Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Травлення».
ТЕМА. ТРАВЛЕННЯ В РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІ
Мета уроку:
Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП «Біологія 6-11», ППЗНП «Бібліотека електронних наочностей 6-11», інтерактивна таблиця «Будова зубів. Типи зубів», муляжі, відеофрагменти фільму «Тіло людини», інструкції до лабораторної роботи, штатив з пробірками, тримачі пробірок, термометр, лійка, піпетки, склянка з льодом, рідкий крохмальний клейстер, дистильована вода, розчин йоду.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Завдання:
2. Як взаємозв'язані органи травлення та м'язова система?
Проблемні запитання:
Висновок: процес травлення починається у ротовій порожнині. У ній відбувається аналіз їжі на смак, подрібнення, зволоження і формування харчової грудки для подальшого просування її по стравоходу. Аналіз їжі на смак і температуру відбувається за допомогою м'язового органа ротової порожнини - язика, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори.
Крім того, язик перемішує їжу в ротовій порожнині. Подразнення смакових рецепторів смачною їжею викликає відчуття апетиту і стимулює виділення слини, підшлункового та шлункового соків.
Сьогодні ми не тільки з’ясуємо, як відбувається процес перетравлення їжі у ротовій порожнині, а й експериментально визначимо дію ферментів слини на крохмаль.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
ТРАВЛЕННЯ В РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІ
Мал. 1. Зуби
1 - емаль, 2 - дентин, 3 - пульпа, 4 - цемент, 5 - артерія, 6 - нерв, 7 - вена, 8 - ясна, 9 - коронка, 10 - шийка, 11 - корінь
Їжа, що потрапила до ротової порожнини, подразнює рецептори і рефлекторно збуджує секрецію слини, підшлункового та шлункового соків. Це надзвичайно важливо для нормального травлення. Подразнення рецепторів ротової порожнини дає змогу також визначити якість речовин, що до неї надійшли (нехарчові або шкідливі речовини рефлекторно викидаються з ротової порожнини). їжа в ротовій порожнині зазнає хімічної та механічної обробки (акт жування).
Первинна хімічна обробка їжі полягає в тому, що під впливом ферментів слини складні вуглеводи починають розщеплюватися до більш простих (наприклад, варений крохмаль до глюкози). У людини є три пари великих слинних залоз (привушні, під нижньощелепні і під'язикові). У слизовій оболонці язика і ротової порожнини знаходиться велика кількість дрібних слинних залоз. За добу в людини виділяється від 1,0 до 1,5 л слини.
Склад слини. Слина - продукт секреції слинних залоз. Містить 99% води, солі, органічні речовини, головним чином білки (близько 1%), і слиз (муцин). Слина зволожує їжу, перетворює її на м'яку, слизьку грудку, що легко проковтується. Ферменти слини амілаза і мальтаза починають розщеплювати складні вуглеводи (крохмаль) на простіші (глюкозу). Розщеплення відбувається поетапно. Спочатку амілаза впливає на розщеплення складних вуглеводів (полісахаридів) до простіших (дисахаридів - мальтози). Далі дисахариди під дією ферменту мальтази розщеплюються до моносахаридів(глюкози). Слина має слабколужну реакцію. У слині, крім зазначених ферментів, міститься фермент-лізоцин, який сприяє загоєнню ран слизової оболонки ротової порожнини і знешкоджує мікроорганізми.
Слина виділяється рефлекторно, їжа подразнює рецептори язика і слизової оболонки. Нервові імпульси від рецепторів по чутливих нервових волокнах надходять до довгастого мозку, де розташований центр слиновиділення. Від нього по рухових нервових волокнах нервові імпульси надходять до слинних залоз і стимулюють виділення слини. Це - безумовнорефлекторне слиновиділення.
Слина може також виділятися і тоді, коли людина бачить їжу, відчуває її запах або навіть думає про неї. Це - умовнорефлекторне слиновиділення.
Ковтання. Коли пережована і змочена слиною їжа потрапляє на корінь язика, м'язи м'якого піднебіння піднімаються і закривають носоглотку. Надгортанний хрящ опускається і закриває вхід у дихальні шляхи. Дихання припиняється, і їжа коренем язика проштовхується до глотки. Звідси вона по стравоходу потрапляє до шлунка. Чим ретельніше подрібнена їжа зубами, тим краще вона підготовлена до дії ферментів травних залоз.
Регуляція секреції слини.
Для встановлення залежності між видом їжі і складом слини І.П. Павловим був розроблений метод виведення на поверхню шкіри вихідного отвору проток слинних залоз. У лабораторії Павлова було показано, що виділення слини відбувається як безумовно-рефлекторний акт у результаті подразнення рецепторів слизової оболонки рота (подразнення цих закінчень передається в довгастий мозок - у центр слиновиділення й активує відцентрові волокна, що іннервують слинні залози). Крім того, слина може виділятися і при запаху чи виді їжі. Оскільки в цьому випадку діяльність слинних залоз відбувається до початку безумовного слиновиділення, вона була названа умовно-рефлекторною.
Ковтання.
Перша з них є довільною (підконтрольною свідомості та керованою корою великих півкуль), оскільки в стінках верхньої частини стравоходу містяться поперечно посмуговані м'язові волокна. Потрапляння їжі в стравохід викликає (безумовно-рефлекторно) перистальтичні скорочення його стінок і пересування харчової грудки, там розташовується гладенька мускулатура.
ІV. Закріплення знань учнів
Тема: Дія ферментів слини на крохмаль
Обладнання та матеріали: штатив з пробірками, тримачі пробірок, термометр, лійка, піпетки, склянка з льодом, рідкий крохмальний клейстер, дистильована вода, розчин йоду.
Результати роботи та їх оформлення:
Складіть таблицю і внесіть у неї результати експерименту. Проаналізуйте отримані результати і зробіть висновки.
Хід роботи
№ пробірки |
Вміст пробірки |
Температура середовища |
Результат йодної реакції |
1 |
Крохмаль + слина |
36,5°С |
|
2 |
Крохмаль + вода |
36,5°С |
|
3 |
Крохмаль + слина |
Холод |
|
ВИСНОВКИ
У ротовій порожнині під час травлення їжа подрібнюється і змочується слиною, яка містить ферменти, що розщеплюють вуглеводи Подразнення смакових рецепторів язика смачною їжею викликає відчуття апетиту і стимулює виділення слини, підшлункового і шлункового соків.
Додаткові завдання:
V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа « Незакінчені речення»
На завершення хотілося б почути вашу думку. Починайте свій виступ із речення «На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...». У своїх відповідях можете використовувати словосполучення: «Я переконаний...», «На мою думку...», «Перепрошую, але я думаю інакше...», «Ця інформація дає...».
Домашнє завдання: опрацювати § 36, відповісти на запитання:
1. Що відбувається з їжею в ротовій порожнині? 2. Які зуби розрізняють у людини та які їхні функції? 3. Як побудовані зуби? 4. Що таке карієс? 5. Як необхідно берегти зуби?
Творче завдання: знайдіть інформацію у мережі Інтернет про хвороби зубів і підготуйте повідомлення та листівки (газети, буклети, презентаційні матеріали) щодо профілактики захворювань зубів та ясен.
ПОМІРКУЙТЕ!
ДОДАТОК
Другий спосіб проведення лабораторної роботи «Дія слини на крохмаль»
Обладнання та матеріали: два добре накрохмалені клаптики білої тканини, вата, сірник, розчин йоду.