24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Урок з літературного читання для учнів 3 класу на тему: Вступ до розділу «З чистого джерела народної творчості». «Кирило Кожум’яка» (українська народна казка)

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини та якості читання, розвивати мислення, уяву; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

Перегляд файлу

 

Тема: Вступ до розділу «З чистого джерела народної творчості».

«Кирило Кожум’яка» (українська народна казка)

Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини та якості читання, розвивати мислення, уяву; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

Обладнання: підручник, зошит з надрукованою основою, картка «Опора для відповіді», мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок вивчення казки.

Хід уроку

І. Організація класу.

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Працюватиме старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці!

ІІ. Мовленнєва розминка. (С1.)

1.Читання чистомовки.

Ку-ку-ку — чути пісню у ліску.

Ців-ців-ців — і до вас я прилетів.

Тьох-тьох-тьох — ми співаємо удвох.

Кра-кра-кра —ох весела ця пора! 

  • Хто так весело для нас співав? (Птахи)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (С2.)

  • Діти, відкрийте, будь ласка, підручник на сторінці 46 та прочитайте назву розділу.
  • Давайте з вами дізнаємось що ж це за «джерело народної мудрості»?
  • Так що таке усна народна творчість? (Твори, що передавались із вуста в уста.)
  • Які твори входять до УНТ? (Пісні, колядки, щедрівки, веснянки, мирилки, приказки, прислів’я.)
  • Отже, усна народна творчість виникла багато років тому. До неї увійшли твори різних жанрів. Кожен із них має свої особливості, а все разом вони складають духовну спадщину наших предків, яку ми повинні вивчати.
  • А що найбільше полюбляють читати діти? (Казки.) (С3.)
  • А що таке казка ? (Казка-це цікава розповідь ,в якій мовиться про щось неймовірне, фантастичне, і яка має повчальний характер.)
  • А які ви знаєте види казок? (Про тварин, чарівні, побутові.)
    А давайте пригадаємо, які казки ми вже з вами знаємо? Увага на екран. (Рукавичка. Півник і двоє мишенят. Пан Коцький. Котик і півник.) (С4,5.)

 ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (С6.)

  • Отже, сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати новий розділ «З чистого джерела народної творчості», познайомимось із новим для нас видом казки та дізнаємось хто ж такий Кирило Кожум’яка.

V. Підготовча робота. Опрацювання казки «Кирило Кожум’яка»

1. Ознайомлення з визначенням «чарівні казки».

  • Подивіться на сторінку 47 та мовчки прочитайте перші два абзаци, та скажіть що ж таке чарівні казки? (ЧК – це казки, у яких герої мають надзвичайну силу. А за допомогою чарів у казках відбуваються дивовижні події і перетворення.)
  • З якою інтонацією потрібно читати чарівні казки? (Таємничою.)
  • Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка»

2. Антиципація. (С7.)

  • Подивіться на малюнки, та скажіть, на вашу думку, про що йтиметься мова в казці?
  • А от давайте перевіримо ваші здогадки, прочитавши цю казку.

VI. Первинний синтез. (С8.)

1. Слухання казки. Перевірка первинного сприймання.

– Розповідь казки вчителем.

  • Коли відбувалися події ?
  • Хто головний герой казки ?
  • Чому він має таке прізвище?

2. Словникова робота. (С9.)

а) Пояснення значення слів.

  • Давайте роз’яснимо для вас невідомі слова. Подивіться на екран.

Леміш – частина плуга, що розрізає землю.

Пуд – міра ваги, близько 16 кг.

Городяни – люди, що жили у місті.

Урочище – ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості.

Старшина – старші князівські воєначальники.

  • А зараз відкрийте зошит з надрукованою основою на сторінці 21 та прочитайте, що потрібно зробити у завданні 5. (С10.)
  • До поданих слів доберіть близькі за значенням слова.

Подужав - переміг, подолав, здолав, поборов.

Поцупить - потягне, вхопить, зачепить.

Злинув - злетів, здійнявся.

Благайте – просіть, вимолюйте, прохайте.

б) Читання слів-пірамід. (С11.)

  • Прочтитайте слова.

Ки * єва

Голу *   бок

Кня     *   зівна

Розбі  *  жить

Визво    *   ливши

Дні   *  про

Зли   *    нув

Пріз    *    вище

Мири   *      тися

Підле    * стилась


VII. Аналіз казки. (С12.)

1. Повторне читання казки.

  • Давайте згадаємо, з якою інтонацією потрібно читати чарівну казку? (Таємничою.)
  • З якою інтонацією ми будемо читати слова доньки князя? (Лагідною.)
  • А змія? (Підступною, грубо.)
  • А Кирила Кожум’яки? (Поважною, мужньою.)

- Читання “ланцюжком”

2.Технологія «Інтервю».

  • Яку дань збирав змій із людей? ( Молоду дівчину або молодого парубка.)
  • Чому змій не зїв князівну? (Вона була дуже гарна і змій її полюбив.)
  • Якого чоловіка боявся змій? (Кирила Кожумяки.)
  • Хто приніс князеві вісточку про дочку? (Голубок.)
  • Що подумав князь, коли побачив голубка? (Змій загубив його дочку.)
  • Чому Кирило погодився на бій із змієм? (Стало жаль дітей.)

3. Гра «Знайди і прочитай».

  • Прочитайте. Як змій розповідав про Кирила Кожумяку? (Від слів «Як за- топить у хаті …» і до слів «… тільки мені й страшно».)
  • Як описала князівна Кирила у листі до батька? Прочитайте. (Від слів « … у вас, батенько, є в Києві…» і до слів «…щоб не образився він за яке незвичайне слово!».)
  • Прочитайте. Як готувався до бою богатир? (Від слів «Обмотавсь коноплями, обсмолився …» і до слів «… та й пішов до змія».)

4. Робота над образними засобами казки. (С13.)

  • Поясніть значення виразів

“Аж луна йде” (голосно)

“Улупить, то так і вжене в землю” (дуже сильно вдарив)

“ А під ним земля тільки стогне ” (дуже жорстоко, нестерпно)

5. Поділ твору на частини.

  • На які частини можна поділити казку? (зачин, основна частина і кінцівка)
  • Про що розповідається у зачині? (Про київського князя, який послав свою дочку як данину до змія. Але він не з’їв її, а вона, в свою чергу, дізналась як можна перемогти змія за допомогою Кирила Кожум’яки,  та відправила голуба до батька, щоб той вмовив Кирила подолати змія.)
  • Що говориться в основній частині? (Про те як діти вмовили Кирила на боротьбу із змієм, та як він готувався до боротьби із змієм.)
  • Про що йдеться в кінцівці? (Про боротьбу Кирила із змієм та його перемогу.)

6. Розповідь про героїв казки.

  • Діти, прочитайте слова на екрані та скажіть, кого з героїв казки вони стосуються? (С14.)

Слова: хоробрий, мужній, лагідна,  запальний, сильний, ніжна, підступний, жорстокий, кмітлива.

  • Використовуючи ці слова, розкажіть про одного з героїв казки.

VIII. Вторинний синтез.

1. Визначення теми та ідеї твору.

  • Яка тема твору? (Тема твору - це те, про що автор розповідає читачу. Розповідь про мужнього, хороброго чоловіка, який жив в Україні.)
  • Давайте визначимо з вами ідею твору?  (Ідея твору - це прихований зміст, те, що автор намагався своїм твором донести до читача. Наприклад: робіть добро, менше зла.  Уславлення мужності та сміливості українських народних героїв.)
  • Чи можна сказати що ідею твору висловлено в прислів’ї з підручника: Чия відвага, того й перемога?

Під час відповіді користуйтеся опорою:

 

Я вважаю …

Я думаю …

Я гадаю …

Я переконана …

 Мені здається….

 

 

 


 

 

 

(Я вважаю, що у прислів’ї висловлена головна думка. Кирило Кожумяка переміг змія, тому що він сильний, мужній, хоробрий.)

  • Чому вчить нас казка? (Добро завжди перемагає зло. Яке б могутнє зло не було, завжди є шлях для його подолання.)
  • Чому вона чарівна? (Кирило Кожум’яка має надзвичайну силу, Змій – вигадана істота. Відбуваються чарівні подіїї – Змій розмовляє с людьми та бореться з Кирилом.)

2. Складання плану казки.

План:

1. Дань змієві.

2. Хитрість царівни.

3. Лист до князя.

4. Діти просять Кирила Кожум’яку.

5. Бій із змієм.

6. Визволення князівни.

  • А зараз давайте спробуємо стисло переказати цю казку за планом.

IX. Підсумок уроку. (С15.)

  • Яку вічну проблему розв’язує казка «Кирило Кожум’яка»? (Двобій добра і зла.)
  • Хто у казці був втіленням добра? Зла?
  • Який з малюнків зайвий?

X. Домашнє завдання.

Переказ казки за планом.

Малюнок до казки. (за бажанням)

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
2804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку