Конспект уроку на тему Вищі карбонові кислоти. Мило його мийна дія.
Мета:
Учитель ___________________ ________________ ___________
Предмет: хімія Клас: 9-Б
Тема уроку: Вищі карбонові кислоти. Мило, його склад, мийна дія
Мета:
Поняття: вищі карбонові кислоти, карбоксильна група, омилення, гідроліз, омилення. Миюча дія мила, тверда вода.
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми: словесні - розповідь учителя, бесіда, пояснення; наочні – демонстрації, схеми; практичні – вправи, завдання, робота з підручником; інтерактивні методи: «мікрофон», «найрозумніший».
Засоби навчання: мультимедійна презентація, робочий зошит, підручник для 9 класу, картки з самостійною роботою.
Наскрізні змістові лінії: громадянська відповідальність, здоров’я і безпека, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність.
Використана вчителем література та інтернет-джерела у підготовці до уроку:
Попель П.П. Хімія: підруч. Для 9 кл. загальнооствіт. навч. закл. /П.П. Попель, Л.С. Крикля. – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240с. :іл.
Мешкова О.М. Хімія. 9 клас. За підручником Т.М. Гранкіної. – Х. : Вид.група «Основа», 2017. – 128 с. – (Серія «Мій конспек»).
Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас/ І.Ю. Старовойтова, О.В.Люсай. – Х. : Вид.група «Основа», 2016. – 239с.
Довідник учителя хімії в запитанняхта відповідях / упоряд. С.В. Василенко. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2007. – 32 с.
Рекомендована література та інтернет джерела для учнів:
Попель П.П. Хімія: підруч. Для 9 кл. загальнооствіт. навч. закл. /П.П. Попель, Л.С. Крикля. – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240с. :іл.
http://shkolyar.in.ua/spoluki/mylo
Структура уроку:
|
Організаційний етап |
2 хв |
|
Перевірка домашнього завдання. |
6 хв |
|
Актуалізація опорних знань |
8 хв |
|
Мотивація навчальної діяльності |
2 хв |
|
Вивчення нового матеріалу |
15хв |
|
Узагальнення та систематизація знань |
9 хв |
|
Підбиття підсумку уроку. Повідомлення домашнього завдання. |
3 хв |
Хід уроку:
Структурні етапи уроку та їх зміст |
Методи та методичні прийоми роботи |
Час |
|||||||||
І. Організаційний етап Привітання з класом, перевірка підготовленості учнів до уроку, налаштування на робочу атмосферу. |
|
2 хв |
|||||||||
ІІ. Перевірка домашнього завдання Учні зачитують підготовлені повідомлення на тему: «Використання оцтової кислоти», «Поширеність карбонових кислот у природі» |
Бесіда |
6 хв |
|||||||||
ІІ. Актуалізація опорних знань Гра «Найрозумніший» Учні на мультимедійній презентації вибирають певну цифру, за якою схована питання, на яке вони мають дати відповідь.
|
«Найрозумніший»(інтерактивні метод) Демонстрація слайдів 1-10. |
8 хв |
|||||||||
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Карбонові кислоти мають велике значення в побуті. Де ми застосовуємо карбонові кислоти? Так дійсно карбонові кислоти мають широке застосування. Також з вищих карбонових кислот отримують мила та миючі засоби, харчові приправи, ароматизатори та інше. Вищі карбонові кислоти входять до складу жирів. Яку роль відіграють жири в живих організмах? Вищі карбонові кислоти деякою мірою відомі вам з повсякденного життя. Чи не кожен з вас спостерігав горіння стеаринової й пальмітинової кислот, запалюючи новорічні стеаринові свічки, наносив ці кислоти на шкіру у складі косметичних засобів. Компонентом живильних і зм'якшувальних кремів, засобів догляду за волоссям також є ненасичена олеїнова кислота. Проблемне питання: Чому мило милиться? |
Розповідь з елементами бесіди Демонстрація слайду 11.
Постановка проблемного питання. |
2 хв |
|||||||||
ІV. Вивчення нового матеріалу. Карбонові кислоти, молекули яких містять 10 або більше атомів Карбону, називають вищими. Вищі карбонові кислоти можуть бути як насиченими, так і насиченими. З вищих насичених одноосновних карбонових кислот найбільше значення мають пальмітинова С15Н31СООН і стеоринова С17Н35СООН. Вони являють собою безбарвні тверді речовини, не розчинні у воді. Стеаринову й пальмітинову кислоти можна виділити з рослинних і тваринних жирів. У промисловості ці кислоти одержують шляхом окиснення парафіну, який виділяють з нафти. До вищих ненасичених кислот відноситься олеїнова кислота С17Н33СООН – вона є рідиною. Вищі карбонові кислоти практично не розчиняються в воді. Також вищі карбонові кислоти називають жирними кислотами, тому що раніше їх добували з рослинних і тваринних жирів. Стеаринова і пальмітинова кислоти містять у молекулах лише прості ковалентні зв’язки, а олеїнова має один подвійний зв'язок С=С. За хімічними властивостями вищі карбонові кислоти подібні до оцтової, але є дуже слабкими. Ці сполуки реагують із лугами: С15Н31СООН + NaOH → С15Н31СООNa + H2O Натрій пальмітат (мило) 2С17Н35СООН + Na2CO3 → 2С17Н35СООNa + H2O + CO2 Натрій стеарат ( мило) Напишіть ріняння горіння вищих карбонових кислот. Нпишіть рівняння взаємодії вищих карбонових кислот з металами. Солі цих кислот – основні компоненти мила. Натрієві солі – тверде мило, калієві солі – рідке мило. Виробництво мила с.166 ( Робота з підручником) Учні мають ознайомитись з процесом виробництва мила. Перегляд відеофрагменту виробництво мила. Завдання до відеофрагменту: 1. Порівняйте дане виробництво мила з описаним у підручнику. 2. Запишіть основні етапи виробництва мила. Мийна дія мила полягає в відокремлення часточок бруду, наприклад, від поверхні тканини й утворені емульсії чи сузпензії. Потрапляючи в водне середовище мило розчиняється і частково взаємодіє з нею, при цьому утворюється слабка кислота і луг. Аніон С17Н35СОО- складається з полярної і неполярної частини. Неполярна частина розчиняється в часточках жиру, а полярна залишається у воді. Унаслідок взаємодії забруднення відокремлюється від поверхні тканини. Недоліком використання мила є луг, невелика кількість якого утворюються в водному розчині мила, повільно розїдає тканину, руйнує деякі барвники. Чи можно використовувати мило для миття шкіри? |
Розповідь вчителя. Запис у зошит. Демонстрація слайду 12.
Демонстрація слайду 13. Пояснення.
Індивідуальна робота учнів.
Робота з підручником. Демонстрація відеофрагменту.
Розповідь вчителя. Демонстрація слайду 14. Схема: мийна дія мила. |
15 хв |
|||||||||
V. Узагальнення та систематизація знань 1.Позначте загальні формули насичених одноосновних карбонових кислот: А).СпН2п ─ 1 СООН; Б) .СпН2п + 1 СООН; В) СпН2п + 1ОН; Г) СпН2п О2. 2. Позначте сполуки, з якими взаємодіють карбонові кислоти: А). КОН; Б) Н2SO4; В) Na2CO3 ; Г) Cа. 3. Який колір має лакмус в розчинах карбонових кислот: А) фіолетовий; Б) синій; В) червоний; Г) малиновий. 4. Позначте речовину, що є милом: А) етанол; Б) гліцерин; В) пальмітинова кислота; Г) натрій стеарат. 5. В пробірках дано етиловий спирт, гліцерин і оцтова кислота. Позначте речовину, за допомогою якої можна визначити оцтову кислоту серед даних речовин: А) Br2; Б) КМпО4; В) лакмус; Г) Сu(ОН)2. 6. Укажіть назву солей оцтової кислоти: А) форміати; Б) ацетати; В) стеарати; Г) карбонати. 7. Позначте назву кислоти, формула якої С17Н35СООН: А) оцтова; Б) стеаринова; В) пальмітинова; Г) олеїнова. 8. Охарактеризуйте оцтову кислоту: А) одноосновна, насичена; Б) двоосновна, насичена; В) одноосновна, ненасичена; Г) двоосновна, ненасичена; 9.Позначте назву кислоти, формула якої С15Н31СООН: А) оцтова; Б) стеаринова; В) пальмітинова; Г) олеїнова. 10. Охарактеризуйте о леїнову кислоту: А) одноосновна, насичена; Б) двоосновна, насичена; В) одноосновна, ненасичена; Г) двоосновна, ненасичена;
|
Індивідуальна робота учнів з картками. |
9 хв |
|||||||||
VІ. Підбиття підсумку уроку. Рефлексія. Сьогодні на уроці я дізнався….. Сьогодні для мене стало новим…. Для мене важко було…. Мені було легко…. Для мене залишилось незрозумілим Повідомлення домашнього завдання. §29. Досліження: «Історія миловаріння», «Природні замінники мила» |
Бесіда Демонстрація слайду 15.
Демонстрація сладу 16. Інструктаж з виконання домашньої роботи. |
3 хв |