Тема: Вступ до розділу «З чистого джерела народної творчості».
«Кирило Кожум’яка» (українська народна казка)
Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини та якості читання, розвивати мислення, уяву; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.
Обладнання: підручник, зошит з надрукованою основою, картка «Опора для відповіді», мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення казки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Мовленнєва розминка. (С1.)
1.Читання чистомовки.
Ку-ку-ку — чути пісню у ліску.
Ців-ців-ців — і до вас я прилетів.
Тьох-тьох-тьох — ми співаємо удвох.
Кра-кра-кра —ох весела ця пора!
-
Хто так весело для нас співав? (Птахи)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (С2.)
-
Діти, відкрийте, будь ласка, підручник на сторінці 46 та прочитайте назву розділу.
-
Давайте з вами дізнаємось що ж це за «джерело народної мудрості»?
-
Так що таке усна народна творчість? (Твори, що передавались із вуста в уста.)
-
Які твори входять до УНТ? (Пісні, колядки, щедрівки, веснянки, мирилки, приказки, прислів’я.)
-
Отже, усна народна творчість виникла багато років тому. До неї увійшли твори різних жанрів. Кожен із них має свої особливості, а все разом вони складають духовну спадщину наших предків, яку ми повинні вивчати.
-
А що найбільше полюбляють читати діти? (Казки.) (С3.)
-
А що таке казка ? (Казка-це цікава розповідь ,в якій мовиться про щось неймовірне, фантастичне, і яка має повчальний характер.)
-
А які ви знаєте види казок? (Про тварин, чарівні, побутові.)
А давайте пригадаємо, які казки ми вже з вами знаємо? Увага на екран. (Рукавичка. Півник і двоє мишенят. Пан Коцький. Котик і півник.) (С4,5.)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (С6.)
-
Отже, сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати новий розділ «З чистого джерела народної творчості», познайомимось із новим для нас видом казки та дізнаємось хто ж такий Кирило Кожум’яка.
V. Підготовча робота. Опрацювання казки «Кирило Кожум’яка»
1. Ознайомлення з визначенням «чарівні казки».
-
Подивіться на сторінку 47 та мовчки прочитайте перші два абзаци, та скажіть що ж таке чарівні казки? (ЧК – це казки, у яких герої мають надзвичайну силу. А за допомогою чарів у казках відбуваються дивовижні події і перетворення.)
-
З якою інтонацією потрібно читати чарівні казки? (Таємничою.)
-
Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка»
2. Антиципація. (С7.)
-
Подивіться на малюнки, та скажіть, на вашу думку, про що йтиметься мова в казці?
-
А от давайте перевіримо ваші здогадки, прочитавши цю казку.
VI. Первинний синтез. (С8.)
1. Слухання казки. Перевірка первинного сприймання.
– Розповідь казки вчителем.
-
Коли відбувалися події ?
-
Хто головний герой казки ?
-
Чому він має таке прізвище?
2. Словникова робота. (С9.)
а) Пояснення значення слів.
-
Давайте роз’яснимо для вас невідомі слова. Подивіться на екран.
Леміш – частина плуга, що розрізає землю.
Пуд – міра ваги, близько 16 кг.
Городяни – люди, що жили у місті.
Урочище – ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості.
Старшина – старші князівські воєначальники.
-
А зараз відкрийте зошит з надрукованою основою на сторінці 21 та прочитайте, що потрібно зробити у завданні 5. (С10.)
-
До поданих слів доберіть близькі за значенням слова.
Подужав - переміг, подолав, здолав, поборов.
Поцупить - потягне, вхопить, зачепить.
Злинув - злетів, здійнявся.
Благайте – просіть, вимолюйте, прохайте.
б) Читання слів-пірамід. (С11.)
Ки * єва
Голу * бок
Кня * зівна
Розбі * жить
Визво * ливши
Дні * про
Зли * нув
Пріз * вище
Мири * тися
Підле * стилась
VII. Аналіз казки. (С12.)
1. Повторне читання казки.
-
Давайте згадаємо, з якою інтонацією потрібно читати чарівну казку? (Таємничою.)
-
З якою інтонацією ми будемо читати слова доньки князя? (Лагідною.)
-
А змія? (Підступною, грубо.)
-
А Кирила Кожум’яки? (Поважною, мужньою.)
- Читання “ланцюжком”
2.Технологія «Інтерв’ю».
-
Яку дань збирав змій із людей? ( Молоду дівчину або молодого парубка.)
-
Чому змій не з’їв князівну? (Вона була дуже гарна і змій її полюбив.)
-
Якого чоловіка боявся змій? (Кирила Кожум’яки.)
-
Хто приніс князеві вісточку про дочку? (Голубок.)
-
Що подумав князь, коли побачив голубка? (Змій загубив його дочку.)
-
Чому Кирило погодився на бій із змієм? (Стало жаль дітей.)
3. Гра «Знайди і прочитай».
-
Прочитайте. Як змій розповідав про Кирила Кожум’яку? (Від слів «Як за- топить у хаті …» і до слів «… тільки мені й страшно».)
-
Як описала князівна Кирила у листі до батька? Прочитайте. (Від слів « … у вас, батенько, є в Києві…» і до слів «…щоб не образився він за яке незвичайне слово!».)
-
Прочитайте. Як готувався до бою богатир? (Від слів «Обмотавсь коноплями, обсмолився …» і до слів «… та й пішов до змія».)
4. Робота над образними засобами казки. (С13.)
-
Поясніть значення виразів
“Аж луна йде” (голосно)
“Улупить, то так і вжене в землю” (дуже сильно вдарив)
“ А під ним земля тільки стогне ” (дуже жорстоко, нестерпно)
5. Поділ твору на частини.
-
На які частини можна поділити казку? (зачин, основна частина і кінцівка)
-
Про що розповідається у зачині? (Про київського князя, який послав свою дочку як данину до змія. Але він не з’їв її, а вона, в свою чергу, дізналась як можна перемогти змія за допомогою Кирила Кожум’яки, та відправила голуба до батька, щоб той вмовив Кирила подолати змія.)
-
Що говориться в основній частині? (Про те як діти вмовили Кирила на боротьбу із змієм, та як він готувався до боротьби із змієм.)
-
Про що йдеться в кінцівці? (Про боротьбу Кирила із змієм та його перемогу.)
6. Розповідь про героїв казки.
-
Діти, прочитайте слова на екрані та скажіть, кого з героїв казки вони стосуються? (С14.)
Слова: хоробрий, мужній, лагідна, запальний, сильний, ніжна, підступний, жорстокий, кмітлива.
-
Використовуючи ці слова, розкажіть про одного з героїв казки.
VIII. Вторинний синтез.
1. Визначення теми та ідеї твору.
-
Яка тема твору? (Тема твору - це те, про що автор розповідає читачу. Розповідь про мужнього, хороброго чоловіка, який жив в Україні.)
-
Давайте визначимо з вами ідею твору? (Ідея твору - це прихований зміст, те, що автор намагався своїм твором донести до читача. Наприклад: робіть добро, менше зла. Уславлення мужності та сміливості українських народних героїв.)
-
Чи можна сказати що ідею твору висловлено в прислів’ї з підручника: Чия відвага, того й перемога?
Під час відповіді користуйтеся опорою:
Я вважаю …
Я думаю …
Я гадаю …
Я переконана …
Мені здається….
|
(Я вважаю, що у прислів’ї висловлена головна думка. Кирило Кожум’яка переміг змія, тому що він сильний, мужній, хоробрий.)
-
Чому вчить нас казка? (Добро завжди перемагає зло. Яке б могутнє зло не було, завжди є шлях для його подолання.)
-
Чому вона чарівна? (Кирило Кожум’яка має надзвичайну силу, Змій – вигадана істота. Відбуваються чарівні подіїї – Змій розмовляє с людьми та бореться з Кирилом.)
2. Складання плану казки.
План:
1. Дань змієві.
2. Хитрість царівни.
3. Лист до князя.
4. Діти просять Кирила Кожум’яку.
5. Бій із змієм.
6. Визволення князівни.
-
А зараз давайте спробуємо стисло переказати цю казку за планом.
IX. Підсумок уроку. (С15.)
-
Яку вічну проблему розв’язує казка «Кирило Кожум’яка»? (Двобій добра і зла.)
-
Хто у казці був втіленням добра? Зла?
-
Який з малюнків зайвий?
X. Домашнє завдання.
Переказ казки за планом.
Малюнок до казки. (за бажанням)