Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: "Головний мозок"

Про матеріал
Конспект уроку розрахований на проведення уроку, під час якого буде реалізуватися навчальна, розвиваюча, виховна мета, що стосується головного мозку. Зокрема, його структури, будови та функцій.
Перегляд файлу

Тема: Головний мозок

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати знання про головний мозок людини; вивчити його будову та структуру; ознайомити учнів функціями та властивостями мозку;
  • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати, аналізувати та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями на прикладі будови та функцій головного мозку;
  • виховна: формувати науковий світогляд, виховувати розуміння значення нормального перебігу процесів у організмі для збереження здоров'я людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи уроку:

  • словесні: бесіда, розповідь, пояснення.
  • наочні: використання презентації.
  • практичні: розвязування завдань, укладання опорного конспекту.

Терміни і поняття: стовбур головного мозку, довгастий мозок, мозочок, міст, середній мозок, проміжний мозок, передній мозок, епіфіз, гіпоталамус, мозолисте тіло, біла речовина, сіра речовина, червоне ядро, чорна субстанція, таламус.

Література:

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Природознавство; Біологія. 5–9 класи. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

2. Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г. Біологія. Підручник для 8-го класу. - К.: Генеза, 2016.- 288 с.

3. Страшко С. В., Горяна Л. Г., Білик В. Г., Ігнатенко С. А. Біологія. Підручник для 8-го класу. – К.: Грамота, 2016. – 288 с.

4. Соболь В. І. Біологія. Підручник для 8-го класу. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2016. – 292 с.

5. Біологія : довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник / О. А. Біда, С. І. Дерій, Л. М. Ілюха, Л. І. Прокопенко [та ін.]. – 3-тє вид., переробл. та доповн. – К. : Літера ЛТД, 2013. – 672 с.

6. Робочий зошит: Біологія для 8 класу / К.М. Задорожний – Харків: Ранок, 2017.

Структура уроку:

  1. Організаційний етап (1 хв.)
  2. Актуалізація опорних знань (4 хв )
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів (4 хв)
  4. Повідомлення теми, мети і завдання уроку( 2 хв)
  5. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
  6. Закріплення вивченого матеріалу (9 хв)
  7. Узагальнення і систематизація знань (2 хв)
  8. Підведення підсумків уроку (2 хв)
  9. Повідомлення домашнього завдання (1 хв)

Хід уроку

  1. Організаційний етап

     Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань

Розгадати кросворд (ключове слово вказує на систему організму людини, що продовжує вивчатися):

   1. Структурно-функціональна одиниця нервової системи.

   2. Реакція-відповідь організму на подразнення.

   3. Нерв, що проводить збудження від центральної нервової системи до органів.

   4. Зовнішня оболонка спинного мозку.

   5. Між середньою та внутрішньою оболонкою спинного мозку є простір, який    простір, що заповнений … рідиною.

   6. Функція спинного мозку, що забезпечує проведення нервових імпульсів.

   7. Відділ нервової системи, що включає головний та спинний мозок.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Мало хто може уявити наскільки потужний комп'ютер знаходиться в нашому організмі. Вчені, які взялись досліджувати людський мозок сходяться на тому, що досі ми лише доторкнулись до вивчення цього дива природи. Оскільки, проводяться нові відкриття, дослідження, але все ж є структури та процеси, які залишаються невивченими і непоясненими.

- У мозку знаходиться близько 80-100 мільярдів нейронів. Проте, у лівій півкулі майже  на 200 млн нейронів більше, ніж у правій.

- Цікаво, що коли ми дізнаємось щось нове, структура нашого мозку змінюється, оскільки кожного разу коли формується пам'ять, з'являються нові нервові зв'язки.

- Мозок виробляє неймовірну кількість енергії. Енергія сплячого мозку могла б запалити 25-ватну лампочку.

- Розмір мозку не впливає на розумові здібності людини. Наприклад, мозок Альберта Ейнштейна важив 1,2 кг, що трохи менше за середній розмір людського мозку.

- При позіханні мозок охолоджується, в той час як відсутність сну підвищує його температуру.

Саме на сьогоднішньому уроці, ми будемо знайомитися із таким фантастичним органом людини, як мозок.

  1. Повідомлення теми, мети і завдання уроку

Тема: Головний мозок

Завдання уроку:

  • ознайомити учнів із будовою головного мозку;
  • розглянути структуру мозку людини ;
  • дізнатися про особливості та функції головного мозку.
  1. Вивчення нового матеріалу

Головний мозок міститься у черепній коробці, сполучається зі спинним мозком через великий потиличний отвір. Вкритий такими ж оболонками, як і спинний мозок.

Також утворений сірою і білою речовинами:

- сіра речовина – складається з тіл нейронів та дендритів; знаходиться у корі переднього мозку та мозочка.

- біла речовина – міститься у стовбурі головного мозку та під корою великого мозку і мозочка; складається з аксонів.

Всередині є система мозкових шлуночків, заповнених спинномозковою рідиною (шлуночки сполучаються із центральним каналом спинного мозку). Така рідина забезпечу захист організму, обмін речовин, створює відносно постійний тиск).

Головний мозок складається з таких відділів:

- стовбур головного мозку:

  • задній мозок (довгастий мозок і варолієвий міст);
  • середній мозок;
  • проміжний мозок;

- мозочок;

- великий (передній, кінцевий) мозок.

Будова і функції відділів головного мозку

Відділ

Будова і функції

Довгастий мозок

Є розширеним продовженням спинного мозку. Тут містяться центри, які регулюють життєво важливі функції організму – дихання, травлення, серцево-судинну діяльність. Тут замикаються рефлекторні дуги смоктального, жувального, ковтального, слиновидільного, блювотного, чхального, кашльового, моргального рефлексів.

Пошкодження довгастого мозку здебільшого несумісне з життям.

Міст

Тут проходять висхідні і низхідні нервові шляхи нервових імпульсів.

Він зєднує довгастий та середній мозок.

Містить центри, що відповідають за міміку, жування, поставу, рівновагу. Пошкодження супроводжуються порушенням узгодженості м’язів згиначів і розгиначів, слуху, рівноваги.

Мозочок

Представлений 2 півкулями, які сполучені черв’яком, (невелика середня частина), вкриті корою із сірої речовини (кора має чисельні звивини та борозни).

У ядрах оцінюється та інтегрується інформація, що надходить від м’язів, сухожиль, суглобів, вестибулярного апарату, рухових центрів кори великого мозку (завдяки цьому відбувається узгодження та координація всіх рухів організму, підтримується тонус м’язів).

 

Середній мозок

У будові розрізняють:

- дах (верхня частина, що складається з сірої речовини) – містить чотиригорбикове тіло (верхні горби містять підкіркові центри зору (забезпечує рух очей), нижні – слуху);

- ніжки – утворені нервовими волокнами, між якими є ядра:

        червоне ядро – відповідає за відкидання голови і тулуба назад;

        чорна субстанція – відповідає за тонус скелетних м’язів (при

        пошкодженні розвивається хвороба Паркінсона);

        ядра ІІІ-ІV пар черепномозкових нервів.

Тут проходять нервові шляхи, які сполучають підкіркові центри зору, слуху, м’язового тонусу.

Проміжний мозок

У будові розрізняють:

- таламус (зорові горби) – тут аналізуються нервові імпульси, які надходять по чутливих нейронах, і переключаються на відповідні зони кори великого мозку, а також на ядра мозочка, середнього мозку, гіпоталамуса; тут міститься центр больової чутливості;

- гіпоталамус (підзорогорбова ділянка) –якої міститься гіпофіз (залоза внутрішньої секреції); керує вегетативними реакціями організму; виробляє біологічно активні речовини; регулює діяльність гіпофіза;

- епіфіз (шишкоподібне тіло) – є залозою внутрішньої секреції.

У проміжному мозку містяться ядра І-ІІ пар черепномозкових нервів.

Великий мозок (великі півкулі)

Представлений 2 півкулями, які сполучені мозолистим тілом.

Великі півкулі вкриті корою із сірої речовини, яка має чисельні звивини та борозни (найглибшими борознами є: бічна, центральна, потилично-тім’яна, які ділять кору кожної півкулі на частки: лобову, тім’яну, скроневу, потиличну).

У корі розрізняють зони (вищі нервові центри):

- чутливі (сенсорні) – під час їхнього збудження виникають певні відчуття:

        слухова зона – міститься у скроневій частці;

        зорова зона – міститься у потиличній частці;

        смакова зона – міститься у скроневій частці;

        нюхова зона – міститься у скроневій частці;

        зона шкірної і суглобово-м’язової чутливості – міститься у тім’яній частці;

- рухові (моторні) – їхнє збудження зумовлює скорочення відповідних груп м’язів; містяться у лобовій і тім’яній частках;

- асоціативні – формують нервові імпульси з урахуванням минулого досвіду і пов’язують між собою різні зони; з їхньою діяльністю пов’язані вищі психічні функції (пам'ять, мова, мислення, свідомість, регулювання поведінки); знаходяться у різних частках кори.

 

  1.     Закріплення вивченого матеріалу

1. Дати відповідь на запитання (бесіда з учнями).

  • Що таке головний мозок?
  • Що входить до складу стовбура головного мозку?
  • Де знаходиться центр дихання?
  • За які процеси відповідає чорна субстанція середнього мозку?
  • Які функції виконує мозочок?
  • Які найглибші борозни переднього мозку?

2. Завдання в робочому зошиті з друкованою основою [6].

  1. Узагальнення і систематизація знань

Отже, сьогодні ви дізналися, що головний мозок людини має надзвичайно складну структуру. Сюди можна віднести: стовбур головного мозку, мозочок, передній мозок. У різних ділянках стовбурової частини головного мозку зосереджені центри життєво важливих рефлексів: дихання, травлення, обміну речовин, ковтання тощо. Кінцевий мозок є найбільш розвиненим відділом головного мозку в людини. Поверхня півкуль якого, вкрита сірою речовиною, яка утворює кору.

  1. Підведення підсумків уроку

На сьогоднішньому уроці активними були такі учні …

Дякую за увагу! До зустрічі!

  1. Повідомлення домашнього завдання.
  • Опрацювати § 37, 38 [2].
  • Вивчити опорний конспект.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сікідіна Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Черня Марианна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
10 березня 2020
Переглядів
8659
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку