Урок « Я досліджую світ» в 1 класі
Підготувала вчитель Козирєва О. Б.
Тема. Чому з’являється веселка? Скільки у веселки кольорів?
Мета. Навчити спостерігати за явищами природи та аналізувати їх; формувати первинні уявлення про світло і колір; розвивати мислення, мовлення, уяву; вчити висловлювати власну думку, взаємодіяти з однокласниками.
Хід уроку
І. Вступ. Мотивація.
- Послухайте музику дощу ( С. Прокофьєв « Дощ і веселка»).
- Що ви відчули під час прослуховування? Де ви опинилися подумки? Що ми можемо побачити після дощу?
- Чи здогадались ви, про що ми будемо говорити під час уроку?
- Давайте перевіримо ваші припущення.
Завдання 1
- Перед вами лежать хмаринки, на яких написані цифри і букви, якщо ви правильно розташуєте цифри в порядку зростання, то зможете дізнатись тему уроку.
- Яке слово ви прочитали?
-
Отже сьогодні ми з вами поринемо у веселковий світ, дізнаємось, як з’являється веселка, скільки в ній кольорів.
II. Повідомлення вчителя
-
Після дощу, поки маленькі краплинки води ще втримуються потоками повітря, промені сонця проходять крізь них, переломлюються і відбиваються різними кольорами. Що більші краплі води, то яскравіше колір веселки. Поступово кількість і розмір крапельок зменшується. Вони або випаровуються, або падають на землю і веселка втрачає свою яскравість, а потім і зовсім зникає.
III. Досліди
-
Зараз ми побачимо веселку просто в класі. Але спочатку спробуємо зрозуміти, що значить переломлення світла.
Дослід 1
-
Наповніть склянку водою, опустіть в неї олівець. Подивіться – олівець наче зламався. Теж саме відбувається з сонячним промінням – воно переламується, зустрічаючись з прозорою перешкодою
Дослід 2
( спостерігання переломлення світла за допомогою фізичного прибору)
-
Що ви побачили під час досліду? Що відбулося зі світлом? Скільки кольорів ви побачили?
Дослід 3
-
Можна побачити веселку за допомогою скляної призми. Візьміть скляні призми. Тримайте призму так, щоб проміні світла падали крізь неї на аркуш паперу.
-
Що ми бачимо? Чому з’явилась веселка на аркуші? Підніміть призми вище над аркушем, що відбулося з веселкою? А якщо ми приблизимо призми до аркуша, що відбувається?
Дослід 4
-
Веселку можна побачити і в повсякденних предметах. Спробуймо утворити веселку за допомогою CD-диска та ліхтарика мобільного телефона.
-
Посвітіть ліхтариком на CD-диск. Якими кольорами він заграв?
-
Спрямуйте відблиск на аркуш паперу, що ви побачили? Як зміниться веселка, якщо ми віддалимо диск від аркуша? А якщо приблизимо?
-
Бачите, веселка живе не тільки в небі, а й у повсякденних предметах. Поміркуйте, в яких саме? (диск, мильна бульбашка, краплинка бензину в калюжці, перламутрова мушля)
-
Чи вдалося нам побачити веселку в класі? Чому з’являється веселка у домашніх умовах, що відбувається зі світлом?
IV. Руханка «Райдуга»
-
Пропоную всім нам перепочити й порухатись під веселу пісню про «Райдугу»
V. Групова робота
-
Об’єднайтеся в групи за кольором ваших бейджів
-
Згадайте дослід, який ми проводили. Яким було світло ліхтарика спочатку? (білим). А що сталося зі світлом, коли воно зустрілося з перешкодою-диском? ( стало різнокольоровим)
-
Так промені світла переломлюються і розсипаються на сім кольорів. Кольори веселки завжди з’являються в одному й тому ж порядку.
-
Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий.
-
Щоб запам’ятати цей порядок вигадали фрази, слова в них починаються з перших букв назв кольорів. Наприклад:
-
Ч – чарівна
-
О – Оленка
-
Ж – живе
-
З – знову
-
Б – біля
-
С – старого
-
Ф – фонтану
-
Давайте повторимо цю фразу, називаючи спочатку слово, а потім колір веселки.
Завдання 5
-
Попрацюймо в групах. Складіть власну фразу – нагадувалочку, щоб запам’ятати кольори веселки. (презентація робіт спікерами груп)
-
Ми звикли бачити веселку у вигляді дуги над землею, але веселки бувають дуже незвичайними, подивіться на фотографії.
-
Це вогняна райдуга, її можна спостерігати, коли сонце високо піднімається в небі. Його промені проходять крізь розташовані дуже високо перісті хмари.
-
А ось таку білу веселку можна побачити під час туману
-
А взагалі-то веселка кругла, як ось ця на фото, річ у тому, що зазвичай ми спостерігаємо веселку із землі, і в полі нашого зору перебуває лише її частина.
Завдання 7
-
Знову утворимо групи, «Хмаринки», «Краплинки», «Сонечки», «Веселки» (за малюнком на бейджі)
-
Здавна українці за веселкою передбачали погоду. Попрацюйте групою, складіть пазли й прочитайте прикмети, складені нашими спостережливими предками. (презентація робіт)
(Веселка з’явилася вранці – до дощу.
Побачити веселку ввечері – до хорошої погоди.
У веселці більше червоного кольору – на вітер.
Побачити веселку – добра ознака.)
VI. Творча майстерня.
-
Пропоную вам створити хмаринку – веселинку й закріпити ваші знання про порядок кольорів веселки. Використовуйте інструкції та заготовки, які лежать на ваших партах. (виконання роботи самостійно)
-
Презентація робіт.
VII. Рефлексія
-
Що цікавого дізнались сьогодні на уроці?
-
Що найбільше схвилювало?
-
Про що ви розкажете вдома?
-
Як би ви пояснили своєму молодшому братику чи сестричці чому з’являється веселка?
-
Українці вірили, той, хто пройде під веселкою, буде щасливим і багатим. В житті це неможливо, як неможливо впіймати зірку, яка падає. Але я пропоную вам повірити в чудо й пройти під нашою веселкою, нехай вона несправжня, проте чарівна. Бажаю всім щастя!