Характеристика образів п'єси І.Котляревського "Наталка Полтавка". Уявлення героїв про щастя. Робота в групах. Створення міні-проектів. Захист проектів.
Тема уроку: В чому вічна проблема щастя? (за п’єсою І.Котляревського «Наталка Полтавка»)
Мета уроку: навчити учнів характеризувати образи п’єси; розвивати навички характеристики образів героїв, вміння висловлювати свою думку; виховувати почуття гідності, оптимізм, активну життєву позицію, прагнення до щастя.
Тип уроку. комбінований урок
Обладнання: тексти п’єси «Наталка Полтавка», мультимедійна презентація, картки оцінювання, роздатковий матеріал.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія, музика, образотворче мистецтво, інформатика.
Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.
Щастя – це люди хороші, шана людськая
Олександр Підсуха
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
– Доброго дня шановні гості, учні. Я рада вітати вас у цьому класі.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Тема нашого уроку: «В чому вічна проблема щастя? (за п’єсою І.Котляревського «Наталка Полтавка»)»
Кожен, хто з’являється на світ, претендує на щасливу долю. Але чому одні її мають, а інших вона вперто обминає? Що ж таке щастя? Як його знайти? Погляди на цю вічну, як світ, проблему дуже різняться. Кажуть: «Щасливими не народжуються, ними стають». І саме в тому, як розуміють герої п'єси своє щастя, криється конфлікт твору (схема на дошці)
ЩАСТЯ
Прагнення зробити щасливою Переслідування власних
іншу людину інтересів
Епіграфом до уроку будуть слова Олександра Підсухи:
Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.
Щастя – це люди хороші, шана людськая.
Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над п’єсою І.Котляревського «Наталка Полтавка». Ми вже працювали над змістом твору, розглянули сюжет, визначили тему та ідею. Не менш важливим при вивченні літературного твору є правильне і глибоке розкриття системи образів дійових осіб. Сьогодні ми намагатимемося глибше проаналізувати кожний образ, працюючи у групах. Тут стануть у нагоді цитати, які ви виписали, виконуючи д/з.
ІІІ. З'ясування емоційної готовності до уроку.
Метод «Кольоровий настрій»
Символом нашого уроку буде серце. Адже справжнє щастя твориться з
чистим серцем і відчуває щастя людина не розумом, а серцем. Із сердець утворилась квітка «ЩАСТЯ», на пелюстках якої – народні прислів’я та вислови відомих людей про щастя. (Академік М. Амосов, розмірковуючи про щастя, дійшов висновку, що його приносять не гроші і не висока посада, слава чи успіх у жінок, а ставлення тих, хто оточує тебе, їхня довіра, повага, любов.
Іван Багряний переконує, що щастя любить сміливих.)
Можливо, якесь із них допоможе підтвердити вам свою думку під час нашої роботи.
Серце – символ на парті у кожного з вас, на ньому запишіть , що ви
очікуєте від уроку. Але оберіть серце того кольору, який імпонує вам саме зараз.
(На столах підготовлено серця різних кольорів; учень вибирає колір, який відповідає його настрою).
Для довідки:
(Залежно від того, який колір обирають, підбадьорюю чи висловлюю припущення, що гарний настрій допоможе під час роботи на уроці і ми всі разом досягнемо успіху)
Отож, усміхніться один одному, побажайте гарного настрою. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання.
Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
Давайте ж з вами перевіримо, чи уважно ви прочитали п’єсу та матеріал підручника.
Цитатний зоровий диктант з кодуванням «Упізнай героя!»
Номери завдань не ставимо, відповідь пишемо в рядок, отримаємо дванадцятицифрове число.
1 – Петро, 2 – Возний, 3 – Наталка, 4 – Микола, 5 – Виборний, 6 – Терпилиха.
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:
1. Про кого говорить Наталка: «Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
2. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)
3. «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
4. «…Живу я хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка волочиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський))
5. Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться…»? (Микола)
6. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)
7. До кого звернулась Наталка і словами: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе… не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)
8. Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра).
9. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля»? (Наталка)
10. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
11. Хто з героїв говорить про Наталку: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не здригнулась, но і другого піддержує» (Микола)
12. Хто про себе говорить: «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут.»
(Петро)…(учні обмінюються роботами)
Відповідь:143. 245. 613. 241. Взаємоперевірка.
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Проблемна ситуація.
Робота в групах
І – характеристика образу Наталки
ІІ - характеристика образів Возного
ІІІ - характеристика образів Петра
ІV - характеристика образу Терпелихи
Для характеристики образів скористайтеся пам’яткою, що лежить перед вами.
Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа
(Пам’ятки лежать на парті перед кожним учнем)
Вступ. Місце персонажа в системі образів твору.
Основна частина. Характеристика персонажа як певного соціального типу.
1. Соціальне і матеріальне становище.
2. Зовнішній вигляд.
3. Своєрідність світосприймання і світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок:
а) характер діяльності і основних життєвих поривань;
б) вплив на оточуючих (основна сфера, види і типи дії).
4. Область відчуттів:
а) тип ставлення до оточуючих;
б) особливості внутрішніх переживань.
5. Авторське ставлення до персонажа.
6. Які риси особистості героя проявляються в творі:
а) за допомогою портрета;
б) в авторській характеристиці;
в) через характеристику інших дійових осіб;
г) за допомогою передісторії або біографії;;
д) через ланцюг вчинків;
є) у мовній характеристиці;
ж) через «сусідство» з іншими персонажами;
з) через навколишнє оточення.
Характеристика образу Наталки.
Представлення героїні у вигляді монологу.
Виходить дівчина із стрічкою чи квіткою у волоссі. Співає:
Ой я дівчина Полтавка,
А зовуть мене Наталка
Дівка проста, не красива,
З добрим серцем, не спесива.
« Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву, Пошануйте сиротину і не вводьте в славу. Не багата я і проста, но чесного роду, Не стижуся прясти, шити і носити воду. Моє серце крається за коханим Петром, який перебуває в далекій стороні й невідомо, коли повернеться. До мене сватається возний, але він багатий, я нерівня йому, тому я відмовила паничу, бо моє багатство – це добре ім’я. Дуже шкода мені моєї матері. Вона хвилюється, що до мене сватаються розумні, зажиточні , а я всім відмовляю. Що ж робити? Скріплю своє серце, перестану журитись – буду весела, але страшно подумати, як з немилим чоловіком все життя прожити. Мамо, мамо, все для тебе стерплю. Тільки не плач. Я зроблю все для тебе, тільки не спіши з весіллям!»
Найбільше багатство для мене, простої української дівчини, моє добре ім’я. Я переконана, що краще вмерти, ніж з немилим жити.
Петре! Петре! Де ти тепер? Вернися до мого серця!
Аналіз образу Наталки.
Цитатна характеристика героїні.
«Асоціативне гроно» (для 1 групи – захист проекту)
Наталка – волелюбна, рішуча, щира, мужня, чесна, безкорислива, проста, розумна, порядна, наполеглива, не боїться труднощів, щиро кохає.
— Колись багата дочка міщанина не злякалась труднощів, злиднів. Вона розумна, обачна, не плекає жодних ілюзій. Відмовляє «престижним» женихам, адже сім’я,кохання, шлюб для неї є найвищою цінністю. Героїня наполеглива в досягненні мети, категорична. Вона не боїться труднощів і перешкод. Все зробить для того, щоб бути з коханим Петром.
- Напевне, споконвіку жінка так хотіла бути слабкою, а час вимагав бути сильною. Уже в нашому столітті Світлана Жолоб напише поезію, яка пронесе відчуття через віки.
«Ти обіцяв любов та оборону. Мій лицарю, одне тебе прошу:
Візьми собі важку мою корону, яку так гордо в будень я ношу.
Візьми вериги клопотів болючих. Коштовності: тривоги, сльози, біль.
Ти похитнувся, мабуть, важко, любий, а я ще й усміхалася тобі.»
Наталка також чекала лицаря, чекала оборони, захисту, а почула зовсім інше: “ Наталко, покорись своїй долі, послухайся матері, полюби пана Возного і забудь мене навіки .”
- Для чого авторові це випробування ? ( Випробування змінюють людей: одних вони загартовують, інших вибивають із колії.)
- Кого вони змінили ?
– Вперше Петро перед нами постає з ліричною піснею «Сонце низенько»
(під музику з’являється Петро)
« Я – той нещасний Петро, якого Наталка любила і обіщала до смерті не забути. Бурлака на світі; тиняюсь од села до села, нема у мене ні родичів, ні знакомих. Які будуть знакомі або родичі у сироти? У пошуках роботи був і на Дону, і заходив у Харків. Ніякої роботи не боюся, чесний, безкорисливий, маю добре слово і почуття власної гідності. Коли я попав на заручити, то зрозумів, що краще відмовитися від коханої, віддав усі зароблені гроші Наталці, щоб пан возний ніколи не попрікав її, а мене, щоб забула. Я релігійна людина, не хочу , щоб донька йшла проти волі матері, але від кохання болить душа».
Члени наступної групи дають характеристику образу Петра.
Петро — чуйний і вразливий, але не спроможний боротися за своє щастя тому, що боїться завдати коханій людині ще більших неприємностей.
Петро — релігійна людина, і це також накладає відбиток на його характер і поведінку. Вихований на кращих традиціях патріархальної сім’ї, він не хоче, щоб дівчина йшла за нього проти волі матері.
Це образ людини покірної долі.
Петро — це образ, що оповитий мінорною гамою почуття кохання у різноманітних його виявах — вірності, стражданні та самопожертві. В його характері домінують доброта, християнське смирення та всепрощення.
«Асоціативне гроно»
Петро – сирота, роботящий, простий, добрий, чуйний, вразливий, покірний долі, вірний, здатний до самопожертви та всепрощення.
Звучить фрагмент пісні «Всякому городу нрав і права»
« Я – возний, дворянин. Я стурбований тим, що з кожним роком усе складніше стає «викачувати» із селян гроші. Я увесь час в роботі: то судові справи, визискування, позови. Про мене Микола говорить, що я –хапун, що я з рідного батька злуплю, але як жити? Подобається мені Наталка, гарна, роботяща. Моє кохання до неї щире, але вона не вірить. Я людина грамотна, розмовляю «канцелярською» мовою, тому освідчився в коханні так: « Могу лі я – теє-то, як його – без от строчок, волокити, проторов і убитків получити во вічноє і потомствєнноє владініє тебе – движимоє і недвижимоє імініє для душі моєй – з правом владіти тобою спокойно, безпрекословно і по своєй волі – теє-то, як його –розпоряжать: могу лі бить – теє-то, як його – мужем пристойним і угодливим душі твоєї і тілу». Але Наталка , ніби нічого не зрозуміла, відмовила мені. Буду просити допомоги у виборного.»
Характеристика образу возного учасниками наступної групи
Метод «Займи позицію»
ТАК НІ
|
|
|
|
- Людина при посаді, дворянин. - « Лучче синиця в жмені, як
журавель в небі»
- «Люблю тебе до безкінечності.»
- «Я тебе люблю і женитися на тобі хочу.» - «Без отстрочок, волокити
і убитков получити
- «Не взираєть ні на породу, ні на состояніє. во вічноє і потомственоє
Оная любов все ровняєть.» владініє тебе –движимоє і недвижимоє імініє для
- «Ти одна заложила єму позов на вічнії душі моєй – з правом
роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе...» владіти тобою спокойно,
безпрекословно і по своєй - «Що вона ...одна моя госпожа.» волі.»
- «Я одказуюсь од Наталки і уступаю Петру - «Єжелі виіграєш любов ко
во потомственноє владініє з тим, мні... то не пожалію нічого щоб зробив її благополучною...» для тебе».
- «Можна і брехнути для обману, приязні ради.»
- Прокоментуйте епізод погрози Возного. А що було в його очах ?
( Це остання спроба вберегти своє щастя. Тому в очах – не жорстокість, а печаль.)
Дозволимо возному любити Наталку?
Характеризуючи образ возного, учасники групи познайомлять з негативними та позитивними його рисами.
Возний – негативні риси – не дозволимо.
Возний – позитивні риси - дозволимо.
Учень. Як бачимо, образ возного неоднозначний. З одного боку, це бюрократ і здирник, з іншого – людина, спроможна на щирі почуття і великодушні вчинки. Тож, якщо взяти за основу його позитивні риси, то я б дозволила возному любити Наталку. А чи любила б вона його – це залежить тільки від неї.
«Асоціативне гроно»
Возний – чиновник, лукавий, сухий у почуттях, здирник, хабарник, черствий душею.
«Чи ти за мене душу віддаси, чи розміняєш суєтно і дрібно...»
Напевне, Возний все ж таки віддав і власну душу, і власне , нехай і миттєве, щастя заради небайдужої йому людини.
Але Наталка вибрала Петра. Він був її ідеалом. А який він, чи здатен віддати власну душу?
Вчитель: У творі вирішується вічна проблема - батьки- діти.
Заходить жінка в бідному українському одязі, з накинутою на плечі хустиною.
« Я – Горпина Терпелиха, бідна вдова, за своє життя зазнала чимало горя. Три роки, як переїхали з Полтави, продали там свій дворик, бо чоловік довів до цього. Я зростила Наталку доброю, працьовитою, чесною. Вона любить мене, піклується, але непокірна. Вбила собі в голову Петра, та й чекає. А хто такий Петро? Бідний, немає нічого, що моя донька в злиднях буде жити. А ось возний, це пан, матиме Наталка все, буде господинею. Я розумію, що завдаю своїй дочці болю, убожество моє і старість силують мене швидше заміж оддати за нелюба, що не треба дуже довіряти своєму серцю, бо цей віщун часто обманює. Так за возним Наталка буде матеріально забезпечена. А хто відає, де Петро? Може, де запропастився, а може одружився? Тепер так буває одну нібито любить, а про другу думає».
Вчитель: Горпина Терпилиха - це правдиво виписана постать жінки -вдови, прибитої злиднями, яка вбачає єдиний вихід із тяжкого становища в одруженні дочки з багатим чоловіком.
Характеристика образу Терпелихи учасниками наступної групи
Добра, справедлива, неосвічена, пригнічена, любляча мати, двоїстість натури, немилосердна і жорстока під час непокори дочки, працьовита, душевна
«Коло ідей»
Якби до вас прийшла любов, а на заваді стали батьки? Ваші дії.
Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.
Щастя – це люди хороші, шана людськая. (О.Підсуха)
Словникова робота
(робота з тлумачним словником)
Словник пояснює зміст цього слова так: щастя — це почуття або стан найвищого повного вдоволення, сприятливий збіг обставин, талант, успіх.
Усі без винятку хочуть бути щасливими. Щастя… У кожного своє мірило його. Щастя не можна виміряти, його треба відчути. Немає в житті рівних доріг, що ведуть до щастя. Шлях до нього тернистий, терпкий.
Кожен уявляє своє щастя по-різному.
Для одних – це почесті, хвала,
А для інших щастя – у багатстві,
Бідність для таких людей – біда.
Хворим щастя бачиться в здоров’ї.
Кожен, хто згубив його, жалкує.
Мати за одужанням дитини
Власного життя не пошкодує.
В’язень мріє про жадану волю.
Одинокого гнітить біль самоти.
Важко, мабуть, на усій планеті
Повністю щасливого знайти.
Під загальний заголовок «щастя»
Безліч можна віднести речей.
І, можливо, стільки його видів,
Скільки на Землі живе людей.
-А що для вас щастя?
-З якими словами у вас асоціюється слово «щастя»?(добро,радість,милосердя,взаємодопомога,щирість,чуйність)
У кожного різне бачення щастя. Яке ж воно у вашому уявленні?
Завдання
І група – створити квітку щастя, написавши на пелюстках асоціації до слова «щастя»;
ІІ група – написати сенкан до слова щастя;
ІІІ група – намалювати поняття «щастя»;
ІV група – скласти схему щастя
VІ Підсумок уроку
В ч и т е л ь. Отже, ми переконались, що щастя Наталки у її доброму імені, в праці, коханні, Петра – у готовності до самопожертви в ім’я щастя близьких людей. Возний щасливий. Що хоч одну добру сраву зробив у своєму житті. А Терпилиха… Хіба мати ворог своїй дитині.
І якщо в цій музичній п'єсі, де лунає 22 пісні, ви, мої учні почули музику доброти і гуманності, якою твір так щедро наділений, прекрасно. І якщо хоч часточку тієї доброти, що «із серця І. П. Котляревського перейшла на його твір», ви винесете із цього уроку і збережете в собі — це буде теж прекрасно!
Чому закінчення твору І.Котляревський, як і будь-якої казки, є щасливим? Що цим самим намагався підкреслити письменник?
І. Котляревський своїм твором довів : хочеш бути щасливим – будь ним.
Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задумалися над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Все в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, іі вірність, рішучість у боротьбі за щастя.
VІІ. Домашнє завдання
Характеристика образів Миколи й Виборного
Люди для себе щастя шукали.
З доброго дива , з власної долі
Стало залежним щастя від долі
Щастя ночами кожному снилось.
Щастя щасливим бути втомилось.
Та й по сьогодні : просять і просять.
Хто тільки шепче,
Хто – аж голосить…
Хто щасливий ?Хто дає багато, а бере найменше.
На чиїх слідах виростають найкращі квіти. Хто розкидає для вжитку всіх самоцвіти.
М. Коцюбинський
Найщасливіші і в той час найпрекрасніші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших...
В. Сухомлинський
Щастя —як сон.
Сон золотий з голубими примарами, з ясними мріями, з любими чарами, котрим нема заборон...
М. Вороний
Як квітка пелюстки свої
Розкриває, у щасті людина себе
почуває,
Забудем про горе, про лихо, образи,
і щастя в душі
Прокинеться зразу...
А. Ярема
Ось де справжнє щастя, люди, не в багатстві воно, ні, там, де усмішка є всюди, мир і спокій на землі...
О. Сементух
Щастя — це відчуття гармонії із зовнішнім і внутрішнім світом...
О. Довженко
Щастя — не слава, не гроші —
все це минає,
Щастя — це друзі хороші,
шана людськая.
О. Підсуха
Щасливий — кому вдалося знайти щасливе життя, але щасливіший, хто вміє користуватися ним.
Г. Сковорода
1