Урок на засвоєння нового матеріалу з розділу теми " Статистика" . Урок з використанням ІКТ, що дає можливість зацікавити учнів вивчати математику, застосовуючи комп'ютерні програми.
УРОК З АЛГЕБРИ
9 КЛАС
ТЕМА УРОКУ: Способи подання даних
Мета: формувати поняття: вибірка, види діаграм (гістограма,кругова
діаграма,полігон), середнє значення, мода і медіана;
розвивати увагу, навички роботи в групах, вміння аналізувати, робити
висновки,формувати вміння логічно мислити, правильно і чітко висловлювати
свої думки, стимулювати пізнавальну активність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: ноутбуки, роздатковий матеріал з інструкціями щодо виконання
завдання в групах.
Епіграф: «Найкращий спосіб вивчити що-небудь – це відкрити його самому»
Д. Пойа
Оформлення дошки:
На центральній частині дошки написана тема уроку і епіграф.
По краях дошки написані слова:
Вибірка
Варіанта
Частоти, відносна частота
Гістограма
Полігон
Мода
Центральні тенденції Медіана
Середнє значення
Напередодні проведення уроку клас ділиться на групи по 4-5 учнів:
Кожна група вибирає консультанта – сильніші учні класу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
«Статистика знає все», - стверджували Ільф і Петров у романі 12 стільців і продовжували: «Відомо, скільки якої їжі з’їдає за рік середній громадянин республіки… Відомо, скільки в країні мисливців,балерин, верстатів,велосипедів,пам’ятників, маяків і швейних машинок…»
Цей іронічний опис дає досить точне уявлення про статистику – науку що вивчає, обробляє й аналізує кількісні дані про різноманітніші масові явища в житті.
Економічна статистика вивчає зміну цін, попиту та пропозиції на товари, прогнозує зростання й падіння виробництва й споживання.
Медична статистика вивчає ефективність різних ліків, ймовірність виникнення деякого захворювання залежно від віку, статі, шкідливих звичок та умов життя.
Демографічна статистика вивчає народжуваність,чисельність населення і його склад. Ще є статистика фінансова,біологічна, метеорологічна…
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Кожна група отримує розрізані папірці і складають означення понять
(мода,медіана,середнє значення,частота). Учні зачитують отримані
означення,згадують правила їх знаходження.
2. Знайти центральні тенденції вибірки ( вибірки ті, що готували вдома).Завдання
виконуються на А4.Один з учнів зачитує відповіді.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми дізнаємось про способи подання даних ,будемо вчитися будувати діаграми різних видів, як у зошитах так і за допомогою ІКТ.
ІV. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Зібрану інформацію зручно подавати у вигляді таблиць, графіків, діаграм. Стопчаті діаграми у статистиці називають гістограмами.
Стовпчаті діаграми і графіки використовують коли потрібно продемонструвати як з плином часу змінюється деяка величина.
Вчитель пропонує декілька діаграм «Середня тривалість життя», «Структура промисловості України», «Динаміка чисельності населення України».
Питання до класу:
Що потрібно знати щоб побудувати діаграми? Відповіді учнів.
Таблиці кожній групі:
«Лінгвісти»
Назва букви |
А |
Е |
І |
Ї |
О |
Р |
У |
Ф |
Я |
Частота (скільки разів зустрічається) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відносна частота |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«Дозвілля»
Вид занять |
|
|
|
|
|
Частота (скільки разів зустрічається) |
|
|
|
|
|
Відносна частота |
|
|
|
|
|
«Вчителі математики»
Оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Частота (скільки разів зустрічається) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відносна частота |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«Взуттєвики»
Розмір взуття |
|
|
|
|
|
|
|
|
Частота (скільки разів зустрічається) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Відносна частота |
|
|
|
|
|
|
|
|
Частота – число, яке показує скільки разів повторюється значення варіанти.
Відносна частота обчислюється
Мода вибірки – те її значення, яке трапляється найчастіше.
Медіана вибірки – це число яке «поділяє» навпіл упорядковану сукупність усіх значень вибірки. Якщо кількість чисел у ряді непарна, то медіана – це число записане посередині(аналогія з медіаною в геометрії). Якщо кількість чисел у ряді парна, то медіана – це середнє арифметичне всіх чисел ряду.
Середнім значенням вибірки називають середнє арифметичне усіх чисел ряду даних вибірки.
Завдання 1.
Знайдіть центральної тенденції сукупності даних і побудувати гістограму:
3,3,4,4,7,7,7,7,8,8,10;
Х = 68/11
Мо = 7
Ме = 7
Далі всі діти в зошитах будують таблицю частот. Вчитель пояснює як будується гістограма. Потім ця побудова виконується на комп’ютері.
Завдання 2.
Побудувати гістограму до своєї вибірки.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Скласти таблицю і побудувати гістограму за такими параметрами:
1.Скільки часу витрачається на уроки
2. …..на відпочинок
3……на комп’ютер
4……на допомогу батькам