Розробка уроку з літературного читання для 3 класу на тему: "М.Вінграновський „Грім“. Г.Квітка-Основ'яненко. „Грім гуде“.
Метою уроку є: поглибити знання учнів про творчість поета Миколи Вінграновського, вчити розмірковувати над текстом, емоційно реагувати на художнє слово.
Автор розробки уроку з літературного читання
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: М.Вінграновський „Грім“. Г.Квітка-Основ’яненко. „Грім гуде“
Мета: поглиблювати знання учнів про творчість поета Миколи Вінграновського, вчити розмірковувати над текстом, емоційно реагувати на художнє слово; розвивати уяву, асоціативне мислення, мовне чуття, інтуїцію; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сонце встало — запалало,
І дітей всіх привітало...
Доброго ранку, сонечко!
Доброго ранку, діточки!
Доброго ранку, квіточки!
Хай цвіте лужочок
І шумить гайочок...
Хай блищить ставочок...
Хай щебечуть пташечки,
Повзають комашечки...
Хай сміються діточки!
Доброго ранку ВСІМ!
II. Мовленнєва розминка
1. Фонетична зарядка
— Як крапає дощ? (Кап-кап-кап)
— Як гуркоче грім? (Гр-гр-гр)
— Як гуде машина? (Гу-у-у)
— Як дзижчить комарик? (Дз-дз-дз)
— Дмухніть на кульбабу.
2. Робота над скоромовкою
— Прочитайте скоромовку мовчки; хором повільно; весело, з почуттям гумору; в швидкому темпі, ніби ви біжите до автобуса, а автобус поїхав; виділяючи голосом дієслова.
Хом’ячок наш захворів —
Хтось холодним напоїв.
Хом’ячкові нудно в ліжку,
Ходить в гості сіра мишка.
3. Гра «Назвіть усі числа».
Дивлячись у центр фігури, назвати всі числа від 1 до 9.
4. Вправи на розширення кута зору
III. Перевірка домашнього завдання
1. Гра «У художньому музеї»
Учні презентують свої малюнки, розповідають про персонажа, якого зобразили.
2. Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання віршів М. Вінграновського.
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Відгадайте загадку.
Ось по небу кінь біжить,
З-під копит вогонь летить,
А під ним земля дрижить. (Грім)
— Творчість якого письменника ми вивчаємо?
— Чим особливі його вірші?
— Микола Вінграновський оспiвує свiй рiдний край, виражає свою любов до нього, захоплюється його красою. Сьогодні ми ознайомимося з поезiєю «Грiм», у якій яскраво вiдтворена картина лiтньої грози.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Опрацювання вірша Миколи Вінграновського «Грім» (с. 127–128)
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Назвіть персонажів вірша.
— Хто його головний герой?
2) Словникова робота
Мушу умив трусніть навздогін
голубі тремтів щасливий заговорила
— Прочитайте дієслова, потім — прикметники.
— В якому слові звуків більше, ніж букв? (Щасливий)
— В якому слові букв більше, ніж звуків? (Трусніть)
Фізкультхвилинка
3) Робота в парі. Підготовка до виразного читання вірша.
— Який основний тон виберете для читання?
— Знайдіть у кожному віршованому рядку слова і словосполучення, які будемо виділяти голосом під час читання, тому що вони найбільш важливі. (Під час розвитку думки голос підвищується, наприкінці — знижується. Крапка вказує на завершення думки, вимагає зниження голосу.)
4) Читання учнями вірша в парі одне одному.
5) Виразне читання вірша учнями вголос.
6) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Які дії, властиві живим істотам, виконують персонажі вірша?
— Як називається цей художній засіб? Якими звуками сповнений вірш? (уособлення)
— Прочитайте слова: гроза, грім, гримів, тремтів, горів, у хмарі, згори, яри, трусніть. Які звуки в них найчастіше повторюються?
— Що вдалося передати автору за допомогою повторення саме цих звуків?
— Як називається такий художній засіб?
— Знайдіть у вірші інші слова, які допомагають «почути» грім. Яким у вірші показано грім?
— Зазвичай грiм лякає людей, але у цьому вiршi грiм показаний добрим дядьком, що допомагає дiтям зiбрати врожай, обтрусити гiлки слив, груш:
I натрусив зi сливи слив,
Щоб легше було сливi.
— Навiть буркотiння грому, яке поет передає словами зi звуком «р», є буркотiнням дядька, що хоче здаватися суворим, але насправдi добрий.
7) Гра «Добери риму».
Гримів — ... (горів);
гриміти — ... (на квіти);
згори — ... (яри);
хоче — ... (очі);
опустив — ... (слив);
щасливий — ... (сливі);
навздогін — ... (грім);
груша — ... (дуже);
собі — ... (голубі);
грушу — ... (мушу).
8) Гра «Диктор телебачення».
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на «глядачів».
2. Опрацювання рядків із твору Г. Квітки-Основ’яненка «Грім гуде...» (с. 128)
— Доведіть, що у вірші «Грім» і в рядках із твору Г. Квітки-Основ’яненка «вчувається» гуркіт грому.
VI. Підведення підсумку уроку
Гра «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я вчився...
Мені сподобалося...
Урок завершую... настроєм.
VII. Домашнє завдання
Виразно читати вірш (с.127).