Тема. «Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба . Леся Українка «Три метелики»
Мета: вчитись читати та аналізувати літературну казку; активізувати словниковий запас та пізнавальну діяльність учнів; удосконалювати вміння складати вірші - сенкани , визначати головну думку прочитаного; розвивати мовлення учнів, уяву; висловлювати оцінні судження, збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до казки, почуття товариськості.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, слайд-шоу «Дружба», відеоролики про метеликів, картки для групової роботи, лепбуки, заготовки, бджілка, метелики.
Тип уроку. Інтегрований урок літературного читання і трудового навчання.
Методи і прийоми. Інтерактивні («Мікрофон», робота в групах (сенкан, асоціативний кущ) ), наочні, словесні.
Хід уроку
І. Етап організації
1. Привітання
- Любі діти!
У наш клас Слад 1
завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
2. Психологічна вправа «Чарівна корзинка» Слайд 2
- Наш урок я пропоную розпочати вправою « Чарівна корзинка». Прошу вас стати в коло і взяти один одного за руки. Хай це коло стане «колом добрих друзів». Зараз по черзі кожен з вас має витягнути з чарівної корзинки квіточку.
-А тепер всіх прошу сісти по групах за кольором квітки, яку ви витягнули. Перша група – оранжеві, друга група – рожеві, третя – жовті. Ви напевно помітили, що серед квіток є одна особлива. Подумайте чим вона відрізняється від інших?(На цій квіточці записані побажання на урок для кожної групи).
-Прошу зачитати побажання.
І група – бути уважними і активними; 3 хв.
ІІ група – бути працьовитими і кмітливими;
ІІІ група – бути творчими і наполегливими.
-Бажаю всім плідної праці і обов'язково старатися кожній групі виконати ці настанови.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Увага, діти! Коли ви розгадаєте кросворд, то дізнаєтесь про що ми сьогодні з вами будемо говорити на уроці.( на екрані з'являються запитання до кросворду).
Кросворд Слайд 3-4
1.Кого любив веселий казкар у казці Лариси Письменної «Як зажурився веселий казкар»?
2. Як називається авторська казка?
3. Автор казки « Дід Осінник». 2 хв.
4. Казка Івана Франка «Лисичка і …».
5. Казка Леоніда Шияна « Пригоди …».
- Подивіться уважно на виділену колонку. Яке ж слово утворилося? (Дружба). Правильно . Сьогодні ми поговоримо про Дружбу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Асоціативний кущ. Робота в групах.
- До нас на урок сьогодні завітала бджілка Мая. В неї є дуже багато друзів, яким вона вирішила зробити сюрприз: пригостити їх нектаром з квіточок. Але, щоб назбирати цей нектар їй потрібно скласти тематичну павутинку до слова дружба. Давайте їй допоможемо . Прошу з усіх слів, які я вам роздаю вибрати ті, які асоціюються зі словом дружба.
- Розпочинаємо нашу роботу в групах. Прошу ще обрати лідера, секретаря, доповідача, спостерігача, посередника.
Учні працюють в групах. Доповідач з кожної групи йде до дошки і прикріплює слово - асоціацію під кожною квіткою.
довіра добро
взаємодопомога
щирість 4 хв.
друг
радість
- Молодці всі три групи. Ви чудово допомогли Маї зібрати весь нектар з квіток і зробити подарунки для друзів.
- Отже, ми можемо сказати . що дружба- це довіра,це коли у тебе є друг, радість, допомога один одному, це робити добро своєму другові .
- Давайте зараз звернемося до словника і прочитаємо визначення , що таке дружба.
2. Словникова робота Слайд 5
Дружба —- взаємовідносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Найголовніше в дружбі – це довіра і взаємодопомога. Друг завжди прийде на допомогу та ніколи не підведе.
Друг - особа, зв'язана з ким-небудь дружбою, довір'ям, відданістю. 1 хв.
3. Оголошення теми уроку.
- Тема нашого уроку: «Коли тобі сутужно – прийде на поміч …». ( всі разом- дружба). Слайд 6
- А чого ви очікуєте від нашого уроку, прочитавши тему?
4. Вступна бесіда.
- Діти дуже люблять слухати казки, а дорослі з великим задоволенням розповідають і читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона існуватиме стільки, скільки будуть жити люди. Сьогодні, діти, в нас є можливість ще раз побувати в казці. Зустрінемося з улюбленими героями і побачимо як добро перемагає.
5. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Робота над загадкою.
Навесні барвиста квітка Слайд 7
На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
Враз знялась і полетіла. ( Метелик)
- Отже, сьогодні ми познайомимось з казкою, яку написала Леся Українка « Три метелики». Слайд 8 1 хв.
6. Розповідь учителя про річницю Дня народження Лесі Українки.
- Діти, а яке сьогодні число( 22 лютого). А хто пам'ятає коли народилася Леся Українка? (25 лютого 1871 року). Отже, через три дні ми будемо святкувати 147 річницю з Дня народження Лесі Українки. Слайд 9
ІV. Робота над казкою.
1. Рольова гра « Актори»
- А зараз , увага, для вас сюрприз. У нас деякі учні є справжніми акторами. Вони отримали завдання показати вам казочку « Три метелики». Давайте подивимось (на екрані заставки з казки ) Відео
- Чи сподобалась вам казка? 5 хв.
- Кому ви співчували?
- Чиї вчинки вас обурили?
2.Читання хвилькою.
- А зараз ми прочитаємо казку хвилькою. (Читає кожен по одному реченню) 5 хв.
3.Словникова робота.
- Заглянемо у словничок і подивимось тлумачення незрозумілих вам слів.
Туліпанчик – квітка, тюльпан.
Келих – посуд для пиття. 1 хв.
Смутні - сумні. Слайд 10
Бідувати будемо – жити в бідності.
4 . Перевірка первинного сприймання казки.
Від усмішки хмарний день ясніш,
Від усмішки засія веселка в небі.
Поділись усмішкою скоріш,
І вона не раз повернеться до тебе.
І тоді хмарки склика в танець музика дзвінка 1 хв.
І на скрипці коник грає веселіше.
Із блакитного струмка починається ріка,
Ну а дружба починається з усмішки.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія діяльності. Гра « Мікрофон»
- На яку тему ми сьогодні з вами говорили на уроці?
- Отже, яким має бути справжній друг? Я думаю,що від сьогодні у вас буде ще більше друзів, а хто не має друга , то обов'язково його знайде, адже ви навчилися як треба по справжньому дружити.Так?
- З якою казкою ми познайомилися?
- Хто автор цієї казки?
- Що в цій казці схвалюється автором, а що засуджується?
Метод незакінчених речень. Слайд 11
- А тепер продовжіть речення.
- На уроці я дізнався…
- На уроці я зрозумів…
- У мене … настрій. А у тебе? А в тебе? А у всіх?
- Діти, ви сьогодні були молодці. Я дуже задоволена вашою роботою. Дякую, що ви гарно працювали, бо кожен вклав частинку своєї праці під час виконання завдань у своїй групі. Прошу на наступній перерві підійти до мене з щоденниками.
VII. Домашнє завдання.
- Підготуватися до читання казки в особах.
Ось і продзвенів дзвінок,
Закінчився наш урок, Слайд 12
На уроці, по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
Тема. «Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба . Леся Українка «Три метелики»
Мета: вчитись читати та аналізувати літературну казку; активізувати словниковий запас та пізнавальну діяльність учнів; удосконалювати вміння складати вірші - сенкани , визначати головну думку прочитаного; розвивати мовлення учнів, уяву; висловлювати оцінні судження, збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до казки, почуття товариськості.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, слайд-шоу «Дружба», відеоролики про метеликів, картки для групової роботи, лепбуки, заготовки, бджілка, метелики.
Тип уроку. Інтегрований урок літературного читання і трудового навчання.
Методи і прийоми. Інтерактивні («Мікрофон», робота в групах (сенкан, асоціативний кущ) ), наочні, словесні.
Хід уроку
І. Етап організації
1. Привітання
- Любі діти!
У наш клас Слад 1
завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
2. Психологічна вправа «Чарівна корзинка» Слайд 2
І група – бути уважними і активними; 3 хв.
ІІ група – бути працьовитими і кмітливими;
ІІІ група – бути творчими і наполегливими.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Увага, діти! Коли ви розгадаєте кросворд, то дізнаєтесь про що ми сьогодні з вами будемо говорити на уроці. ( на екрані з’являються запитання до кросворду).
Кросворд Слайд 3-4
1.Кого любив веселий казкар у казці Лариси Письменної «Як зажурився веселий казкар»?
2. Як називається авторська казка?
3. Автор казки « Дід Осінник». 2 хв.
4. Казка Івана Франка «Лисичка і …».
5. Казка Леоніда Шияна « Пригоди …».
- Подивіться уважно на виділену колонку. Яке ж слово утворилося? (Дружба). Правильно . Сьогодні ми поговоримо про Дружбу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- До нас на урок сьогодні завітала бджілка Мая. В неї є дуже багато друзів, яким вона вирішила зробити сюрприз: пригостити їх нектаром з квіточок. Але, щоб назбирати цей нектар їй потрібно скласти тематичну павутинку до слова дружба. Давайте їй допоможемо . Прошу з усіх слів, які я вам роздаю вибрати ті, які асоціюються зі словом дружба.
- Розпочинаємо нашу роботу в групах. Прошу ще обрати лідера, секретаря, доповідача, спостерігача, посередника.
Учні працюють в групах. Доповідач з кожної групи йде до дошки і прикріплює слово - асоціацію під кожною квіткою.
довіра добро
взаємодопомога
щирість 4 хв.
друг
радість
- Молодці всі три групи. Ви чудово допомогли Маї зібрати весь нектар з квіток і зробити подарунки для друзів.
- Отже, ми можемо сказати . що дружба- це довіра,це коли у тебе є друг, радість, допомога один одному, це робити добро своєму другові .
- Давайте зараз звернемося до словника і прочитаємо визначення , що таке дружба.
2. Словникова робота Слайд 5
Дружба —- взаємовідносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Найголовніше в дружбі – це довіра і взаємодопомога. Друг завжди прийде на допомогу та ніколи не підведе.
Друг - особа, зв'язана з ким-небудь дружбою, довір'ям, відданістю. 1 хв.
3. Оголошення теми уроку.
- Тема нашого уроку: «Коли тобі сутужно – прийде на поміч …». ( всі разом- дружба). Слайд 6
- А чого ви очікуєте від нашого уроку, прочитавши тему?
4. Вступна бесіда.
- Діти дуже люблять слухати казки, а дорослі з великим задоволенням розповідають і читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона існуватиме стільки, скільки будуть жити люди. Сьогодні, діти, в нас є можливість ще раз побувати в казці. Зустрінемося з улюбленими героями і побачимо як добро перемагає.
5. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Робота над загадкою.
Навесні барвиста квітка Слайд 7
На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
Враз знялась і полетіла. ( Метелик)
- Отже, сьогодні ми познайомимось з казкою, яку написала Леся Українка « Три метелики». Слайд 8 1 хв.
6. Розповідь учителя про річницю Дня народження Лесі Українки.
- Діти, а яке сьогодні число( 22 лютого). А хто пам’ятає коли народилася Леся Українка? (25 лютого 1871 року). Отже, через три дні ми будемо святкувати 147 річницю з Дня народження Лесі Українки. Слайд 9
ІV. Робота над казкою.
1. Рольова гра « Актори»
- А зараз , увага, для вас сюрприз. У нас деякі учні є справжніми акторами. Вони отримали завдання показати вам казочку « Три метелики». Давайте подивимось (на екрані заставки з казки ) Відео
- Чи сподобалась вам казка? 5 хв.
- Кому ви співчували?
- Чиї вчинки вас обурили?
2.Читання хвилькою.
- А зараз ми прочитаємо казку хвилькою. (Читає кожен по одному реченню) 5 хв.
3.Словникова робота.
- Заглянемо у словничок і подивимось тлумачення незрозумілих вам слів.
Туліпанчик – квітка, тюльпан.
Келих – посуд для пиття. 1 хв.
Смутні - сумні. Слайд 10
Бідувати будемо – жити в бідності.
4 . Перевірка первинного сприймання казки.
- Як автор описує настрій метеликів? 1 хв.
- Де шукали захисту метелики ?
- Яка основна думка цього твору?( Не залишати своїх друзів у біді, співчувати їм.)
5. Фізкультхвилинка (пісенька про усмішку). (На екрані слайд – шоу).
- Пропоную трохи перепочити та порухатись під веселу пісню про дружбу.
Від усмішки хмарний день ясніш,
Від усмішки засія веселка в небі.
Поділись усмішкою скоріш,
І вона не раз повернеться до тебе.
І тоді хмарки склика в танець музика дзвінка 1 хв.
І на скрипці коник грає веселіше.
Із блакитного струмка починається ріка,
Ну а дружба починається з усмішки.
V. Робота з лепбуком.
1. Інструктаж до роботи.
- А зараз завдання всім трьом групам продовжити роботу над лепбуком , яку ми розпочали на уроках трудового навчання , природознавства та літературного читання. Ваше завдання посередині лепбука створити аплікацію до казки «Три метелики». До нас в гості завітали метелики, зроблені своїми руками. Пізнаєте їх? На своїх крилах метелики принесли наші сонечка , хмарки і квіточки.
- Ось на цих листочках скласти сенкан до слова метелик і приклеїти його зліва.
-Отже, до роботи.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія діяльності. Гра « Мікрофон»
- На яку тему ми сьогодні з вами говорили на уроці?
- Отже, яким має бути справжній друг? Я думаю,що від сьогодні у вас буде ще більше друзів, а хто не має друга , то обов’язково його знайде, адже ви навчилися як треба по справжньому дружити.Так?
- З якою казкою ми познайомилися?
- Хто автор цієї казки?
- Що в цій казці схвалюється автором, а що засуджується?
Метод незакінчених речень. Слайд 11
- А тепер продовжіть речення.
- На уроці я дізнався…
- На уроці я зрозумів…
- У мене … настрій. А у тебе? А в тебе? А у всіх?
- Діти, ви сьогодні були молодці. Я дуже задоволена вашою роботою. Дякую, що ви гарно працювали, бо кожен вклав частинку своєї праці під час виконання завдань у своїй групі. Прошу на наступній перерві підійти до мене з щоденниками.
VII. Домашнє завдання.
- Підготуватися до читання казки в особах.
Ось і продзвенів дзвінок,
Закінчився наш урок, Слайд 12
На уроці, по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.