Урок . Ігор Калинець "Про що розповіли Незабудки".

Про матеріал

Удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами;

виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити голосом, інтонацією передавати

настрій дійових осіб. Виховувати бережне ставлення до природи.

Перегляд файлу

Урок читання з використанням

інтерактивних технологій

3клас

Тема уроку. Ігор Калинець "Про що розповіли Незабудки".

 

Мета. Удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами;

виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити голосом, інтонацією передавати

настрій дійових осіб. Виховувати бережне ставлення до природи.

 

Обладнання. Малюнки квітів (кульбаба, тюльпан, дзвіночок, бузок, волошка,

ромашка, фіалка, незабудка), картки зі словами.

 

Методи і прийоми: ”Асоціативний кущ”, ”Передбачення ”, ”Взаємні  запитання”,

”Сенкан”, ”Мозковий штурм”, ”Мікрофон”.

 

Форми: робота в парах, групова форма роботи.

 

Хід уроку

І. Вправи на вдосконалення навичок читання.

1. Гра "Переплутанка".

 

Читання анаграм.

 

сніжпідник (підсніжник)     астрай (айстра)    ,

нятрода (троянда)       каалфі (фіалка)

шоквола (волошка)       гаритмарка (маргаритка)

циснар (нарцис)       кам (мак)

темазанхри (хризантема)   пантюль (тюльпан)

шокамар (ромашка)       азканедбу (незабудка)

 

  • Яким одним словом можна узагальнити усі ці слова? (Квіти.)

 

„ Мозковий штурм”

  •  Які квіти ви ще знаєте?
  • Які квіти називаються лісовими, польовими, декоративними?

 

  1. Розмовна хвилинка.

 

 Квіти — це вічні і прекрасні супутники нашого життя. А чи знаєте
ви, що квіти насправді чарівні? Вони розмовляють між собою, сміють
ся, люблять, як і ми, вранці умиватися, грітися на сонечку і навіть ба
чать різнокольорові сни. Зараз ми з вами відгадаємо, які сни бачать деякі
квіти.

Учитель показує малюнки квітів. Діти повинні назвати цю квітку і колір її сну; всі інші слова говорить учитель.

„ Асоціативний кущ”

Кожній квітці уночі Сняться кольорові сни.

... (Кульбабі) сняться ... (золоті),

 ... (Тюльпану) — сни ... (червоні).

 І дуже-дуже ... (голубі) —

 ... (Дзвіночку) лісовому.

 ... (Бузку) — ... (бузкові) сняться сни,

... (Волошці) — ... (волошкові).

 ... (Ромашці) — ... (білі) від роси.

 ... (Фіалці) — ... (фіалкові).

 

  1. Читання вірша із пропущеними літерами, що позначають голосні звуки.

_ вр_нц_ пр_к_д_ _тьс_

 Кв_т_:  т_м _ т_т. _

   р д  жн м  згр_йк_м_

 Дл_ вс_х  нвкрг цв_т_ть.

(А вранці прокидаються

 Квіти: там і тут.

 І райдужними зграйками

 Для всіх навкруг цвітуть.)

 

II. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Чарівний світ казкового квіткового царства. Скільки легенд, казок, віршів складено про них! І кожна ще й досі таїть у собі чимало незвіданого, загадкового, таємного. Ось подивіться на цю квітку.

(Учитель показує малюнок незабудки.) Ви впізнали її?

  • А ось послухайте, про що розповіли незабудки українському письменнику Ігорю Калинцю. Він усе запам'ятав і записав для вас.

 

III. Опрацювання казки І. Калинця "Про що розповіли Незабудки".

   Розповідь про автора твору

 

  •               Ігор Калинець — наш земляк, який живе і працює у Львові. З раннього дитинства майбутній поет цікавився історією своєї Батьківщини, культурою рідного народу. І, звичайно, коли почав писати свої твори, то в них висловлював любов до неньки-України, до звичаїв рідного народу. Та за тодішньої влади це був злочин. Поет встиг видати лише однісіньку маленьку книжечку «Вогонь Купала» в 1966 році, і за це був засланий у далекий холодний Сибір. Понад двадцять років ми не чули його чистого голосу. Його твори друкувались лише за кордоном. Тепер, нарешті, починають друкувати поезію Калинця і в Україні.

 

                  Важко було людині, яка всім серцем любила Україну, жити так далеко від неї,від друзів, від рідних. Та була в нього єдина втіха, яка підтримувала поета. Ось послухайте, як про це говорить сам І.Калинець:     «Я жив далеко від рідного краю, від рідного міста. І була в мене єдина радість — невеличка грядка квітів. Щодень я милувався нею, спостерігав, як поспішають квіти вибуяти за коротке північне літо, зацвісти і дати насіння».

 

       Вижити, не скоритися та ще й писати такі мудрі,  добрі, красиві твори допомагала поетові його маленька  донечка Дзвінка. Для неї тато написав цілу книжечку,  яка так і називається «Книжечка для Дзвінки». ; У ній поет учить нас у буденному бачити незвичайну, дивовижну красу. Минули роки, маленька Дзвінка Е стала дорослою, красивою дівчиною. Та поезія  І.Калинця безсмертна, бо підростають нові Дзвінки, Михайлики, Лесики, Юрчики, які читають твори цього  автора. Ось і ми з вами сьогодні будемо вивчати один  з його творів.

 

  1. Слухання казки. Перевірка первинного сприймання.

 

Характеристика головних дійових осіб твору.
 — Назвіть дійових осіб казки.

             Хто з них є головним героєм?

 — Які слова використовує автор, щоб ми змогли побачити характер дівчинки?

 Чому чаклунка вирішила допомогти дівчинці?

  • Яка біда була у дівчинки? Хто допоміг їй позбутися забудькуватості?

 

Робота за малюнком на с. 102

-- Якою зображено дівчинку?

  •                 Які слова із казки відповідають малюнку? (І тут вона полюбила квіти...)

 

„Передбачення

Дочитайте речення. (Учитель читає початок речення. Учні мають знайти його в підручнику і дочитати.)

  • Та була в дівчинки одна біда: вона ... (плутала назви квітів і різного зілля, а то й зовсім забувала, як вони називаються).
  • Дівчинка виглянула у вікно: ... (а в саду біля квітів якась бабуся).
  • Винесла вона для ... (незнайомої бабусі молока з коржиком).
  • Глянула вона на квіти, а ... (вони мовчать, ніби й не виростали на очах і не розмовляли щойно).

 

2. Словникова робота.

а) Вправа на миттєве сприймання слів.

Слова на картках-блискавках: дівчина, квіти, незабудка, забула, забудько, пригадала.

  • Які спорідненні слова запам'ятали? А слова, протилежні за значенням?

3. „ Взаємні запитання” Фізична хвилина (рухлива)
 

Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати
Три! Чотири! Посідаймо.
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись
Залічик сонячний, до нас
Завітав у світлий клас
Будем бігати, стрибати
Щоб нам, зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повернутися до справ.

Сенкан

( складання за правилами коротких «віршів»)

 

1-рядок – словникове слово ( іменник)                   Айстра.

2-й рядок – прикметники ( опис )                            Червона, біла, фіолетова.

3-й рядок – дієслово ( дія )                                        Росте, розцвітає, в’яне.

4-рядок – речення                                                       Восени розпустилась  красива айстра. 

5-рядок – висновок.                                                    Квітка.    

в) Тлумачення незрозумілих слів.

 Літепло — тепла вода.

Гайовйк — лісовик.

Знітилася — засоромилась.

Хутко — швидко.

  1. Читання казки учнями мовчки.
  • Від чийого імені ведеться розповідь?

Під час читання проводжу гру "Небо — земля".

Робота в парах.

  •         На зворотному боці квітки, прикріпленої до дошки, є план казки. Прочитайте його. Чи все тут правильно?

 

Розташуйте пелюстки квітки в порядку, у якому розгортаються  події в казці.

 

План

1.Заблукала в лісі.

2.Розмова чарівниці з квіточками.

3.Дівчинка приїхала в село

4.Незабудки допомагають дівчині.

5.Біда дівчини.

  1. Гра „ Знайди і прочитай ”. Вибіркове читання.
  • Прочитайте, як дівчинка доглядала квіти. Як квіти дякували їй за це?
  • Прочитайте, яка біда була у дівчинки.
  • Прочитайте уривок, який показує, що дівчинка була доброю не тільки до квітів, а й до людей.
  • Чому дівчинка плакала у лісі? Що з'явилося від її сліз? Прочитайте опис цих квітів.
  • Що змінилося у дівчинки з часу пригоди у лісі? Прочитайте.
  • Чому з'явилися квіти незабудки?
  1. Читання казки в особах.

Робота в групах.

Завдання1.

  • У кожній групі діти визначають, хто читатиме слова автора, дівчинки, гаиовика, квітів, незабудок і чарівниці.

Завдання2.

Діти в групах складають речення зі слів на картках, що є в них на партах у конвертиках. Лідер групи презентує роботу, читає фрагмент казки, в якому є це речення.

1-ша група. Бризнули з очей дрібні сльози і покотилися в траву.

2-га група. От котрась із нас почує тебе, хоч би де ти була, і допоможе в скруті.

3-тя група. З того часу дівчинка рідко коли щось забуває.

4-та група. Коли б не була ота дівчинка забудьком, то, може, не було б і нас, Незабудок.

IV. Підсумок уроку.

Кросворд .

  •     Флора та Незабудка хочуть перевірити, як ви запам'ятали казку. Для цього передали вам кросворд.

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Головна героїня розповіді? (Дівчинка.)
  2. Кого дівчина зустріла в кінці лісу? (Гайовик.)
  3. Які квіти утворилися з її сліз? (Незабудки.)
  4. Бабуся, яка розмовляла з квітами і дівчинкою. в    (Чарівниця.)

 

„ Мікрофон ”

  • Як ви думаєте, чому усі квіти так хотіли допомогти дівчинці? (Тому, що вона їх

садила, доглядала, поливала і любила.)

  • А що треба робити, щоб ця квіткова краса прикрашала нашу землю постійно?

(Треба бережно ставитись до квітів.)

  • Гуляючи у лісі чи гаю, садку чи полі, прислухайтеся до тихих розмов квітів. І, можливо, ви почуєте, як вони звертаються до вас:

 

— Ми завжди були б щасливі,

І пахучі, і красиві,

Якби в полі, в лісі, в лузі

Бачили ми тільки друзів.

                            Тих, які б нас не топтали,

Без потреби не зривали.

                          А на клумбах вдома, в школі

Висівали нас доволі,

Доглядали, поливали.

                            Ми б всім радість дарували!


Додаток

 

Легенди про незабудки

Легенда 1

Багато років тому наречений з нареченою пішли на берег річки гуляти. Раптом дівчина побачила край стрімкого берега невідому їй чарівну квітку і захотіла дістати її. Хлопець одразу ж нагнувся, щоб зірвати їй квітку. Та цієї миті впав у річку. Юнак довго боровся з течією, але даремно. Він встиг лише крикнути своїй коханій: «Не забудь мене», — і пішов на дно.

Дівчина на його могилі посадила цю блакитну квіточку з берега річки, назва якої складається з останніх слів юнака.

Легенда 2

У німецьких народних повір'ях незабудка має властивість відкривати скарби. Якщо хтось знайде її край дороги, то варто лише підійти до найближчої скелі і торкнутись її квіткою, та відразу розкриється. Всередині буде багато золота, коштовного каміння та інших скарбів. Таємничий голос скаже, що все це можна брати, лише не можна залишати найкраще. А найкраще — це чарівна незабудка.

Проте люди беруть золото і забувають про квітку. На виході таємничий голос знову застерігає: «Не забудь найкращого». І лише тепер людина здогадується про свою помилку. Повертає назад, але скеля вже замкнулася і замість скарбів із кишень сиплеться сміття.

Легенда З

   А я прочитала легенду про те, що незабудка виникла із сліз нареченої, яка проливала їх у час розлуки з милим. Помітивши, як ця рослина піднялася і розквітла, вона назвала її незабудкою й заприсягнулась: де тільки зустріне її — зривати й зберігати як пам'ять про свого коханого.

Незабудка — символ відчайдушної дружби і вірності, символ пам'яті в багатьох народів світу.

Назва цієї квітки передає значення самого слова: «не забувай» — у німців; «будь вірним» — у французів; «пам'ятай» — в англійців.

У Франції незабудки дарують на пам'ять і зберігають як реліквію.

У Німеччині святкують День незабудки.

В Англії на свято Травневої королеви дівчині, яку обирали королевою, наступного року дарували вінок і букет з незабудок, щоб вона не забула свого «царювання».

* * *

Легенди різних народів світу пояснюють походження незабудки по-різному:

• квіти із сліз ангела, що полюбив земну красуню і при розлученні з коханою пролив сльози (Персія).

doc
Додав(-ла)
Szabó Zsuzsanna
Додано
7 березня 2018
Переглядів
2106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку