Розробка уроку з літературного читання для 3 класу на тему: " Дитяча періодика: газети і журнали (на вибір). Художній опис предмета, явища, події. Проведення ігрових ситуацій „На що це схоже“".
Складається з конспекту уроку (опрацювання вірша М.Рильського «Білі мухи» та вірша Лесі Українки «Вишеньки») та презентації до уроку.
Автор розробки уроку з літературного читання
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: Дитяча періодика: газети і журнали (на вибір). Художній опис предмета, явища, події. Проведення ігрових ситуацій „На що це схоже“
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; збагачувати активний словник учнів новими словами; формувати вміння аналізувати твір за змістом, описувати предмет, явище, подію; розвивати творчу уяву, фантазію, вміння співставляти, порівнювати; виховувати любов до всього, що створила природа.
Обладнання: роздатковий матеріал, презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
1. Вправи для розвитку артикуляції і дихання
Розтягування губ широко, складання їх у трубочку.
Піднімання й опускання за нерухомої нижньої губи – верхньої і навпаки.
«Злизування варення» (вгору по губах і вниз широким язиком).
«Чищення зубів» (язиком водити вправо-вліво по верхній частині різців).
«Коники» (цокання).
«Маятник» (рот напіввідкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої).
2. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором:
накрапає дощ (тихо);
дощ пускається сильніше (голосніше);
злива (голосно);
дощ слабшає (тихіше);
дощ припинився (читання припиняється).
Кукурудза на городі
Дивувалась своїй вроді:
Милувалась дуже-дуже
Наче в дзеркало в калюжу.
Білі зуби, коса довгенька,
Та сукня гарна, зелененька.
3. Гра „Відповідайте швидко“
1. У чобота завжди є…
Шнурок, пряжка, підошва, ремінці, ґудзики.
2. У теплих краях живуть…
Ведмідь, олень, вовк, верблюд, пінгвін.
3. Рік має…
24 місяці, 3 місяці, 12 місяців, 4 місяці.
4. місяць зими…
вересень, жовтень, лютий, листопад, березень.
5. У нашій країні не живе…
Соловей, страус, лелека, синиця, шпак.
III. Перевірка домашнього завдання
Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах переказують уривок твору А.Ліндгрен „Пеппі Довгапанчоха“
Гра «В художньому музеї»
Учні презентують свої малюнки до уривку.
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми будемо описувати предмети, явища, події. Під час читання розмірковуйте, уявляйте, придивляйтеся, прислухайтеся і тоді у вас все вийде.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Опрацювання вірша М.Рильського «Білі мухи»
1) Виразне читання вірша вчителем
Білі мухи
Білі мухи налетіли,-
все подвір’я стало біле,
не злічити білих мух,
що летять, неначе пух.
- Галю, Петрику, Кіндрате,
годі, ледарі, вам спати! –
І побігли до санчат
Галя, Петрик і Кіндрат.
Всі з гори летять щодуху,
щоб піймати білу муху.
А санчата їм усім
змайстрував старий Максим.
— Визначте настрій вірша.
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів луною за вчителем; читання слів дощиком.
Злічити Кіндрате
ледарі щодуху
піймати змайстрував
3) Підготовка до виразного читання
— Мовчки прочитайте вірш, проаналізуйте його зміст і визначте, де треба трохи пришвидшити чи уповільнити темп читання вголос.
4) Виразне читання вірша учнями.
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Що налетіло на подвір’я?
— Що зробили діти?
— Які рядки вірша можуть бути загадкою? Чи знаєте ви відгадку?
6) Гра „На що це схоже“
— Підберіть прикметники, за допомогою яких можна описати сніг.
— На що ще схожий сніг?
2. Опрацювання вірша Лесі Українки «Вишеньки»
1) Виразне читання вірша вчителем.
Вишеньки
Поблискують черешеньки
в листі зелененькім,
черешеньки ваблять очі
діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлоп’яточко
під деревцем скачуть,
простягають рученята
та мало не плачуть:
раді б вишню з’їсти,
та високо лізти,
ой раді б зірвати,
та годі дістати!
«Ой вишеньки – черешеньки,
червонії, спілі,
чого ж бо ви так високо
виросли на гіллі!»
«Ой того ми так високо
виросли на гіллі, -
якби зросли низесенько,
чи то ж би доспіли?»
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів луною за вчителем; читання слів дощиком.
Зелененькім дівчаточко
хлоп’яточко простягають
червонії низесенько
3) Виразне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Підготуйтеся до читання розмови дітей з вишенькою в особах.
— Подумайте, як треба голосом передати прохання дітей, які «мало не плачуть» під деревом. А як прочитати відповідь вишеньок?
— Чи однаково звучать слова вишеньки – черешеньки та вишні – черешні?
— Які ще нові слова у вірші мають пестливий відтінок? Назвіть їх.
— Поміркуйте, як дітям дістати вишеньки. Якщо благополучно вилізти на дерево, зірвати вишеньки і з’їсти – це добре. Вишеньки смачні, корисні. А якщо впасти і потрапити в лікарню – це погано. Продовжте свої міркування.
5) Гра „На що це схоже“
— Як ви уявляєте головних героїв вірша?
— Підберіть прикметники, за допомогою яких можна описати вишеньки.
— На що схожі вишеньки?
VI. Підведення підсумку уроку
— Чого ви навчилися на уроці?
— Які нові знання здобули?
— Що вас найбільше вразило?
— Який висновок для себе зробили?
VII. Домашнє завдання
Виразно читати вірші. Один вірш вивчити напам’ять.