Конспект уроку "Вищі карбонові кислоти"

Про матеріал

Конспект уроку на тему Вищі карбонові кислоти. Мило його мийна дія.

Мета:

  • -Навчальна: формувати знання учнів про вищі насичені і ненасичені карбонові кислоти, ознайомити з окремими представниками цього класу, практичним значенням реакції вищих карбонових кислот з утворенням солей – основного компонента мила, показати практичне значення й застосування вищих карбонових кислот, розглянути процес одержання мила, пояснити принцип мийної мила.
  • -Розвиваюча: розвивати вміння роботи з інформацією, логічне мислення на уроках хімії, просторове мислення
  • -Виховна: виховувати відповідальне ставлення до правил основ життєдіяльності, любов та зацікавленість в хімічній науці, бажання до самореалізації та самопізнання.
  • До уроку наявна мультимедійна презентація.
Перегляд файлу

Учитель  ___________________            ________________                 ___________

Предмет: хімія     Клас: 9-Б

Тема уроку: Вищі карбонові кислоти. Мило, його склад, мийна дія

Мета:

  • Навчальна: формувати знання учнів про вищі насичені і ненасичені карбонові кислоти, ознайомити з окремими представниками цього класу, практичним значенням реакції вищих карбонових кислот з утворенням солей – основного компонента мила, показати практичне значення й застосування вищих карбонових кислот, розглянути процес одержання мила, пояснити принцип мийної мила.
  • Розвиваюча: розвивати вміння роботи з інформацією, логічне мислення на уроках хімії, просторове мислення
  • Виховна: виховувати відповідальне  ставлення до правил основ життєдіяльності, любов  та зацікавленість в хімічній науці, бажання до самореалізації та самопізнання.

Поняття: вищі карбонові кислоти, карбоксильна група,  омилення, гідроліз, омилення.  Миюча дія мила, тверда вода.

Тип уроку: комбінований

Методи і методичні прийоми: словесні - розповідь учителя, бесіда,  пояснення; наочні – демонстрації,  схеми; практичні – вправи, завдання, робота з підручником;  інтерактивні методи: «мікрофон»,  «найрозумніший».

Засоби навчання: мультимедійна презентація,  робочий зошит, підручник для 9 класу,  картки з самостійною роботою.

Наскрізні змістові лінії: громадянська відповідальність, здоров’я і безпека, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність.

Використана вчителем література та інтернет-джерела у підготовці до уроку:

Попель П.П. Хімія: підруч. Для 9 кл. загальнооствіт. навч. закл. /П.П. Попель, Л.С. Крикля. – Київ: ВЦ «Академія»,  2017. – 240с. :іл.

Мешкова О.М. Хімія. 9 клас. За підручником Т.М. Гранкіної. – Х. : Вид.група «Основа», 2017. – 128 с. – (Серія «Мій конспек»).

Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас/ І.Ю. Старовойтова, О.В.Люсай. – Х. : Вид.група «Основа», 2016. – 239с.

Довідник учителя хімії в запитанняхта відповідях / упоряд. С.В. Василенко. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2007. – 32 с.

Рекомендована література та інтернет джерела для учнів:

Попель П.П. Хімія: підруч. Для 9 кл. загальнооствіт. навч. закл. /П.П. Попель, Л.С. Крикля. – Київ: ВЦ «Академія»,  2017. – 240с. :іл.

http://shkolyar.in.ua/spoluki/mylo

Структура уроку:

  1.  

Організаційний етап

2 хв

  1.  

Перевірка домашнього завдання.

6 хв

  1.  

Актуалізація опорних знань

8 хв

  1.  

Мотивація навчальної діяльності

2 хв

  1.  

Вивчення нового матеріалу

15хв

  1.  

Узагальнення та систематизація знань

9 хв

  1.  

Підбиття підсумку уроку. Повідомлення домашнього завдання.

