Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: "Травлення в ротовій порожнині"

Про матеріал

Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Травлення».

Перегляд файлу

ТЕМА. ТРАВЛЕННЯ В РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІ

Мета уроку:

  • з’ясувати процеси, що відбуваються з їжею у ротовій порожнині;
  • розвивати уміння учнів спостерігати та описувати дію ферментів слини на крохмаль, застосовувати знання для профілактики захворювань органів травлення;
  • виховувати комунікативні якості, наполегливість, уміння працювати у команді.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП  «Біологія 6-11», ППЗНП «Бібліотека електронних наочностей 6-11», інтерактивна таблиця «Будова зубів. Типи зубів», муляжі, відеофрагменти фільму «Тіло людини», інструкції до лабораторної роботи, штатив з пробірками, тримачі пробірок, термометр, лійка, піпетки, склянка з льодом, рідкий крохмальний клей­стер, дистильована вода, розчин йоду.

Хід уроку   

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

  1. Творчі звіти.

Завдання:

  • Як І. П. Павлов встановив, що виділення слини починається ще до потрапляння їжі в ротову порожнину? Складіть схему.
  • У тварини в результаті травми ушкоджені нерви, якими нервові імпульси передаються від головного мозку до слинних залоз. Чи буде в неї виділятися слина? Відповідь обґрунтуйте.
  • В експерименті кров ситого собаки ввели в кровоносне русло голодного собаки, залози шлунка якого перебували в спокої. У другого собаки почалося інтенсивне виділення шлункового соку. Поясніть результати цього експерименту.

2. Як взаємозв'язані органи травлення та м'язова система?

 

Проблемні запитання:

  • що відбувається з їжею у ротовій порожнині? /Обробка їжі починається в ротовій порожнині, де відбувається аналіз її смакових якостей, подрібнення в процесі жування за допомогою зубів, змішування зі слиною і формування харчової грудки./
  •    чому з'являється солодкий присмак від хліба, якщо його трива­лий час тримати в роті?

 

Висновок: процес травлення починається у ротовій порожнині. У ній відбувається аналіз їжі на смак, подрібнення, зволо­ження і формування харчової грудки для подальшого просування її по стравоходу. Аналіз їжі на смак і температуру відбувається за до­помогою м'язового органа ротової порожнини - язика, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори.

Крім того, язик перемішує їжу в ротовій порожнині. Подразнен­ня смакових рецепторів смачною їжею викликає відчуття апетиту і стимулює виділення слини, підшлункового та шлункового соків.

 

Сьогодні ми не тільки з’ясуємо, як відбувається процес перетравлення їжі у ротовій порожнині, а й експериментально визначимо дію ферментів слини на крохмаль.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

ТРАВЛЕННЯ В РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІ

 

Мал. 1. Зуби

1 - емаль, 2 - дентин, 3 - пульпа, 4 - цемент, 5 - артерія, 6 - нерв, 7 - вена, 8 - ясна, 9 - коронка, 10 - шийка, 11 - корінь

Їжа, що потрапила до ротової порожнини, подразнює рецептори і рефлекторно збуджує секрецію слини, підшлункового та шлункового соків. Це надзвичайно важливо для нормального травлення. Подраз­нення рецепторів ротової порожнини дає змогу також визначити якість речовин, що до неї надійшли (нехарчові або шкідливі речови­ни рефлекторно викидаються з ротової порожнини). їжа в ротовій порожнині зазнає хімічної та механічної обробки (акт жування).

Первинна хімічна обробка їжі полягає в тому, що під впливом фер­ментів слини складні вуглеводи починають розщеплюватися до більш простих (наприклад, варений крохмаль до глюкози). У люди­ни є три пари великих слинних залоз (привушні, під нижньощелепні  і під'язикові). У слизовій оболонці язика і ротової порожнини знаходиться велика кількість дрібних слинних залоз. За добу в людини виділяється від 1,0 до 1,5 л слини.

Склад слини. Слина - продукт секреції слинних залоз. Містить 99% води, солі, органічні речовини, головним чином білки (близько 1%), і слиз (муцин). Слина зволожує їжу, перетворює її на м'яку, слизьку грудку, що легко проковтується. Ферменти слини амілаза і мальтаза починають розщеплювати складні вуглеводи (крох­маль) на простіші (глюкозу). Розщеплення відбувається поетапно. Спочатку амілаза впливає на розщеплення складних вуглеводів                   (пол­ісахаридів) до простіших (дисахаридів - мальтози). Далі дисахариди під дією ферменту мальтази розщеплюються до моносахаридів(глюкози). Слина має слабколужну реакцію. У слині, крім зазначе­них ферментів, міститься фермент-лізоцин, який сприяє загоєн­ню ран слизової оболонки ротової порожнини і знешкоджує мікро­організми.

Слина виділяється рефлектор­но, їжа подразнює рецептори язика і слизової оболонки. Нервові імпульси від рецепторів по чутливих нервових волокнах надходять до довгастого мозку, де розташований центр слиновиділення. Від нього по рухових нервових волокнах нервові імпульси надходять до слинних залоз і стимулюють виділення слини. Це - безумовнорефлекторне слиновиділення.

Слина може також виділятися і тоді, коли людина бачить їжу, відчуває її запах або навіть думає про неї. Це - умовнорефлектор­не слиновиділення.

Ковтання. Коли пережована і змочена слиною їжа потрапляє на корінь язика, м'язи м'якого піднебіння піднімаються і закривають носоглотку. Надгортанний хрящ опускається і закриває вхід у ди­хальні шляхи. Дихання припиняється, і їжа коренем язика проштов­хується до глотки. Звідси вона по стравоходу потрапляє до шлунка. Чим ретельніше подрібнена їжа зубами, тим краще вона підготов­лена до дії ферментів травних залоз.

Регуляція секреції слини.

Для встановлення залежності між видом їжі і складом слини І.П. Павловим був розроблений метод виведення на поверхню шкіри вихідного отвору проток слинних залоз. У лабораторії Павлова було показано, що виділення слини відбувається як безумовно-рефлекторний акт у результаті подразнення рецепторів слизової оболонки рота (подразнення цих закінчень передається в довгастий мозок - у центр слиновиділення й активує відцентрові волокна, що іннервують слинні залози). Крім того, слина може виділятися і при запаху чи виді їжі. Оскільки в цьому випадку діяльність слинних залоз відбувається до початку безумовного слиновиділення, вона була названа умовно-рефлекторною.

Ковтання.

Перша з них є довільною (підконтрольною свідомості та керованою корою великих півкуль), оскільки в стінках верхньої частини стравоходу містяться поперечно посмуговані м'язові волокна. Потрапляння їжі в стравохід викликає (безумовно-рефлекторно) перистальтичні скорочення його стінок і пересування харчової грудки, там розташовується гладенька мускулатура.

ІV. Закріплення знань учнів

  1. БЖ
  2. ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 4 (робота в групах)

Тема: Дія ферментів слини на крохмаль

Обладнання та матеріали: штатив з пробірками, тримачі пробірок, термометр, лійка, піпетки, склянка з льодом, рідкий крохмальний клей­стер, дистильована вода, розчин йоду.

Результати роботи та їх оформлення:

Складіть таблицю і внесіть у неї результати експерименту. Проаналізуйте отримані результати і зробіть висновки.

Хід роботи

  1. Сполоснути ротову порожнину водою, зібрати слину разом із во­дою у пробірку з лійкою.
  2. Пронумерувати три пробірки.
  3. В усі пробірки налити по 3 мл крохмального клейстеру.
  4. У пробірки за номерами 1 і 3 додати по 1 мл слини, а у пробірку номер 2-1 мл води.
  5. Пробірки за номерами 1 і 2 тримати в руках ( затиснувши в доло­нях) 12-15 хв або на водяній бані при температурі 38°С, а пробірку но­мер 3 опустити у стакан із льодом.
  6. Через 12-15 хв вийняти пробірки з водяної бані та зі склянки з льодом. Поставити в штатив.
  7. Дослідити вміст пробірок за допомогою йодної проби на наявність крохмалю. Для цього до кожної з них слід додати по 1-2 краплі розчину йоду. У разі присутності крохмалю вміст пробірки зафарбується в синій колір.
  8. Записати результати досліду у таблицю:

пробірки

Вміст пробірки

Температура середовища

Результат йодної реакції

1

Крохмаль + слина

36,5°С

 

2

Крохмаль + вода

36,5°С

 

3

Крохмаль + слина

Холод

 

ВИСНОВКИ

У ротовій порожнині під час травлення їжа подрібнюється і змочується слиною, яка містить ферменти, що розщеплюють вуглеводи Подразнення смакових рецепторів язика смачною їжею викликає відчуття апетиту і стимулює виділення слини, підшлункового і шлункового соків.

Додаткові завдання:

  1. Стоматологами доведено, що для збереження зубів потрібний фтор, який надходить в організм людини з продуктами харчування та водою. У питній воді міста міститься 1,8 мг/л фтору. Виходячи з того, що середньодобова потреба людини у воді 1,5 л, підрахуйте й вкажіть масу фтору, яка потрапляє в організм людини щоденно: а) 2,7 мг; б) 20,5 мг; в) 18,5 мг. За нормами Держстандарту вміст фтору в воді має складати 0,9 мг/л. Чи потрібно користуватись при цьому зубною пас­тою, що містить фтор?
  2. Складіть схему шляху руху молекули крохмалю від ротової по­рожнини до місця перетворення її на вуглекислий газ і воду.

V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа « Незакінчені речення»

На завершення хотілося б почути вашу думку. Почи­найте свій виступ із речення «На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...». У своїх відповідях можете використовувати словосполучення: «Я переконаний...», «На мою думку...», «Перепро­шую, але я думаю інакше...», «Ця інформація дає...».

Домашнє завдання: опрацювати § 36, відповісти на запитання:

1. Що відбувається з їжею в ротовій порожнині? 2. Які зуби розрізняють у людини та які їхні функції? 3. Як побудовані зуби? 4. Що таке карієс? 5. Як необхідно берегти зуби?

Творче завдання: знайдіть  інформацію у мережі Інтернет про хвороби зубів і підготуйте повідомлення та листівки (газети, буклети, презентаційні матеріали) щодо профілактики захворювань зубів та ясен.

ПОМІРКУЙТЕ!

  • Чому зубна система ссавців вважається найдосконалішою?
  • Чому зуби прорізуються лише в 6-8 місяців?
  • Чому не рекомендують морозиво запивати гарячою кавою, хоча ба­гатьом це подобається?
  • Чому від паління утворюються тріщини в зубній емалі?

 

ДОДАТОК

Другий спосіб проведення лабораторної роботи «Дія слини на крохмаль»

Обладнання та матеріали: два добре накрохмалені клаптики білої тканини, вата, сірник, розчин йоду.

  1. Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустити у розчин йоду.
  2. На другому клаптикові тканини сірником, на кінці якого накручено вату, змочену слиною, написати слово «амілаза» і також опустити його у розчин йоду.
  3. Підігріти другий клаптик тканини своїм подихом.
  4. Порівняти результати дослідів.

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку