За підручником Савченко О. Я.
Тема. Т. Шевченко «Світає», «Встала і весна»
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Т. Г. Шевченка; поглиблювати знання дітей про рідну мову, її багатство, красу; удосконалювати навички виразного читання віршів; вчити аналізувати прочитане; розвивати образне мислення, зв'язне мовлення; виховувати любов до поезій великого Кобзаря, до поетичного слова.
Урок 71
Тема. Т. Шевченко «Світає», «Встала і весна» (напам’ять)
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Т. Г. Шевченка; поглиблювати знання дітей про рідну мову, її багатство, красу; удосконалювати навички виразного читання віршів; вчити аналізувати прочитане; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до поезій великого Кобзаря, до поетичного слова.
Тип: комбінований.
Методи і прийоми: словесні (бесіда, розповідь, пояснення), наочні (ілюстрація, демонстрація), практичні (метод вправ), інтерактивні («Мікрофон», «Незакінчене речення», ігри)
Обладнання: малюнки, презентація, портрет Шевченка, сонечко, виставка книг Т. Г. Шевченка.
Література:
Хід уроку
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою
Ба-ба-ба, ба-ба-ба!
Он на березі верба!
Бу-бу-бу, бу-бу-бу!
Доглядаємо вербу!
Бі-бі-бі, бі-бі-бі!
Сидить голуб на вербі!
Би-би-би, би-би-би!
Голуб полетів з верби
Бу-бу-бу, бу-бу-бу!
Я люблю свою вербу!
2. Гра «Доберіть антоніми»
Темний — ... (світлий),
зустрічає — ... (проводжає);
тихо — ... (голосно);
ранок — ... (вечір);
говорить — ... (мовчить).
3. Гра «ШифрувальнИки»
Вінок — нок + р + ші = ... (вірші).
Київ — їв — и + об + за + ря = ... (Кобзаря).
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Вправа «Мікрофон»
Чий портрет у кожній хаті –
І у бідні, і в багаті –
Прикрашений рушниками,
Вишитий руками мами? (Слайд 2)
Розповіді учнів про свої враження від ознайомлення з «Кобзарем».
2. Читання текстів про Т. Г. Шевченка «хвилею»
IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогоднішній урок ми присвятимо вивченню віршів великого Кобзаря. Адже ніде так не розкривається душа народу, як у його творах.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Виставка творів Т. Г. Шевченка
Опрацювання вірша Т. Г. Шевченка «СВІТАЄ...» (С. 90)
1. Читання вірша вчителем
— У якому темпі, з яким почуттям читається вірш? (Напівголосно, замріяно)
— Яка пора доби описана у вірші?
Прослуховування пісні «Світає» (Слайд 3)
2. Словникова робота (Слайд 4 – 7)
Степ – великий безлісний вкритий трав’янистою рослинністю, рівнинний простір.
Лан - безліса рівнина, рівний, широкий простір (лан синонім слова поле).
Світає – сходить сонце.
3. Гра «Бджілки»
— Які куточки української природи змальовує поет?
I строфа — гай;
II строфа — степ, став;
III строфа — сади.
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— У якому значенні вжито вислови край неба палає; степи, лани мріють?
— Які дерева згадує поет?
— Яку пташку?
— Із ким порівнює тополі?
Був він хлопець кмітливий.
Чесний і справедливий
Любив дуже читати,
А ще більше малювати
(Учні розглядають малюнок тополі.) (Слайд 8)
— Чи можна почути, як тополі розмовляють із полем?
Фізкультхвилинка (Слайд 9 – 10)
Опрацювання вірша Т. Г. Шевченка «Встала і весна…» (С. 91)
1. Виразне читання вірша вчителем (Слайд 11)
(Діти заплющують очі та уявляють почуте)
2. Словникова робота (Слайд 12 – 14)
Ряст — зелень, трава.
3. Повторне читання вірша учнями «луною» за вчителем
— Яку пору року оспівує поет у своєму вірші?
— З якою інтонацією читається вірш? (Розмірено, лірично, ніби милуючись чарівними краєвидами.)
4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Які слова вірша допомагають уявити весну як живу істоту?
— Яких птахів згадує поет у вірші?
— Де він почув жайворонка? соловейка? Що вони роблять?
— Що зробила весна із землею?
— Чому земля була ще сонна?
— Чим весна уквітчала землю?
— Чим укрила?
5. Робота з картиною «У Києві» (Слайд 15)
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Гра «Читає Незнайко»
Світає,
Край неба палає,
Жайворонок (соловейко) в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Сади густі (рясні) похилились,
Тополі по волі стоять собі,
Мов сторожа,
Гомонять (розмовляють) з полем.
2. Гра «Диктор телебачення»
Читання віршів, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
VI. Підсумок уроку
Метод «Незакінчене речення» (Слайд 16)
Я дізнався про…
Я дізналася про …
Мені сподобалось…
Мені запам’яталось…
Мені було цікаво…
Я хотів би ще дізнатися про…
Я хотіла би ще дізнатися про…
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірші С. 90 – 91. Один вивчити напам’ять.
Хай буде у вас усе гаразд,
Хай горе минає, а душа співає.
Щедра земле, матінко мила,
Давай усім дітям здоров’я і сили!