Тема: Головний мозок
Мета уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи уроку:
Терміни і поняття: стовбур головного мозку, довгастий мозок, мозочок, міст, середній мозок, проміжний мозок, передній мозок, епіфіз, гіпоталамус, мозолисте тіло, біла речовина, сіра речовина, червоне ядро, чорна субстанція, таламус.
Література:
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Природознавство; Біологія. 5–9 класи. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
2. Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г. Біологія. Підручник для 8-го класу. - К.: Генеза, 2016.- 288 с.
3. Страшко С. В., Горяна Л. Г., Білик В. Г., Ігнатенко С. А. Біологія. Підручник для 8-го класу. – К.: Грамота, 2016. – 288 с.
4. Соболь В. І. Біологія. Підручник для 8-го класу. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2016. – 292 с.
5. Біологія : довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник / О. А. Біда, С. І. Дерій, Л. М. Ілюха, Л. І. Прокопенко [та ін.]. – 3-тє вид., переробл. та доповн. – К. : Літера ЛТД, 2013. – 672 с.
6. Робочий зошит: Біологія для 8 класу / К.М. Задорожний – Харків: Ранок, 2017.
Структура уроку:
Хід уроку
Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.
Розгадати кросворд (ключове слово вказує на систему організму людини, що продовжує вивчатися):
1. Структурно-функціональна одиниця нервової системи.
2. Реакція-відповідь організму на подразнення.
3. Нерв, що проводить збудження від центральної нервової системи до органів.
4. Зовнішня оболонка спинного мозку.
5. Між середньою та внутрішньою оболонкою спинного мозку є простір, який простір, що заповнений … рідиною.
6. Функція спинного мозку, що забезпечує проведення нервових імпульсів.
7. Відділ нервової системи, що включає головний та спинний мозок.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
Мало хто може уявити наскільки потужний комп'ютер знаходиться в нашому організмі. Вчені, які взялись досліджувати людський мозок сходяться на тому, що досі ми лише доторкнулись до вивчення цього дива природи. Оскільки, проводяться нові відкриття, дослідження, але все ж є структури та процеси, які залишаються невивченими і непоясненими.
- У мозку знаходиться близько 80-100 мільярдів нейронів. Проте, у лівій півкулі майже на 200 млн нейронів більше, ніж у правій.
- Цікаво, що коли ми дізнаємось щось нове, структура нашого мозку змінюється, оскільки кожного разу коли формується пам'ять, з'являються нові нервові зв'язки.
- Мозок виробляє неймовірну кількість енергії. Енергія сплячого мозку могла б запалити 25-ватну лампочку.
- Розмір мозку не впливає на розумові здібності людини. Наприклад, мозок Альберта Ейнштейна важив 1,2 кг, що трохи менше за середній розмір людського мозку.
- При позіханні мозок охолоджується, в той час як відсутність сну підвищує його температуру.
Саме на сьогоднішньому уроці, ми будемо знайомитися із таким фантастичним органом людини, як мозок.
Тема: Головний мозок
Завдання уроку:
Головний мозок міститься у черепній коробці, сполучається зі спинним мозком через великий потиличний отвір. Вкритий такими ж оболонками, як і спинний мозок.
Також утворений сірою і білою речовинами:
- сіра речовина – складається з тіл нейронів та дендритів; знаходиться у корі переднього мозку та мозочка.
- біла речовина – міститься у стовбурі головного мозку та під корою великого мозку і мозочка; складається з аксонів.
Всередині є система мозкових шлуночків, заповнених спинномозковою рідиною (шлуночки сполучаються із центральним каналом спинного мозку). Така рідина забезпечу захист організму, обмін речовин, створює відносно постійний тиск).
Головний мозок складається з таких відділів:
- стовбур головного мозку:
- мозочок;
- великий (передній, кінцевий) мозок.
Будова і функції відділів головного мозку
Відділ |
Будова і функції |
Довгастий мозок |
Є розширеним продовженням спинного мозку. Тут містяться центри, які регулюють життєво важливі функції організму – дихання, травлення, серцево-судинну діяльність. Тут замикаються рефлекторні дуги смоктального, жувального, ковтального, слиновидільного, блювотного, чхального, кашльового, моргального рефлексів. Пошкодження довгастого мозку здебільшого несумісне з життям. |
Міст |
Тут проходять висхідні і низхідні нервові шляхи нервових імпульсів. Він з’єднує довгастий та середній мозок. Містить центри, що відповідають за міміку, жування, поставу, рівновагу. Пошкодження супроводжуються порушенням узгодженості м’язів згиначів і розгиначів, слуху, рівноваги. |
Мозочок |
Представлений 2 півкулями, які сполучені черв’яком, (невелика середня частина), вкриті корою із сірої речовини (кора має чисельні звивини та борозни). У ядрах оцінюється та інтегрується інформація, що надходить від м’язів, сухожиль, суглобів, вестибулярного апарату, рухових центрів кори великого мозку (завдяки цьому відбувається узгодження та координація всіх рухів організму, підтримується тонус м’язів).
|
Середній мозок |
У будові розрізняють: - дах (верхня частина, що складається з сірої речовини) – містить чотиригорбикове тіло (верхні горби містять підкіркові центри зору (забезпечує рух очей), нижні – слуху); - ніжки – утворені нервовими волокнами, між якими є ядра: червоне ядро – відповідає за відкидання голови і тулуба назад; чорна субстанція – відповідає за тонус скелетних м’язів (при пошкодженні розвивається хвороба Паркінсона); ядра ІІІ-ІV пар черепномозкових нервів. Тут проходять нервові шляхи, які сполучають підкіркові центри зору, слуху, м’язового тонусу. |
Проміжний мозок |
У будові розрізняють: - таламус (зорові горби) – тут аналізуються нервові імпульси, які надходять по чутливих нейронах, і переключаються на відповідні зони кори великого мозку, а також на ядра мозочка, середнього мозку, гіпоталамуса; тут міститься центр больової чутливості; - гіпоталамус (підзорогорбова ділянка) –якої міститься гіпофіз (залоза внутрішньої секреції); керує вегетативними реакціями організму; виробляє біологічно активні речовини; регулює діяльність гіпофіза; - епіфіз (шишкоподібне тіло) – є залозою внутрішньої секреції. У проміжному мозку містяться ядра І-ІІ пар черепномозкових нервів. |
Великий мозок (великі півкулі) |
Представлений 2 півкулями, які сполучені мозолистим тілом. Великі півкулі вкриті корою із сірої речовини, яка має чисельні звивини та борозни (найглибшими борознами є: бічна, центральна, потилично-тім’яна, які ділять кору кожної півкулі на частки: лобову, тім’яну, скроневу, потиличну). У корі розрізняють зони (вищі нервові центри): - чутливі (сенсорні) – під час їхнього збудження виникають певні відчуття: слухова зона – міститься у скроневій частці; зорова зона – міститься у потиличній частці; смакова зона – міститься у скроневій частці; нюхова зона – міститься у скроневій частці; зона шкірної і суглобово-м’язової чутливості – міститься у тім’яній частці; - рухові (моторні) – їхнє збудження зумовлює скорочення відповідних груп м’язів; містяться у лобовій і тім’яній частках; - асоціативні – формують нервові імпульси з урахуванням минулого досвіду і пов’язують між собою різні зони; з їхньою діяльністю пов’язані вищі психічні функції (пам'ять, мова, мислення, свідомість, регулювання поведінки); знаходяться у різних частках кори.
|
1. Дати відповідь на запитання (бесіда з учнями).
2. Завдання в робочому зошиті з друкованою основою [6].
Отже, сьогодні ви дізналися, що головний мозок людини має надзвичайно складну структуру. Сюди можна віднести: стовбур головного мозку, мозочок, передній мозок. У різних ділянках стовбурової частини головного мозку зосереджені центри життєво важливих рефлексів: дихання, травлення, обміну речовин, ковтання тощо. Кінцевий мозок є найбільш розвиненим відділом головного мозку в людини. Поверхня півкуль якого, вкрита сірою речовиною, яка утворює кору.
На сьогоднішньому уроці активними були такі учні …
Дякую за увагу! До зустрічі!