Уроки з літературного читання для 3 класу "Тарас Шевченко - син України"

Про матеріал

Конспекти уроків розширені, містять різноманітні форми навчання з літературного читання, використано елементи інтерактивних вправ та вправ на розвиток критичного мислення учнів початкових класів. Багато матеріалу присвячено життю та творчості великого генія українського народу - Т.Г. Шевченку.

Перегляд файлу

Тарас Шевченко – України син

 

Матеріал уроку. Розповідь про Т.Г.Шевченка. Антіп Лотоцький “Малий Тарас чумакує”.

Мета. Розширити знання учнів про життя Т.Г.Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розвивати навички виразного  читання, збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного. Працювати над вдосконаленням техніки читання. Виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.

Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, малюнки Т.Г. Шевченка і про Т.Г. Шевченка.

 

Х і д  уроку

І. Організаційний момент.

Чарівниця весна

Дітей на вулицю виклика,

Щоб вони на уроках не бували,

А витівницю  звеселяли.

Ой ти, весно-веснонько, постривай!

Наших учнів з уроку не викликай.

Вони ще хочуть почитати,

І в цікаві ігри пограти.

ІІ. Вправи для розвитку артикуляційного апарату.

  1. Артикуляційна зарядка

Скрипу-скрипу-скрип! –сани скриплять.

Цоку-цоку,цоку! –коні біжать.

Трісь-трісь-трісь! – вітер гуляє

І верхів’я дерев ламає.

  1. Розучування скоромовки

А тепер дружно починаймо-

Скоромовку повторяймо:

Йде весна  в поля, гаї

Ми не бачили її.

В неї  шлейф чудовий

Запашний, квытковий.

Читаємо: повільно, весело, сумно, здивовано, швидко.

Діти розповідають скоромовку напамять.

  1. Хвилинка поезії
  2. Поетична спроба.

Вірші вміємо читати,

А чи вмієм ми складати?

Гордо по Україні Морозенко …(стукає).

І все снігом… (засипає).

Ставки й ріки під лід… (ховає),

Дерева спати… (посилає).

 

 

 

 

ІІІ. Організація опорних знань учнів.

  1. Психологічний настрій учнів на роботу.

Вчителька. Наскільки правдиві ці слова?

“Хто багато читає, в читанні силу знає”

(Пояснення учнів).

 

Кому адресовані ці рядки? Чи згодні ви з ними7

2.Мозкова атака.

Послухайте будь ласка, текст і скажіть про кого говориться в ньому.

(Вчителька читає слова І.Франка про Т.Г.Шевченка).

Відповідь дітей.

 

ІV Оголошення теми і мети уроку

Так, ці слова про Т.Г.Шевченка. Саме про нього ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці і ще на протязі декількох уроків. Ми дізнаємось про його важке дитинство та життя, згадаємо його вірші та ознайомимося з новим для вас віршами геніального Кобзаря.

V. Вступне слово вчителя про Т.Г. Шевченка.

Ви, діти, знаєте, що наша земля зветься Україна, ми звемося українцями. Ми любимо свою країну, шануємо і поважаємо всіх інших людей Землі.

Україну шанують у всьому світі. А коли згадують про Україну в якійсь чужій далекій країні, то при цьому обовязково називають імя Тараса Шевченка.

І чи знаєте ви, діти, що пам’ятники нашому Шевченку стоять під небом у далекій Канаді, Угорщині, США, Франції, Парагваї. А в Аргентині йому споруджено памятники і в столиці і в інших містах цієї країни. Його іменем названо вулиці у Франції та Парагваї, у країнах СНД.

Так, Шевченка шанують у світі. Волею історії він ніби ототожнений з Україною, представляє нас, українців, народом світу. Та найбільше гордимось Шевченко ми , українці. Він наш великий поет, наша честь і слава. І нам потрібно знати його твори, його життя. Адже Т.Г.Шевченко був і є народним поетом-співцем.

VІ.Опрацювання статті про поета

  1. Читання тексту підготовленими учнями.
  2. Словникова робота.

Пояснення слів: кріпак, вразлива, побут.

  1. Перевірка сприймання.
  • Про кого говориться в тексті?
  • В якій сімї народився Тарас?
  1. Читання тексту кращими учнями.
  2. Робота в парах . Гра “Буксир”.

Взаємоперевірка “Задай питання товаришеві по тексту”.

 

 

 

VІІ. Фізкультхвилинка.

VІІІ. Опрацювання оповідання А. Лотоцького “Малий Тарас чумакує”.

 -Т.Г.Шевченко прожив 47 років, із яких він 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на заслані і лише 13 років був вільною людиною. Трагічною була доля Шевченка. Та його життя було, як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло.

  Багато письменників присвятило свої твори розповіді про той тернистий шлях, яким пройшов, не схиливши голови, великий поет і художник Т.Г.Шевченко. Вам, дітям, цікаво буде знати, яким був у дитинстві наш Шевченко.

  1. Слухання оповідання яке читає вчитель
  • Послухайте оповідання А.Лотоцького “ Малий Тарас чумакує”.


  1. Словникова робота

 Паша              ясне

Воли               милу

Обабіч            козацькі

Пасинки         безмежний

Вольниця       старенький

Товариство     справжній

 

-Прочитай слова мовчки.

-Прочитай слова хором.

-Які слова малозрозумілі? ( учитель пояснює)

  1. Читання оповідання “ланцюжком”.
  • Чому Тарас хотів чумакувати разом з батьком?
  1. Аналіз змісту з вибірковим читанням.

-Коли відбулися описані події? Скільки років було Тарасику?

-Де жила сімя Шевченків. Прочитайте опис Кирилівки.

-Чому у Шевченків було невесело?

-Як сприйняв новину про чумакування хлопчик?

-Які місця проїжджали чумаки?

-Куди найбільше мріяв потрапити Тарасик? Чому?

-Які картини малювала уява хлопчика?Прочитайте.

 

ІХ. Вправи на розвиток техніки читання.

  1. Гра “Небо – земля”
  2. Гра “Дощик-грім”
  3. Читання в особах діалогу між Тарас і татом.

   Х. Робота в групах.

Характеристика головного героя оповідання.

У дітей на партах картка з списком рис характеру. Учні у групах добирають риси характеру, які на їхню думку підходять малому Тарасику.

Зачитування та обговорення.

  ХІ. Підсумок уроку.

  • Що нового ви дізналися про Т.Г.Шевченка.
  • Яким ми можемо уявити його в дитинстві?
  • Які риси характеру малого Тарасика ви запозичили б собі.

   ХІІ. Домашнє завдання. Читати і переказувати оповідання.

        Творче завдання: малюнок до твору.

 

Тяжко – важко в світі жити сироті без роду

 

Матеріал уроку. Оксана Іваненко “Тарас у наймах”.

Мета. Продовжити знайомити дітей з деякими відомостями про дитинство великого українського поета Т.Г.Шевченка. Вчити передавати під час читання своє ставлення до прочитаного, продовжити роботу з вдосконалення навичок читання, розвивати мовлення учнів, виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

Обладнання. Книга О.Іваненка “Тарасові шляхи”, картка для тестування, картки-блискавки.

 

Х І Д     У Р О К У

І. Організація учнів.

  • Подивіться на мене щирими очима.
  • Подивіться в очі доки одному. Посміхніться.
  • Побажайте один одному доброго дня.

ІІ. Вправи на розвиток артикуляційного та здорового апарату.

  1. Вправи для язичка: “трубочка”, “злизування варення”, “чистити зуби”.
  2. Вправи для губ : “усмішка”, “трубочка”, “здути кульбабку”.
  3. Гра “Розмова лісу”.

Вітерець у лісі –ш-ш-ш.

Повзе у траві вуж –с-с-с

Пролетів жук –ж-ж-ж.

Заспівав комарик –з-з-з.

  1. Прочитати слова на одному видиху після повторного читання.

ЛІД

СНІГ

ЗИМА

МОРОЗ

ХОЛОД

СНІЖОК

СНІГОПАД

  1. Читання на одному видиху цілого смислового блоку.

НА ДУБИ І НА ЯЛИНИ
ТИХО ПАДАЮТЬ СНІЖИНКИ:

ОДНА СНІЖИНКА, ДВІ СНІЖИНКИ…

ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація знань учнів.

  1. Переказ оповідання “Малий Тарас чумакує”
  2. Тестові завдання.

 Учні отримують картки з трьома варіантами відповіді на запитання. Відзначають правильну відповідь.

  1. В 11 років Шевченко став…

 А) художником; б) поетом; в) сиротою.

  1. Батьки Т.Г.Шевченка були…

 А) робітниками б) кріпаками; в) панами;

  1. Тарас в дитинстві мріяв стати…

А) співком; б) поетом; в) маляром.

  1. Книга Т.Г.Шевченка називається

А)”Кобзар”; б) “Чумакм”; в) “Садок вишневийй коло хати”.

  1. За волелюбні вірші поета відправили…

А) в Україну; б) на заслання; в) в тюрму.

  1. Розгадування кросворду.
  • А тепер давайте впишемо у відповідні рядочки слова, що є правильними варіатами на запитання тексту.

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

А

       5

 

 

 

 

С

 

 

 

 

-Яке імя вийшло? Так, Тарас. Це імя обесмертнив наш геній- Тарас Шевченко. Важко відшукати більшу відповідність значення імені Тарас і характеру Людини, яка носила ім’я Тарас Шевченко.Чому? А тому, що імя Тарас прийшов до нас з грецької мови, в якій “тарастіос” означає бунтівливий, бунтівник.

  1. Проблемне питання.
  • А яким постає перед нами Тарас- дитина?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Про дитинство Тараса Шевченка, про його творчість і життя писала українська писемниця Оксана Іваненко.

Оксана Іваненко написала книгу “ Тарасові шляхи” ( учитель показує книгу). Сьогодні на уроці ми прочитаємо один з розділів цієї книги “Тарас у наймах”.

V. Опрацювання оповідання О.Іваненко “ Тарас у наймах””.

1.Читання оповідання вчителем.

2.Перевірка першого сприймання.

-Коли Тарас пішов у найми?

-Ким хлопчик хотів стати?

3.Словникова робота.

А)Тлумачення малозрозумілих слів. Зєднати стрілками.

 

Козачок         служитель церкви, що допомагає священнику.

Ляпас             хлопчик 12-15 років, обовязком якого є виконання дрібних доручень пана

Дяк                  тобто, отже, таким чином.

Цебто               удар по щоці або або щиї долонею

 

Б) Читання слів на картках-блискавках: новий, сумний, пяний, даровий, обідраний, голодний.

-До якої частини мови належать ці слова?

-Доберіть до слів новий і голодний антоніми.

4.Робота в парах.

Читання оповідання в грі “Подай руку товаришу”, гра “Вовк і заєць”.

5.Відтворення змісту прочитаного.

-Чому Тарас вирішив стати даровим наймитом?

-На кого хотів вчитись Тарас?

-Що його заставив робити вчитель?

-Чи оправдались сподівання хлопчика?

-Про що мріяв Тарас?

 

VІ. Вправи на розвиток швидкості читання.

  1.Гра “Незнайко” (вчитель, читаючи, допускає помилки, учні виправляють).

  2.Гра “Знайди швидко”

  3.Гра “Блискавка”.

VІІ. Робота в групах (диференційовано)

  І гр. –працює самостійно.

Завдання: дати характеристику Тарасові та дяку.

ІІ гр-працює з вчителем.

На дощі слова: Тарас і дяк. Вчитель показує слова на картках-блискавках. Група вирішує, кого стосуються прикметники. Картка прикріплюється під відповідним словом.

VІІІ. Узагальнюючий аналіз твору.

  • на які особливості характеру Тараса Шевченка вказує це оповідання?.

ІХ. Підсумок уроку.

 -Що нового ви дізналися?

 -Яким почуттям пройняте оповідання?

 -Які почуття викликає у вас дитинство Тараса?

Х. Домашнє завдання (диференційоване).

 Ігрупа – підготувати розповідь на тему “Тяжко –важко в світі жити сироті без роду”.

ІІгрупа – переказати оповідання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вслухайся,вслухайся у Шевченкове слово!

 

Матеріал уроку. Т.Г.Шевченко “Село! І серце одпочине…”,

“І досі сниться: під горою…”

Мета. Ознайомити учнів із поезією Т.Шевченка,

Розкрити красу поетичних малюнком природи. Удосконалювати читацькі уміння –точність, виразність теми. Вдосконалювати навички читання віршів. Працювати над вдосконаленням техніки читання. Сприяти вихованню любові до поезії, до рідного краю.

Обладнання. Портрет Т.Г.Шевченка, книжкова виставка, “Кобзар”, тематичний словник школяра”,плакат з епіграфом уроку:

Кобзарем ми звемо

Так від роду.

Кожен вірш свій і поему

Він присвячує народу

           (М.Рильський)

Х І Д   У Р О К У

І. Організаційна частина.

Добрий день!

В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок!

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

Зараз сядуть всі дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

 

ІІ. Мовленнєва гімнастика.

-Почнемо нам урок з гімнастики, яка нам допоможе підготувати наші органи до роботи протягом уроку.

1.Вправи для очей.

  • Швидко розплющити і заплющити очі.
  • Вправа “Стовпчик”
  • Колові оберти очима.
  • Подивіться вдалину.
  • Уважно стежте за пальцем правої руки.

2.Вправи для ротика.

  • Допоможе пірїнці підлетіти
  • Оближемо смачне варення.
  • Дістанемо язичком до носа, до підборіддя.
  • Усміхніться відкритим і закритим ротом.

З такою посмішкою і хорошим настроєм працюйте весь урок.

3.Читання кілька разів (“дощиком”)

СЯ     МУД     ГО    НІ    МУД    НЕ    ТІ    ДИВ   МУД

 

Вчив            Рим      Ро      Хто           У        Ро     Рос     Ся

 

4.Фізкульхвилинка для очей (рукою показую ключ-розшифровку скоромовки           )

5.Робота над скоромовкою(після її розшифровки).

 

Мудрим ніхто не родився, мудрості у мудрого вчився.

Читання скоромовки – повільномовкою

-весело;

-з метоюповідомлення про щось важливе;

-чітко, вимовляючи кожне слово;

-в швидкому темпі.

  1. А мудрості ми будемо вчитися у людини, яку можна назвати такими словами:

Кріп. к                       п..т

Н.в.льн.к                   к.з.ч.к.

С.р.т.                          к.бз.р

П.ст.х.                        х.д.жн.к.

Тож у кого будемо вчитися мудрості? ( Показую портретТ.Г.Шевченка)

-Розташуйте ці слова у хронологічному порядку.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1.Переказ оповідання слабшими учнями.

2.Сильніші учні розповідають підготовлену розповідь на тему “Тяжко важко в світі жити сироті без роду”.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку, підготовка до сприйняття.

1.Бесіда – розповідь учителя.

-На минулих уроках ми дізналися , яке важке дитинство та життя було у Т.Шевченка. Але ніщо не зламало духу малого Тараса, його тяги до навчання. З малого Тараса вийшов великий художник і народний поет, наш прекрасний поет, наша гордість. Українці називають його Кобзарем. Раніше їх було багато в Україні, вони ходили селами й містами країни, співли пісні та думи про боротьбу героїв –українців з ворогами під акомпонент кобзи (бандури). (Розгляд бандури і читання пояснення в тематичному словнику школяра).

-Т.Шевченко, як кобзар, виповів українському народу його життя. Та й книгу, яку він писав усе життя, поет назвав “Кобзар” (Демонструється “Кобзар” у різних виданнях)

-Люблять твори Кобзаря за правду, щирість. У віршах він писав про тяжке життя селян-кріпаків, дітей-сиріт, бо ж сам зазнав сирітського життя.

Та не тільки сум і горе бачив Шевченко . Він зростав в Україні серед мальовничої природи, українського ладу, які з вуст у вуста передавали, переповідали легенди, билини, казки, повір’я чумаків, козаків.

Поет кохався в природі різного краю, і тому, мабуть, кожен рядок вірша переливається краплинами любові до природи.

Сьогодні ми ознайомилися з його прекрасними поетичними віршами.

V.Хвилинка відпочинку. Музична пауза.

VІ. Опрацювання вірша Т.Шевченка “Село! І серце одпочине…”

     1.Читання вірша вчителем.

-про що розповідає поет?

2.Словникова робота.

-прочитай кожну колонку слів на одному диханні.

Сам        Бог

Село      диво

Сині      неначе

Сади      Україні

Серце     Дніпром

Стоять    широколисті

  • прочитайте тільки іменники
  • В якому слові “заховалось” два слова?
  • Поясніть слова писанка та томати.

3.Самостійне читання твору учнями.

  • Поясніть правопис слів, написаних з великої букви.

4.Аналіз змісту.

  • В яку пору року описане село? Чому ви так думаєте:
  • -Як поет описав село?
  • Які порівняння вжив поет? Прочитайте.

   5.Вправи на розвиток швидкості читання.

 А) Читання в парах Гра “Вовк і заєць”.

Б) Гра “Дожени мене” Читання за кращим читцем класу.

В) Гра “Хвиля”.

  1. Робота з ілюстрацією до вірша.
  2. Виразне читання вірша.

VІІ. Опрацювання вірша Т.Шевченка “І досі сниться…”

  1. Самостійне читання вірша мовчки.

-Краєвиди рідної природи, спогади дитинства не раз приходили до поета у снах на далекій чужині. І все це виливалось у чудові вірші. Прочитайте вірш “ І досі сниться..” мовчки.

Який сон побачив поет?

2.Словникова робота

 

Мати     сниться

Дитя     сидить

Внучка  бавить

Дід         винисла

Досі       хорошеє

-Яке слово “зайве” в кожній колонці? (Досі, хорошеє) Чому?

3.Повторити читання вірша вголос.

4.Аналіз змісту.

5.Мовно-логічне завдання. Робота в парах.

єднайте стрілками слова І колонки із словами ІІ колонки, щоб утворились словосполучення.

6.Вправи на розвиток швидкості читання.

А)Читання синхроно парами.

Б)Читання групою по чотири учні.

В) Хорове читання.

  1. Виразне читання вірша.

VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.  Технологія “Мікрофон”.

  •  
  • Які почуття викликали у вас вірші Т.Г.Шевченка?
  • Як ви відноситись до Т.Шевченка та до його творчості?

ІХ. Домашнє завдання.

Навчити виразно читати вірші. За бажанням – вивчити один з них напам’ять. Творче завдання: намалювати малюнок до одного з віршів, або намалювати куточок свого рідного села.

 

 

 

 

 

Золоті зернята поезії Т.Г.Шевченка

Матеріал уроку. Т.Г.Шевченко “Тече вода із-за гаю”. В.Скомаровський “Над Кобзарем”.

Мета. Збагатити знання учнів про поетичну творчість Т.Г.Шевченка, розвивати уміння виразно читати, вникаючи у кожне слово, думку поета, відчувати і передавати мелодику шевченківського слова; продовжити роботу з вдосконалення навичок читання; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

Обладнання. Портрет Т.Г.Шевченка, книжкова виставка (збірка поезій), пейзажні малюнки, картки зі словами, таблиці для розчитування.

Х І Д  У Р О К У

І. Організаційний момент.

У нас сьогодні ніби свято,

Зима вклонилася нам радо,

А ну ж на мене подивіться

І веселесенько всміхніться.

ІІ. Мовленнєва гімнастика.

  1. Вправи на розвиток мовного дихання:
  • хуга завиває: в-в-в;
  • завивання вовка в мороз : у-у-у;
  • пісня водички, коли заливають каток: с-с-с;
  • їдемо на лижах: ш-ш-ш;
  • їдемо на ковзанах: г-г-г.
  1. Вправи на розвиток артикуляції “Складова зарядка”, з елементами оптимального читання.

Розчитування за таблицею складів:

  • повільномовкою;
  • чітко, ніби вщипнути;
  • весело;
  • сумно;
  • скоромовкою.

35 хв. Читання. Розповідь прочитаного товаришеві по парті.






ІІ. Розшифровка девізу уроку “Подумай, відгадай”.













Картка -ключ

Колективна розшифровка вислову “Учітеся, брати мої, думайте, читайте…”

Цей вислів і буде девізом нашого уроку.

Проблеми питання уроку.

  • В кінці уроку ви повинні відповісти на питання: Чого ми вчимося у Т.Г.Шевченка?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Конкурс читців віршів Т.Г. Шевченка.

ІVПовідомлення теми і мети уроку.

  • У другому класі ми вивчали лише уривок з поезії Т.Шевченка “Тече вода з-під явора”, а сьогодні на уроці дочитаєш його до кінця.

Поезія “Тече вода з –під явора” створена поетом за місяць до його смерті. Саме в цей час хворий поет душею рвався в Україну, з Петербурга. Своїм друзям казав, що дочекається весни –і в Україну, там полегшає йому. А поки що його душа минула на рідну землю, і в поезії оживала її чарівна краса.

V. Опрацювання вірша Т.Г. Шевченка “Тече вода із-за гаю”.

1.Виразне читання вірша вчителем.

-Де тече вода й куди ?

2.Словникова робота.

Читання “сходинок слів” на одному диханні.

    Гай            зять

   Качур         ряска

   Качечка      погуляти

   Качаточка    порадитись

  • Які слова споріднені? Доберіть до них спільнокореневі.
  • Що таке “гай”?
  • Яке значення слова “зять”.
  • Яке із слів називає багаторічну трав’янисту рослину, що покриває стоячу воду і є їжею для водоплавних птахів?
  1. Повторити читання віршу учнями “ланцюжком”.
  2. Осмислення змісту вірша.
  • Як зображено природу у вірші? Які картини постають у вашій уяві?
  • Що робить качечка? Яка в неї сімя?
  • Куди прийшло дівча?
  • Який настрій визиває у вас вірш?

5.Вправи на вдосконалення навичок читання.

 А) Читання “Незнайкам”,

Б) Гра “Фініш”,

В) Гра “Дощик –грім”,

Г) Вибіркове читання.

6.Робота з ілюстрацією до вірша.

7.Виразне читання вірша.

8.Робота в групах.

 І гр-вибирає з вірша іменники;

ІІ гр.-прикметники;

ІІІ гр – дієслова;

VІ. Фізкультхвилинка

VІІ. Опрацювання вірша В. Скомаровського “Над Кобзарем”.

  1. Групова робота. Складання передбачення.
  • Прочитайте назву вірша. Про що в ньому буде йти мова? (Відповідь від груп)

2.Слово вчителя.

-Закінчується наша робота над розділом “Шевченкове слово”. Але ми прочитали і почули маленьку часточку з його багатого  доробку. Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченкове – живе й вічне. І знайти ви його зможете в безсмертному “Кобзарі”, як і героїня вірша В.Скомаровського “Над Кобзарем”.

  1. Читання вірша мовчки.
  2. –Яка картина постає в вашій уяві?
  3. Словникова робота. Читання карток-блискавок.

Читання вірша в парах

Гра “Ми –друзі”. Кожен учень читає по реченню.

  1. Гра “Зіпсоване радіо”. Всі читають одночасно. Даю команду “стоп2. Кожен учень читає те слово, на якому зупинився.
  2. Аналіз змісту вірша.

-Як звати дівчинку? З чого, що вона захоплена читання?

-Які вирази вжиті в переносному значенні?

-Як треба читати вірш ?

  1. Виразне читання вірша.

VІІІ. Підсумок уроку.

Відповіді на проблемне питання уроку. Гра “Мікрофон”. Чому вчать твори поета?

Текс – перевертень.

Им мовчися у Ш.вч.ик.нувашати і любити нурід зелюм, дрійни родна, вумо укінкурась і сюво некун.

Тому його ще називають Батьком народу.

Український народ свято шанує память Т.Г.Шевченка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

Тебе своїм сучасником звемо!»

Підсумковий урок-конференція за темою “Шевченкове слово”

Мета. Розширити і поглибити знання учнів про великого поета, художника, письменника Т.Г.Шевченка. Вчити дітей наслідувати Тараса Шевченка та виконувати його заповіти. Продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова. Розвивати навички етики мовної поведінки, поповнювати словниковий запас учнів учнів. Виховувати любов до поезії, до рідного краю, до спадщини, яку залишив нам великий Кобзар.

Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка на рушнику, виставка творів та картин  поета. Малюнки дітей до творів Т.Г.Шевченка. Фотографії, ілюстрації, грамзаписи. Плакат з епіграфом уроку.

Х І Д  У Р О К У

І. Організація класу

-Доброго  дня , діти!

Яке чудове привітання! “Добрий день!” – це означає, що над нами мирне небо, що ми вільні люди, що у нас хороше на серці.

“Добрий день” – це означає, що ми всі бажаємо один одному добра.

Давайте разом вимовимо невеличке привітання.

Добрий день, сонце золоте!

Добрий день, небо голубе!

Добрий день, усі люди!

Добрий день, мої друзі!

Отаким дружнім привітанням ми почнемо наш урок – конференцію .(Пояснення слова конференція).

Я хочу розпочати наш урок епіграфом:

«І мене в сімї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим, тихим словом.»

Хто, на вашу думку, звертається до нас цими словами? (Т.Г.Шевченко)

ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.

-Сьогодні наш урок присвячений великому поету України Т.Г.Шевченку, творчість якого знають і люблять і в Україні і в багатьох інших країнах світу.

-Чому ж так шанують великого Кобзаря?

-В чому сила його слави? (Думки дітей)

На сьогоднішньому уроці ми дізнаємось про це.

Тема нашого уроку:

Ми чуємо тебе,Кобзарю, крізь століття,

Тебе своїм сучасником звемо.

Успіх уроку залежить від кожного з вас, адже кожна група готувала певну сторінку з життя і творчості Тараса Шевченка.

А працювати ми будемо за таким планом:

1.Життя і творчість Т.Г.Шевченка.

2.Т.Г.Шевченко –художник.

3.Літературна спадщина:

а) вірші про дитячі роки;

б)вірші про природу України;

в) вірші Т.Шевченка про Україну, її історію, героїв.

  1. На уроці працюватимуть:

1.Група юних дослідників життя і творчості Кобзаря.

2.Група юних артистів покаже нам сценку з життя Шевченка Т.Г.та інценізацію вірша.

3.Група читців подарує нам насолоду від читання віршів геніального поета.

4.Секретар зафіксує найбільш цінні думки.

Вправа «Мої  Очікування»

 -Продовжіть речення «Від сьогоднішнього уроку я чекаю…»

ІІІ. Основна частина уроку. Презентації  груп.

-Давайте повернемось з вами у ті далекі часи, коли починав своє життя малий Тарасик.

Слово нашим артистам.

1.Життя і творчість Т.Г.Шевченка.

Сценка “Тарас з мамою”.

(заходити мати, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить на столик біля портрета Т.Г.Шевченка. До неї підходить хопчик)

Хлопчик. Матуся, а правда, що небо на залізних стовпах держиться?

Мати. Так, мій синочку, правда.

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне,зірочка падає. Бачив?

Хлопчик. Бачив, матусю,бачив…Матусечко, а чому одні зірочки,ясні, великі, а другі ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей,робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся мій хлопчику(гладить його по голові)

Вчитель. Дякуємо нашим акторам. А зараз слово  юним дослідникам життя Т.Шевченка.

1-й учень 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині в сімї селянина –кріпака Шевченка народився хлопчик Тарас. Він ріс мовчазний, завжди чомусь замислений. Ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по бурянах, за що його прозвали в сімї “ малим приблудою”. Восьмилітнього Тараса батьки відали до дяка в “науку”.

2-а учениця Дивна була ця наука. Пяниця –дяк навчав дітей по церковним книгам, за найменшу провину карав своїх учнів різками. Будучи вже відомим поетом, Тарас Шевченко згадував ту школу, куди привела його кріпацька доля.

Ти взяла  мене маленького за руку

І хлопця в школу одвела

До пяного дяка в науку.

-Учися, серденько, колись

З нас будуть люди, - ти сказала.

3-й учень. Та недовго тривала Тарасова  “наука”. Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Залучена важкою працею померла мати.

Та матір доброю мою

Ще молодою –у могилу

Нужда та праця положила.

4-а учениця. Незадовго після смерті матері в 1825 році помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса.

 

Там батько, плачучи з дітьми

(а ми малі були та голі),

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині!…А ми

Розлізлися межи людьми,

Мов мишенята. Я до школи

Носити воду школярам.

5-й учень. Тарас наймитує в школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років, і він з болем буде згадувати своє дитинство у вірші “Мені тринадцяий минало”.

Вчитель. І знову просимо наших артистів до слова.

       Інсценізація вірша “Мені тринадцятий минало”.

Оксана. Чому ж плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе.Давай я сльози витру. Не сумуй , Тарасику. Адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й кажуть, малюєш.От виростеш і будеш маляром. Еге ж?

Тарас. Еге ж, маляром.

Оксана. І ти розмалюєш нашу хату.

Тарас. Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо я буду –таки маляром.

Оксана. Авжеж, будеш! А що, ти ледащо,то правда. Дивись, де твої  ягнята! Ой бідні ягняточка, що чабан у них такий – вони питочки хочуть.

Вчитель. Не дивлячись на те, що народився поет в бідній кріпацькій сім’ї й дитинство його було тяжким і безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком.

2.Слово групі дослідників. Тарас Григорович Шевченко –художник.

1-й учень Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б повчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра. Маляр погоджується навчити хлопчика малювати, однак пан Енгельгарт забирає його до себе в Петербург і Тарас стає козачком.

2-а учениця      Хоче малювати,

Прагне він до знань,

Там за це багато

Зазнає знущань.

Нишком він малює

Статуї в саду,

Вночі пише вірші

Про людську біду.

3-й учень Зустріч в Петербурзі з земляком –художником Сотенком змінила долю Тараса Григоровича. Він познайомився також з байкарем Гребінкою, художниками Брюловим, Венеціановим, з поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі.

4-а ученицяТарас Григорович виправдав їхні надії. В 1845 році він закінчив Петербурську художню академію з двома срібними медалями і званям “вільного художника”. Тарас малює портрети, картини, зарисовує памятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів. Ось погляньте, які чудові картини залишив у спадок Тарас Шевченко.

(Діти розглядають ілюстрації картин Т.Г.Шевченка)

5-а учениця. Так в людському морі

Стрілися брати,

Що зуміли в горі

Щиро помогти.

Викупили друзі.

Вольним став Тарас!

Чом же серце в тузі?

Біль чому не згас?

Вчитель. Тараса  викупили з неволі, коли йому було 24 роки. Це був 1938 рік. Тарас Григорович пише перші відомі нам твори. А у 1840 році виходить перше видання “Кобзаря” –всього 8 творів.

Велику книгу написав,

І “Кобзарем” її назвав.

В тім “Кобзареві” зложив заповіти,

Щоб знали всі дорослі й діти.

За бунтарські вірші 33-річного Тараса забрали в солдати . 10 років він був на солдатській службі. І незважаючи на заборону писав вірші і малював.

Солдатська служба, заслання , тяжке  життя дуже підірвали здоровя Тараса Григоровича. І 10 березня 1861 р., проживши всього 47 років, Тарас Григорович помер від серцевого нападу.

Ми познайомилися із сумною долею Т.Г.Шевченка. Він зазнав багато переслідувань, неволю. Та десятилітнє заслання незломило волю Шевченківського духу. Найкращий і найцініший скарб дала йому лише після смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонах сердець збуджуватимуть його твори.

3Літературна спадщина.

Цей розділ уроку готувала група дітей, які люблять творчість Шевченка. Юні декламатори зачитають його вірші.

Діти читають напам’ять вірші:

А)Вірш про дитячі роки

“Мені тринадцятий минало”

-Що вас найбільше схвилювало в цьому вірші?

“І виріс я на чужині”

-Як ви думаєте, чому більшість віршів Шевченка про дитинство написані у засланні, на чужині ?

б) Вірші про природу України

-Т.Шевченко любив свою рідну природу мальовничої України, тому багато віршів присвятив цій темі

“Світає, край неба палає”

“Сонце заходить, гори чорніють”

“Садок вишневий коло хати”.

-Які почуття викликають у вас вірші?

Слухання грамзапису пісні “Зоре моя вечірняя”.

В) Вірші про Україну, її історію, героїв.

“Іван Підкова”

“Наша дума, наша пісня не вмре, не загине.”

-Чи справдились слова Шевченка?

4.Шевченко в памяті  народній.

-Памятаймо, діти: поезія Т.Шевченка давно стала нетлінною частиною духовного буття Українського народу. Шевченко для нас – це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть. З чого черпають сили й надії. У глибини майбутнього посилав він свої непорушні заповіти сином свого народжу і серед них-найперший і найголовніший:

Свою Україну любіть,

Любіть її “Во время люте,

В останю тяжку минуту

За неї Господа моліть.

ІV. Підсумок уроку

Секретар висловлює своє враження від уроку.

Висловлюють й учні, які бажають сказати свою думку.

Вправа «Вільний мікрофон»

   -Висловіть свої враження від уроку. Чи справдились ваші очікування? Що найбільше сподобалось?

Вчитель. Минають віки, але слово Шевченка – живе!

І голос твій нам душі окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнено земля.

У росяні вінки заплетені суцвіття

До ніг тобі, кладемо

Всі. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.

      Тебе своїм сучасником звемо.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузурман Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 березня 2018
Переглядів
8842
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку