Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: "Органи травлення"

Про матеріал

Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Травлення».

Перегляд файлу

ТЕМА. СИСТЕМА ОРГАНІВ ТРАВЛЕННЯ, ЇХНЯ БУДОВА , ФУНКЦІЇ І МЕТОДИ ВИВЧЕННЯ

Мета уроку:

  • з’ясувати особливості будови травної системи людини;
  • ознайомити учнів з основними методами дослідження травної системи і розкрити роль              І. П. Павлова в дослідженні травлення у тварин і людини;
  • актуалізувати знання про системи органів травлення різних тварин;
  • розвивати уміння робити висновки та узагальнення про роль органів травлення для організму, застосовувати знання для профілактики захворювань органів травлення;
  • формувати навички самостійності та самоаналізу при роботі з навчальними комп’ютерними програмами, творчі здібності учнів шляхом набуття досвіду самореалізації особистості учня під час виконання індивідуальних і творчих розвивальних завдань (під час роботи в малих групах);
  • виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я, наполегливість, самостійність.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП  «Біологія людини 8-9. 3D», ППЗНП «Бібліотека електронних наочностей 6-11», інтерактивна таблиця «Органи травлення людини», муляжі, відеофрагменти фільму «Тіло людини», таблиця «Еволюція травної системи», книга К. Доннера «Таємниці анатомії».

Хід уроку  

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності (робота з таблицею «Еволюція травної системи»)

  • Пригадайте з курсу біології 8 класу з яких органів складається система травлення у ссавців?
  • Як відбувався розвиток травної системи у хребетних тварин?
    • Спробуйте тепер самостійно сформулювати тему нашого уроку.

Сьогодні Ви дізнаєтесь про:

  • будову і функції органів травлення людини;
  • методи вивчення травної системи.

Навчитесь:

  • застосовувати знання про будову і функції органів травлення для профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Демонстрація моделі органів травлення (комп’ютерна імітаційно-моделююча програма) (робота в малих групах з комп’ютерними програмами навчального призначення , «Біологія людини 8-9. 3D» та «Бібліотека електронних наочностей 6-11» складання опорної схеми)

1. Органи травної системи. Шлунково-кишковий тракт.

Для відновлення пластичних і енергетичних витрат у процесі життєдіяльності організму необхідне надходження поживних речовин.Однак далеко не всі з них (як, наприклад, прості цукри та більшість водорозчинних вітамінів) здатні засвоюватися і використовуватися клітинами тканин у тому виді, у якому вони надходять в організм. Функцію фізичної і хімічної переробки їжі, у результаті якої у внутрішнє середовище організму надходять речовини, здатні включатися в обмінні процеси, виконує система травлення.

 

Мал. 1. Травна система людини

1 - ротова порожнина, 2 - слинні залози, 3 - стравохід, 4 - шлунок, 5 - підшлункова залоза, 6 - тонкий кишечник, 7 - товстий кишечник, 8 - пряма кишка, 9 - апендикс, 10 - дванадцятипала кишка, 11 - жовчний міхур, 12 - печінка

Вона складається з травної трубки і залоз (слинних, підшлункової і печінки). Процеси перетравлення здійснюються при участі секреторної і моторної функцій травного тракту. Крім цього травна система виконує екскреторну функцію, беручи участь у виділенні деяких продуктів обміну речовин, наприклад, сечовини і жовчних пігментів.

 

2. Функції травної системи (Демонстрація відеофрагменту фільму «Тіло людини»)

Виділення ферментів та інших речо­вин у складі слини, шлункового, підшлункового, кишкового соків та жовчі становить секреторну функцію травної системи. Жування, ковтання, переміщення їжі вздовж травної системи та видалення незасвоених решток - рухову функцію. Всмоктування поживних речо­вин здійснюється слизовою оболонкою шлунка, тонкої і товстої кишок.

Поряд з цими функціями органи травлення здійснюють також видільну функцію, яка полягає у виведенні з організму деяких продуктів обміну речовин.

3. Методи дослідження травної системи

Постановка проблеми.

  • Яким чином було встановлено: скільки і якого соку виділяється травними залозами на різну їжу?

 Основи сучасної фізіології травлення були закладені дослідженнями видат­ного російського фізіолога І.П.Павлова (1849-1936). Він розробив принципово нові методичні підходи, що дозволили встановити за­кономірності слиновиділення, виділення підшлункового соку і жов­човиділення; зібрати чисті, не змішані з їжею травні соки, визначи­ти їхній склад, вивчити регуляцію травлення в природних умовах. За ці праці І.П.Павлову 1908 року було присуджено Нобелівську премію. Свої досліди І.П.Павлов проводив на собаках.

І.П.Павлов розробив метод фістул. Фістула це отвір, який спо­лучає порожнини будь-якого органа із зовнішнім середовищем. Для зручності роботи з оперованими тваринами у отвір вставлялася фістульна,трубка, яка поза дослідами закривалася пробкою. Широ­ковідомий дослід І.П.Павлова з удаваним, годуванням,. Він поля­гав у тому, що у собаки поряд з накладанням фістули на шлунок пе­рерізали стравохід і обидва його кінці підшивали до шиї (мал. 69). За таких умов їжа не потрапляла у шлунок, а випадала назовні. Шлун­ковий сік, який при цьому виділявся, був чистим. У результаті цього досліду було доведено рефлекторний характер виділення шлунково­го соку внаслідок подразнення рецепторів ротової порожнини.

Сучасні методи дослідження травної системи (самостійна робота з ППЗНП та підручником. Методична система «Поміч»)

Завдання: опрацюйте інформацію «Сучасні методи дослідження травної системи», зробіть олівцем позначки:

  • «V» - відома інформація;
  • «+» - нова інформація;
  • «?» - незнайома інформація, потребує обговорення. Зробіть узагальнення.

Нині використовують нові сучасні методи дослідження. Широко відомий метод зондування - введення в порожнину шлунка або дванадцятипалої кишки гумової трубки для взяття шлункового та кишкового соку. Метод ендоскопіївведення в травний канал спеціальних освітлювальних приладів із світловодами, що дає змогу безпосередньо оглянути порожнину травного каналу.

Метод електрогастрографії - реєстрація електричних струмів шлунка з поверхні тіла людини - дає змогу визначити його рухову активність.

Радіоелектронні методи дозволяють одержати інформацію про кишкове середовище за допомогою «радіопілюлі» (пристрій, оснаще­ний датчиком), яка передається за допомогою радіохвиль.

Метод ультразвукової діагностики дозволяє отримати на ек­рані зображення внутрішніх органів по відбиттю ультразвукових хвиль від їхніх меж.

За допомогою скануючої томографії можна отримати на екрані комп'ютера зображення окремих шарів досліджуваного органа, що знаходяться на різній глибині.

При рентгенографії одержують тіньове зображення органа чи його частини на рентгенівській плівці при проходженні крізь них рентгенівських променів.

ІV. Закріплення знань учнів

  1. Розвиваємо творчі здібності (робота в малих групах)
  • Поясніть, чим відрізняється живлення від травлення
  • У чому полягає взаємозв'язок між будовою органів травної системи та функціями, які вона виконує? Відповідь обгрунтуйте, проаналізувавши один з органів.
  1. Працюємо разом (комп’ютерна демонстрація модних тенденцій XVIII-XIX ст., випереджаюче завдання)

Печінка — це м'який орган, який легко травмується. Тому мода XVIII-XIX ст. на тісні корсети спричиняла проблеми зі здоров'ям: стискалися ребра, зміщува­лася вглиб грудина, деформувалася печінка. В анатомічних музеях ще й сьогод­ні можна побачити «гофровані» жіночі печінки. Лише після Першої світової війни жінки відмовилися від цих предметів гардеробу.

  • Висловте ставлення щодо доцільності дотримувати моди, яка шкодить здоров 'ю.

2. Комп’ютерне тестування (індивідуально):

  1. Виберіть правильну послідовність органів, з яких складається травний тракт: а) ротова порожнина - шлунок - стравохід - кишечник; б) ротова порожнина - глотка - стравохід - шлунок - кишечник; в) ротова порожнина - кишечник - шлунок - стравохід - глотка.
  2. Орган, який в організмі людини бере участь в очищенні крові, виведенні з крові зруйнованих еритроцитів, -це: а) нирки; б) селезінка; в) підшлункова залоза; г) печінка.
  3. Зазначте правильну послідовність органів, які утворюють трав­ний канал: а) ротова порожнина; б) шлунок; в) глотка; г) стравохід; д) тонкий кишечник; є) дванадцятипала кишка; ж) товстий кишечник; з) анальний отвір; и) пряма кишка.
  4. Розгляньте малюнок і вкажіть складові частини травної системи.

Додаткові завдання:

  1. Доведіть, що органи травлення утворюють єдину систему.
  2. Як взаємозв'язані органи травлення і кровообігу?

V. Підсумок уроку

Самооцінювання

Його девіз – «Оціни себе правильно, але пам’ятай: чим вище інтелект людини, тим об’єктивніше вона себе оцінює!»

Анкета оцінювання учнем власної участі в роботі малих груп

Прізвище, ім’я учня _________________________________________.

Оцініть свою роботу з кожного із зазначених напрямків від 0 до 2 балів.

  1. Ви брали активну участь у роботі малих груп ______________.
  2. Ви вносили вдалі пропозиції, які були враховані при виконанні завдань _____________________________________.
  3. Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи, відповідали на запитання, які у них виникали стосовно завдання _____________________________________.
  4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалася іншим і полегшила подальшу роботу ____________________________.
  5. Ви вдало виконували експериментальні завдання, аналізували і узагальнювали думки інших ___________________________.
  6. Ви відповідали при підсумковому обговоренні завдань ______.

 

Домашнє завдання

1. Опрацювати § 36, відповісти на запитання: 1. Що таке травлення? Яке воно має значення? 2. Що таке фермен­ти? 3. Назвіть основні частини травного каналу. 4. З яких оболонок скла­дається травний канал і яка їхня будова? 5. Які функції системи травлен­ня? 6. Які методи дослідження травлення запропонував І.П.Павлов?              7. Які сучасні методи дослідження травлення ви знаєте?

2. Заповніть таблицю «Органи травлення»:

Орган

Особливості будови

Основні функції

 

 

 

 

Творчі завдання (виконуються за бажанням учня): ПОМІРКУЙТЕ!

  • Як І. П. Павлов встановив, що виділення слини починається ще до потрапляння їжі в ротову порожнину? Складіть схему.
  • У тварини в результаті травми ушкоджені нерви, якими нервові імпульси передаються від головного мозку до слинних залоз. Чи буде в неї виділятися слина? Відповідь обґрунтуйте.
  • В експерименті кров ситого собаки ввели в кровоносне русло голодного собаки, залози шлунка якого перебували в спокої. У іншого собаки почалося інтенсивне виділення шлункового соку. Поясніть результати цього експерименту.

 

ДОДАТОК

Еволюція травної системи

Тварини

Органи травної системи

Типи травлення

Одноклітинні

Внутрішньоклітинне (фагоцитоз, осмос)

Кишково-порожнинні

Кишкова порожнина

Порожнинне, внутрішньоклітинне (фагоцитоз, осмос)

Плоскі черви

Рот, глотка, розгалужений кишечник (у стьожаків редукований), закінчується сліпо

Порожнинне, внутрішньоклітинне (фагоцитоз, осмос)

Круглі черви

Рот, глотка, бульба, середня кишка, задня кишка, анус

Порожнинне, внутрішньоклітинне

Кільчасті черви

Рот, глотка, стравохід, воло, шлунок, середня кишка, задня кишка, анус

Порожнинне, внутрішньоклітинне

Молюски

Рот + слинні залози, глотка, стравохід, шлунок, печінка, середня кишка, задня кишка, анус

Порожнинне, внутрішньоклітинне

Ракоподібні

Рот, глотка, стравохід, шлунок, печінка, середня кишка, задня кишка, анус

Порожнинне, внутрішньоклітинне

Павукоподібні

Рот + слинні залози, глотка, стравохід, печінка, середня кишка зі сліпими виростами, задня кишка, анус

Позаорганізмове, порожнинне, внутрішньоклітинне

Комахи

Рот + слинні залози, глотка, стравохід, воло, шлунок, печінка, середня кишка з виростами, задня кишка, анус

Порожнинне, внутрішньоклітинне

Хордові

Рот + слинні залози, глотка, стравохід, шлунок, печінка, підшлункова залоза, середня кишка, задня кишка, анус

Порожнинне, внутрішньоклітинне, мембранне

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. новоселецька тамара іванівна
    Дякую за чудову розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
14147
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку