Це другий урок з теми "Казки українських письменників", тому тип уроку- комбінований. Урок складено відповідно до структури особистісно - зорієнтованого навчання. До уроку запропоновано дітям попереднє завдання: підготувати повідомлення , виступи, що сприяє розвитку в учнів допитливості та самостійності. Використано методи і прийоми: метод "Очікування", метод "Мікрофон", технологія "Закінчи речення" , творча робота, розповідь- виступ, гра , тести. Впроваджено різні форми роботи: групову, парну, фронтальну, індивідуальну, диференційовану.Під час уроку організовано різні види читання: вибіркове. хорове, комбіноване, читання"Незнайком", читання деформованих речень, карток - анаграм, Надано поради щодо формування ціннісного ставленння до людей. Головним на уроці було зрозуміти, що треба ставитись до людей так, як сам любиш.
1
Тема. Закріплення знань про звукове значення букви «же» Опрацювання народної казки «Лисичка і Журавель».
Мета : на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; визначити повчальний характер казки; виробляти вміння вступати в дискусію з проблемних питань твору; розвивати навички учнів узагальнювати, систематизувати та робити висновки; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки; висловлювати своє ставлення до героїв казки;розвивати навички виразно читати, читати за особами; стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання ; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність; формувати ціннісне ставлення до людей.
Обладнання: малюнки,мультимедійна презентація, картки із завданням для роботи в парах,листівки, мікрофон, картки – анаграми,підручник, ноутбук.
Тип уроку : комбінований.
Міжпредметні зв’язки: етика, природознаство,українська мова.
Методи і прийоми : інтерактивні вправи, робота в парах, повідомлення ,презентація,творча робота,гра, тести,розповідь – виступ.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. Психологічна налаштованість
Прошу, діти, підійміться,
Одне одному всміхніться,
Бо усміхнена людина-
Це здоров'я половина.
Повернімося обличчям до гостей,
Усміхнемося і промовимо «Добрий день!»
Бо щоб добре працювати
Треба гарний настрій мати.
2. Актуалізація опорних знань
Починаємо урок з читацької розминки.
Слайд 1 а) Робота з чистомовкою
Жу – жу –жу – я вам казку……(розкажу)
Ель-ель - ель- зустрілися лисичка й …..(журавель)
Ились – ились – ились –вони погано…(пригостилися)
Ились – ились – ились –і назавжди …….(посварились)
2
Слайд 2 б) Складання плану уроку
Розташуйте прислів'я в порядку , щоб відобразити нашу роботу на уроці.
Хто багато робить, той і багато вміє.
Зробив діло – гуляй сміло.
Добрий початок – половина роботи.
Отож часу не гаймо і - до роботи приступаємо.
3. Читання віршів з підручника
ІІ. Цілевизначення і планування
Йшов собі якось Журавель
і зустрів Лисицю.
Стали друзями вони, все як і годиться.
Та нечемною була
Лисичка – сестричка,
тому казочка про них
зовсім невеличка.
Та мораль там непроста
І для всіх дається.
Як же казочка про них ,
любі друзі ,зветься?
Діти, сьогодні ми будемо працювати над казочкою І.Франка «Лисиця і Журавель»
Наші завдання на уроці:
вчитися виразно читати казку;
аналізувати розвиток подій у творі;
висловлювати своє ставлення до героїв твору.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу
Відео «Лисичка та Журавель»
2.Вірш
Ми продовжуємо мандрівку
Перегорнемо сторінку
Нову казочку читаємо
І батькам розповідаємо.
3. Читання казки (комбіновано)
Слайд 3 Словникова скарбничка
Призволяйся – пригощайся.
Облизня спіймати – залишитися ні з чим.
Прісним голосом – незадоволено.
3
А що ви знаєте про цих тварин?
4. Хвилинка цікавинка
Фізкультхвилинка (відео)
5. Вправи на розвиток уваги, швидкості читання
Читання «Незнайком»
Уважно слухайте і виправте усі Незнайкові помилки, знайдіть у тексті ці речення і прочитайте правильно.
Чим хата багата,того і наварю.
тим і вгощу
Визволяйся, не погордуй.
Призволяйся
Встромлює голову в глечик- не йде лапа.
голова
Розсердилася лисичка, навіть подякувала за гостинність.
не подякувала
Відтоді й заревіла Лисичка з Журавлем приятелювати.
Зареклася
6. Робота над головною думкою казки
Слайд 4 Прислів'я
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Не роби іншому того, чого сам не любиш.
Дружба – як дзеркало: розіб'єш , не складеш.
Слайд 5 Головна думка казки
Не роби іншому того, чого сам не любиш
7. Складання характеристики головним героям (робота в парах)
Лисичка Журавель
арХит наВихідливий
тупнаПідс ірДовийлив
лЗа ливийКміт
Слайд 6 Характеристика головним героям
Офтольмалогічна пауза (відео)
8. Виховний момент.
Діти ,як шкода , що Лисичка і Журавель посварилися, бо не пам'ятали правила гостинності .Забули , що потрібно ставитись до інших так, як би хотів, щоб ставились до тебе.Тому пропоную зараз вам роботу в групах.
9. Творча робота ( робота в групах)
Придумати продовження казки «Лисичка та Журавель - друзі «(3-4 речення)
4
IV. Рефлексивний етап
Технологія «Закінчи речення»в поєднанні з методом «Мікрофон»
Продовжіть думку:
- Казка навчає бути…. чуйними, гостинними
- Що в ній засуджує автор…. хитрість, підступність, байдужість
- Сьогодні на уроці я дізнався…
- Найкраще мені вдавалося…
- Я поділюся вдома з батьками..
Гра «Так чи ні»(додаткове завдання)
Ми повинні бути такими , як Лисичка?
Казка вчить нас бути гостинними?
У кожного повинні бути друзі?
З друзями потрібно бути чуйними?
Казка засуджує порядність?
Рефлексія
Дорогі діти! Я дуже вдячна вам за ваші відповіді . Будьте чемними, дружними, поважайте один одного. Щоб всім в класі жилося весело і цікаво.
Пам’ятайте ,що привітність і доброта роблять людей не лише фізично здоровими , а й зовні красивими.
На цьому наш урок завершується . Бажаю вам у казках знаходити зерна мудрості та збагачуватися ними у житті.