3 хв

 

Хід уроку:

Структурні етапи уроку та їх зміст

Методи та методичні прийоми роботи

Час

І. Організаційний етап

Привітання з класом, перевірка підготовленості учнів до уроку, налаштування на робочу атмосферу.

 

2 хв

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують підготовлені повідомлення на тему: «Використання оцтової кислоти»,  «Поширеність карбонових кислот у природі»

Бесіда

6 хв

ІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «Найрозумніший»

Учні на мультимедійній презентації вибирають певну цифру, за якою схована питання, на яке вони мають дати відповідь.

 

Що таке спирти? Назвіть декілька представників

Яка функціональна група спиртів? Чи є  вона полярною?

Який клас органічних сполук називають кислотами? Назвіть декілька представників

Яка функціональна група кислот? Чи є вона полярною?

Розчин етанової кислоти змінює забарвлення метилоранжу з _____ на _____

Які звязки утворюються між молекулами кислоти і води? Між якими атомами?

З якими речовинами взаємодіють кислоти?

Чим подібні властивості органічних кислот до неорганічних кислот?

Які гази виділяються при взаємодії оцтової кислоти і

А) магнієм
Б) Натрій карбонатом.

 

«Найрозумніший»(інтерактивні метод)

Демонстрація слайдів 1-10.

8 хв

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Карбонові кислоти мають велике значення в побуті.

Де ми застосовуємо карбонові кислоти?

Так дійсно карбонові кислоти мають широке застосування.  Також з вищих карбонових кислот отримують мила та миючі засоби, харчові приправи, ароматизатори та інше.

Вищі карбонові кислоти входять до складу жирів.

Яку роль відіграють жири в живих організмах?

 Вищі карбонові кислоти деякою мірою відомі вам з повсякденного життя. Чи не кожен з вас спостерігав горіння стеаринової й пальмітинової кислот, запалюючи новорічні стеаринові свічки, наносив ці кислоти на шкіру у складі косметичних засобів. Компонентом живильних і зм'якшувальних кремів, засобів догляду за волоссям також є ненасичена олеїнова кислота.

Проблемне питання: Чому мило милиться?

Розповідь з елементами бесіди

Демонстрація слайду 11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Постановка проблемного питання.

2 хв

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Карбонові кислоти,  молекули яких  містять 10  або більше атомів Карбону, називають вищими.

Вищі карбонові кислоти можуть бути як насиченими, так і насиченими.

З вищих насичених одноосновних карбонових кислот найбільше значення мають пальмітинова С15Н31СООН і стеоринова С17Н35СООН.  Вони являють собою безбарвні тверді речовини,  не розчинні у воді.  Стеаринову й пальмітинову кислоти можна виділити з рослинних і тваринних жирів. У промисловості ці кислоти одержують шляхом окиснення парафіну,  який виділяють з нафти.

До вищих ненасичених кислот відноситься олеїнова кислота С17Н33СООН – вона є  рідиною.  Вищі карбонові кислоти практично не розчиняються в воді.

Також вищі карбонові кислоти називають жирними кислотами, тому що раніше їх добували з рослинних і тваринних жирів.

Стеаринова і пальмітинова кислоти містять у молекулах лише прості ковалентні звязки,  а олеїнова має один подвійний зв'язок С=С.

За хімічними властивостями вищі карбонові кислоти подібні до оцтової,  але є дуже слабкими. Ці сполуки реагують із лугами:

С15Н31СООН  +  NaOH    С15Н31СООNa  +  H2O

Натрій пальмітат

  (мило)

17Н35СООН  +  Na2CO317Н35СООNa + H2O + CO2

Натрій стеарат

 ( мило)

Напишіть ріняння горіння вищих карбонових кислот.

Нпишіть рівняння взаємодії вищих карбонових кислот з металами.

Солі цих кислот – основні компоненти мила. Натрієві солі – тверде мило,  калієві солі – рідке мило.

Виробництво мила с.166 ( Робота з  підручником)

Учні мають ознайомитись з процесом виробництва мила.

Перегляд відеофрагменту виробництво мила.

Завдання до відеофрагменту: 1. Порівняйте дане виробництво мила з описаним у підручнику. 2. Запишіть основні етапи виробництва мила.

Мийна дія мила полягає в відокремлення часточок бруду,  наприклад,  від поверхні тканини й утворені емульсії чи сузпензії.

Потрапляючи в водне середовище мило розчиняється і частково взаємодіє з нею,  при цьому утворюється слабка кислота і луг.

Аніон С17Н35СОО- складається з полярної і неполярної частини.  Неполярна частина розчиняється в часточках жиру,  а полярна залишається у воді. Унаслідок взаємодії забруднення відокремлюється від поверхні тканини.

Недоліком використання мила є луг,  невелика кількість якого утворюються в водному розчині мила,  повільно розїдає тканину,  руйнує деякі барвники. 

Чи можно використовувати мило для миття шкіри?

Розповідь вчителя.

Запис у зошит.

Демонстрація слайду 12.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрація слайду 13.

Пояснення.

 

 

 

 

Індивідуальна робота учнів.

 

 

Робота з підручником.

Демонстрація відеофрагменту.

 

 

 

 

Розповідь вчителя. Демонстрація слайду 14. Схема: мийна дія мила.

15 хв

V. Узагальнення та систематизація знань

1.Позначте загальні формули насичених одноосновних карбонових кислот:

    А).СпН2п ─ 1 СООН;   Б) .СпН2п + 1 СООН;    В) СпН2п + 1ОН;     Г) СпН2п О2.

2. Позначте сполуки, з якими взаємодіють карбонові кислоти:

    А). КОН;        Б) Н2SO4;         В) Na2CO3 ;           Г) Cа.

3. Який колір має лакмус в розчинах карбонових кислот:

     А) фіолетовий;   Б) синій;    В) червоний;     Г) малиновий.

4. Позначте речовину, що є милом:

     А) етанол;   Б) гліцерин;   В) пальмітинова кислота;    Г) натрій стеарат.

5. В пробірках дано етиловий спирт, гліцерин і оцтова кислота. Позначте речовину, за допомогою якої  можна визначити оцтову кислоту серед даних речовин:

      А) Br2;     Б) КМпО4;      В) лакмус;         Г) Сu(ОН)2.

6. Укажіть назву солей оцтової кислоти:

      А) форміати;     Б)  ацетати;      В) стеарати;      Г) карбонати.

7. Позначте назву кислоти, формула якої С17Н35СООН:

      А) оцтова;   Б) стеаринова;    В) пальмітинова;   Г) олеїнова.

8. Охарактеризуйте оцтову кислоту:

       А) одноосновна, насичена;      Б) двоосновна, насичена;

       В) одноосновна, ненасичена;  Г) двоосновна, ненасичена;

9.Позначте назву кислоти, формула якої С15Н31СООН:

А) оцтова;   Б) стеаринова;    В) пальмітинова;   Г) олеїнова.

10. Охарактеризуйте о леїнову кислоту:

А) одноосновна, насичена;      Б) двоосновна, насичена;

В) одноосновна, ненасичена;  Г) двоосновна, ненасичена;

 

Індивідуальна робота учнів з  картками.

9 хв

VІ. Підбиття підсумку уроку.

 Рефлексія.

Сьогодні на уроці я дізнався…..

Сьогодні для мене стало новим….

Для мене важко було….

Мені було легко….

Для мене залишилось незрозумілим

Повідомлення домашнього завдання.

§29. Досліження: «Історія миловаріння»,  «Природні замінники мила»

Бесіда

Демонстрація слайду 15.

 

 

 

 

Демонстрація сладу 16. Інструктаж з виконання домашньої роботи.

3 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
6942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку