Конспект уроку в 2 класі за підручником В. Науменко " Літературне читання". На уроці використані цікаві стратегії критичного мислення. Вони допоможуть вчителю зробити навчання цікавим і продуктивним.
Українське читання за підручником В.Науменко. Літературне читання. Київ. Генеза,2012р.
Тема уроку: Любіть усе живе. Любов Забашта „ Берізонька”.с.70
Мета уроку: Розвивати вміння відчувати образність і милозвучність поетичного слова, збагачувати мовлення учнів образними словами і висловами. Вчити аналізувати вірш, висловлювати та аргументувати свої думки щодо тексту. Розширити знання про творчість поетеси. Виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: малюнки, ілюстрації, рукавичка ремеза, слайди(береза, березовий гай), малюнок берези.
Хід уроку
1.Розминка.
Настанова на урок.
На уроці будь уважний,
Добре думай, не спіши
Знай, що вчитись завжди важко
Легше буде у житті!
1.1. Поставити запитання до слів снігурі, ялинка.( Чи любить снігур сидіти на гілках ялинки? Хто намалював снігура і ялинку? Що робить снігур на ялинцім’ячиком?).
1.2. Скласти речення зі словами Мороз,санчата, малята. Речення можуть бути фантастичними і незвичайними. ( Мороз катає малят на санчатах. Малята побачили Мороза на санчатах ).
1.3. Гра „ Снігова грудка”.
Продовжте ряд:
Учні називають слова, які сказав вчитель і додають своє.
2)Зима, весна, літо …
3) Січень, березень, травень,…
4)Білий, голубий, срібний…
2. Перевірка домашнього завдання.
2.1. Гра „ Наздожени речення”.
Вчитель читає початок речення із вірша Л. Забашти « Біле свято зими» с.70, а діти знаходять і дочитують його до кінця.
2.2. Скласти павутинку (лексико-семантична робота в парі).
сніги жовті
снігурі веселі
свято пухові
голки біле
2.3. Складання розповіді за змістом вірша « Біле свято зими».
- А зараз уявіть себе Морозом і складіть розповідь так ніби вас запросили на свято зими. Починайте так «Настала рання зима…»
- Спробуйте пояснити назву вірша. Як ви вважаєте, чому поетеса назвала сніги пуховими? А якими словами ви описали б перший сніг?
3. Повідомлення теми та мети уроку.
3.1. Загадка про берізку (Читає учениця, яка одягнута в білі колготи, зелене плаття, має
віночок на голові, розпущене волосся, наче берізка).
Білокрила, наче птах,
тонкі віти, оспівана в піснях.
Дрібне листячко на ній.
Що й казати – гарна всім. (Берізка)
– Відгадайте, то хто завітав до нас на урок?
– Діти, сьогодні на уроці ми прочитаємо вірш Л. Забашти „Берізонька”. Цей урок навчить нас виразно читати поезію, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, висловлювати свої думки, розширить ваші знання про це чудове красиве деревце. Погляньте на екран. Зверніть увагу на те, які листочки у берізки, який стовбур? А чи бували ви у березовому гаю. Погляньте на ілюстрацію. Чому так світло у березовому гаю?
3.2. Розповідь про автора вірша. (Розповідають два учні, яких вчитель підготував). Розгляд портрета ( слайди).
Народилася Любов Забашта у місті Прилуки на Чернігівщині взимку. (показує портрет поетеси на комп’ютері ). Вірші почала писати в 4 класі. Спочатку закінчила Одеський водний інститут і працювала інженером на будівництві кораблів. Пережила війну, у якій загинув її чоловік. Потім закінчила літературний факультет в Київському інституті. Перша збірка для дітей „ Паляниця – білолиця”. Вийшли ще її збірки „ Коли я виросту”, „ По гриби”, „ Пісня зеленого лісу”.
Розгляд виставки книжок, яку підготувала вчитель.
4. Актуалізація.
4.1. Стратегія «Асоціативний кущ».
Асоціативний кущ складемо,
Найкращі слова доберемо.
– Що ви уявляєте, коли чуєте слово берізка?
жива природа милує красується краса
гарна дерево
сік сережки
висока струнка лікарська білокора
Береза – символ світла, ніжності, чистоти, краси. Її дуже шанували наші предки слов’яни. Перший місяць весни названий на її честь – березень. Колись святкували Новий рік навесні, коли починали на березі розпускатися листочки.
Дівчата з березових гілочок плели віночки, біля берізки водили хороводи.
4.2. Стратегія « Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися».
Попросіть учнів назвати те, що їм відомо з цієї теми. Запишіть їхні ідеї в колонку „ Що знаємо? ”. Тепер попросіть учнів подумати, які вони мають запитання з цієї теми. Запишіть їхні запитання до таблиці у стовпчик „ Про що хочемо дізнатися? ”. Якщо необхідно, додайте кілька своїх власних запитань. Далі учням треба прочитати текст, прослухати розповідь вчителя. Учні повідомляють про те, що вони дізналися з тексту. Спочатку вони називають відповіді, які знайшли на свої запитання у підручнику, а потім – усі цікаві або важливі ідеї, які виявили. Учитель записує це до таблиці в колонку „ Про що дізналися? ”).
Знаємо |
Хочемо дізнатися? |
Дізналися |
Рослина. Дерево. |
|
Треба оберігати. |
Жива природа |
Скільки років живе? |
Не точити соку. |
Дає нам сік. |
Що з неї виготовляють? |
Виготовляють папір, музичні інструменти…. |
5. Усвідомлення нового матеріалу.
5.1. Читання вірша вчителем.
– Чому вірш поетеса назвала „ Берізонька? ”.
5.2. Словникова робота.
Мавка – загляньте до словника у підручнику.
Точити сік – брати.
Вчитель вивішує три плакати на протилежних стінах класу.
Діти стають біля одного із плакатів і проводять обговорення.
Одна береза за день може дати більше відра соку. Береза дарує людям свої багатства. Люди часто не бережуть берізок, особливо весною, коли точать з неї сік, залишаючи глибокі рани у стовбурі через які у рану попадають спори гриба – трутовика. Берізка починає хворіти, бо гриб руйнує її деревину, тому вона гине.
Сік можна брати до появи листочків, надріз робити неглибокий – до 5 см, деревце має мати діаметр стовбура більше 20см.Це мають бути дерева, які через 2 -3 роки підуть на вирубку. Отвір треба забити дерев’яним кілочком і замастити садовим варом.
5.3. Читання учнями (напівголосне).
– З яким проханням звертається до нас поетеса? Яке бажання у вас виникає, почувши такі слова автора?
– Знайдіть і прочитайте слова, які підкреслюють, що автор любить це дерево?
– Якою описано берізку у вірші: радісною, веселою чи сумною та одинокою?
– Про яку зелену сестричку пише поетеса?
– Кого названо другом лісу?
– Від чого застерігає поетеса людей? Як ви думаєте, чому не можна брати з берези сік?
– Які вислови вірша здалися вам незвичайними? Для чого їх вживає автор?
5.4. Робота в парі. Створити павутинку.
Берізка кіски
Гілки білі ноги
Стовбур мавка
Птах сестричка
Деревце друг
5.5. Робота над виразністю читання. Читання з опорою на розділові знаки.
5.6. Вивчення вірша напам’ять з опорою на малюнки. (До кожної строфи вірша вчитель разом з дітьми малює малюнок. Вчитель може такі малюнки намалювати раніше і використати їх на уроці).
– Хто хоче напам’ять прочитати вірш? ( діти виходять на клас і за допомогою своїх малюнків читають вірш напам’ять).
Фізкультхвилинка
Ми — берізки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці. (Встати).
Ми в стрункі стаєм ряди,
Виправляєм гілочки. (Руки перед собою).
Ледь зіп'ялись з корінців,
Дістаємо промінці. (Руки догори).
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. (Стиснути кулачки).
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба).
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї).
5.7.Гра „Фантазери”.
Уявіть себе маленькою берізкою. Що ви бачите навкруги біля себе? З будете дружити? Кого станете боїтеся? Про що будете мріяти?
5.8. Робота в групах.
1 групі - Скласти загадку – вірш із розсипаних рядків.
Вчитель дає чотири смужки, на яких записано по рядочку вірша, а учні мають відновити вірш.
Дві подружки білокорі. (2)
Цих подружок звуть… (4)
Стрімко вибігли на гору, (1)
Дощик їм полоще кіски. (3)
2-ій групі – Підібрати слова, якими можна описати берізку.
Берізка (яка ? )…(струнка, пишна, кучерява, зелена, білокора, висока, весела,
красива, ніжна, лікувальна).
3-ій групі – Прочитати вірш виразно.
4 –ій групі - Скласти загадку про берізку, доповнивши його порівняннями.
Зелена, а не … (луг, трава.)
Біла, а не … (сніг, молоко).
Кучерява, а не …(голова, дівчинка).
5 –ій групі - Розшифрувати текст:
Із деревини берези виготовляють пірпа, руфане, спирт, цето, лібме, жіли, музичні інментистру, судпо.
Групи звітують про свою роботу.
5.9. Розповідь про дерево. Монологічне мовлення. (Розповідає учениця – берізка).
У світі є 140 видів берізок, в Україні ростуть тільки – 8 видів.
Маю пишну крону, листя як ромбик із гострим зубчиком, є сережки, у яких дозріває насіння. Живу до 60 – 100 років, висота від 20 до 30 метрів. Листя жовтіє ще до настання осені. Береза – світлолюбна, не вибаглива. Окраса нашої природи. Із квітучих берізок бджоли збирають пилок, а з листків – клей. Лікарські маленькі листочки, кора, сік. Лікують – бруньками, листям, соком. Деревина гарна і міцна, використовують для виготовлення паркету, меблів, ліків, мазі, у косметиці.
Чи цікавою була інформація берізки? Де будете шукати відповіді на питання, які вас цікавлять?
- А чому в берізки біла кора? Відповідь на це питання пошукайте в енциклопедії і розкажете на наступному уроці.
6. Консолідація.
6.1. Складання вірша- сенкану.
(Складають колективно, відбирають слова із асоціативного куща).
Берізонька
Білокора, кучерява.
Милує, росте, лікує.
Прикрашає нашу природу.
Красуня.
6.2. Діаграма Вена.
– Порівняйте твір, який вивчали на попередньому уроці та сьогодні. Що між ними спільного і чим вони розрізняються.
– Від чого застерігає нас автор?
– Що б сталося, якби зникли всі берізки?
– Хто весною посадить сестричку для берізки?
Бережімо, діти, землю, води,
Кожну квітку в лузі, деревце.
Вбивцею не стань краси-природи
Пам’ятайте, діти, й ви про це.
(Читає дівчинка – берізка).