Урок з української мови для 8 класу за темою "Відокремлені обставини, способи іх вираження"

Про матеріал

Мета: поглибити знання восьмикласників про відокремлені члени речення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених обставин, їх місцем у реченні відповідно до опорного слова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені обставини, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами, редагувати речення з дієприслівниковими зворотами; розвивати творчі вміння трансформувати речення з однорідними членами на речення з відокремленою обставиною, правильно будувати речення з відокремленою обставиною, вираженою дієпри­слівниковим зворотом; розвивати основні мисленнєві операції

Перегляд файлу

ВІДОКРЕМЛЕНІ ОБСТАВИНИ, СПОСОБИ ЇХ ВИРАЖЕННЯ

Мета:  поглибити знання восьмикласників про відокремлені члени речення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених обставин, їх місцем у реченні відповідно до опорного слова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені обставини, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами, редагувати речення з дієприслівниковими зворотами; розвивати творчі вміння трансформувати речення з однорідними членами на речення з відокремленою обставиною, правильно будувати речення з відокремленою обставиною, вираженою дієпри­слівниковим зворотом; розвивати основні мисленнєві операції (зіставлення, аналізу, побудови тощо).

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Орфографічний практикум.

Вставте пропущені букви в словах.

Спросо…я, воло…я, меда…ю, різ…бяр, моло…ьба, ко…ьба, хо…ьба, ка…ка, ло…ка, ро…сіяти, трав…яний, жаб…ячий, бур…як, р…яжанка, моркв…яний, мап…ячий, риб…ячий, духм…яний.

Способи вираження відокремлених обставин

І в.Завдання 1. Перепишіть, підкресліть відокремлені обставини, виражені одиничним дієприслівником.

  1. Лишившись сама, Маріанна заходилася писати листа.
  2. Не схилившись, води не нап`єшся.
  3. Устало сонце з-за могили, раділи люди встаючи.
  4. Не вечерявши, ліг Македон на дивані.
  5. А пісня, наростаючи, пливла над берегом.

 

ІІ в.Завдання 2. Перепишіть, підкресліть відокремлені обставини, виражені дієприслівниковим зворотом.

  1. Хвилюючись і все ще не отямившись, солдат розповідав про себе.
  2. А молодим бувши, хто не захоплювався?
  3. Пихкаючи, зупинився паровоз.
  4. Чіпка, вибившись із сил, лежав.
  5. І, вибігши з хати, пішов у садок.

ІV. Виконання системи проблемно-пошукових завдань

Виконати вправу 358 (ІІ) на С.160, 161.

Граматична трансформація

Прочитати речення. Визначити, чим вони ускладнені. Трансформувати речення так, щоб вони були ускладнені відокремленими обставинами.

Зразок. День матері повернувся до нас нині й мусить стати відліком кращих справ родини й суспільства у ставленні до жінки — Матері. - День матері, повернувшись до нас нині, мусить стати відліком кращих справ родини й суспільства у ставленні до жінки - Матері (М. Гром’як).

1. Творчість Максима Березовського ввібрала в себе кращі барокові й ранньокласичні риси та синтезувала їх у нову художню якість незмірної краси звучання (Л. Мацько). 2. Вогнем і мечем Московська імперія завойовувала народи і племена та лицемірно проголосила на нібито добровільне до неї приєднання (М. Вінграновський). 3. Петро Могила капітально відреставрував печери та розширив і надав чимало прикрас печерним церквам (А. Ціпко). 4. Тарас Шевченко відвідав своїх київських знайомих і дістав дозвіл на повернення до Петербурга, вирушив із Києва (Д. Чуб).                                 «Ти — редактор» (усно)

 Визначити, яку помилку допущено в поданих реченнях. Знайти суб’єкт, що виконує основну й додаткову дію. Дослідити, чи може він уживатися у формі непрямого відмінка в реченні з відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом.

1. Скориставшись ідеєю Юрія Кондратюка про відокремлення від космічного корабля невеликого злітно-посадочного модуля, американцями було випробувано на навколишній орбіті свій корабель. 2. Володіючи багатьма мовами, Юрієм Дрогобичем велося активне листування з ученими європейських країн. 3. Помітивши у хлопця хист до малювання, генералом було віддано наказ відрядити Тараса Шевченка до Київського художнього інституту. 4. Виводячи все нові й нові сорти садовини, доля батька була продовжена сином.                                                                                                                                          

Матеріал для вчителя. 1. Скориставшись ідеєю Юрія Кондратюка про відокремлення від космічного корабля невеликого злітно-посадочного модуля, американці випробували на навколишній орбіті свій корабель. 2. Володіючи багатьма мовами, Юрій Дрогобич вів активне листування з ученими європейських країн. 3. Помітивши у хлопця хист до малювання, генерал віддав наказ відрядити Тараса Шевченка до Київського художнього інституту. 4. Виводячи все нові й нові сорти садовини, син продовжив долю батька.  

Самостійна робота

Вправи 359, 361.                                                                                                                               

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

П.35 на С.159, 160. Вправа 362. *Скласти статтю дискусійного характеру «Чи переможе книжку комп’ютер, а бібліотеку — Інтернет?».

 

ВІДОКРЕМЛЕНІ ОБСТАВИНИ

          Приклади

Місце відокремленої обставини в реченні

Характеристика відокремленої обставини

  1. Учися чистоти і простоти і, стоптуючи килим золотий, забудь про вежі темної гордині.
  2. На кладці, обнявшись, стояли дві дівчини і, забувши про все на світі, виводили стару сумовиту пісню.

 

 

  1. Незважаючи на погану погоду, біля освітленого під`їзду театру панувало пожвавлення.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Там, за річкою, сплелися парубочі дзвінкі, розгонисті, гарячі голоси.

 

 

На початку, в середині й у кінці речення.

 

 

 

На початку, в середині й у кінці речення.

 

 

 

 

 

 

На початку, в середині й кінці речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В середині речення.

Поширена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом.

 

Непоширена обставина, виражена поодиноким дієприслівником;

поширена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом.

Поширена обставина, виражена словосполученням, до складу якого входять прийменники незважаючи на, згідно з, відповідно до, залежно від, наперекір, всупереч, у зв`язку з, внаслідок тощо.

Непоширена і поширена обставина з відтінком уточнення.

ЗАПАМ`ЯТАЙ !

Обставина, виражена одиничним дієприслівником, не виділяється комою, якщо має відтінок способу дії і стоїть у реченні після дієслова-присудка або перед ним.

Життєву путь свою нерівно хитаючись верстав я.

 

1

 

doc
Додано
28 липня 2018
Переглядів
5003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку