Конспект уроку в 8 класі "ОДНОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ ЯК ЧАСТИНА СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ"

Про матеріал

Мета:

♦ навчальна: закріпити здобуті учнями минулого уроку знання про називне речення, а також інші види односкладних речень; ознайомити учнів з особливостями вживання односкладних речень як частин складного; ознайомити учнів з алгоритмом синтаксичного розбору простого речення;

♦ розвивальна: розвивати вміння і навички учнів розпізнавати вивчені поняття, правильно будувати й використовувати в мовленні односкладні речення, правильно ставити розділові знаки відповідно до вивчених пунктуаційних правил;

♦ виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів прагнення до національної ідентифікації; виховання любові та пошани до українських традицій.

Міжпредметні зв'язки: односкладні й неповні речення як виражальний засіб у художніх творах (література); колядки та щедрівки як надбання української культури ( література, музика)

Тип уроку:формування вмінь та навичок

Перегляд файлу

   8 клас

Тема ОДНОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ ЯК ЧАСТИНА СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ

Мета:

♦ навчальна: закріпити здобуті учнями минулого уроку знання про називне речення, а також інші види односкладних речень; ознайомити учнів з особливостями вживання односкладних речень як частин складного; ознайомити учнів з алгоритмом синтаксичного розбору простого речення;

♦ розвивальна: розвивати вміння і навички учнів розпізнавати вивчені поняття, правильно будувати й використовувати в мовленні односкладні речення, правильно ставити розділові знаки відповідно до вивчених пунктуаційних правил;

♦ виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів прагнення до національної ідентифікації; виховання любові та пошани до українських традицій.

Міжпредметні зв'язки: односкладні й неповні речення як виражальний засіб у художніх творах (література); колядки та щедрівки як надбання української культури ( література, музика)

Тип уроку:  формування вмінь та навичок

Обладнання: мультимедійна дошка ( презентація Power Point, відеоурок Олександра Авраменка,відеоролик з музичним супроводом «Щедрик») підручник,  тести-картки.

Девіз:  Не достатньо тільки отримати знання,

              треба їх вміти використовувати!

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя ( Відео, музика)

Грудень... Цей місяць рік кінчає, а зиму починає. Зиму називають біловолосою, білосніжною, білогрудкою. Шкода, коли на календарі вже зима, а довгоочікуваного гостя - першого снігу — ще нема. І яка то радість для дітей, коли нарешті дочекаються вони першого снігу, коли почнуть виблискувати проти сонечка малесенькі сніжинки, коли на віконцях мороз-чарівник намалює свої дивовижні малюнки, чого тільки не побачиш: і диво-квітку казкову, і листя широке, і чарівні сніжинки. Вибігаєш надвір - чисто, біло і пахне сніг своїм тонким, ніжним, морозним запахом. А незабаром прийде і справжня зима, з колючим вітром, із хуртовинами, тріскучим морозом. 
      Але приносить зима не тільки холод і люті морози, її сестра Віхола несе велетенський міх, і коли він розв'яжеться, то висиплеться з нього, крім снігу і вітру, ціла низка веселих свят, яких чекає дітвора.

Мелодія, яку ви щойно почули – це неперевершений мотив новорічних свят, музично оформлений Миколою Леонтовичем, без якого не можна уявити зимові свята.

Серед святих, яких шанують у народі, навряд чи знайдеться інший, кого б любили більше, ніж святого Миколая. «Микола - другий після Бога заступник», - кажуть у народі.  Ось учора було свято Миколая. А які ще зимові свята ви знаєте? ( відповіді учнів).

 Сьогодні, усе, про що ми говоритимемо, буде стосуватися саме зими та зимових свят, і сподіваюся, що наприкінці  уроку  у вас буде справжній новорічний святковий настрій!

ІІ. Оголошення теми уроку, мети

  1. Наш сьогоднішній урок пройде під девізом: «Не достатньо тільки отримати знання, треба їх вміти використовувати!». Говорити ми будемо про односкладне речення.  На попередніх уроках ви  вивчили  матеріал про односкладні речення, сьогодні -  повинні сформувати певні вміння і навички щодо цієї теми.

Запишіть у зошитах число, класна робота. Тема уроку…..

    Давайте разом визначимо, що ви повинні навчитися на сьогоднішньому уроці?

  • удосконалити вміння визначати вид односкладного речення( в тому числі і в складі складного речення);
  •  правильно використовувати у писемному та усному мовленні вивчені види односкладних речень, які урізноманітнюють наше мовлення і роблять його багатшим.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Наша перша вправа-гра «Новорічна гірлянда».

(Вчитель роздає дітям картки двох кольорів — жовтого і зеленого. Читає 6 тверджень, і діти піднімають картки відповідного кольору, якщо згодні (зелений) або не згодні (жовтий) з цими твердженнями.)

 

Хід гри

 

1) В означено-особових реченнях головний член речення вказує на те, що дія виконується кожною особою. (Ні. Це узагальнено-особові)

 

2) У неозначено-особових реченнях головний член речення може бути виражений дієсловом у формі множини минулого часу. (Так)

 

3) Безособовим називається речення, в якому головний член виражений іменником у будь-якому відмінку. (Ні. Це стосується називних речень)

 

4) Називним називається речення, в якому головний член виражений іменником у будь-якому відмінку. (Ні. Тільки в називному відмінку)

 

5) Речення «Згаяного часу і конем не здоженеш» — узагальнено-особове. (Так)

 

6) Дієслово, що  виступає головним членом означено-особового речення-

 сидять.

 

Учитель. Отже, ми повторили з вами, що означає головний член речення в кожному з типів односкладних речень.

 

IV. Організація навчальної діяльності

  1. Самостійна робота

Завдання. Використовуючи свої знання складіть речення будь-якого типу про одне з зимових свят:

І ряд –свято Миколая

ІІ ряд –  Новий рік

ІІІ ряд - Різдво

  1. Робота з підручником,

Діти, а як видумаєте ,  односкладне речення воно завжди просте?( ні, навіть складне речення може складатися з односкладних речень)

Розгорніть підручники на с. 165 параграф 25,  і прочитайте, чи вірними були ваші припущення.

Усно виконаймо вправу 282.

  1. Робота з текстом, записаним на картках

С(з)ніжинки л…тіли на Повза зі всіх с(з)торін, сідали на лапи і на живіт, лоскотали ніс і вуха. На диво, приємно і зовсім  (не)страшно. Стало так рад…сно, що захотілося бі..ти їм назустріч.

– Мартіно, це сніг! – кр…чав він і бігав довкола зайч…нятка. Він (під)стрибував, падав, котився, п…р…вертався, вставав і біг знову. Повзове щастя було таке справжн… і сильн…, що Мартіна, дивлячи…сь на нього, сама почала реготати. ( Мар`яна  і Тарас Прохасько, «Хто зробить сніг»)

Завдання

- Прочитайте уважно уривок.

- Вставте пропущені орфограми.

- Запишіть типи односкладних речень, виділіть граматичну

  основу.

  1. Усна робота з текстом

Ця книжка унікальна, з якого боку не поглянь. Перша дитяча книжка Тараса Прохаська та перший досвід Мар’яни Прохасько у ролі ілюстратора. Тепла казка по родину кротів та їх тринадцять кротенят, про дружбу та взаємодопомогу, про турботу та домашній затишок, а також про те, хто насправді робить сніг…

 

«Хто зробить сніг» стала переможцем конкурсу «Книга року ВВС – 2013» у номінації «Дитяча Книга року ВВС – 2013», а також отримала премію «ЛітАкцент року 2013» у номінації «Поезія і проза для дітей», посіла перше місце рейтингу «Книжка року‘2013» у номінації «Дитяче свято», потрапила до світового каталогу «The White Ravens» у 2014 році.

 

      - До якого стилю мовлення належить цей текст?

      - До якого типу мовлення?

      - Хто є його автором?

      - Яка основна думка цього уривка?

 

  1. Рухавка « Лінгвістична естафета»

Правила. Учні по черзі називають односкладне непоширене називне речення, яке пов’язане з зимовим періодом. Тільки коли сідає попередній, може говорити наступний учасник, взявши попередньо у першого інвентар.

  1. Дослідження-реконструкція.

Завдання. Утворити з поданих речень складні, одна частина яких буде виражена односкладним реченням

1. Тато завжди говорить, що якщо ти влітку працюєш, то взимку ти не голодуєш.                                                                                    

2. З почуттям тривоги та радості ми чекаємо Нового року, а я люблю це свято найбільше.                                                                                                                                                                                                                                                   

3. Я дивлюсь на вкриті білосніжним килимом поля, адже вони такі чарівні взимку.                                                                                  

 

 

6.  Вправа «Заповніть таблицю»

А. Означено-особове речення

Б.  Неозначено-особове речення

В.  Узагальнено-особове речення

Г.  Безособове речення

Д. Називне речення

1.  Над лиманом білять синім,білять білим на лиманом (М.Вінграновський). н-о

2. Ученими зібрано колекцію з 5 000 мікросвітлин сніжинок.( з «Народного календаря») безособ

3. Оглянімось у минулий час (В.Берко) –о-о

4. Сніг і вітер, ніч зимова. (В. Сосюра) наз.

5. Дарованому коневі в зуби не дивляться ( Народна творчість) у-о-

( а-3,б-1, в-5, г-2, д- 4)

7. Культура мовлення .

Відеоурок з Олександром Авраменком

 

V. Підбиття підсумків уроку

1. Підсумком нашої роботи буде виконання тестів з теми “Односкладні речення”

 

1. Укажіть, на які групи поділяються односкладні речення:

 а) Прості, складні, неускладнені, неповні;

 б) Безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові;

 в) З головними членами речення – підметом або присудком.

2. Знайдіть односкладне речення з головним членом-присудком:

 а) Зима. Криниця. Стук обмерзлого відра;

 б) Повний місяць похиливсь над гаєм;

 в) Вовчицею ніч за вікном чигала;

 г) Не оплакуй ні мрій, ні згадок...

3.Виділіть означено-особове речення.

 а) Їхали довго душними вулицями;

 б) Цілую всі ліси;

 в) Ой, поділять тебе, земле, поділять;

 г) Кирила повели на край міста.

4. Вкажіть узагальнено-особове речення

 а) Прилітають до нашого поля із далеких країв журавлі;

 б) У двері стукають;

 в) Не корю, не нарікаю, прикрих слів не говорю;

 г) За добро добром платять.

5. Позначте називне речення.

 а) Немає пісні без любові;

 б) Людська творчість – це найбільша мука;

 в) Життя без книги – це хата без вікна;

 г) Пізнє літо.

6. Позначте безособове речення, головний член якого виражений безособовим дієсловом.

 а) Писати тільки правду;

 б) А слова дружнього за гроші не купити;

 в) Поволі визорювало;

 г) Вже заволочено серпанком сіреньким небо.

7. Серед поданих речень визначте називні:

 а) Вишневий сад

 б) Усмішка у неба прекрасна

 в) Сьогодні світить сонце

 г) В саду сутеніє

8. Виділіть безособове речення, головний член якого виражений прислівником:

 а) Немає на світі нічого страшнішого за нелюдяних людей

 б) Зал залито яскравим, сліпучим світлом

 в) Чогось мені на душі так погано

 г) Концерт закінчено.

9. Знайдіть означено-особове речення, головний член якого виражений дієсловом у    І особі множини наказового способу.

 а) Пливу по хвилі споминів

 б) Забуду моря віщий шум

 в) Все квапилось із „ніколи” й „ніколи”

 г) За правду, браття, єднаймось щиро.

10. Вкажіть безособове речення, головний член якого виражений дієслівною формою на –но,

 а) На вулицях, нагрітих за день, було не холодно

 б) І справді було гарно на ниві!

 в) В листі до мене дуже хвалено і той ліс, і лісникову сім’ю, сім’ю,співаків і музик

 г) На душі сиро, самотньо.

11. Виділіть узагальнено-особове речення

 а) В злагоді з совістю хочу жити

 б) Вчусь не до старості, а до смерті

 в) Сійте вчасно – матимете рясно

 г) Я шукаю в людях хороше

12. Вкажіть неозначено-особове речення, головний член якого виражений дієсловом у множині минулого часу.

 а) Присвистують, пристукують, ще пустяться в танець

 б) Там зброю вміють у руках тримати

 в) Чи хоч пучечок тої калини мені на груди покладуть

 г) Той монастир недавно збудували.

Відповіді :

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

В

Г

Б

Г

Г

Г

А

В

Г

В

В

Г

 

VI. Рефлексія.

Незакінчене речення

На сьогоднішньому уроці я навчився….

На сьогоднішньому уроці я дізнався….

VIІ. Оцінювання

VIІІ. Пояснення домашнього завдання

  1. Опрацювати параграф, виконати вправу 285
  2. Написати листівку привітання з Новим роком, використавши односкладні речення.

Слово вчителя. Дякую за роботу. Миколайчик всім приніс гостинці і вам також передав, бо ви такі молодці ,гарно працювали на уроці.

 

 


 

 

1

 

docx
Додано
27 липня 2018
Переглядів
7992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку