Удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами;
виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити голосом, інтонацією передавати
настрій дійових осіб. Виховувати бережне ставлення до природи.
Урок читання з використанням
інтерактивних технологій
3клас
Тема уроку. Ігор Калинець "Про що розповіли Незабудки".
Мета. Удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами;
виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити голосом, інтонацією передавати
настрій дійових осіб. Виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання. Малюнки квітів (кульбаба, тюльпан, дзвіночок, бузок, волошка,
ромашка, фіалка, незабудка), картки зі словами.
Методи і прийоми: ”Асоціативний кущ”, ”Передбачення ”, ”Взаємні запитання”,
”Сенкан”, ”Мозковий штурм”, ”Мікрофон”.
Форми: робота в парах, групова форма роботи.
Хід уроку
І. Вправи на вдосконалення навичок читання.
1. Гра "Переплутанка".
Читання анаграм.
сніжпідник (підсніжник) астрай (айстра) ,
нятрода (троянда) каалфі (фіалка)
шоквола (волошка) гаритмарка (маргаритка)
циснар (нарцис) кам (мак)
темазанхри (хризантема) пантюль (тюльпан)
шокамар (ромашка) азканедбу (незабудка)
„ Мозковий штурм”
— Квіти — це вічні і прекрасні супутники нашого життя. А чи знаєте
ви, що квіти насправді чарівні? Вони розмовляють між собою, сміють
ся, люблять, як і ми, вранці умиватися, грітися на сонечку і навіть ба
чать різнокольорові сни. Зараз ми з вами відгадаємо, які сни бачать деякі
квіти.
Учитель показує малюнки квітів. Діти повинні назвати цю квітку і колір її сну; всі інші слова говорить учитель.
„ Асоціативний кущ”
Кожній квітці уночі Сняться кольорові сни.
... (Кульбабі) сняться ... (золоті),
... (Тюльпану) — сни ... (червоні).
І дуже-дуже ... (голубі) —
... (Дзвіночку) лісовому.
... (Бузку) — ... (бузкові) сняться сни,
... (Волошці) — ... (волошкові).
... (Ромашці) — ... (білі) від роси.
... (Фіалці) — ... (фіалкові).
_ вр_нц_ пр_к_д_ _тьс_
Кв_т_: т_м _ т_т. _
р д жн м згр_йк_м_
Дл_ вс_х нвкрг цв_т_ть.
(А вранці прокидаються
Квіти: там і тут.
І райдужними зграйками
Для всіх навкруг цвітуть.)
II. Повідомлення теми і мети уроку.
(Учитель показує малюнок незабудки.) Ви впізнали її?
III. Опрацювання казки І. Калинця "Про що розповіли Незабудки".
Розповідь про автора твору
Важко було людині, яка всім серцем любила Україну, жити так далеко від неї,від друзів, від рідних. Та була в нього єдина втіха, яка підтримувала поета. Ось послухайте, як про це говорить сам І.Калинець: «Я жив далеко від рідного краю, від рідного міста. І була в мене єдина радість — невеличка грядка квітів. Щодень я милувався нею, спостерігав, як поспішають квіти вибуяти за коротке північне літо, зацвісти і дати насіння».
Вижити, не скоритися та ще й писати такі мудрі, добрі, красиві твори допомагала поетові його маленька донечка Дзвінка. Для неї тато написав цілу книжечку, яка так і називається «Книжечка для Дзвінки». ; У ній поет учить нас у буденному бачити незвичайну, дивовижну красу. Минули роки, маленька Дзвінка Е стала дорослою, красивою дівчиною. Та поезія І.Калинця безсмертна, бо підростають нові Дзвінки, Михайлики, Лесики, Юрчики, які читають твори цього автора. Ось і ми з вами сьогодні будемо вивчати один з його творів.
Характеристика головних дійових осіб твору.
— Назвіть дійових осіб казки.
— Хто з них є головним героєм?
— Які слова використовує автор, щоб ми змогли побачити характер дівчинки?
— Чому чаклунка вирішила допомогти дівчинці?
Робота за малюнком на с. 102
-- Якою зображено дівчинку?
„Передбачення”
Дочитайте речення. (Учитель читає початок речення. Учні мають знайти його в підручнику і дочитати.)
2. Словникова робота.
а) Вправа на миттєве сприймання слів.
Слова на картках-блискавках: дівчина, квіти, незабудка, забула, забудько, пригадала.
3. „ Взаємні запитання” Фізична хвилина (рухлива)
Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати
Три! Чотири! Посідаймо.
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись
Залічик сонячний, до нас
Завітав у світлий клас
Будем бігати, стрибати
Щоб нам, зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повернутися до справ.
Сенкан
( складання за правилами коротких «віршів»)
1-рядок – словникове слово ( іменник) Айстра.
2-й рядок – прикметники ( опис ) Червона, біла, фіолетова.
3-й рядок – дієслово ( дія ) Росте, розцвітає, в’яне.
4-рядок – речення Восени розпустилась красива айстра.
5-рядок – висновок. Квітка.
в) Тлумачення незрозумілих слів.
Літепло — тепла вода.
Гайовйк — лісовик.
Знітилася — засоромилась.
Хутко — швидко.
Під час читання проводжу гру "Небо — земля".
Робота в парах.
Розташуйте пелюстки квітки в порядку, у якому розгортаються події в казці.
План
1.Заблукала в лісі.
2.Розмова чарівниці з квіточками.
3.Дівчинка приїхала в село
4.Незабудки допомагають дівчині.
5.Біда дівчини.
Робота в групах.
Завдання1.
Завдання2.
Діти в групах складають речення зі слів на картках, що є в них на партах у конвертиках. Лідер групи презентує роботу, читає фрагмент казки, в якому є це речення.
1-ша група. Бризнули з очей дрібні сльози і покотилися в траву.
2-га група. От котрась із нас почує тебе, хоч би де ти була, і допоможе в скруті.
3-тя група. З того часу дівчинка рідко коли щось забуває.
4-та група. Коли б не була ота дівчинка забудьком, то, може, не було б і нас, Незабудок.
IV. Підсумок уроку.
Кросворд .
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„ Мікрофон ”
садила, доглядала, поливала і любила.)
(Треба бережно ставитись до квітів.)
— Ми завжди були б щасливі,
І пахучі, і красиві,
Якби в полі, в лісі, в лузі
Бачили ми тільки друзів.
Тих, які б нас не топтали,
Без потреби не зривали.
А на клумбах вдома, в школі
Висівали нас доволі,
Доглядали, поливали.
Ми б всім радість дарували!
Додаток
Легенди про незабудки
Легенда 1
Багато років тому наречений з нареченою пішли на берег річки гуляти. Раптом дівчина побачила край стрімкого берега невідому їй чарівну квітку і захотіла дістати її. Хлопець одразу ж нагнувся, щоб зірвати їй квітку. Та цієї миті впав у річку. Юнак довго боровся з течією, але даремно. Він встиг лише крикнути своїй коханій: «Не забудь мене», — і пішов на дно.
Дівчина на його могилі посадила цю блакитну квіточку з берега річки, назва якої складається з останніх слів юнака.
Легенда 2
У німецьких народних повір'ях незабудка має властивість відкривати скарби. Якщо хтось знайде її край дороги, то варто лише підійти до найближчої скелі і торкнутись її квіткою, та відразу розкриється. Всередині буде багато золота, коштовного каміння та інших скарбів. Таємничий голос скаже, що все це можна брати, лише не можна залишати найкраще. А найкраще — це чарівна незабудка.
Проте люди беруть золото і забувають про квітку. На виході таємничий голос знову застерігає: «Не забудь найкращого». І лише тепер людина здогадується про свою помилку. Повертає назад, але скеля вже замкнулася і замість скарбів із кишень сиплеться сміття.
Легенда З
А я прочитала легенду про те, що незабудка виникла із сліз нареченої, яка проливала їх у час розлуки з милим. Помітивши, як ця рослина піднялася і розквітла, вона назвала її незабудкою й заприсягнулась: де тільки зустріне її — зривати й зберігати як пам'ять про свого коханого.
Незабудка — символ відчайдушної дружби і вірності, символ пам'яті в багатьох народів світу.
Назва цієї квітки передає значення самого слова: «не забувай» — у німців; «будь вірним» — у французів; «пам'ятай» — в англійців.
У Франції незабудки дарують на пам'ять і зберігають як реліквію.
У Німеччині святкують День незабудки.
В Англії на свято Травневої королеви дівчині, яку обирали королевою, наступного року дарували вінок і букет з незабудок, щоб вона не забула свого «царювання».
* * *
Легенди різних народів світу пояснюють походження незабудки по-різному:
• квіти із сліз ангела, що полюбив земну красуню і при розлученні з коханою пролив сльози (Персія).