НЕ РОБИ ІНШОМУ ТОГО, ЧОГО САМ НЕ ЛЮБИШ., ІВАН ФРАНКО «ЛИСИЧКА І ЖУРАВЕЛЬ»
Мета: вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Вправи для розвитку дихання
«Задми свічку»; «Понюхай квіточку»; «Пий чай із блюдця»; «Подми на кульбабку»; «Насос»; «Годинник».
III.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «У художньому музеї»
Учні презентують свої малюнки, розповідають, яким вони уявляють Казкаря.
IV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні ми ознайомимося з українською казкою, автором якої є Іван Франко.
Біографічна довідка.
Вчитель. Світову скарбницю літературних казок збагатив український геній Іван Франко. Він писав вірші і прозу, перекладав з багатьох мов світу, був ученим, громадським і політичним діячем.
1-й учень. У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в Галичині 27 серпня 1856 року у родині відомого коваля народився рудоволосий, ясноокий хлопчик.
2-й учень. Любов до казки Іван Франко виніс ще з раннього дитинства. Мов зачарований, слухав малий Івась цікаві казки про тварин, які розповідала йому мама.
3-й учень. Львів – місто Івана Франка. Тут поет прожив 40 літ – майже усе своє свідоме життя.
Слайд 1. Пам'ятник Івану Франку у Львові.
Слайд 2. Пам'ятник на могилі.
Вчитель. Одну з найкращих своїх збірок І. Франко назвав «Коли ще звірі говорили». Він писав так: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете до смерті». Ви матимете велику насолоду після прочитання вдома цієї збірки! Називають Івана Франка – Великий Каменяр. Писав Іван Франко і твори для дітей. «Грицева шкільна наука», «Фарбований лис», «Лисичка кума», «Ріпка». Написав близько 50 казок. Сьогодні ми ознайомимося тільки з однією казкою. Спробуйте відгадати героїв цієї казки. Хто це?
3 зупинка
•У кущах вона ночує
•І на зайчика полює.
•Вся руденька ця сестричка,
•А зовуть її... (лисичка).
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів - обід приніс
Смачних жабеняток
Для своїх маляток .(Журавель)
Йшов собі якось Журавель
І зустрів Лисицю
Стали друзями вони,
Все як і годиться.
Та нечемною була
Лисичка-сестричка,
Тому казочка про них
Зовсім невеличка.
Та мораль там непроста
І для всіх дається.
Як же казочка про них,
Любі друзі, зветься?
(«Лисичка і Журавель»)
—Діти, які ключові слова допомогли вам назвати героїв казки?
V.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОПРАЦЮВАННЯ КАЗКИ І. Я. ФРАНКА «ЛИСИЧКА І ЖУРАВЕЛЬ»
—Героїв казки ви назвали, але цікавого ще не пізнали. Давайте казку ми прослухаємо і в ролі юних дослідників побудемо.
1. Виразне читання казки вчителем.
—Чи сподобалася вам казка?
2. Словникова робота
а) Читання стовпчиків слів «Луною» за вчителем.
Заприятелювали вгощу
Розсердилася встромляє
Випорожнивши припрошує
б) Робота в парах.(Слайд 3)
Призволяйся — дала зарік, обіцянку не робити чого-
небудь.
Облизня спіймавши — затоваришували.
Зареклася — пригощайся, їж.
Заприятелювали — що означає залишитися ні з чим.
3. Читання казки учнями «ланцюжком»
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали Журавля
Де найкраща є земля?
Журавель відповідає: -
Краще рідної немає.
Хвилинка ерудита.
Восени, коли відлітають журавлі у теплі краї, їх називають журавлями, а весною – коли повертаються з вирію – веселиками.
4. Аналіз змісту казки елементами вибіркового читання
- Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.
- Чи щирими були її слова? Доведіть свою думку.
- Як Лисичка поводилася зі своїм гостем під час обіду? Як ви оцінюєте її дії?
- Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так робив?
- Чому розпалася дружба Лисички та Журавля?
- Чи схвалюєте ви їхню поведінку?
- Як ви гадаєте, на чиєму боці автор?
Висновок: мораль казки:
«Не роби іншому того, чого сам не любиш!»
7.Гра «Добери ознаку» (запитання групам по черзі)
Голосом (яким?) … (пісним).
Шматочки (які?) … (дрібні).
Глечик (який?) … (високий).
Шийкою (якою?) … (вузькою).
Обід (який?) … (прошений).
Хата (яка?) … (багата).
Лідери груп задають іншим групам запитання.
5. Інсценізація казки «Лисичка і Журавель».
(Дівчинка виконує роль Лисички, хлопчик – Журавля, слова автора – 2 учні).
6. «Народна мудріть».
Слайд 4. Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
Слайд 5. Яке частування, таке й дякування.
Слайд 6. Не роби іншому того, чого сам не любиш.
Слайд 7. Хто згоди хоче, той згоду має.
7. Підсумок уроку.
А. Леся Українка
Б. Іван Франко
В. Оксана Іваненко
А. Лисичка, Їжак
Б. Лисичка, Журавель
В. Лисичка, Заєць
А. кашки з молочком
Б. картопельки з молочком
В. кашки з сметаною
А. у широкий горщик
Б. у високий горщик
В. у високий глечик
А. Не були доброзичливими, гостинними
Б. Не смачний обід зварили
В. Журавель розсердився
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати казку в особах. Переказувати «обличчям до обличчя». Намалювати ілюстрації до казки.
НЕ РОБИ ІНШОМУ ТОГО, ЧОГО САМ НЕ ЛЮБИШ., ІВАН ФРАНКО «ЛИСИЧКА І ЖУРАВЕЛЬ»
Мета: вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Вправи для розвитку дихання
«Задми свічку»; «Понюхай квіточку»; «Пий чай із блюдця»; «Подми на кульбабку»; «Насос»; «Годинник».
Гра «У художньому музеї»
Учні презентують свої малюнки, розповідають, яким вони уявляють Казкаря.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні ми ознайомимося з українською казкою, автором якої є Іван Франко.
Біографічна довідка.
Вчитель. Світову скарбницю літературних казок збагатив український геній Іван Франко. Він писав вірші і прозу, перекладав з багатьох мов світу, був ученим, громадським і політичним діячем.
1-й учень. У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в Галичині 27 серпня 1856 року у родині відомого коваля народився рудоволосий, ясноокий хлопчик.
2-й учень. Любов до казки Іван Франко виніс ще з раннього дитинства. Мов зачарований, слухав малий Івась цікаві казки про тварин, які розповідала йому мама.
3-й учень. Львів – місто Івана Франка. Тут поет прожив 40 літ – майже усе своє свідоме життя.
Слайд 1. Пам’ятник Івану Франку у Львові.
Слайд 2. Пам’ятник на могилі.
Вчитель. Одну з найкращих своїх збірок І. Франко назвав «Коли ще звірі говорили». Він писав так: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете до смерті». Ви матимете велику насолоду після прочитання вдома цієї збірки! Називають Івана Франка – Великий Каменяр. Писав Іван Франко і твори для дітей. «Грицева шкільна наука», «Фарбований лис», «Лисичка кума», «Ріпка». Написав близько 50 казок. Сьогодні ми ознайомимося тільки з однією казкою. Спробуйте відгадати героїв цієї казки. Хто це?
3 зупинка
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів - обід приніс
Смачних жабеняток
Для своїх маляток .(Журавель)
Йшов собі якось Журавель
І зустрів Лисицю
Стали друзями вони,
Все як і годиться.
Та нечемною була
Лисичка-сестричка,
Тому казочка про них
Зовсім невеличка.
Та мораль там непроста
І для всіх дається.
Як же казочка про них,
Любі друзі, зветься?
(«Лисичка і Журавель»)
ОПРАЦЮВАННЯ КАЗКИ І. Я. ФРАНКА «ЛИСИЧКА І ЖУРАВЕЛЬ»
1. Виразне читання казки вчителем.
2. Словникова робота
а) Читання стовпчиків слів «Луною» за вчителем.
Заприятелювали вгощу
Розсердилася встромляє
Випорожнивши припрошує
б) Робота в парах.(Слайд 3)
Призволяйся — дала зарік, обіцянку не робити чого-
небудь.
Облизня спіймавши — затоваришували.
Зареклася — пригощайся, їж.
Заприятелювали — що означає залишитися ні з чим.
3. Читання казки учнями «ланцюжком»
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали Журавля
Де найкраща є земля?
Журавель відповідає: -
Краще рідної немає.
Хвилинка ерудита.
Восени, коли відлітають журавлі у теплі краї, їх називають журавлями, а весною – коли повертаються з вирію – веселиками.
4. Аналіз змісту казки елементами вибіркового читання
- Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.
- Чи щирими були її слова? Доведіть свою думку.
- Як Лисичка поводилася зі своїм гостем під час обіду? Як ви оцінюєте її дії?
- Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так робив?
- Чому розпалася дружба Лисички та Журавля?
- Чи схвалюєте ви їхню поведінку?
- Як ви гадаєте, на чиєму боці автор?
Висновок: мораль казки:
«Не роби іншому того, чого сам не любиш!»
Лисичка Журавель
хитра ввічливий
нещира гостинний
неввічлива доброзичливий
сердита розум
Робота в групах
Голосом (яким?) … (пісним).
Шматочки (які?) … (дрібні).
Глечик (який?) … (високий).
Шийкою (якою?) … (вузькою).
Обід (який?) … (прошений).
Хата (яка?) … (багата).
Лідери груп задають іншим групам запитання.
5. Інсценізація казки «Лисичка і Журавель».
(Дівчинка виконує роль Лисички, хлопчик – Журавля, слова автора – 2 учні).
6. «Народна мудріть».
Слайд 4. Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
Слайд 5. Яке частування, таке й дякування.
Слайд 6. Не роби іншому того, чого сам не любиш.
Слайд 7. Хто згоди хоче, той згоду має.
7. Підсумок уроку.
А. Леся Українка
Б. Іван Франко
В. Оксана Іваненко
А. Лисичка, Їжак
Б. Лисичка, Журавель
В. Лисичка, Заєць
А. кашки з молочком
Б. картопельки з молочком
В. кашки з сметаною
А. у широкий горщик
Б. у високий горщик
В. у високий глечик
А. Не були доброзичливими, гостинними
Б. Не смачний обід зварили
В. Журавель розсердився
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати казку в особах. Переказувати «обличчям до обличчя». Намалювати ілюстрації до казки.