Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Травлення».
ТЕМА. СИСТЕМА ОРГАНІВ ТРАВЛЕННЯ, ЇХНЯ БУДОВА , ФУНКЦІЇ І МЕТОДИ ВИВЧЕННЯ
Мета уроку:
Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП «Біологія людини 8-9. 3D», ППЗНП «Бібліотека електронних наочностей 6-11», інтерактивна таблиця «Органи травлення людини», муляжі, відеофрагменти фільму «Тіло людини», таблиця «Еволюція травної системи», книга К. Доннера «Таємниці анатомії».
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності (робота з таблицею «Еволюція травної системи»)
Сьогодні Ви дізнаєтесь про:
Навчитесь:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Демонстрація моделі органів травлення (комп’ютерна імітаційно-моделююча програма) (робота в малих групах з комп’ютерними програмами навчального призначення , «Біологія людини 8-9. 3D» та «Бібліотека електронних наочностей 6-11» складання опорної схеми)
1. Органи травної системи. Шлунково-кишковий тракт.
Для відновлення пластичних і енергетичних витрат у процесі життєдіяльності організму необхідне надходження поживних речовин.Однак далеко не всі з них (як, наприклад, прості цукри та більшість водорозчинних вітамінів) здатні засвоюватися і використовуватися клітинами тканин у тому виді, у якому вони надходять в організм. Функцію фізичної і хімічної переробки їжі, у результаті якої у внутрішнє середовище організму надходять речовини, здатні включатися в обмінні процеси, виконує система травлення.
Мал. 1. Травна система людини
1 - ротова порожнина, 2 - слинні залози, 3 - стравохід, 4 - шлунок, 5 - підшлункова залоза, 6 - тонкий кишечник, 7 - товстий кишечник, 8 - пряма кишка, 9 - апендикс, 10 - дванадцятипала кишка, 11 - жовчний міхур, 12 - печінка
Вона складається з травної трубки і залоз (слинних, підшлункової і печінки). Процеси перетравлення здійснюються при участі секреторної і моторної функцій травного тракту. Крім цього травна система виконує екскреторну функцію, беручи участь у виділенні деяких продуктів обміну речовин, наприклад, сечовини і жовчних пігментів.
2. Функції травної системи (Демонстрація відеофрагменту фільму «Тіло людини»)
Виділення ферментів та інших речовин у складі слини, шлункового, підшлункового, кишкового соків та жовчі становить секреторну функцію травної системи. Жування, ковтання, переміщення їжі вздовж травної системи та видалення незасвоених решток - рухову функцію. Всмоктування поживних речовин здійснюється слизовою оболонкою шлунка, тонкої і товстої кишок.
Поряд з цими функціями органи травлення здійснюють також видільну функцію, яка полягає у виведенні з організму деяких продуктів обміну речовин.
3. Методи дослідження травної системи
Постановка проблеми.
Основи сучасної фізіології травлення були закладені дослідженнями видатного російського фізіолога І.П.Павлова (1849-1936). Він розробив принципово нові методичні підходи, що дозволили встановити закономірності слиновиділення, виділення підшлункового соку і жовчовиділення; зібрати чисті, не змішані з їжею травні соки, визначити їхній склад, вивчити регуляцію травлення в природних умовах. За ці праці І.П.Павлову 1908 року було присуджено Нобелівську премію. Свої досліди І.П.Павлов проводив на собаках.
І.П.Павлов розробив метод фістул. Фістула — це отвір, який сполучає порожнини будь-якого органа із зовнішнім середовищем. Для зручності роботи з оперованими тваринами у отвір вставлялася фістульна,трубка, яка поза дослідами закривалася пробкою. Широковідомий дослід І.П.Павлова з удаваним, годуванням,. Він полягав у тому, що у собаки поряд з накладанням фістули на шлунок перерізали стравохід і обидва його кінці підшивали до шиї (мал. 69). За таких умов їжа не потрапляла у шлунок, а випадала назовні. Шлунковий сік, який при цьому виділявся, був чистим. У результаті цього досліду було доведено рефлекторний характер виділення шлункового соку внаслідок подразнення рецепторів ротової порожнини.
Сучасні методи дослідження травної системи (самостійна робота з ППЗНП та підручником. Методична система «Поміч»)
Завдання: опрацюйте інформацію «Сучасні методи дослідження травної системи», зробіть олівцем позначки:
Нині використовують нові сучасні методи дослідження. Широко відомий метод зондування - введення в порожнину шлунка або дванадцятипалої кишки гумової трубки для взяття шлункового та кишкового соку. Метод ендоскопії — введення в травний канал спеціальних освітлювальних приладів із світловодами, що дає змогу безпосередньо оглянути порожнину травного каналу.
Метод електрогастрографії - реєстрація електричних струмів шлунка з поверхні тіла людини - дає змогу визначити його рухову активність.
Радіоелектронні методи дозволяють одержати інформацію про кишкове середовище за допомогою «радіопілюлі» (пристрій, оснащений датчиком), яка передається за допомогою радіохвиль.
Метод ультразвукової діагностики дозволяє отримати на екрані зображення внутрішніх органів по відбиттю ультразвукових хвиль від їхніх меж.
За допомогою скануючої томографії можна отримати на екрані комп'ютера зображення окремих шарів досліджуваного органа, що знаходяться на різній глибині.
При рентгенографії одержують тіньове зображення органа чи його частини на рентгенівській плівці при проходженні крізь них рентгенівських променів.
ІV. Закріплення знань учнів
Печінка — це м'який орган, який легко травмується. Тому мода XVIII-XIX ст. на тісні корсети спричиняла проблеми зі здоров'ям: стискалися ребра, зміщувалася вглиб грудина, деформувалася печінка. В анатомічних музеях ще й сьогодні можна побачити «гофровані» жіночі печінки. Лише після Першої світової війни жінки відмовилися від цих предметів гардеробу.
2. Комп’ютерне тестування (індивідуально):
Додаткові завдання:
V. Підсумок уроку
Самооцінювання
Його девіз – «Оціни себе правильно, але пам’ятай: чим вище інтелект людини, тим об’єктивніше вона себе оцінює!»
Анкета оцінювання учнем власної участі в роботі малих груп Прізвище, ім’я учня _________________________________________. Оцініть свою роботу з кожного із зазначених напрямків від 0 до 2 балів.
|
Домашнє завдання
1. Опрацювати § 36, відповісти на запитання: 1. Що таке травлення? Яке воно має значення? 2. Що таке ферменти? 3. Назвіть основні частини травного каналу. 4. З яких оболонок складається травний канал і яка їхня будова? 5. Які функції системи травлення? 6. Які методи дослідження травлення запропонував І.П.Павлов? 7. Які сучасні методи дослідження травлення ви знаєте?
2. Заповніть таблицю «Органи травлення»:
Орган |
Особливості будови |
Основні функції |
|
|
|
|
|
Творчі завдання (виконуються за бажанням учня): ПОМІРКУЙТЕ!
ДОДАТОК
Еволюція травної системи |
||
Тварини |
Органи травної системи |
Типи травлення |
Одноклітинні |
— |
Внутрішньоклітинне (фагоцитоз, осмос) |
Кишково-порожнинні |
Кишкова порожнина |
Порожнинне, внутрішньоклітинне (фагоцитоз, осмос) |
Плоскі черви |
Рот, глотка, розгалужений кишечник (у стьожаків редукований), закінчується сліпо |
Порожнинне, внутрішньоклітинне (фагоцитоз, осмос) |
Круглі черви |
Рот, глотка, бульба, середня кишка, задня кишка, анус |
Порожнинне, внутрішньоклітинне |
Кільчасті черви |
Рот, глотка, стравохід, воло, шлунок, середня кишка, задня кишка, анус |
Порожнинне, внутрішньоклітинне |
Молюски |
Рот + слинні залози, глотка, стравохід, шлунок, печінка, середня кишка, задня кишка, анус |
Порожнинне, внутрішньоклітинне |
Ракоподібні |
Рот, глотка, стравохід, шлунок, печінка, середня кишка, задня кишка, анус |
Порожнинне, внутрішньоклітинне |
Павукоподібні |
Рот + слинні залози, глотка, стравохід, печінка, середня кишка зі сліпими виростами, задня кишка, анус |
Позаорганізмове, порожнинне, внутрішньоклітинне |
Комахи |
Рот + слинні залози, глотка, стравохід, воло, шлунок, печінка, середня кишка з виростами, задня кишка, анус |
Порожнинне, внутрішньоклітинне |
Хордові |
Рот + слинні залози, глотка, стравохід, шлунок, печінка, підшлункова залоза, середня кишка, задня кишка, анус |
Порожнинне, внутрішньоклітинне, мембранне |