло,

Листям липа шелестіла.

Два лелеки пролітали

І на липі спочивали.                     (дзвінкий г перед глухим к переходить в глухий)

 

(достатній рівень)

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак пісню півню:

- Ти не вмієш так ,як я,

Так , як ти, не вмію я.                   (попередній приголосний стає м’яким під впливом наступного)

 

(достатній рівень)

Туман в траві стеріг отару.

Не дасть отару на поталу.         (  попередній приголосний стає м’яким під впливом наступного)

А тут над ставом засвітало,

отара – є, туман – розтанув.      (дзвінкий г перед глухим к переходить в глухий)

(достатній, високий рівні)

Смужечка на смужечці -            (у вимові близькі звуки не розрізняються)
Наша Мура мружиться.
Мружиться - не журиться,
А муркоче й жмуриться.

2).Пояснення вчителя за таблицею «УПОДІБНЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ».

3).Пошуково-дослідницька робота.

-Ознайомтесь з таблицею «Уподібнення»  в підручнику на ст.101.

- Знайдіть правило, якому відповідають виділені слова зі скоромовок на картках.

4).Мовленнєве завдання. Зв’язна розповідь учнів за таблицею , наводячи  приклади із вправи 250..

 

4.ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ (ПРОБНІ ВПРАВИ).

1).Робота в парах

(низький,середній рівні)

Знайди правильну відповідь і запиши в зошит.

 

 Фазан, хвазан — фвоя, хвоя

Фастів, Хвастів — хвастатися, фастатися

Форма, хворма — хворий  , форий 

Фасон, хвасон — хвостик, фостик 

Федір, Хведір — хвиля, филя.

Фабрика, хвабрика – хвіртка, фіртка. 

. 

 

(  Достатній , високий рівні.)

 Спишіть слова за зразком таблиці із впави 252, прочитайте правильно ,поясніть правопис.

Казка, солодкий, просинаєшся,   ходьба, бігти, милуєшся, швидкий, змагаєшся, везти, швидко, дивуєшся, футбол, просьба.

Поясніть значення слів везти, вести.

 

5. ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК У СТАНДАРТНИХ СИТУАЦІЯХ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)

1.Читання вголос. Робота з текстом «Скоромовки». Учні читають текст самостійно потім 1-2 учні вголос. Решта класу олівцем позначає в тексті неправильну вимову приголосних.

Учитель коментує читання . Оцінка за читання вголос.

 

                                                     Скоромовки

     Своєрідним фольклорним жанром є скоромовка – весела та віртуозна гра у швидке повторення жартівливих віршів і фраз, які складно вимовляти без належної практики. Краса скоромовки полягає у тому, що з першого разу її взагалі важко промовити. За правилами гри скоромовку не читають, а повторюють зі слуху, що значно важче. Гра полягає не тільки в тому, щоб дібрати важкі для вимови звукосполучення, а й у плутанині, у постійній перестановці звуків. Той, хто прагне швиденько розповісти скоромовку, часто потрапляє у смішне становище, "спотикаючись" чи перекручуючи слова.

      Цінність скоромовки виражається не у змісті, а в такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає від мовця певних зусиль і сприяє виробленню дикції, , що підвищує його культуру мовлення. Скоромовки легко засвоюються дітьми і, поширюючись із уст в уста Найчастіше втрачають автора, поповнюючи собою скарбницю дитячого фольклору.

2.З’ясування значення слова «дикція»за тлумачним словником.

 

6.ТВОРЧІ ВПРАВИ.

Середній, низький рівні. Із Запропонованого списку вибрати 1-2 скоромовки і навчитись виразно читати.

Достатній рівні, дисокий рівні. Скласти власну скоромовку із звуками  ф, х, щ, ш,  використовуючи словник.

 

7.ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.

- Чи все виконали, що планувалося на уроці?

- Що сподобалось?

- Оцініть свою роботу .                                         

                                            Карта самооцінки учня

                              (максимальна оцінка – 2 бали за кожен пункт)

1.Ви брали активну участь у роботі на уроці.

2.Ви вносили вдалі пропозиції, які враховував увесь клас.

3.Ви допомагали однокласникам, заохочували їх до роботи.

4. Ви запропонували ідею, що сподобалась іншим.

5.Ви вдало узагальнювали думки інших.

6.Ви давали повні відповіді на запитання.

 

8.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Обов’язково:параграф 32, підготувати зв’язну розповідь за темою, використовуючи приклади; вправа 258, або записати 2-3 скоромовки підкреслити в них приголосні, вміти пояснити вимову та правопис.

 

 

 

doc
Додано
5 березня 2019
Переглядів
6861
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку