Розробка уроку з літературного читання для 2 класу на тему: "Тарас Шевченко «Зацвіла в долині»“.
Метою уроку є: продовжувати знайомити учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; удосконалювати навички виразного читання віршованих творів; вчити аналізувати прочитане.
Автор розробки уроку з літературного читання
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: Тарас Шевченко «Зацвіла в долині»
Очікувані результати: продовжувати знайомити учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; удосконалювати навички виразного читання віршованих творів; учити аналізувати прочитане; збагачувати словниковий запас; розвивати зв'язне мовлення учнів, пам'ять, увагу; виховувати любов до природи, України.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою
Пішов Федір до Федота,
Щоб побачити єнота.
Єнот фиркнув, налякався,
У куточок заховався.
Пішов Федір до Федота,
Не побачивши єнота.
2. Робота над чистомовкою
Ець-ець-ець — подув сильний вітерець,
Аї-аї-аї — облітає листя в гаї,
Го-го-го — ми збираємо його,
Ас-ас-ас — принесемо листя в клас.
Язик донизу — си-си-си,
Вуса, вуса у оси.
Язик угору — ша-ша-ша,
Наша Маша в ліс пішла.
Язик донизу — са-са-са,
Укусила в ніс оса.
Язик угору — ши-ши-ши,
Машу в лісі ми знайшли.
3. Гра «Доберіть антоніми»
Темний — ... (світлий)
зустрічає — ... (проводжає)
тихо — ... (голосно)
чорний — ... (білий)
ранок — ... (вечір)
угору — ... (униз)
говорить — ... (мовчить)
сміється — ... (плаче)
4. Гра «Шифрувальники»
Вінок – нок + р + ші = ... (вірші).
Київ – їв – и + об + за + ря = ... (Кобзаря).
— Кого називають Кобзарем?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Отже, сьогодні ми продовжимо читати вірші Тараса Шевченка.
— Тарас Григорович дуже любив Україну, її стрункі тополі, верби над ставами. Особливо Шевченко любив калину. Він присвятив їй свої вірші. У своєму „Кобзарі“ слово калина він ужив 385 разів, а всього у творах Шевченка калина згадується 965 разів. Сьогодні ми ознайомимося ще з одним чудовим віршем Кобзаря. Вслухайтеся, як звучить українське слово.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Опрацювання вірша Т.Г.Шевченка „Зацвіла в долині“
1) Відгадування загадки
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик. (Калина).
— Про що ми читатимемо вірш?
2) Виразне читання вірша вчителем
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
Почула дівчина
І в білій свитині
З біленької хати
Вийшла погуляти
У гай на долину.
— У якому темпі, з яким почуттям читається вірш?
3) Словникова робота
Зацвіла долині
защебетала пташечка
біленької свитині
— Прочитайте стовпчики слів на одному диханні.
— Що означають слова першого стовпчика?
— Знайдіть слово — назву ознаки.
Фізкультхвилинка
4) Читання вірша учнями
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Що зацвіло в долині?
— З чим поет порівнює цвітіння калини? (Зі сміхом дівчини-дитини)
— Хто зрадів цвітінню калини? (Пташечка)
— Як ви гадаєте, де знаходиться гніздечко пташечки? (В кущі калини)
— Поет пише: «Любо, любо стало». Як ви розумієте цей стан? Якими словами можна замінити слово «любо»? (Гарно, приємно, добре, радісно тощо)
— Куди вийшла дівчина?
6) Гра «Добери риму»
— Які рими дібрав поет у своєму вірші?
Калина - … (дитина)
Зраділа - … (защебетала)
Свитині - … (долину)
Хати - … (погуляти)
7) Гра «Диктор телебачення»
Прочитати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
8) Гра «Добери назву дії до назви предмета»
Калина - … (зацвіла)
Дівчина-дитина - … (засміялась)
Пташечка - … (зраділа і защебетала)
Дівчина - … (почула, вийшла)
9) Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще читання вірша.
2. Робота над ілюстрацією
— Яка картина постала у вашій уяві після читання вірша? Опишіть кольори.
— Який цвіт у калини? Чому поет говорить: зацвіла червона калина?
— Які слова вірша підходять до цієї ілюстрації?
3. Робота над прислів’ями
— Послухайте прислів’я та приказки про калину і поясніть їх.
Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.
Пишна та вродлива, як червона калина.
Молода дівчина така гарна, як червона калина.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— З яким віршем ознайомились сьогодні?
— Що оспівує в ньому поет?
— З яким настроєм закінчуєте урок?
VІ. Домашнє завдання
Виразно читати вірш. Намалювати до нього малюнок.